مقام آمریکایی: اولویت ما بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است

گروه جهان الف،   4000927021

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با پایان دور هفتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اعلام کرد که اولویت واشنگتن بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام است.

مقام آمریکایی: اولویت ما بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است

"جالینا پورتر" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا انتظار دارید مذاکرات قبل از پایان سال میلادی جاری از سر گرفته شود، اظهار داشت همانطور که می دانیم پایان سال بسیار نزدیک است، اما آنچه می توانم بگویم این است که دور هفتم مذاکرات در وین امروز پایان یافت.

معاون ند پرایس تصریح کرد رابرت مالی فرستاده ویژه  آمریکا در امور ایران و هیات همراه  در آخرهفته (شنبه و یکشنبه) به واشنگتن بازخواهند گشت.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: هنوز نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهند شد.

وی در عین حال مدعی شد آنچه می‌توانم بگویم این است که اولویت ما از سرگیری سازنده مذاکرات با همه طرف‌هایی است که به دنبال دستیابی و اجرای بازگشت سریع و متقابل به پایبندی کامل به برجام هستند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رغم اظهارات "انریکه مورا" معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام و اظهار امیدواری وی برای به نتیجه رسیدن گفت و گوها ظرف چند هفته آینده مدعی شد: خیلی زود است که بگوییم آیا ایران با رویکرد سازنده‌تری بازگشته است یا خیر.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا همزمان با پایان دور هفتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار داشت: در حال پرداخت بهای تصمیم فاجعه بار خروج از برجام هستیم.

سالیوان روز جمعه به وقت محلی در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به هراس واشنگتن از پیشرفت برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ما نگرانی خود در مورد ادامه برنامه هسته ای ایران را از طریق متحدان اروپایی به ایران اعلام کرده ایم.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن مدعی شد ایران این نگرانی ها را درک می کند ولی نمی خواهد به صورت آشکار در مورد آنها مذاکره کند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در پایان دور هفتم این گفت و گوها، با تاکید براینکه سرعت دستیابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد، گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌ وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.

به گزارش ایرنا، باقری کنی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام به خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: این دور از گفت‌ وگوها با توجه به اینکه دولت جدید در این شکل گرفته بود و تیم جدیدی هم برای گفت‌وگوها ماموریت پیدا کرده بود، قاعدتا همراه خودش دیدگاه ها و مواضع دولت جدید را به وین آورده بود. برهمین اساس ما در قبال گفت‌وگوهایی که در شش دور قبل انجام گرفته بود و پیش نویس‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود موضع، دیدگاهها، اصلاحات و پیشنهادات مد نظر تیم ایرانی را لحاظ کردیم و این را در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارائه کردیم.

وی گفت: به طور مشخص دو سند برای مذاکرات مهم بود. یکی سند مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اصلی و دستورکار مهم تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران بود.  البته این اولویت صرفا مربوط به ما نیست بلکه طرف‌های دیگر از جمله برخی از اعضای ۱+۴ مانند چین هم به صراحت در جلسات تصریح کردند که اولویت مد نظر آن‌ها هم منطبق با اولویت جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم‌ها است. بر همین اساس اصلاحات و موارد مورد نظر تیم جدید در سند مربوط به لغو تحریم‌ها درج و به طرف مقابل ارائه شد. بر این اساس چارچوب جدیدی برای گفت‌ وگو درمورد لغو تحریم‌ها شکل گرفت.

باقری کنی اضافه کرد: در طول چند روزی که ما گفت‌وگوهای وین ۷ را داشتیم - تقریبا حدود کمتر از ۲۰ روز - چند جلسه در مورد موضوع لغو تحریم‌ها بین طرفین هم در سطح روسای هیات‌های مذاکره کننده هم در سطح کارگروه‌ها و کارشناسان برگزار شد. چند سند هم بین طرفین مبادله شد تا دیدگاه‌های دو طرف در مورد اصلاحات و یا تغییراتی که در متن باید داده شود میان دو طرف مبادله شد. آخرین سند را ما امروز درباره لغو تحریم‌ها دریافت کردیم.

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام گفت که مشارکت کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند.

«انریکه مورا» در جمع خبرنگاران بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

دور هفتم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در دولت جدید ایران هشتم آذر ( ۲۹ نوامبر) آغاز شد که هیات ایرانی دو سند پیشنهادی شامل رفع تحریم‌های ظالمانه  و موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد که طرف های غربی درخواست مشورت با پایتخت های خود را داشتند.

پس از مشورت غربی ها با پایتخت های خود، مذاکرات  ۱۸ آذرماه (۹ دسامبر) از سر گرفته شد که روز جمعه ۲۶ آذرماه (۱۷ دسامبر) با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام این دور از گفت و گوها پایان یافت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین