تاکیدات رئیس قوه قضاییه درباره اهمیت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

گروه اجتماعی الف،   4001006057

دستگاه قضا همواره بر حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور اهتمام داشته و پیش از این موضوع بارها مورد تاکید رییس دستگاه قضا قرار گرفته است. در همین خصوص رییس قوه قضاییه در راستای صیانت از حقوق شهروندی بر اهمیت شورای عالی خارج از کشور و حل مشکلات هموطنان خارج از ایران تاکید داشته است.

تاکیدات رئیس قوه قضاییه درباره اهمیت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

به گزارش میزان، رئیس دستگاه قضا چندی پیش در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان خواستار تبیین اقدامات و کارکرد‌ها و اختیارات شورای عالی ایرانیان برای مسئولان بخش‌های مختلف کشور شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این گردهمایی با اشاره به موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: در خارج از کشور ایرانیان زیادی هستند که به وطن خود تعلق خاطر داشته و تمایل دارند که به وطن خود بازگشته و در اینجا سرمایه گذاری کنند و یا مراودات خود را با زادگاهشان افزایش دهند؛ این امر بسیار سودمند و فاقد ضرر است و حتی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند و احیانا دارای مشکلاتی نیز می‌باشند، اعتقاد ما این است که مشکلات‌شان به لحاظ سیاسی، حقوقی و قضایی غیرقابل حل نیست.


رییس قوه قضاییه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان تصریح کرد: ضروری است اقدامات و کارکرد‌ها و اختیارات شورای عالی ایرانیان تبیین شود. رییس دستگاه قضا افزود: باید تبیین شود که سیاست‌ها و راهبرد‌های شورای عالی ایرانیان در دهه فعلی دارای چه شاخصه‌ها و مشخصاتی است و این سیاست‌ها و راهبرد‌ها چه تفاوت‌هایی با دهه‌های قبل پیدا کرده است.

در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان در پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران از برگزاری اولین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در روز چهارشنبه هفته جاری به ریاست رییس جمهور در تهران خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان امروز در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران نیز در گفتگو با میزان با اشاره به فراهم کردن شرایط سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران، گفت: در مورد سفر اتباع ایرانی به جمهوری اسلامی ایران ما در ذیل سایت میخک وزارت امور خارجه که خدمات کنسولی ارائه می‌دهد محیطی را فراهم کرده ایم که از روز چهارشنبه بارگزاری می‌شود.

وی ادامه داد: ایرانیان مقیم خارج از کشور بدون هیچ استثنایی می‌توانند اطلاعات اولیه خود را در این سامانه وارد کنند و وزارت خارجه پس از استعلام از قوه قضاییه و دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی به آن‌ها پاسخ می‌دهد که می‌توانند بدون هیچ مشکلی به ایران وارد و یا خارج شوند و البته در مدت تمامی اقامت‌شان در ایران باید مقررات را رعایت کنند.

همچنین کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز در جلسه هفته گذشته شورای عالی قوه قضائیه از برگزاری جلسه ستاد با وزارت خارجه و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خبر داد و گفت: در این جلسه تصمیمات بسیار خوبی برای تسهیل ارائه خدمات قضایی به ایرانیان مقیم خارج از کشور اتخاذ شد.

شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اواخر سال ۱۳۸۳ شکل گرفت که زیر مجموعه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. این شورا طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی، شورایعالی در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور، عهده‌دار، بررسی و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های کلان در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور، اتخاذ تدابیر لازم برای تعامل سازنده‌تر با ایرانیان خارج از کشور، حمایت از حفظ هویت ایرانیان خارج از کشور، حمایت از حقوق حقه ایرانیان در عرصه‌های مختلف اعم از امور اجتماعی، اقتصادی و، تسهیل و تقویت حضور مؤثرتر ایرانیان خارج از کشور در صحنه‌های اجتماعی و اقتصادی داخل کشور و عرصه‌های مختلف سازندگی، و هماهنگی و بهینه‌سازی سیاست‌های اجرایی دستگاه‌های مختلف درون کشور در نحوه ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور است.

اکنون پس از ۸ سال وقفه برای اولین بار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور رد راستای گسترش عدالت قضایی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین