سنت شکنی در قیمت‌‌گذاری خودرو

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000927068 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحلیل‌ها از مواضع دولتمردان در وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر صمت نشان می‌دهد، در دولت منعی برای افزایش قیمت وجود نداشته و این موضوع عاملی برای افزایش تولید ارزیابی می‌شود. 

سنت شکنی در قیمت‌‌گذاری خودرو

به گزارش الف روز سه شنبه (18 آبان) خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت خودروهای کارخانجات سایپا و ایران‌خودرو بدون در نظر گرفتن مرجعیت شورای رقابت تعیین می‌شود. در آن روز کارخانجات سایپا و ایران‌خودرو بنابر مصوبه‌ای از شورای هماهنگی سران قوا (مورخه 28 مهرماه) که وزارت صنعت، معدن و تجارت را متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو شناخته بود دست به چنین اقدامی زدند. 

مدیران عامل دو کارخانه خودروسازی داخلی هم خبر از فک رهن خودروهای فروخته شده خود دادند و تاکید کردند با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فک رهن دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان لحاظ نخواهد شد و عرضه خودرو افزایش خواهد یافت و مردم منتظر تغییرات باشند. 

اما دو روز بعد ابراهیم رئيسی، رئيس جمهور به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز با دستور وی،‌ وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد. 

بیانیه تندی که شورای رقابت داد

دو روز بعد شورای رقابت بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه «خودروسازان همچنان باید خودروهای مورد تعهد را بر اساس جدول و زمانبندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران دهند و آخرین تغییرات قیمتی شورا در چارچوب دستورالعمل تنظیمی مصوب شورای رقابت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ را رعایت کنند.»

حدود یک‌ماه از این سرگردانی قیمت‌گذاری خودروها می‌گذشت که اینبار دو گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو لیست قیمت‌های جدید و افزایش یافته خود را در سایت کدال قرار دادند. بعد از آن قیمت‌های جدید ملاک قرار گرفت و سایت‌های فروش محصولات این دو کارخانه نیز بدون واکنش رسمی دولت اقدام به عرضه گسترده با قیمت‌های جدید کردند. این در حالی بود که هیچ‌ خبری از برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار منتشر نشده بود و در هیچ رسانه‌ای نتایج این جلسه اعلام نشد.

وزیر صمت حمایت را اعلام کرد

البته در این میان بخشی از صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در این اواخر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت گفته بود قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی همچنین تصریح کرده بود که سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری می‌کنیم. 

وزیر صمت همچنین از افزایش تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه تا ۱۴۰۴ خبر داد و از طرف دیگر بر کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو در کارخانه تاکید کرده بود.

آذرماه ماه با بلاتکلیفی گذشت

درحالی که در آذرماه فعالان بازار خودرو منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودرو بودند در جلسه‌ای که ابتدای ماه جاری تشکیل شد قیمت اقلام و کالاهای اساسی خوراکی تعیین شد و خبری از کشف قیمت جدید خودرهای داخلی  در این نهاد تصمیم‌گیر نشد. 

برخی از فعالان بازار که از این وضعیت بلاتکلیفی قیمتی در عرضه خودرو و قیمت‌های آن به ستوه آمده بودند در این چند وقت به ضررهای کارخانجات تولید خودرو اشاره می‌کردند. در مقابل برخی گروه‌ها از سرکشی خودروسازان در تعیین قیمت‌ها ابراز نارضایتی می‌کردند. 

در چنین فضایی شرایط بازار خودرو در ابتدای آذرماه به‌گونه‌ای شد که عرضه خودرو در روزهای ابتدایی کاهش پیدا کرد و حجم تقاضا در بازار رشد داشت. درحالی‌که گزارش‌ها از پارکینگ‌های مملو از خودروی کارخانجات خودروسازی حکایت می‌کردند. در روزهای پایانی آذرماه هم که قیمت‌های جدید اعلام شد مشتریان با نارضایتی از سطح قیمت‌های جدید اقدام به سفارش کردند. 

بالاخره معلوم نشد متولی قیمت کیست؟‌

 آنچه تا امروز مشخص نشد این بود که آیا شورای رقابت قرار است متولی قیمت‌گذاری خودرو بماند یا اینکه چنین وظیفه‌ای به وزارت صمت محول شده است و افزایش قیمت خودروهای تولیدی با میانگین 18 درصد طی روزهای اخیر که از سمت کارخانجات تولیدی صورت گرفت یک سنت جدید است که ادامه پیدا می‌کند. 

پیش‌تر در سال 91 شورای رقابت با تصمیم دولت وقت به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ورود کرد اما در یک تصمیم مرتبط با شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا این تصمیم لغو شد. مجدد بعد از 19 ماه باز شورای رقابت چنین مسئولیتی را برعهده گرفت. حال با گذشت قریب به یک دهه گویا تاریخ در حال تکرار شدن است. 

دولتمردان حامی ستاد تنظیم بازار

نگاهی به اظهارات این چند وقت مسئولان دولتی نشان می‌دهد در سمت دولت چندان رغبتی برای اینکه مرجع قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد وجود ندارد. به عنوان مثال محسن صالحی نیا رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در یک مصاحبه گفته بود «وزارت صمت از بانک مرکزی خواسته تا تورم بخشی خودرو را اعلام کند که در همین رابطه نیز قیمت جدید خودروهای داخلی به زودی اعلام خواهد شد.»

سهیل معمارباشی، مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت هم در مصاحبه‌ای گفته بود «خودروساز نباید با زیان تولید کند از این رو روند کنونی قیمت گذاری به هیچ عنوان نمی‌تواند تداوم یابد. البته این مساله به معنای رفتن به حاشیه بازار نیست.»

مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزیر صمت هم گفته بود چطور می‌توان از خودروسازی زیان‌ده توقع اصلاح ساختار و توسعه داشت. در حالی که این گفته وی به این شکل تفسیر شد که وزارت صمت برای پیش بردن اهداف بزرگش در خودروسازی، نیاز دارد تا افسار قیمت را نیز به عنوان یک عامل بسیار مهم در دستیابی به این هدف‌ها، در دست داشته باشد.

مجید عشقی، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در نامه‌ای که به وزیر صمت نوشت به ضرر و زیان خودروسازها اشاره کرد و استمرار این وضعیت را موجب تعطیلی صنایع تولیدی خودرویی کشور عنوان کرد. 

چند دلیل برای لزوم قیمت‌گذاری خودرو 

با وجود اشتیاقی که به نظر می‌ٰسد در طرف دولت برای خارج کردن شورای رقابت از گردونه تعیین و تکلیف قیمتی خودروهای داخلی وجود دارد. اینکه خودروسازی در ایران جنبه انحصاری دارد وضعیت موجود را دچار ابهاماتی هم کرده است. 

رضا شیوا، رئيس سابق شورای رقابت در این خصوص گفته بود:‌ «بازار خودرو در کشورهای خارجی رقابتی است از این رو شورایی در آنجا دخالت نمی‌کند اما این قضیه در کشور ما صدق نمی‌کند. بازار خودرو در اختیار انحصارگرایان است و شورای رقابت برای حفظ نفع خریدار وارد میدان شده است. شورای رقابت هر بازار انحصاری را ببیند وارد می‌شود.»

هرچند در این مدت که خودروهای تولید داخلی به شیوه و سنت جدیدی گران شده‌اند در مجلس شورای اسلامی موضع‌گیری شفافی اتخاذ نشده است، اما نگاهی به برخی اظهارات نمایندگان نشان می‌دهد همه آنها موافق این شیوه نیستند. به عنوان مثال سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع مجلس که حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو را اشتباهی استراتژیک عنوان کرده است خواستار ورود مجدد این نهاد به قیمت‌گذاری خودروها شد. وی در مصاحبه با بورس پرس گفت: در گذشته خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت گذاری شورای رقابت می‌شد این در حالی است که در شرایط فعلی قیمت تمام خودروها در بازار بیش از ۴۵ میلیون تومان و تنها قیمت پراید در کارخانه کمتر از ۴۵ میلیون تومان است .بر اساس قانون قیمت‌گذاری این خودروها باید از طریق عرضه و تقاضا مشخص ‌شود. 

باستانی تاکید کرد: شورای رقابت حذف شد تا قیمت خودروهای پرتیراژ افزایش پیدا کند به طور مثال در سال گذشته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ، سمند و پژو پارس مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌شد یعنی قیمت آنها کمتر از 45 میلیون تومان بود اما در حال حاضر از این خودروها از محدوده قیمتی خارج شده‌اند. اگر قرار است این شورا مجددا وارد روند قیمت گذاری شود باید سقف قیمتی افزایش و از 45 میلیون تومان بیشتر شود. در غیر این صورت با حضور مجدد این شورا در بازار خودرو، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

در خلال این مواضع گوناگون درباره مرجعیت تعیین قیمت خودرو، به تازگی غلامعلی صدقی عضو قضایی شورای رقابت و معاون نظارت دیوان عالی کشور در رابطه با اقدام اخیر شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در خصوص افزایش قیمت های آنها ضمن بیان اینکه شورای رقابت طی نامه ای از دادستان کل کشور، لزوم پیگیری اقدامات غیرقانونی وزارت صمت و خودروسازان در خصوص افزایش قیمت را خواستار شد، گفت: براساس بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که مبتنی بر سیاستهای کلی نظام اقتصادی مصوب مقام معظم رهبری است یکی از تکالیف و اختیارات شورای رقابت «تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط» است. شورای رقابت پس از تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو در ایران در سال ۱۳۹۲ و در جلسه شماره ۱۴۸ مورخ ۰۱/‏۰۲/‏۱۳۹۲‬ اقدام به تصویب دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای ساخت داخل در هر سال نمود و طی دستورالعمل مصوب جلسه شماره ۴۱۴ مورخ ۱۲/‏۰۲/‏۱۳۹۸‬ اجازه افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان را هر سه ماه یک بار صادر نمود.

معاون نظارت دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه در این رابطه نامه‌ای به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مکتوب شده، گفته است به استناد ماده ۶۲ قانون نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری دستورات لازم در خصوص پیگیری موضوع و توقف اقدامات خلاف قانون و تعقیب متخلفان صادر شود. موضوعی که نشان می‌دهد در بین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در این ماجرای اخیر گره‌های زیادی وجود دارد و روزهای سرد زمستانی را می‌تواند به صحنه کشمکش بین ذینفعان بازار خودرو، کارخانجات تولیدی و متولیان حاکمیتی کند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۴۰۳۷۸۱۵:۳۹:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
کار درست هم همین است به جای سرکوب مدیریت شده بالا برود نه این که یهو از 20 میلیون بشود 170 میلیون
ناشناس۲۳۴۰۶۷۶۱۹:۰۸:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۲۷
عجب اوضاعیه. معلوم نیست کی مسئول قیمت گذاری خورو هست ستاد تنظیم بازار یا شورای رقابت. از اونور 50 ساله که معلوم نیست کی مسئول سند خودرو هست پلیس یا دفتر اسناد. کلا اوضاعیه. قانونامون کشکیه. اجرا هم که نشه کسی کاری با کسی نداره.
ناشناس۲۳۴۰۳۸۲۱۵:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
ماشین فارق از مدلش بکنید دونه ای 1 میلیارد خیال همه راحت شه
ناشناس۲۳۴۰۹۳۹۲۲:۵۸:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
آشغال خودرو و آشغال یدک همش دارن ضرر میدن تفلکی ها.
ناشناس۲۳۴۱۰۴۳۰۲:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۲۸
شما؟ قطعا یا دلالی یا اختلاسگر
ناشناس۲۳۴۰۴۷۹۱۶:۳۵:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
سیدجواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از جمع آوری امضا برای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم خبرداد.
ناشناس۲۳۴۰۹۳۳۲۲:۵۱:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اخوی این فیلمنامه را همه از حفظ هستند. با این کار ملت امیدوار می شود که اتفاق خوبی خواهد افتاد و تا زمان استیصاحی که هرگز انجام نخواهد شد، قیمت ها در بازار جا می افتد. دقیقا مثل افزایش قیمت آبان‌ماه که جناب رییسی هم نتوانست پس از افزایش، قیمت بازار را به قبل برگرداند.
ناشناس۲۳۴۰۴۸۱۱۶:۳۷:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۲۷
پروسه استیضاح وزیر صمت دولت سیزدهم، توسط لطف الله سیاهکالی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز، کلید خورده و نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای رسمیت بخشیدن به آن هستند.
ناشناس۲۳۴۰۴۸۳۱۶:۳۷:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۲۷
موقع راي اعتماد سخن از ارزاني خودرو و ساماندهي آن مي گويند لكن بعد از اخذ راي و گذشتن خر از پل، از خودروسازان دفاع و خودشان طرفدار گراني خودرو مي شوند. آدم به بعضي از موارد شك مي كند ...
ناشناس۲۳۴۰۴۸۶۱۶:۴۱:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
من دیگه خسته شدم از بس راجع به خودروسازها و کلاهی که دارن سر مردم می ذارند، مطلب خواندم و نظر دادم. تنها حرفی که زده نشده، فحش و دشنام است که من یکی اهلش نیستم.
ناشناس۲۳۴۰۷۳۰۲۰:۰۱:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اما من اهلش هستم و هر روز داره مصرفم میره بالا ، البته یواش یواش نشانه های از خودزنی هم دارم تو خودم مشاهده میکنم
ناشناس۲۳۴۰۹۴۱۲۳:۰۰:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۷
مگه بده سر ملت همیشه در صحنه باید گرم باشه خب دلار 33ت نی رو فراموش کنه. هر روز یه بحث الکی مسخره
صمصام۲۳۴۰۵۱۵۱۷:۰۳:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
در دولت قبلی تا حرف از قیمت گذاری خودرو میشد قطعا یک نفر در دولت متهم و زده میشد اما حالا
Mohammad۲۳۴۰۷۰۶۱۹:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
آقایون کلاهشون رو بگذارند بالاتر با این بی کفایتیشون.ی روز میگندقیمتا نباید تغییر کنه روز بعد میگن بااین تورم نمیشه قیمت ب قبل برگرده.فقط خدا ب داد ملت ضعیف ما برسه
سهراب۲۳۴۰۷۷۲۲۰:۴۳:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲۷
اخه کسی خودروی کارخانه گیرش می آید که ناراحت است آنان که ناراحتند دلالان هستند چون بنده ۱۶ بار از هردو خودرو ساز ثبت نام کردم برنده نشدیم دلالان همه جا را اداره می کنند این منطقی است دلال به اندازه کل قیمت خودرو سود کند ونگدارد دربازار قیمت پایین بیاید انکه در مجلس ازافزایش قیمت خوورو انتفاد می کند عوام فریبانه عمل می کند کنترل بازار خودرو این نیست ساختار اقتصادی را بهم زده اند با این عملشان شما اگر راست می گویید همین خوورو را با افزایش اخیر به متقاضیان تحویل دهید
ناشناس۲۳۴۰۷۸۶۲۰:۵۳:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
دلال‌های رو جمع کنید تا مصرف کننده وارد بشه اگه نکنید سرمایه ها با سرعت بیشتری وارد بازار ترکیه میشه اردوغان راست میگه تا یه دهه دیگه ایرانی نیست
مصطفی۲۳۴۰۸۳۷۲۱:۱۸:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
سلام مافیای خودرو به هیچ کس و هیچ جایی رحم نمی کنه هر روز بهر بهانه قیمت ها را افزایش می دهند و هر روز هم بدهی هایشان بیشتر می شود هیچ مقامی هم در مملکت عرضه نداره البته باید گفت اجازه نداره با این باند مخوف قدرت در بیفته فکر میکنم
ناشناس۲۳۴۰۸۵۹۲۱:۳۴:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۷
در دنیایی که داشتن خودرو استاندارد یک خواسته عادی و دم دستی است برای مردم و جوانان ایران حتی خرید یک پراید ارابه مرگ دست نیافتنی شده .
محمود۲۳۴۰۸۶۷۲۱:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۷
سلام لطفا دو شرکت ایران خودرو و سایپا روی این طرح هم کار کند که بعد از فروش خودرو هر ساله افزایش قیمت ناشی از تورم و همچنین استهلاک سالیانه خودرو را از مردم بدبخت و بیچاره ایران دریافت کند . واقعا این حق خودروسازهاست‌ .!!!!!!!
ناشناس۲۳۴۰۹۴۵۲۳:۰۶:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۷
واقعا خدا خیرشون بده خدای ماشینا بیشتر ارزش داره،،،،،،،،،،،،،، بیچاره ها دارن ضرر میکنن بگید گران‌ترش کنن، من که میگم 300میلیون برای پژو خیلی نیست،،،
سید۲۳۴۰۹۶۸۲۳:۴۰:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۲۷
سلام دوستان بزرگوار هرکالایی که تبدیل به سرمایه گزاری بشه مسلما مشکلات خاص خودش رو داره پس از خودرو ومسکن لطفا بکشید بیرون درست میشع اجازه بدید ماهم صاحب خونه وماشین بشیم برید تو بورس طلا سکه و مبل و لوستر سرمایه گزاری کنید
ناشناس۲۳۴۰۹۷۹۲۳:۵۱:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۲۷
ما که نمی توانیم از این کشور بریم ولی اونی که رفته ضرر نکرده اینجا همش گرانی و است
داریوش۲۳۴۰۹۹۹۰۰:۰۹:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۸
دیدگاه من به چ دردی میخوره مثلا من بگم خودر ایرانی بالا۲۰ملیون نمیرزه چه فایده ای داره اگر هم حرف حقو بزنم پیامم تایید نمیشه
ناشناس۲۳۴۱۰۱۴۰۰:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۲۸
متاسفانه کسانی که از افزایش خودرو حمایت کردن ذینفع‌هستند ولی اجباری نیست شرکتی که می خواهد ۰تا۱۰۰ هزینه هایش را از مردم بگیرد تعطیل و بار مالی برای کشور و منت سر مردم نگذارد، نهایتا مردم مثل گذشته از گاری وقاطر استفاده می کنند.
ناصر۲۳۴۱۳۳۶۱۱:۱۱:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۲۸
دولت سیزدهم و وزیران شعاری که قرار بود ترمز افرایش قیمت‌ها خصوصاً خودرو رو بگیرن لطفاً بجای افزایش قیمت‌ها برن جلو هزینه‌های مازاد این دو خودرو ساز دولتی رو بگیرن که خرید خودرو برای جوانان داره به رویا تبدیل میشه.
ناشناس۲۳۴۱۴۴۵۱۲:۱۲:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۸
خدا لعنت که مافیای این دو خودرو ساز را که پدر مردم را دراوردن و الکی پشت کارگرها قایم شدن که ما شعل افرینی کردیم اونها برای جیب خودشون پول اوری کردن وگرنه کارگر بدبخت که ۵ ساله حقوقش همون هست ولی ماشین ۲۰ میایونی شده ۱۲۰ میلیون کاهش اقای ریسی واردات خودرو را آزاد کنه این دو کارخانه ورشکست بشن خیال مردم هم راحت بشه از این دو مافیا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین