عینک خوش‌بینی بر چشم ستاد ملی کرونا

گروه اجتماعی الف،   4001005062 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
عینک خوش‌بینی بر چشم ستاد ملی کرونا

این روزها دلمشغولی مردم و کارشناسان سلامت کشور سویه جدید کرونا به نام «امیکرون» است اما به نظر نمی رسد که ورود این سویه جدید به کشور چندان هم ستاد ملی کرونا را دلمشغول خود ساخته باشد. 

 گویا افزایش قابل توجه واردات واکسن و آمار بالای تزریق آن که منتهی به کاهش محسوس فوتی ها وابتلا شده، متولیان سلامت را در این ستاد خاطر جمع کرده است که هر اقدامی که در مبارزه با کرونا لازم است انجام داده اند و آنچه برای ادامه مسیر باید مورد توجه باشد فقط رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم است. 

نگاهی به مصوبات این ستاد در روزهای گذشته حاکی ازهمین واقعیت است، حال آنکه تاخت و تاز سویه جدید کرونا در اروپا و آمریکا پیش چشم همه دنیاست. تاخت و تازی که به مدد سرایت چند برابری اومیکرن نسبت به سویه دلتا صورت می گیرد و به گفته برخی متخصصان ایرانی در کشور ما نیز سرایت امیکرون، ممکن است ظرف مدت بسیار کوتاهی همه شهرهای کشور را قرمز کند.

شدت این موج جدید در حدی است که این کشورها را یا به اجرای محدودیت های بیشتر سوق داده یا در حال عملیاتی کردن آنند. این درحالی است که روند واکسیناسیون در این کشورها پیش از کشورمان آغاز شده و اکثریت جمعیت آنان دزهای دوم و سوم را نیز دریافت کرده اند و این روزها در این کشورها سخن از تزریق دز چهارم است.
 
متولیان سلامت کشور و به خصوص ستاد ملی مبارزه با کرونا در چنین شرایطی که کشورمان در معرض تهدید این سویه جدید است صرفا به حرف درمانی و بیان تذکراتی خطاب به مردم بسنده و سهم خود را در این میان فراموش کرده اند. تذکراتی که حتی در صورت ادامه وضعیت موجود و رخ ننمودن سویه جدید ویروس کرونا نیز می بایست مورد توجه مردم باشد. 

به تعبیر بهتر علیرغم وضعیت جدید در مورد این بیماری، ستاد ملی مبارزه با کرونا آرایش جدیدی به خود نگرفته و بار اصلی پیشگیری را صرفا بر دوش مردم گذاشته است. بازگشایی سینماها و سالن های پذیرایی و مدارس و ... هر چند قبل از شیوع سویه جدید کرونا آغاز شده اما بعد از ورود این سویه به ایران نیز ظاهرا به اندازه کافی حساسیت مسولان سلامت کشور را تحریک نکرده است.

نگاهی به اخبار منتشر شده درباره سویه اومیکرن در دنیا و در ایران و به صدا درآمدن زنگ خطر موج ششم کرونا در برخی استان های کشور اهمیت تجدید نظر ستاد ملی کرونا را در ادامه این رویه یادآور می شود.

راه رفته  کشورهای دیگر در برخورد با این سویه جدید پیش روی متولیان سلامت ماست. به علاوه پژوهش های انجام شده درباره این سویه جدید هنوز به اندازه کافی قابل اعتماد نیست که بتوان با خوش‌بینی روی آن حساب کرد. چرا که هر روز خبرهای مختلفی در این زمینه به گوش می رسد. به عنوان مثال علیرغم اعلام نتایج پژوهش‌هایی که حکایت از کُشندگی کمترسویه اومیکرن نسبت به دلتا دارد در برخی پژوهش های دیگر از احتمال آلودگی همزمان به این دوسویه خبر داده اند که در این صورت به گفته پژوهش گران شاهد  «ابرسویه»ای جدید از این ویروس خواهیم بود. 

دکتر پل برتون، مدیر ارشد پزشکی مدرنا هشدار داده است: اگر نوع اومیکرون و دلتا به‌طور همزمان فردی را آلوده کنند، ابرسویه جدیدی به‌نام "دلمیکرون" ایجاد خواهد شد. وی به دیلی‌میل گفت: داده‌ها و مقالاتی که از آفریقای جنوبی در اوایل این همه‌گیری منتشر شد، نشان می‌دهد که افراد، به‌ویژه بیمارانی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، می‌توانند به هر دو گونه ویروس (یعنی دلتا و اومیکرون) آلوده شوند.

حتی اگر بر خلاف اخبار منتشره درباره سویه جدید کرونا سرایت این ویروس در کشور ما چندان هم مسئله ساز نشود ( امری که از لحاظ علمی بعید است) باز هم برداشتن عینک خوش بینی به آن ضروری است چرا که به قول ما ایرانی ها کار از محکم کاری عیب نمی کند! به خصوص آنکه باید به یادداشت فرصت پیشگیری و اقدامات موثر در برابر اومیکرن بسیار محدود است.    

 

      

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۴۹۸۹۱۱۳:۲۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۵
کشور چین که مردمش را با سینوفارم واکسینه کرده، با کشف چند نفر مبتلا به سویه اُمیکرون، یک شهر 13 میلیونی را قرنطینه کرده است.
ناشناس۲۳۴۹۸۹۶۱۳:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۵
همه کارهای ما همیشه همینطور بوده است. تازه به فکر علاج بعد از وقوع و در دقایق +90 می افتیم. چه برسد به پیشگیری!
ناشناس۲۳۴۹۹۱۲۱۳:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۵
باید نظام رنگ بندی شهرها بر اساس سویه امیکرون تغییر یابد. فراموش نکنیم که یک ماه قبل خبری از اُمیکرون و سونامی مربوط به آن در جهان وجود نداشت. خیلی خیلی زود، دیر می شود.
ناشناس۲۳۴۹۹۱۷۱۳:۴۱:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۵
محققان چینی اعلام کرده اند که دز سوم سینوفارم در مقایسه با سویه دلتا، کارایی آنچنانی بر روی اومیکرون ندارد.
ناشناس۲۳۴۹۹۲۰۱۳:۴۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۵
دختر بنده که دانش ‌آموز کلاس سوم دبستان است بیمار شده، تب و بدن‌درد دارد، دکتر گفت که بیماری ویروسی است و احتمال کرونا نیز وجود دارد، بچه را به مدرسه نبرید. وقتی به مدرسه اعلام کردیم، گفتند که حتما باید برای امتحان در مدرسه حضور داشته باشد وگرنه چنین و چنان می‌کنیم. با این وضعیت حالا حالاها کرونا میهمان ماست.
ناشناس۲۳۴۹۹۲۳۱۳:۴۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱۰/۵
مردم باید همچنان پروتکل ها را رعایت کنند و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را فراموش نکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین