پیشنهاد یک اقتصاددان در گفت‌وگو با الف : حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بماند برای بعد!

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000930103 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک اقتصاددان با اشاره به نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات هسته‌ای مقطع کنونی را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نامناسب خواند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بماند برای بعد!

موضوع حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی چند وقتی است که به شکل جدی در محافل مختلف شنیده می شود، برخی صحبت از حذف آن در سال آینده می کنند و با توجه به مفاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برایش شواهد و قرائنی می جویند. بعضی اخبار نیمه رسمی هم می گویند این موضوع به سال آینده نمی رسد و دولت از همین امسال دست به کار شده، اما مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد تا کار کارشناسی صورت نگیرد دولت اقدامی نمی کند.

این صحبت میرکاظمی درحالی بود که راه های جایگزین حمایتی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم چند وقتی می شود که در فضای رسانه ای مطرح است، در این باره روز دوشنبه (29 آذر) خبری به نقل از محسن رضایی، معاون اقتصادی رئيس جمهور منتشر شد مبنی بر اینکه یارانه‌های نقدی هر نفر از اعضای خانوارهای ایرانی مشمول این یارانه‌ها دو برابر می‌شود. موضوع جالب توجه این بود که محسن رضایی اصرار داشت این ارقام یارانه نقدی از همین دیماه پرداخت می‌شود و آن را خواسته شخص رئيس جمهور عنوان کرد. 

برخی اعلام این خبر را به حساب خبر خوشی گذاشتند که قرار بود معاون اقتصادی رئیس جمهور در آذرماه اعلام کند. درحالی که پیش‌بینی می‌شد این اقدام همزمان با حذف تخصیص ارز 4200 تومانی به برخی اقلام و کالاهای اساسی صورت گیرد. 

رضایی اصرار کرد و خاندوزی انکار

با این حال از اعلام همین خبر و تاکید محسن رضایی بر اجرای طرح چند ساعت نگذشته بود که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد به نوعی آن را تکذیب کرد و در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. 

موضوعی که در افکار عمومی یک تصویر ناهماهنگ از تیم اقتصادی دولت را ترسیم کرد .

 در این خصوص وحید شقاقی شهری،‌ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار الف گفت: موضوع پرداخت یارانه‌ها در سال جاری هنوز قطعی نشده است. باید منتظر ماند و دید که تا آخر سال چه اتفاقی می‌افتد. 

اعلام خبر اشکال داشت

وی با بیان اینکه معتقدم بحثی که وزیر اقتصاد مطرح کرده بیشتر با منطق همخوانی دارد، افزود: اینکه یارانه‌ها در دی‌ماه دو برابر می‌شود قطعی نبود و اعلام آن هم به این شکل ایراد داشت.  دولت باید مواظب باشد با اخباری که اعلام می‌کند انتظار را ایجاد نکند. 

شقاقی شهری گفت:‌ افزایش یارانه‌ها به شهروندان در لایحه بودجه 1401 دیده شده است. اما در سال جاری شرایط تا سه ماه آینده هنوز مشخص نشده است. تا زمانی که شرایط مهیا شود و مقدماتی فراهم شود اجرای طرح‌های افزایش یارانه درست نیست و باید برای چنین طرح‌هایی مقدماتی فراهم شود. 

از زمانی که در فضای رسانه‌ای خبر خوش محسن رضایی در آذرماه مطرح شد، حذف ارز 4200 به برخی اقلام و کالاهای اساسی هم به شکل جدی مطرح شد. به نظر می‌رسید دولت می‌خواهد این ارز را حذف کند و در قالب پرداخت‌های یارانه‌ای (بن کارت تهیه مایحتاج و مبالغ نقدی) از اقشار ضعیف حمایت کند. اما این اخبار با واکنش منفی صاحب‌نظران اقتصادی مواجه شد و نسبت به تبعات آن هشدار داده شد.

درحالی که در لایحه بودجه سال 1401 هم ردپایی از حذف ارز 4200 تومانی دیده می‌شود، روز سه شنبه (30 آذر) کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: طی دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آنها اطلاع‌رسانی کرده که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای دی ماه سال جاری حذف شود. این ارز برای کالاهای اساسی حذف و نهاده‌های دامی، روغن و دانه‌های روغنی با ارز نیمایی توزیع خواهند شد که بر این اساس، آماده باشی به بخش خصوصی برای این اقدام بزرگ داده شده است.

وقت عمل جراحی اقتصاد ایران نشده!

شقاقی شهری با طرح مثالی شرایط اقتصاد کشور را به بیماری تشبیه کرد که قرار است عمل جراحی انجام دهد و اظهار داشت: اگر بیماری مبتلا به فشار خون و قند خون بالا باشد، حتی اگر پای اتاق عمل جراحی برود تیم پزشکی اجازه عمل نمی‌دهد و به بیمار می‌گویند الان وقت چنین عملی نیست. چرا که اگر بیمار عمل جراحی شود ممکن است پیامد ناگواری به همراه داشته باشد، بنابراین لازم است بیمار با پزشک متخصص برای حل این مشکلات مشورت کند. 

 

وی در این خصوص با اشاره به مثالی که در بالا مطرح کرد، گفت: این مثال را برای حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد کشور می‌توان به کار برد. ما تا سه ماه آینده نمی‌دانیم شرایط مذاکرات هسته‌ای کشور به چه سرنوشتی می‌انجامد و این مذاکرات ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد. ضمن اینکه بعد از دستیابی به توافق زمان و چگونگی اجرای آن هم موضوعیت پیدا می‌کند. 

شقاقی شهری تاکید کرد: چون نمی‌دانیم سرنوشت این مذاکرات چگونه می‌شود اگر ارز 4200 تومانی در سه ماه بعد حذف شود «قطعا» التهابات ارزی و شرایط تورمی به همراه خواهد داشت. دلیل هم این است که ریشه تورم و تبعات ارزی را نمی‌توانیم در کوتاه مدت حل کنیم. 

وی ادامه داد: به همین دلیل است که نرخ ارز -در مقطع کنونی- از انتظارات تورمی پیروی می‌کند. زمانی انتظارات تورمی بر نرخ ارز تاثیر نمخواهد داشت ریشه مشکلات تورمی حل شود. زمانی انتظارات تورمی اثر گذار بر این نرخ اثر نمی‌گذارد که ریشه تورم در کشور حل شود. با توجه به این موضوع باید گفت واقعیت این است که تا سه ماه آینده مشکلات نظام بانکی کشور حل نمی‌شود. صادرات غیر نفتی افزایش پیدا نمی‌کند یا نمی‌توانیم سیاستی اجرا کنیم که حجم واردات در کشور کاهش پیدا کند. 

دیدگاه کاربران

حسین۲۳۴۵۴۲۱۱۲:۲۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱
همه چی میگن الا اینکه توشرایط فعلی یه راه کار بدین این ارز درست مصرف بشه صبح تا شب صدا وسیما تو بوغ میکنه که این ارز اخه بده اوفه جالبه که همه میدونن ولی راه مصرفش رو درست نمیکنن
ناشناس۲۳۴۵۷۰۳۱۵:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱
حذف ارز 1400 باعث طغیان قیمتها می شود.
ناشناس۲۳۴۵۷۵۶۱۶:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱
دوباره یه عده پیدا شدن می‌خوان سرنوشت کشور رو به مذاکرات گره بزنن!!!!!
ناشناس۲۳۴۵۴۲۳۱۲:۲۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱
یکی میره اسب قرض کنه طرف میگه نمی تونم بدم چون اسبم رنگش سیاهه بهش میگه من که می خوام سوارش شم رنگش برام مهم نیست طرف میگه چرا واسه من مهمه میپرسه چرا؟ طرف میگه چون دنبال بهانه هستم تا قرض ندم و این هم بهانه خوبیه واسم!
علی۲۳۴۵۴۴۷۱۲:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱
کسی که نظر می دهد ارز 4200 ادامه پیدا کند اقتصاد دان نیست. چرا که باید بداند بدترین موضوع مهم برای اقتصاد بلاتکلیفی است. ارز 4200 و امروز و فردای آن بسیاری از صنایع را بلاتکلیف نگه داشته است.
اپولو دوم۲۳۴۵۹۹۹۲۰:۰۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱
احسن درست میگی
ناشناس۲۳۴۶۲۰۳۰۰:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲
شما که اقتصاد دان هستین راهکار بدین قبول دارم ارز ترجیحی رانت ایجاد می کنه اولا باید جلوی رانت توسط نهادهای نظارتی گرفته شود ثانبا بعدشم بین بد و بدتر عاقل بد را انتخاب می کند
ناشناس۲۳۴۵۴۶۱۱۲:۵۹:۳۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱
این کارشناس بیشتر سیاسی فکر کرده تا چیزهای دیگر
ناشناس۲۳۴۵۵۰۱۱۳:۱۹:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱
سود رانت 18 هزار میلیارد تومانی ارز 4200 تومانی برای دلالان بود.
ناشناس۲۳۴۵۵۷۷۱۴:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱۰/۱
نمونه ای از مدیریت اقتصادی کشور که درجا می زند همین افراد در دولت ها هستند
ناشناس۲۳۴۵۵۹۲۱۴:۲۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱
کجای حرفش سیاسی بوده ؟
ناشناس۲۳۴۵۷۵۸۱۶:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱
اونجایی که میخواد دوباره اقتصاد رو به مذاکره گره بزنه!!! تا پیوند اقتصاد و مذاکره از هم نگسلد اقتصاد بلاتکلیف و رانتی خواهد ماند!!!!
ناشناس۲۳۴۵۵۹۹۱۴:۲۹:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۱
بذرپاش: مراقب باشید سفره مردم کوچک‌تر نشود
ناشناس۲۳۴۵۶۰۸۱۴:۳۴:۱۰ ۱۴۰۰/۱۰/۱
رئیس جمهور گفت: با وجود دستاورد‌های امیدوارکننده در حوزه‌های مختلف، اما وضعیت موجود در عرصه تنظیم و کنترل بازار و قیمت‌ها قابل قبول نیست.
ناشناس۲۳۴۵۴۶۳۱۳:۰۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۱
آقای محترم آیا می دانی التهابات ارزی و تورم در کشور که باید کمتر از این باشد به خاطر این رانت است که دولت بودجه چند صد هزار میلیارد تومانی اختصاص داده در این چند سال در خصوص این ارز که کسری بودجه ایجاد شد؟
ناشناس۲۳۴۵۴۶۶۱۳:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱
مثلا توافق شد چه در بهشتی باز خواهد شد.برای اقتصاد بیمار ایران که ربطی به خارج ندارد؟ شما اقتصاد دان هستی؟
مجید۲۳۴۵۴۸۵۱۳:۱۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۱
از دست شما اقتصاددان های ترسو. با وجود شماها، اقتصاد ایران هیچ وقت درست نمیشه. همیشه یک مشکلی هست و نباید به قول شما جراحی انجام بشه.
محسن۲۳۴۵۵۹۰۱۴:۲۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱
چه ربطی داره - اصلا فرض کنیم تحریم - ارز چند نرخی اشتباه است 100% و کاملا فاسد
ناشناس۲۳۴۵۵۹۵۱۴:۲۶:۲۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱
شما که میگفتید، اقتصاد و پول را به مذاکرات گره نمیزنید؟؟ چطور شده همگی و منجمله آقای رضایی از اثر مذاکرات بر این مولفه ها صحبت می‌کنند؟ بالاخره مذاکرات وین به اقتصاد مربوط است با نیست؟
ناشناس۲۳۴۵۶۰۲۱۴:۲۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱
دلار4200 تصمیم درستی بود که بصورت غلط اجرا شد، دلیلش هم اینه که منتقدان این طرح الان جرات حذف آنرا ندارند. بیچاره آقای جهانگیری ، چقدر از این بابت مورد لطف قرار گرفت!!!!
ناشناس۲۳۴۶۰۶۳۲۱:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱۰/۱
جهانگیری بیچاره!!!!
خسرو سلجوقی۲۳۴۵۸۱۴۱۶:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱۰/۱
ضمن احترام ایشان اقتصاد خوانده است و اقتصاد نمی داند. ارز ترجیحی برای رانتخواران بوده است.
ناشناس۲۳۴۵۸۱۹۱۷:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۱
معنی جراحی اقتصادی در یک اقتصاد دولتی چیزی نیست جز بریدن و دور انداختن غده ای به نام مردم از بدن اقتصاد دولتی!
ناشناس۲۳۴۵۹۸۸۱۹:۵۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۰/۱
اگر به توافق نرسن و دلارهای ایران ازاد نشه سیاست ارز ۴۲۰۰ رو مجبورن تغییر بدن که منجر به افزایش قیمت دارو و درمان و مواد غذایی میشه دولت حتما باید به اقشار ضعیف کوپن مواد غذایی بده .
ناشناس۲۳۴۶۰۱۷۲۰:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۱
جالبه تا همین دیروز می‌گفتند سرنوشت اقتصاد رو به مذاکرات گره نزنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین