زورآزمایی دولت با حریفان سوداگر؛ از چهارراه استانبول تا هتل کوبورگ وین

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000923091 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها دولت مردان اقتصادی در کف بازار ارز و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای مشغول زورآزمایی با حریفانی سوداگر هستند.

زورآزمایی دولت با حریفان سوداگر؛ از چهارراه استانبول تا هتل کوبورگ وین

به گزارش الف، این روزها از مذاکرات هسته‌ای در وین پالس‌های مثبتی به گوش می‌رسد. هرچند هنوز در اظهارات قابل تامل از طرف سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان مواضعی مغایر با این پالس‌های مثبت هم به چشم می خورد که تازه‌ترین آن بیانیه این سه کشور همسو با منافع ایالات متحده آمریکا و برخلاف منافع جمهوری اسلامی ایران است. 

با این حال به نظر می‌رسد جدیتی که مقامات ایرانی همچون علی باقری کنی، دیپلمات ارشد و مسئول تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در اتریش از آن صحبت می‌کنند کم کم اثراتش را نشان داده است و سیگنال‌های مثبت از وین هم نشانه این موضوع است. 

اثرات جلسه مهم باقری کنی با همتایان چین و روس

چند روز قبل باقری کنی با مسئولان روسی و چینی حاضر در مذاکرات هسته‌ای جلسه مهمی داشت و از دو روز قبل اخبار امیدوارکننده‌ای از وین شنیده شده است. البته به دلیل پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای و تعارض منافع همه طرف‌ها در این مذاکرات و پافشاری طرف‌های غربی بر ضد منافع جمهوری اسلامی ایران، هنوز نمی‌توان به طور قطعی درباره سرنوشت این مذاکرات نتیجه‌گیری خوشبینانه کرد و هرآنچه در این روزها بر سر آن بین ایران و کشورهای 1+4 توافق می‌شود یا درباره آن بحث شکل می‌گیرد به منزله نتیجه قطعی مذاکرات نیست و گفت‌وگوهای کارشناسی هم تنها بخشی از مذاکرات هستند. 

به تازگی روزنامه سعودی الشرق الاوسط از افزایش جلسات در وین میان هیات‌های اروپایی و ایرانی طی روزهای گذشته گزارش داد و از پذیرش متون ارائه شده ایران از سوی طرف‌های اروپایی خبر داد. درحالی‌که در دور قبلی مذاکرات همین پیش‌نویس‌های طرف ایرانی پذیرفته نشده بود. 

راه‌حل‌های ایلیانوف برای یک مساله 

در این بین میخائیل ایلیانوف، مسئول تیم روسیه در مذاکرات هسته‌ای که اغلب مواضعی امیدوارکننده به نفع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اتخاذ می‌کند در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس (وابسته به کشور روسیه) از لزوم تخریب یا انتقال سانتریفیوژهای پیشرفته ایران به یک کشور خارجی صحبت کرده و یک راه‌حل دیگر را پلمپ این سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنون کرده است. البته بعدتر سفارت روسیه در ایران در بیانیه‌ای اظهاراتاخیر  ایلیانوف درباره سانتریفیوژهای ایران را به این شکل تصحیح کرد و مدعی ترجمه غلط آن شد: "با این سانتریفیوژها چه باید کرد؟ گزینه خارج کردن و گزینه انهدام وجود دارد.  گزینه انبار کردن آن در اراضی ایران و قرار دادن آن تحت ضمانت آژانس بین المللی انرژی اتمی، مهر و موم کردن و غیره نیز وجود دارد. در خصوص انتخاب این گزینه ها میتوان به توافق رسید. این فقط یکی از ده‌ها مسئله‌ای است که باید حل شود."

اولیانوف همزمان با بیانیه سه کشور اروپایی که در روز پنجم علیه ایران صادر شد در توییتی بر تلاش برای حل مسائل گوناگون و کاهش اختلافات بین طرفین صحبت کرد. 

سیاست‌های اقتصادی امیدوارکننده دولت 

در چنین فضایی که اخبار بین‌المللی چشم‌انداز غیر واضحی از حال و هوای مذاکرات هسته‌ای به دست می‌دهد و دیپلمات‌های ایرانی حاضر در مذاکرات وین مشغول بده و بستان سیاسی هستند تا یک تفاهم حاصل شود، صالح آبادی رئيس کل بانک مرکزی در خصوص آزاد‌سازی منابع ارزی کشور سخن گفته است. از نظر وی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که توان بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز افزایش داده است. موضوعی که در صورت صحت آن نشان می‌دهد ایران در مدیریت بازار ارز چندان هم چشم به مذاکرات هسته‌ای ندارد و از راه‌های غیر رسمی تلاش می‌کند تامین ارز را انجام دهد.

مسعود میرکاظمی، رئيس سازمان برنامه و بودجه هم روز گذشته تایید کرد که لایحه بودجه سال آینده بدون چشمداشت به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای تدوین شده تا اگر پیشرفتی مثبتی به نفع طرف ایرانی در مذاکرات حاصل نشد، کشور دچار کسری بودجه نشود و دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی نکند. 

این اخبار از سران اقتصادی دولت می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که سرنوشت بازار ارز از ناحیه دولتی‌ها به مذاکرات هسته‌ای گره نخورده است. با این حال در طرف معامله‌گران ارز این جدایی بین سرنوشت بازار و مذاکرات به راحتی قابل تصور نیست و آنها تحلیل‌هایشان را براساس وابستگی معنادار بین این دو بخش صورت می دهند. 

نبرد سخت بین دولتمردان اقتصادی با سوداگران ارز 

 در روزهای پیش و قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای شاهد نوسان ارز بودیم و رفتار معامله‌گران حکایت از نوعی نگرانی داشت. خریدها در حال زیاد شدن بود و گویای خرید ارز بدون نیاز واقعی از سوی معامله‌گران بود. در چنین شرایطی در نبرد اولیه بین متولیان دولتی بازار ارز و سوداگران بازار، ابتدا دولت مغلوب شد. اما چند روزی است که نوسانات کمتر شده و روند صعودی قیمت‌های دلار در بازار آزاد به جهت عکس تغییر مسیر داده است. در مجموع گزارش رسانه‌های اقتصادی نیز گویای  تغییر رفتار نسبی در معامله‌گران به نفع طرف عرضه ارز به بازار است. 

این تغییر روند موجب شده دلار بعد از نزدیک شدن به کانال قیمتی 32 هزار تومان مجدد به پایین‌تر از قیمت 30 هزار تومان برسد. برخی تحلیل‌گران بازار ارز معتقدند دلار در نرخ‌های بازار آزاد به دنبال تشکیل یک ناحیه مقاومتی «مجدد» در کانال 29 هزار تومان است. 

موضوعی که امیدواری به تشکیل این ناحیه مقاومتی را افزایش داده به نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال 1401 هم بر می‌گردد که در آن عدد 23 هزار تومان برای هر دلار مورد تاکید است. روز گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در جمع خبرنگاران این قیمت را در لایحه بودجه سال آینده تایید کرد. 

بازار ارز تحت تاثیر فضای انتظاری 

البته حال و هوای این روزهای بازار ارز هرچند تا حدی تحت تاثیر اعداد و ارقام لایحه بودجه سال 1401 قرار دارد، اما همان‌طور که پیشتر اشاره شد در طرف معامله‌گران بیشتر تحت تاثیر فضای انتظاری از مذاکرات و جو روانی بازار است و هر نوع اخبار مثبتی می‌تواند به تقویت رفتارهای توام با آرامش معامله‌گران کمک کند. چند روز قبل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم درباره تلاش عده‌ای برای تاثیرگذاری و ایجاد جو روانی منفی در بازار ارز صحبت کرد. به این ترتیب با تدابیری که در دولت برای تخصیص ارز در صرافی‌ها صورت گرفت در اوایل هفته صف‌های شلوغ مقابل صرافی‌ها خلوت شد و از شدت تقاضا برای تهیه ارز با نرخ دولتی و عرضه آن در بازار آزاد کاسته شد و به این ترتیب در نبرد دوم بین متولیان دولتی و سوداگران در بازار ارز اینبار دولت پیروز شد.

برخوردهای انتظامی و قضایی در دستور کار

اما با وجود اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای  همچنان شاهد شکل گیری صف‌ها در مقابل برهخی صرافی‌ها هستیم. موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند ورود مجدد نهادهای نظارتی و تحلیل‌های رفتاری جدید از رفتار معامله‌گران در بازار است. 

امروز سه شنبه (23 آذر) از سردار رحیمی، فرماندهی انتظامی تهران خبری منتشر شد مبنی بر اینکه 42 دلال ارزی که با استفاده از کارت‌های اجاره‌ای بانکی مشغول جمع‌آوری دلار بودند دستگیر شده‌اند. حساب دو نفر از سرشبکه‌های تاثیرگذار قاچاق ارز و طلا 3 هزار و 400 میلیارد تومان گردش مالی داشته است. این خبر هرچند خوشایند بود  اما در قیاس با نرخ ارز و عرضه‌ دولتی آن به نظر می‌رسد سهم بالایی از سودجویی‌ها در بازار ارز را شامل نمی‌شود. 

روابط عمومی بانک مرکزی هم به تازگی در گزارشی امیدوار کننده اعلام کرد این نهاد تنظیم کننده در بازار ارز در راستای عمل به وظیفه نظارتی خود بر فعالیت شبکه های صرافی مجاز کشور، از ابتدای سال جاری اقدامات نظارتی را پیاده سازی که منجر به صدور  ۲۴۸ فقره اخطار، ۲۵ مورد ابطال مجوز و ۴۶ مورد تعلیق مجوز برای صرافی های متخلف شده است. موضوعی که می‌توان آن را نوعی هشدار به صرافی‌های فعال در بازار تلقی کرد تا اگر زمینه فعالیت غیر قانونی در دفترشان وجود دارد مراقب باشند چرا که دیر یا زود ناظران بانک مرکزی به سراغ‌شان می‌آیند. 

 

دیدگاه کاربران

اقتصاددان بیرون خط۲۳۳۶۵۷۷۱۵:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۳
نبض بازار ۴ راه استانبول در هتل کوبورگ وین میزند
ناشناس۲۳۳۶۸۰۷۱۸:۳۲:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۳
مذاکرات مستدل مستند مفید و مثبت و سازنده بود و برد برد رفتیم برای یکسری مذاکرات پی در پی و بدون وقفه هشت من نه شاهی
ناشناس۲۳۳۷۱۲۵۲۲:۲۰:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۳
برجام باعث 10 برابر شدن قیمت ارز و طلا و خودرو و مسکن شد.
ناشناس۲۳۳۷۱۳۴۲۲:۳۲:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۲۳
حذف دلار از مبادلات تجاری کشور بهترین راهکار خنثی سازی تحریم هاست.
ناشناس۲۳۳۶۵۸۲۱۵:۴۴:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۳
دولت میخواهد که معیشت و اقتصاد شرطی نباشد و با مذارات گره نخورد ! آیا این ، شدنی است ؟!!!
ناشناس۲۳۳۷۱۲۹۲۲:۲۵:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲۳
دولت روحانی بدنبال گدایی از امریکا و اروپا بود و بازار صادرات 100 میلیارد دلاری کشورهای همسایه را از دست داد با توسعه تبادلات تجاری با 15 کشور همسایه و کشورهای بلوک شرق میتوان اقتصاد را از حالت شرطی خارج کرد.
ناشناس۲۳۳۷۲۰۱۲۳:۳۵:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲۳
گره زدن چرخ اقتصاد به چرخ سانتریفیوژ اشتباه فاحشی بود که در 8 سال گذشته صورت گرفت و بازنده اصلی اون مردم بودند.
ناشناس۲۳۳۶۵۸۹۱۵:۴۹:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲۳
جمشید بسم الله را کت بسته به دار مجازات بیاویزید تا قیمت دلار به سراشیبی افتد
ناشناس۲۳۳۶۶۸۰۱۷:۰۶:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۲۳
جمشید بسم‌الله واقعی حجم نقدینگی است نه یک نفر آدم! همان‌طور که می‌بینیم ریال روز به روز در حال بی‌ارزش‌تر شدن هست و تدابیر هیچ دولتی از دولت احمدی‌نژاد گرفته تا روحانی و رئیسی نتوانسته‌اند بازار و افزایش قیمت‌ها را کنترل کنند. تا فکری اساسی برای جلوگیری از افزایش سرسام‌آور نقدینگی نشود، دلار گران خواهد شد و ریال بی‌ارزش.
ناشناس۲۳۳۶۵۹۵۱۵:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲۳
روس ها نیز صحبت از تخریب سانتریفیوژهای ما و یا انتقال آنها به خارج از ایران شده اند . دریای خزر کم نبود ؟
ناشناس۲۳۳۶۶۵۳۱۶:۵۴:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲۳
دوباره که دنبال نخود سیاه رفتی
ناشناس۲۳۳۷۱۲۶۲۲:۲۱:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲۳
دولت اصلاحات با فروختن دریای خزر رکورددار چوب حراج زدن به منابع ملی بود.
ناشناس۲۳۳۷۲۰۵۲۳:۳۶:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۲۳
روحانی چرا 13 هزار سانتریفیوژ را تخریب کرد و قلب راکتور اراک را سیمان ریخت ؟!
ناشناس۲۳۳۶۵۹۷۱۵:۵۶:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۳
هرچقدر بگی گوش مدیران و اقتصادخوانان بدهکار نیست چون فقط جزوه ها را ازبر کرده اند خارج از ان چیزی نمیدانند ای داد ای فریاد بانکهای خصوصی از طرق مختلف جعل پول میکنند عین ریگ اصلا نقدینگی کشور امار ندارد شما تمام دلار دنیارو بریزی این چاه ویل می بلعد خدا نبخشه اونی که مجوز بانکهای خصوصی را داد ان هم بدون نظارت و کنترل
ناشناس۲۳۳۶۶۰۰۱۵:۵۸:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۲۳
روسیه برای ما هیچ فرقی نمیکنه با سوداگرها و دلال های چهارراه استانبول
ناشناس۲۳۳۷۱۳۱۲۲:۲۷:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۲۳
روسیه تهدید و تحریم و ترور نمی کند دشمن اصلی ما امریکای تروریست جنایتکار است.
ناشناس۲۳۳۶۶۰۱۱۶:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۳
خواهید دید که در نهایت چین و روسیه کدخدا را ول نمیکنند که بچسبن به ما
ناشناس۲۳۳۷۱۳۳۲۲:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۳
واشنگتن ارزوی تجزیه و تسلیم شدن ایران را باید به گور ببرد.
ناشناس۲۳۳۶۶۲۴۱۶:۲۶:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۲۳
هیچ کشوری با گدایی آن هم با ناموس فروشی به بهشت نرفت
ناشناس۲۳۳۶۷۲۵۱۷:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۳
حریفان سوداگر ؟ اگر راست می گویید ، یک هفته بازار دلار را تعطیل کنید ، اگر مشکلتان با این چند صرافی میدان فردوسی است ، این مغازه ها را برای همیشه تعطیل کنید ، یادتان باشد که این حنا خیلی وقت است که دیگر رنگی ندارد ، امروز همه مردم منتظر دلار سیصد هزار تومانی چند سال آینده هستند
ناشناس۲۳۳۶۸۵۳۱۹:۱۱:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۲۳
هسته ای شدن ما بیشتر به ضرر چین و روسیه است چون نزدیک تر به ما هستند تا آمریکا
ناشناس۲۳۳۶۹۱۲۱۹:۵۰:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۳
مشکل ارز (اقتصاد) معلول اشتباهات در سیاست خارجی ادامه و اصرار بر تکرار آن است دلیل لیر ترکیه مگر ترکیه در تحریم است نه دخالت ترکیه در منطقه ودرگیر شدن در آن منتج به بی ثباتی لیر در مقابل دلار شده است
ناشناس۲۳۳۷۱۸۶۲۳:۰۹:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۲۳
همه چیز دست خود دولته و ارزی که دست مردمه به اندازه یک سطل اب از ذریای دست دولت نیست
ناشناس۲۳۳۷۴۶۲۰۸:۵۶:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۴
تخریب سانتریفوژها یا انتقالشان به روسیه؟ این بود نتیجه وادادگی و امتیاز دهی به روسیه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین