عضو شورای شهر تهران: ۸۵ درصد املاک «خلازیر» وقفی است/ دپوی گسترده زباله در اطراف گاراژهای خلازیر

گروه اجتماعی الف،   4000923108

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات محله خلازیر گفت: دپوی گسترده زباله در اطراف گاراژهای نخاله‌های ساختمانی،چوب و آهن موجب انتقاد اهالی است.

۸۵ درصد املاک «خلازیر» وقفی است/ دپوی گسترده زباله در اطراف گاراژهای خلازیر

به گزارش ایسنا، ناصر امانی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران به مشکلات و چالش‌های محله «خلازیر» اشاره کرد و گفت: تهران به عنوان یک کلانشهر و مرکز استان تهران، تهران به عنوان پایتخت و مرکز کشور جمهوری اسلامی ایران و تهران به عنوان منطقه شهری تهران باید توجه شود که گزارشی که امروز از محله خلازیر خدمت شما تقدیم می‌کنم، مصداق بارزی از این سه تهران است. پرداخت سه عوارض، گرفتن مجوز از دو سازمان، پاسکاری مردم بین شهرداری و اوقاف پدیده‌ دیگری است که این بار در جنوبی‌ترین منطقه تهران شاهد آن بودم.

امانی اضافه کرد: ۸۵ درصد املاک محله وقفی است و مردم برای هر اقدامی در زمینه‌ نوسازی و ساخت و ساز، یک بار به شهرداری و یک بار به اوقاف باید عوارض برابر پرداخت کنند. حداقل حقوق را می‌گیرند، بازنشسته هستند، درآمدشان تنها از پرداخت مستمری صندوق‌های بازنشستگی تامین می‌شود و یا کارگران روزمزد هستند.  فرزندانشان نیاز به مسکن دارند. توان خرید که محال است. قدرت رهن و اجاره هم ندارند. برخی هم که زمین دارند و خانه دارند، باید برای ساخت یک طبقه از شهرداری مجوز بگیرند. به شهرداری مراجعه می‌کنند، سند مطالبه می‌کند و به اوقاف ارجاع می‌دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: اوقاف برای صدور سند، مبالغ بالایی مطالبه می‌کند که نه‌تنها پرداخت بلکه محاسبه آن برای این مردم ممکن نیست. مردم سوال می‌کنند چه کنیم؟ آیا ما شهروندان این کشور و این شهر نیستیم؟ از خلازیر می‌گویم؛ محله‌ی شهید کاظمی در منطقه ۱۹ با بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت که از سال ۹۱ و همزمان با ابلاغ طرح تفصیلی، به محدوده شهر تهران ملحق شده است و مردم عوارض سومی هم بابت الحاق به شهر تهران باید به شهرداری پرداخت کنند که البته مبلغ آن به میزان متراژ زمین متفاوت است.

رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران گفت: این محله غیرقابل ‌تحمل با ۲۰۰۰ گاراژ محل دپوی نخاله‌های ساختمانی، چوب، آهن، پلاستیک و غیره و همچنین محل دپوی پسماندهای کارگاه‌ها و گاراژهای مذکور است و معتادان و کارتن‌خوابن‌ها از عصر تا صبح روز بعد این ضایعات را آتش می‌زنند که یکی از منابع اصلی آلودگی هوای تهران است و تنفس را برای ساکنین ۵ شهرک محله یعنی شهرک شهید رجایی، شهرک شهید صدری، شهرک احمدیه، شهرک ابوذر و مرحوم سیداحمد خمینی مشکل کرده است.

او ادامه داد: میزان نخاله‌ها و پسماندهای رهاشده در مناطقی که اشاره کردیم به قدری زیاد است که توان یک پیمانکار آن هم در سطح ناحیه به هیچ وجه پاسخگوی پاکسازی آن نخواهد بود. هرچند به گفته مردم، شهرداری هرچند روز یک بار آنها را جمع می‌کند، اما یک ساعت بعد همان آش و همان کاسه است.

امانی گفت: اما مهم‌ترین درخواست مردم این مشکلات نیست؛ بلکه سیستم فاضلاب و آب گرفتگی منازل و محل کارشان با کوچک‌ترین بارندگی است؛ زیرا علی‌رغم اجرای سیستم فاضلاب از سال‌های قبل، اما به دلیل نداشتن مرکز تصفیه، به بهره‌برداری نرسیده است و مردم نیز به ناچار خود اقدام به وصل فاضلاب خود به لوله‌های نصب‌شده کرده و با کوچک‌ترین بارندگی آب پس زده و معابر منطقه را فرا می‌گیرد. در محله از فضای سبز، بوستان و مراکز فرهنگی هیچ خبری نیست و سرای محله‌ی شهید کاظمی از چند ماه قبل توسط همان وقفیه‌ای که عرض کردم که ادعای مالکیت زمین را دارد سرای محله پلمب و تعطیل شده است و تنها مرکزی که مردم امکان استفاده از برنامه‌های آنها را داشتند، از آنها گرفته شده و یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم بازگشایی مجدد این سرا  است.

او ادامه داد: پدیده نادری که در این محله شاهد آن بودیم، سر کوچه و خیابان نشستن پیرمردان و بازنشستگانی بود که به خاطر نداشتن حداقل یک پاتوق محلی و به عنوان اعتراض محلی (این را خودشان به من می‌گفتند) دست به این کار می‌زنند و به گفته خودشان هرازچندگاهی با اعتراض همسایگان تجاری و مسکونی، محل تجمعشان را تغییر می‌دهند. از مرکز بهداشت و داروخانه در محله هم خبری نیست و مردم برای کارهای درمانی خویش ناچار به مراکز درمانی دیگر تردد می‌کنند. البته از بافت فرسوده در محله خبری نیست، ولی محدودیت نوسازی و ارتفاع حداکثر سه طبقه، روند نوسازی و ساخت و ساز را به تعطیلی و رکود کشانده است.

امانی اضافه کرد: بازار خلازیر که وصف آن آمد، با پهنه‌ G و کاربری فضای سبز بوده و زمین‌های آن وقفی است، اما در حال حاضر کاربری تجاری دارد و اجاره‌ آن که هر گاراژ حداقل ماهیانه یک میلیارد تومان است، نه برای مدیریت شهری که صرف اهداف وقف خاص می‌شود که البته ظاهرا قانونی و شرعی است. باید بین مدیریت شهری و  موسسه وقفی خاص در این زمینه هماهنگی و توافقی حاصل و وضعیت ساکنین محله و هم صاحبان گاراژها و املاک تجاری غیررسمی این بازار بزرگ، شلوغ و پیچیده تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: داشتن یک قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. مصداق بارز این گفتار حکیمانه را در این محله شاهد هستیم. آیا وقت آن نرسیده است که بعد از ۴۰ سال در مرکز کشور تفکیک سه تهران کلانشهر ، پایتخت و منطقه شهری تهران را حداقل در حد طرح‌های شهری و حد و مرزهای کاغذی روشن کنیم؟ حل این مشکل نه با مدیریت شهری که با متولیان استان تهران و وزارت کشور و دیگر سازمان‌های مسوول است.

او خطاب به رییس شورای شهر تهران گفت: آقای چمران جالب است؛ زمین وقفی، پهنه‌ی طرح تفصیلی، کشاورزی و فضای سبز، کاربری فعلی تجاری، هزینه‌ها و تبعات زیست‌محیطی، آلودگی هوا، صوتی، ترافیکی و اجتماعی آن برای مردم جنوب تهران؛ اما سود و منافع آن برای دیگران! چرا؟

امانی تاکید کرد: از شهردار تهران درخواست پیگیری بازگشایی سرای محله شهید کاظمی و توافق با واقف را خواستارم و  از شرکت فاضلاب تهران خواستار توافق سریع با مدیریت حرم مطهر امام راحل و ساخت و بهره‌برداری از سیستم فاضلاب محله را دارم.همچنین از شهرداری تهران، معاونت حمل و نقل اجرای کنار گذر جنب پمپ‌بنزین برای ورود و خروج مردم و خارج شدن محله از بن‌بست و فعال کردن پمپ گاز CNG که توسط بخش خصوصی ساخته شده و متاسفانه به دلیل وجود معارض بهره‌برداری نشده است، را دارم.

وی افزود: از شهرداری تهران ساخت بوستان محلی در حد پاتوق و تعیین‌تکلیف زمین بسته ۱.۵ هکتاری که تبدیل به محل دپوی زباله و نخاله و تجمیع معتادین هست را خواهانم و  از موسسه وقفی به طور خاص، مردم‌داری، هماهنگی با مدیریت شهری و اولویت دادن به مردم ساکن منطقه و خودداری از واگذاری‌ زمین‌های با کاربری‌های فضای سبز به سوداگران را می‌خواهم و از وزارت کشور و استانداری تهران، تعیین تکلیف بازار خلازیر و حل مشکل منطقه شهری تهران در منطقه ۱۹ را خواهانم.

امانی همچنین در واکنش به حضور و پاسخ شهردار منطقه ۱۹ به گزارش محله‌گردی از «خلازیر» گفت:  آقای هدایت با اینکه مدت کوتاهی است آمده، اما خیلی خوب به مسائل منطقه مسلط شده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌دهم به مناسبت روز حمل‌ونقل، یکی از مشکلات کارکنان خودرو و سرویس مثل بحث بیمه‌شان را حل کنیم. خواسته‌های زیادی دارند و مرتبا هم دارند پیگیری می‌کنند. فقط بحث بیمه‌شان که از حالت اختیاری تبدیل به اجباری شود مثل بقیه‌ شرکت‌های پیمانکاری شهرداری فعلا حل شود و حل این موضوع می‌تواند بخش زیادی از حواشی ایجاد شده را حل کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین