زارع پور: پنجره ملی خدمات الکترونیک تا سال آینده ایجاد می‌شود

گروه اجتماعی الف،   4000927040

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال بعد زیر ساختی را خواهیم داشت که مردم با یک بار احراز هویت به حداقل ۳۰ درصد از خدمات دولتی به شکل یکپارچه دسترسی پیدا کنند. این یک اتفاق بزرگ و مبارک برای مردم و دستگاه ها است.

زارع پور: پنجره ملی خدمات الکترونیک تا سال آینده ایجاد می‌شود

به گزارش فارس، عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد گفت: شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد، یکی از این بال ها شبکه پرسرعت برای اقصی نقاط کشور است.پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار دادیم. ۲۰ میلیون پرت پر سرعت در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم. 

 وی در ادامه افزود: باید نهضت این اتفاق در کشور راه بیفتد و همه باید کمک کنند. ما در این مدت جلسات متعددی برای این موضوع برگزار کردیم تا نقشه راه توسعه شبکه پرسرعت اینترنت کشور مبتنی بر فیبر نوری را در دهه فجر رونمایی کنیم.

برای از بین بردن موانع توسعه شبکه ملی اطلاعات یکسری موضوعات را در قانون بودجه سال بعد پیش بینی کرده ایم. و آن هم الزام همه دستگاه‌های اجرایی کشور و بخش عمومی برای به اشتراک گذاشتن فضاها و امکانتشان برای توسعه این پروژه مهم است. 

وزیر ارتباطات با اشاره به بخش دوم شبکه ملی اطلاعات گفت: بال دوم شبکه ملی اطلاعات خدمات است‌. ما سه دسته خدمات را پیش بینی کرده ایم که بر روی این پستر پرسرعت دراختیار مردم قرار دهیم.

اولین بخش خدمات دولت الکترونیک است.در سال‌های گذشته پیشرفت مناسبی نداشتیم؛ در بهترین حالت ۴۰ درصد، بصورت جزیره‌های پراکنده پیشرفت داشته است. برخی دستگاه‌ها چندین سامانه مجزا برای خدمت به مردم دارند که در تمام آن ها باید مدارک را بارگذاری و احراز هویت کرد. برنامه ما این است که در مرحله اول پنجره واحد خدمات برای هر دستگاه راه اندازی شود که برای اولین بار در لایحه پیشنهادی دولت آمده است.در تبصره ۷ این لایحه آماده است که همه دستگاه‌ها مکلف هستند ظرف مدتی مشخص پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را ارائه دهند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را در سال اول از طریق این پنجره انجام دهند و در گام بعد تمام این خدمات رادر خدمت وزارت ارتباط قرار دهند که در نهایت بر روی پنجره ملی خدمات قرار بگیرد.

وی در ادامه توضیح داد:ان شاءالله سال بعد زیر ساختی را خواهیم داشت که مردم با یک بار احراز هویت به حداقل ۳۰ درصد از خدمات دولتی به شکل یکپارچه دسترسی پیدا کنند. این یک اتفاق بزرگ و مبارک برای مردم و دستگاه ها است.

اگر بخواهیم عدالت را محقق کنیم و زمینه‌های فساد را از بین ببریم و شفافیت داشته باشیم حتما باید به سمتی پیش برویم که همه خدمات دولت به شکل الکترونیک و هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

 منظور از دولت مردمی، یعنی مردم ۲۴ ساعته امکان حل مشکلاتشات را به صورت الکترونیکی و بدون دخالت انسان داشته باشند. 

«پنجره ملی خدمات الکترونیک تا پایان سال پایلوت این طرح را با حضور دو یا سه دستگاه راه‌اندازی خواهیم کرد. 

 حوزه دوم خدمات عمومی است که بخش خصوصی ما در این زمینه خیلی خوب عمل کرده است.

و ما سکوهای خدمات خوبی داریم و از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جلو تر هستیم.مثالا در سکوی حمل و نقل آمریکایی همه جا حتی اروپا رو گرفته و به تکاپو افتادند تا مدیریت بشه؛ در حالیکه ما در کشورمان چنین مشکلی نداریم. 

ما تلاش داریم در همه حوزه‌ها مثل اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی هم خدمات ارائه بدیم.

زارع پور در ادامه صحبت های خود گفت: بخش سوم خدمات پایه کاربردی هستند.مثل موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی است که برای آن برنامه ای در نظر گرفته ایم که بتوانیم از ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم.در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که مصوب شورای عالی فضای مجازی است برای اولین بار وزارت ارتباطات را مکلف کرده در حوزه خدمات کاربردی نقش ایفا کند.

برنامه ما این است که طعم شیرین استفاده از فناوری را در مدیریت جامعه به مردم بچشانیم. برای تحقق این کار بزرگ در کشور سازوکار جدیدی تنظیم کرده‌ایم.

سال گذشته شورای عالی فضای مجازی مصوبهدای را داشته و در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تکالیفی را برای همه دستگاه ها مشخص کرده که بیشترین تکالیف برای وزارت ارتباطات است.سند بالادستی ما همین طرح کلان است.

سازوکاری که پیش بینی کرده ایم،شورای راهبری اجرای شبکه ملی اطلاعات است که رئیس آن خود بنده هستم. و هر هفته دوشنبه صبح جلسه داریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  15. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  16. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین