پیش‌شرط برداشت عضو و بافت از اجساد

گروه اجتماعی الف،   4000926025

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی تاکید کرد که برداشت بافت یا عضو از اجساد تنها با رضایت و اطلاع بستگان متوفی انجام می‌شود و بدون رضایت هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و در واقع رضایت بستگان قانونی متوفی پیش‌شرط اصلی این اقدام است.

پیش‌شرط برداشت عضو و بافت از اجساد

محسن صابری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به عنوان تنها مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در کشور ثبت شده است، گفت: با توجه به اساسنامه، یک سری اعضای حقیقی و حقوقی در هیات امنا داریم. همچنین یک معاونت پژوهش و فناوری داریم و گروه های ذیل آن گروه های علوم تشریح، بالینی، آزمایشگاه، آسیب های اجتماعی، فقه و حقوق و اخلاق در قم و ... است.

وی ادامه داد:‌ یک معاونت آموزش هم داریم که همزمان با مجوزی که از وزارت بهداشت گرفتیم به عنوان مرکز مهارتی یکسری مهارت ها را در حوزه پزشکی و پزشکی قانونی آموزش می‌دهیم. آخرین دوره برگزار شده توسط ما نیز برای دادپزشکان در مورد نحوه تعیین علت فوت و ... بود.

صابری با بیان اینکه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی یک بازوی علمی برای سازمان است، گفت:‌ خیلی از طرح های تحقیقاتی که انجام می شود از داخل و خارج از سازمان به این قسمت ارائه می شود و خروجی آن در اختیار سازمان قرار می گیرد. در واقع وقتی یک نیازی در سازمان وجود داشته باشد ما در این بخش آن را پیگیری می کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی درباره اینکه آیا در مورد طرح های مختلف، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به موضوع ورود می‌کند یا خیر؟ گفت:‌ موضوع به این بستگی دارد که از ما چه چیزی خواسته شود، مثلا در مورد سقط جنین درمانی، مسائل مربوط به مسائل فقهی آن به ما ارجاع داده شد که موضوع در مرکز مطالعات فقهی مرکز تحقیقات بررسی و نتایج هم به رییس سازمان ارائه شد.

وی با بیان اینکه مرکز مطالعات فقهی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی در قم قرار گرفته است، گفت:‌ دلیل این موضوع این است که ما با مراجع در ارتباط باشیم. خیلی از چالش های فقهی و حقوقی که از معاونت پزشکی و آزمایشگاهی به ما اعلام می شود را طی مکاتبه با مرکز مطالعات فقهی بررسی می کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: مثلا در مورد سقط جنین درمانی، این موضوع پیگیری و بررسی‌هایی انجام شده که با توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ما نیز نظرات خود را بدهیم تا مشکلات و ابهامات رفع شود. بخشی از بازوی کارشناسی آن در مرکز مطالعات فقهی بود و ما در واقع یک بازوی علمی و مشورتی بودیم.

وی در خصوص برداشت بافت یا عضو از اجساد نیز گفت: این کار تنها با رضایت و اجازه و اطلاع بستگان متوفی انجام می‌شود و در این خصوص بدون رضایت هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

صابری با بیان اینکه درباره نحوه رفتار در پزشکی قانونی نیز دستورالعمل رفتاری وجود دارد، گفت:‌ بر اساس دستورالعمل باید در این خصوص یک وحدت رویه وجود داشته باشد، مثلا در مورد برداشت بافت و ... حتما و حتما تاکید شده که رضایت اولیاء دم باشد و حتما تاییدیه متخصصین اخذ شود.
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین