ناصر ایمانی: رد صلاحیت علی لاریجانی قابل پذیرش نبود

گروه سیاسی الف،   4000928053 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

باید این را بپذیریم که ردصلاحیت لاریجانی صرف‌نظر از اینکه دلایلش چه بود، برای بسیاری نخبگان دوستدار انقلاب نیز قابل‌پذیرش نبود. حتی کسانی که با دیدگاه و خط‌مشی سیاسی لاریجانی زاویه داشتند، این ردصلاحیت برایشان قابل‌پذیرش نبود.

 ناصر ایمانی: رد صلاحیت علی لاریجانی قابل پذیرش نبود

علی مزروعی خبرنگار روزنامه فرهیختگان نوشت:‌ با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا پیرامون انتشار نامه شورای نگهبان خطاب به علی لاریجانی و همچنین پاسخ‌های رئیس پیشین مجلس به این نامه به گفت‌وگو نشسته‌ایم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

نظرتان راجع‌به نامه‌ای که در رسانه‌ها به‌عنوان نامه شورای نگهبان خطاب به لاریجانی انتشار یافته و دلایل ردصلاحیت ایشان در آن ذکر شده است، چیست؟

باید این را بپذیریم که ردصلاحیت لاریجانی صرف‌نظر از اینکه دلایلش چه بود، برای بسیاری نخبگان دوستدار انقلاب نیز قابل‌پذیرش نبود. حتی کسانی که با دیدگاه و خط‌مشی سیاسی لاریجانی زاویه داشتند، این ردصلاحیت برایشان قابل‌پذیرش نبود. زمانی که محتوای نامه شورای نگهبان خطاب به لاریجانی توسط افرادی که دسترسی دارند انتشار یافت، میزان ابهامات در ردصلاحیت لاریجانی بیشتر شد.

بخشی از دلایلی که برای ردصلاحیت لاریجانی نوشته شد، ازجانب او با پاسخ‌های صحیح مواجه شد. این پاسخ‌ها نشان داد اطلاعاتی که به شورای نگهبان ارائه شده، اطلاعات غلطی بوده و شورای نگهبان نیز با سازوکاری اشتباه دچار چنین تصمیمی شده و این نقطه ابهامی است در پرونده شورای نگهبان؛ چراکه بخش زیادی از مردم  از ردصلاحیت لاریجانی به این برداشت می‌رسند که این روند در پرونده بسیاری از افراد دیگر نیز ممکن است رخ داده باشد، که البته این برداشت خیلی صحیح نیست.

لاریجانی ایرادات ادعایی که به تصمیمات شورا داشت را ناشی‌از ساختار شورای نگهبان می‌دانست و راجع‌به اصلاح آن نیز پیشنهادهایی داده بود. نظر شما در این‌مورد چیست؟

اعتقاد من این است که شورای نگهبان با جایگاه رفیعی که دارد، اساسا محل مناسبی برای تایید و ردصلاحیت کاندیدا‌ها نیست. درمورد آنچه در قانون اساسی برای نظارت بر انتخابات‌ها گنجانده شده است، اگر بخواهیم به آن عمیق‌تر توجه کنیم، به‌نظر می‌رسد باید معذوریت این نظارت از شورای نگهبان گرفته شده و به ضابط‌های دیگری در کشور سپرده شود.

شورای نگهبان محل انجام این کار نیست. شورای نگهبان مطابق آنچه در قانون اساسی آمده است، یک جایگاه حقوقی دارد و به‌خاطر محدودیت ابزاری که اعضای شورا برای نظارت دارند، اساسا به‌نظر من شورای نگهبان صلاحیت ورد به مساله تایید و ردصلاحیت‌ها را ندارد.

شورای نگهبان شامل 6 نفر فقیه است که به‌خاطر شأن فقاهت‌شان در این جایگاه قرار گرفته‌اند تا بتوانند راجع به قوانین مجلس اظهارنظر کنند. 6 نفر دیگر نیز شأنیت حقوقدان دارند. بنابراین هیچ‌کدام از این 12 نفر شأنیت سیاسی ندارند. البته ممکن است این افراد اطلاعات و شأنیت سیاسی نیز داشته باشند، منتها این خارج از محدوده وظایف آنهاست، بنابراین ما نباید تایید صلاحیت‌ها یا ردصلاحیت‌های افراد در کشور را -که موضوعی کاملا سیاسی یا بیوگرافی کاملا شخصی افراد است- به‌عهده نهادی بگذاریم که اصلا شأنیتش چیز دیگری ا‌ست. نتیجه این می‌شود که شاید گاهی در خروجی‌های تصمیم‌گیری اشتباهاتی صورت بگیرد و ممکن است بگوییم این اشتباه کم‌اهمیت است، چون همه دستگاه‌های دیگر هم ممکن است اشتباه کنند، اما باتوجه به جایگاه بسیار بالای شورای نگهبان، آن جایگاه با اشتباه مخدوش خواهد شد. همچنان‌که به‌نظر من، الان شورای نگهبان با این تایید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها - طی سال‌های گذشته و نه‌فقط مربوط به این دوره و شخص علی لاریجانی- موجب شده جایگاه شورای نگهبان اندکی متزلزل شود که این به نفع نظام نیست، بنابراین صحبت من کمی فراتر از صحبت علی لاریجانی است. اما اگر بخواهیم یک مقدار داخل قانون اساسی فعلی کشور صحبت کنیم، که شورای نگهبان درباره تایید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌های افراد وظیفه دارد، بله این حرف درست است. اما سازوکار ورود اطلاعات به شورای محترم نگهبان و سازوکار تصمیم‌گیری درمورد این اطلاعات در داخل شورای نگهبان، باید بازنگری جدی شود. این موضوع را درباره تایید صلاحیت‌ها هم داریم و فقط بحث ردصلاحیت‌ها نیست. چون زمانی که فردی تایید صلاحیت می‌شود، توجه‌ها خیلی جلب نمی‌شود.

به‌نظر من اشتباهاتی که در تایید صلاحیت‌ها می‌شود، آثار بدش برای کشور و شورای نگهبان بسیار بیشتر از ردصلاحیت‌ها است، چون کسانی که ردصلاحیت‌‌ می‌شوند، مسئولیتی به‌عهده نمی‌گیرند، ولی تایید صلاحیت‌شده‌ها وارد مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و... می‌شوند.

شیوه پاسخگویی فعلی شورای نگهبان به ردصلاحیت‌شده‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه اصلا شورای نگهبان باید پاسخی به رد یا احراز صلاحیت‌نشد‌ه‌ها می‌داد؟

ببینید، مشکل بر سر شیوه پاسخگویی نیست. دلایل شورای محترم نگهبان برای ردصلاحیت یکی از کاندیداها، لاریجانی یا هر فرد دیگری که بوده، همینی بوده که نوشته است. یعنی خارج از این نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم دلایل دیگری داشته است و دلایل دیگری را ارائه داده. که اگر این‌گونه باشد، این امر به عدالت فقهای شورای نگهبان خدشه وارد می‌کند که نباید وارد کند. بنابراین دلایل همین مواردی بوده که دیدید. این دلایل بسیار مخدوش و قابل‌تامل است. پاسخ‌های لاریجانی که تماما استناد کردند به اینکه می‌توانند از مراجع قانونی ذی‌ربط بپرسند که کار شورای نگهبان غلط بوده یا خیر، به‌نظرم بهتر بود اصلا شورای نگهبان پاسخ نمی‌داد.

چون اگر می‌خواست پاسخ دهد، همین‌ها را می‌نوشت دیگر. وقتی این‌گونه تصمیم‌گیری می‌شود، بهتر است اصلا پاسخ داده نشود، چون اگر پاسخ داده شود، آن موضوع بدتر خواهد شد، و اگر شورای نگهبان سکوت می‌کرد، ازجهت اینکه شاید کمی جایگاه شورای نگهبان مخدوش می‌شد، بهتر بود. طی آن سالیان گذشته که سکوت کرده، اینکه شورای نگهبان بیاید بگوید ما به خود شخص می‌گوییم، این به‌نظرم قانع‌کننده نیست، چون طی سال‌های گذشته چنین کاری کرده و شخص هم وقتی بیاید این را بیرون اعلام کند که من با اعضای شورای نگهبان جلسه گذاشتم و پیرامون ردصلاحیتم این موارد به من گفته شد، این جلسه نیز بعدا می‌تواند قابل‌تکذیب باشد. ازطرفی به این افراد هم گفته می‌شود که نباید دلایل ردصلاحیت‌تان را اعلام کنید، این خواسته هم منطقی و قابل‌پذیرش نیست.

از نظر بنده سازوکار شورای نگهبان در زمینه بررسی صلاحیت کاندیداها باید تغییر کند. حالا که طبق قانون بررسی صلاحیت‌ها برعهده شورای نگهبان گذاشته شده، من پیشنهادم به شورا این است که مساله بررسی صلاحیت‌ها را محول کند به جمعی 30 نفره از افراد صاحب‌نظر، فرهیخته و غیرجناحی تا آنها درموردصلاحیت افراد نظر دهند و شورای نگهبان نیز این نظرات را بپذیرد و معیار قرار دهد یا اگر این نهاد قانونی نمی‌خواهد چنین کاری بکند و در سازوکار فعلی خود دست به انجام تغییر و اصلاحات بزند، این تغییرات را نیز به تایید رهبر معظم انقلاب هم برساند تا ما شاهد چنین اشتباهات و خطاهایی نباشیم.

تاکید می‌کنم خطاهای شورای نگهبان تنها به ردصلاحیت‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه در تایید صلاحیت‌ها نیز این شورا دچار اشتباه است و چه‌بسا ضرر خطای شورای نگهبان در تایید صلاحیت برخی افراد بیشتر هم باشد.

شما رویه لاریجانی در پیگیری دلایل عدم احراز صلاحیت خود را از شورای نگهبان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عدم احراز صلاحیت لاریجانی به حیثیت سیاسی – اجتماعی وی آسیب وارد کرد. بابت این تصمیم شورای نگهبان هنوز هم در افکار عمومی جامعه ابهام وجود دارد و مردم سوال دارند شخصی مانند لاریجانی که سابقه ریاست بر مجلس شورای اسلامی، ریاست بر صداوسیما، وزارت ارشاد، دبیری شورای‌عالی امنیت ملی و... را در کارنامه خود دارد، به‌دلیل چه اشتباهی صلاحیتش توسط شورای نگهبان احراز نشده است؟ لاریجانی چاره‌ای جز پیگیری این موضوع نداشت، زیرا نمی‌خواست برای همیشه پرونده سیاسی وی در افکار عمومی بسته شود.

لاریجانی در پیگیری‌های خود سعی کرد تا جایی‌که می‌شود به جایگاه شورای نگهبان به‌عنوان یک نهاد قانونی آسیبی وارد نکند، اما نامه محرمانه شورای نگهبان در تبیین دلایل عدم احراز صلاحیت وی باعث شد لاریجانی در دفاع از خود نامه‌ای مفصل خطاب به اعضای شورای نگهبان بنویسد، زیرا جز مورد آخر که دلیلی سیاسی در عدم احراز وی  بود، سایر دلایل شورای نگهبان مربوط به زندگی شخصی لاریجانی می‌شد و وی باید دربرابر این دلایل از خود دفاع می‌کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۴۱۵۰۴۱۲:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۲۸
برای ما مردم قابل پذیرش و اقدامی درست
یکی از مردم۲۳۴۲۰۰۴۱۷:۲۰:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۲۸
شما وکیل مردم هستین از طرف مردم حرف می زنید
ناشناس۲۳۴۱۵۰۶۱۲:۴۷:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۸
آیا زیبنده نظام هست که شخصی فرزندش در آمریکا که دشمن درجه یک آن نظام هست باشد و آن شخص مسوول بالایی در آن نظام داشته باشد؟
ایرانی۲۳۴۱۵۰۹۱۲:۴۸:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۸
صرفنظرازاعتقادراسخم در الزام وجودی شورای نگهبان امابنظرمیرسد وقت تغییرات اساسی درشورای نگهبان رسیده باشدبازهم مطیع اوامر رهبریم
ایرانی۲۳۴۱۵۱۷۱۲:۵۳:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۸
البته جای مجلس سنا یامشابه آن را مجمع تشخیص پرکرده است که متاسفانه این مجمع کارایی لازم را نداردوانتظارات رابراورده نمیکندنظام باید درمورد احزاب تصمیم بگیردواقعا اینهمه حزب ودسته جات چه اثرگذاری دارند نظام پارلمانی باحضورنمایندگان باسواد و مقتدر که براساس میزان رای شان اثرگذارباشندخالیست
مهران۲۳۴۱۵۸۳۱۳:۲۷:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۲۸
برای شما پذیرفته نبود برای اکثریت مردم ایران رد صلاحیت امثال اقایان لاریجانی و جهانگیری ابی بود بر اتش دلشون
ناشناس۲۳۴۱۶۰۳۱۳:۳۵:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۸
کاملا قابل پذیرش بود مگر روی پیشونیش نوشته تا ابد پست نون و آبدار حکومتی داشته باشه مرگ بر آمریکا بگه و نزدیکانش را به آمریکا و بلاد به اصطلاح کفر بفرسته
ناشناس۲۳۴۱۶۹۳۱۴:۲۷:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۲۸
درست ترین کار بود
ناشناس۲۳۴۲۰۶۴۱۷:۵۲:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲۸
همه قبول دارند که در حق لاریجانی جفا شد و جبران نکردند
امیر۲۳۴۲۰۶۹۱۷:۵۴:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۲۸
هرکس زندگی اشرافی داره حتی اگر ارث پدرش یا پدر زنش باشه لایق مسئولیت در مملکتی نیست که مردمش با این وضع زندگی میکنند
ناشناس۲۳۴۲۱۳۵۱۸:۲۳:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۸
وقت اصلاح جدی قانون انتخابات فرا رسیده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین