زمان اعلام تصمیم دادگاه فدرال درباره نتیجه انتخابات عراق

گروه جهان الف،   4000929002

یک عضو کمیته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت که تصمیم دادگاه فدرال درباره نتیجه انتخابات اخیر این کشور تا سال آتی میلادی به تعویق می‌افتد.

زمان اعلام تصمیم دادگاه فدرال درباره نتیجه انتخابات عراق

به گزارش فارس، «وائل الرکابی» عضو کمیته چارچوب هماهنگی(گروه‌های شیعی معترض به نتیجه انتخابات) امروز یکشنبه گفت که تصویب نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال به تعویق خواهد افتاد.

الرکابی در گفت‌و‌گو با موازین نیوز گفت: هنوز نمی توان تاریخ برگزاری اولین جلسه دادگاه فدرال برای بررسی نتایج انتخابات را پیش‌بینی کرد و از همین رو دیگر صحبت درباره اولین جلسه پارلمان جدید زود است.

وی افزود: تاکنون همه درباره بسیاری از مسائل اساسی که تشکیل  جلسه دادگاه فدرال را تسریع می‌کند، به تفاهم سیاسی نرسیده‌اند و ممکن است تصویب نتایج انتخابات تا آغاز سال آینده به تعویق بیفتد.

وی افزود: طبق زمان بندی‌های انجام شده، رسیدگی به شکایات در ۲۲ ماه جاری(یکم دی ماه) در دادگاه فدرال بررسی می‌شود و ممکن است تصمیم‌گیری زمان بیشتری به طول بینجامد.

الرکابی همچنین گفت: هیچ گونه صحبتی در مورد معرفی نامی برای پست نخست وزیری در چارچوب هماهنگی وجود ندارد و تا این لحظه هیچ نامی مطرح نشده است.
از سوی دیگر «ولید السهلانی» عضو ائتلاف الفتح عراق که اصلی‌ترین گروه معترض به نتیجه انتخابات این کشور است، هم درباره امکان اینکه دادگاه فدرال تحت تاثیر گروه‌هایی سیاسی قرار گیرد، گفت: ما معتقدیم دادگاه فدرال از این تأثیرات به دور است و به قوه قضاییه و قضات عراق اعتقاد و اطمینان کامل داریم.

السهلانی گفت: دادگاه قادر به حل و فصل اختلافات بزرگ به ویژه در مورد موضوع انتخابات است، زیرا مدارک ارائه شده توسط گروه‌های معترض به نتیجه انتخابات در  کمیته چارچوب هماهنگی و سایر نیروهای سیاسی هرگز مشمول چانه زنی نمی‌شود.
وی افزود: همه ادله ارائه شده مستند بوده و قاضی در برابر اوراق اثبات جرم است.

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد»

کمیساریای انتخابات عراق پس از اعلام نتیجه اولیه در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح‌های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز و چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آراء تمامی حوزه‌ها پایان یافته و تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آراء دارد یا به عبارتی هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است.

کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به چارچوب هماهنگی و همچنین ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» اخیرا با ارائه شواهدی اعلام کردند که در روند انتخاباتی این کشور تقلب شده است.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در اخیرا کنفرانسی مطبوعاتی در این خصوص گفت: «نگرانی از تقلب در انتخابات، تصادفی نبود بلکه ما از همان ابتدا به این سرویس‌ها شک داشتیم. در کلیه نشست‌ها با کمیساریای عالی انتخابات ما در خصوص دستکاری الکترونیکی در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردیم».

رئیس ائتلاف الفتح همچنین بیان کرده بود: «پس از اعتراض های مردمی، تاکید ما بر برگزاری هرچه سریع تر انتخابات بود. ما بر این باور بودیم که این حرکتی رو به جلو است. اما آن‌گونه که ما انتظار داشتیم، نبود. کمیساریای انتخابات، آمادگی برگزاری انتخابات را نداشت. این نهاد، هیچ گزارشی درباره نهادهای انتخاباتی به پارلمان ارائه نکرد و این نخستین تخلف آن است».

در همین حال طی روزهای گذشته رهبران گروه‌های سیاسی مختلف در عراق طی دیدارهای جداگانه‌ای که با یکدیگر داشته‌اند به بررسی راه برون رفت این کشور از بحران سیاسی پس از انتخابات پرداختند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین