۴۸ ساعت بدون بهانه‌گیری غرب در وین

گروه جهان الف،   4000923067

بعد از دو هفته پر دست‌انداز، ظاهراً مذاکرات در وین روی غلتک افتاده؛ این را، هم می‌شود از موضع روس‌ها فهمید که گفته‌اند «مذاکره‌کنندگان توانستند خودشان را با ایده‌های جدید ایران و ضرورت مذاکرات تطبیق دهند» و هم از سکوت طرف‌های امریکایی و اروپایی که دو روز کامل است دیگر ضجه و ناله نمی‌کنند که ایران انعطاف‌ناپذیر است

جوان نوشت: بعد از دو هفته پر دست‌انداز، ظاهراً مذاکرات در وین روی غلتک افتاده؛ این را، هم می‌شود از موضع روس‌ها فهمید که گفته‌اند «مذاکره‌کنندگان توانستند خودشان را با ایده‌های جدید ایران و ضرورت مذاکرات تطبیق دهند» و هم از سکوت طرف‌های امریکایی و اروپایی که دو روز کامل است دیگر ضجه و ناله نمی‌کنند که ایران انعطاف‌ناپذیر است. هرچند اختلافات به گفته دیپلمات‌های ایرانی «متعدد و متنوع است»، ولی طوری نیست که توافق در دسترش نباشد.
به گزاش «جوان»، حالا دیگر دو روز متوالی است که طرف‌های اروپایی و امریکا، کمتر از چیزی که اسم «انعطاف‌ناپذیری ایران» روی آن گذاشته‌اند، شکوه می‌کنند. عصر یک‌شنبه، رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران، با تأخیری چندروزه به وین رفت. برگشتن مالی، همزمان با خبر‌هایی درباره توافق طرفین بر سر سرفصل‌های مورد مذاکره منتشر شد. ابتدا الجزیره خبری تقریباً گمراه‌کننده منتشر کرده با این مضمون که ایران و ۱+۴ به توافق رسیده‌اند که بعداً آن را از خروجی خود برداشت. ساعتی بعد مشخص شد توافقی که الجزیره از آن صحبت کرده، توافق بر سر سرفصل‌هایی است که باید درباره‌اش مذاکره شود. در حالی که علی باقری عصر یک شنبه اعلام کرده بود اختلافات درباره «دامنه و حیطه‌ای که موضوعات قابل مذاکره قابل طرح است» رو به کاهش است، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین دیروز در صفحه توئیترش نوشت: «مذاکره‌کنندگان توانستند خود را با ایده‌های جدید ایران و ضرورت مذاکرات وین تطبیق دهند. کار بر مبنای پیش‌نویس‌های قبلی ادامه می‌یابد.» اولیانوف نوشت: «طرح‌های پیشنهادی ایران به درستی بررسی خواهند شد؛ یا لحاظ می‌شوند یا رد می‌شوند یا اصلاح می‌شوند؛ این یعنی روند عادی کار.» معنای تلویحی توئیت اولیانوف یعنی اینکه نه طرف‌های اروپایی و امریکایی دیگر مثل دو هفته اول مذاکرات، پیشنهادات ایران را غیرقابل قبول می‌خوانند و نه طرف ایرانی آنطور که گفته شده، جمع‌بندی شش دور قبلی را غیر قابل قبول می‌داند. «محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده می‌گوید: «وقتی پیش‌نویس‌های جدید ارائه شد، طرف ایرانی گفته است که این بدان معنا نیست که پیش‌نویس قدیمی دیگر معتبر نیست بلکه کشورمان از طریق پیش‌نویس‌های جدید، مواردی را به پیش‌نویس‌های قبلی اضافه کرده که از جهاتی ناقص بودند.»

احتمال توافق؛ البته نه سریع
تشکیل یک کارگروه جدید به نام کارگروه «اجرا یا زمانبندی توافق» که در شش دور قبلی مذاکرات تا پایان خرداد ۱۴۰۰ خبری از آن نبود، نشان از ورود مذاکرات به مرحله‌ای جدید دارد. سرگئی ریابکوف دیروز گفت: «من فکر می‌کنم اکنون احتمال دستیابی به توافق در مقایسه با آنچه قبل از از‌سرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته است.» او هرچند گفته «دلایلی وجود دارد تا انتظار پیشرفت داشته باشیم»، ولی این را هم روشن کرده که پیشرفت‌ها «نه سریع بلکه به وضوح» خواهد بود و تأکید کرده که «هرگونه عکس‌العمل شدید و عوامل اضافی می‌تواند وضعیت را پیچیده کند». شبکه المیادین دیروز در گزارشی از وین، از نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه سیاسی برای رفع موانع مذاکرات جدی خبر داده و تأیید کرده که داده‌های موجود نشان می‌دهد که اوضاع به سمت مذاکرات واقعی و جدی درباره توافق هسته‌ای با ایران پیش می‌رود. علی باقری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده هم در گفتگو با شبکه المیادین گفته است: «روند ما در مذاکرات موفقیت آمیز بوده و پیشرفت خوبی را محقق کردیم و این پیشرفت می‌تواند زمینه سریعی را برای مذاکرات جدی فراهم کند.»

اختلافات گسترده و متنوع است
با وجود تأیید پیشرفت‌ها، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که راه پیش رو چندان هم بدون دست‌انداز نیست. طرف‌ها درباره «سرفصل‌ها»، یا به عبارتی، اینکه چه چیز‌هایی قابل مذاکره و چه چیزی غیرقابل‌مذاکره است، به توافق نسبی رسیده‌اند، ولی اختلافات درباره موضوعات مورد مذاکره همچنان گسترده و متنوع است. «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفتگو با پرس‌تی‌وی گفته که اختلافات به ویژه در موضوع هسته‌ای «متعدد و متنوع» است. او می‌گوید: «ما در زمینه موارد اختلافی تاکنون هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکردیم، ولی خودمان در چارچوب اصلاحات و پیشنهاد‌هایی که به طرف مقابل ارائه دادیم دیدگاه خود را در خصوص موضوعات اختلافی بیان کرده و به طرف مقابل ارائه دادیم.»‌یک شنبه شب نمایندگان ۱+۴، دیدار‌های جداگانه‌ای با نمایندگان ایران و امریکا برگزار کردند. از محتوای ملاقات ۱+۴ با امریکا چیزی به بیرون درز نکرده، ولی علی باقری یک شنبه شب بعد از دیدار با نماینده روسیه، این ملاقات را «سازنده و مثمرثمر» خواند. او گفته است: «همراهی روسیه و چین با موضع ایران روشن است و اختلاف با طرف غربی است.» اولیانوف نیز در واکنش به بحث‌هایی که درباره اظهارنظر او در مورد ایران مطرح شده بود، توئیت کرد: «امروز عصر عجله داشتم، اما به درخواست روزنامه‌نگاران نظراتی را ارائه کردم.» وی تصریح کرد:، اما سخنانم بد تعبیر شد. آگاه باشید که من موضع ایران را مثبت ارزیابی کردم نه منفی.» او به طعنه نوشته است: «بسیاری از دیپلمات‌ها محض احتیاط دوست ندارند مصاحبه کنند. احتمالاً حق با آنهاست.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین