ساز ناکوک تروئیکا علیه اتحادیه اروپا و روند مذاکرات وین

گروه جهان الف،   4000919112

 تروئیکای اروپایی در ادامه اقدامات خود پس از نشست هفته قبل، تلاش بسیاری را برای تغییر ریل مذاکرات انجام داده‌اند تا از این رهگذر سه هدف «امتیازگیری از چین و روسیه»، «امتیازگیری از ایران» و «امتیازگیری از اتحادیه اروپا» را برآورده سازند.  

به گزارش فارس به نقل از نورنیوز، دور دوم از فرآیند جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ در حالی از دیروز پنجشنبه در وین آغاز به کار کرده که در کنار اخبار متعدد از مثبت بودن روند مذاکرات، ضلع غربی حاضر در وین به پیروی از واشینگتن همچنان می‌کوشد با استفاده از تاکتیک‌های مختلف، فضا را به سمت تشدید فشار بر ایران تغییر دهد.

در این خصوص؛ اخبار رسیده به «نورنیوز» از وین حکایت از آن دارد که نمایندگان سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه اقدامات خود پس از پایان دور جدید مذاکرات در هفته قبل، تلاش بسیار زیادی را برای تغییر ریل مذاکرات انجام داده‌اند تا از این رهگذر سه هدف «امتیازگیری از چین و روسیه»، «امتیازگیری از ایران» و «امتیازگیری از اتحادیه اروپا» را برآورده سازند.

این رفتار تروئیکای اروپایی به طور ویژه ماموریت «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «انریکه مورا» معاون و نماینده او در کمیسیون مشترک برجام را نیز با اختلال روبرو کرده است.

در این میان؛ مقامات برخی دیگر کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا نیز در قبال سیاست‌های سه کشور مذکور واکنش‌های غیرعلنی داشته و رفتار تروئیکا را در راستای منافع و منویات ایالات متحده و در هم شکننده جایگاه اتحادیه اروپا دانسته‌اند.

چنانچه از اتمسفر حاکم بر مذاکرات وین بر می‌آید، پیشنهادات روشن و عملیاتی هیئت مذاکره‌کننده ایران به دلیل فنی و مستند بودن، آمریکا و سه کشور اروپایی حاضر در ۱+۴ را به شدت نگران کرده و به دلیل نداشتن هیچ‌گونه استدلال حقوقی در برابر آن، با مشورت «رابرت مالی» لاجرم در حال طرح موضوعاتی هستند تا در برابر جدیت ایران و حمایت چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا از آن، مسیر مذاکرات را به سوی دیگری تغییر دهند.   

به بیان بهتر؛ پیشنهادات ایران که عینا مبتنی بر تعهدات پذیرفته شده همه طرف‌ها در برجام تنظیم شده و مسیر حصول توافق را روشن کرده، گرچه به مذاق تروئیکا خوش نیامده، اما به دلیل حمایت چین، روسیه و نماینده اتحادیه اروپا از آن، عملا ضلع غربی مذاکرات را به بازی خراب‌کنی برای تشدید فشار و کسب امتیازات بیشتر واداشته است.

چنانچه پیش از این هم بارها در ملاقات‌های دوجانبه مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی تاکید شده بود، تا زمانی که این کشورها اراده مستقل از واشینگتن نداشته باشند، طبعا فضای مذاکرات به سمت حصول یک توافق خوب پیش نخواهد رفت و مقصر آن قطعا غربی‌ها خواهند بود.

به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات صریح «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین و تاکید او بر از میان رفتن برخی سوء تفاهمات که مذاکره‌کنندگان را با شرایط دشواری روبرو کرده بود، با آغاز «کار عملی» در میز مذاکرات، واکنش آمریکا و اروپایی‌ها طی روزهای آینده باید به اهداف واقعی‌شان نزدیک‌تر شده و از دایره لفاظی‌های رسانه‌ای وقت‌گیر و بی‌نتیجه خارج شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین