در جلسه وزیر میراث فرهنگی با فعالان صنایع دستی اصفهان چه گذشت؟

گروه فرهنگی الف،   4000919008

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با توجه به محدودیت بودجه مرمت آثار تاریخی به این نتیجه رسیدم که بودجه‌های کنونی به ‌هیچ عنوان کفاف حفاظت از این آثار ارزشمند را نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، عزت‌الله ضرغامی  شامگاه پنج‌شنبه در نشست با فعالان صنایع دستی اصفهان، اظهار داشت: در استان اصفهان پیگیری‌های خوبی شده و در حوزه صنایع دستی آقای علوی همکاری خوبی داشتند، هم کارشناس صنایع دستی هستند و هم نیروی انقلابی جهادی پرتلاشی هستند که ایده‌های خوبی دارند.

حدود 2 هزار عتیقه تاریخی متعلق به اصفهان است 

وی افزود: من از ایشان خواستم شروع کارشان از صنایع دستی اصفهان باشد و برنامه‌ریزی‌هایی برای موضوعاتی مانند تجاری‌سازی و بازاریابی و صادرات داشته باشند چرا که یکی از مشکلات ما در این حوزه صادرات است و در صورت رفع این موضوع بازار  صنعت گردشگری بسیار رونق می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه آقای علوی مدت کوتاهی است که به اصفهان آمدند، گفت: ایشان وضعیت صنایع را  از نزدیک بررسی کردند و  گفتند مکانی برای ایشان در نظر گرفته شود تا هر دو هفته یکبار به اصفهان بیایند و کارهایشان  را پیگیری کنند و دوباره به تهران بازگردند.

وی ادامه داد:  این موضوع نشان می‌دهد که ما برای اصفهان یک حساب ویژه باز کردیم. ومیراث فرهنگی اصفهان تقریبا منحصر به فرد است و حدود 2 هزار عتیقه تاریخی متعلق به اصفهان است که باید در حفظ و حراست آنها کوشید.

ضرغامی تصریح کرد: قبل از ورود به اصفهان در یک جلسه خصوصی با آقای رئیسی در مورد وضعیت اصفهان صحبت‌هایی را مطرح کردم و ایشان هم همکاری و همیاری خوبی با بنده در این مورد داشتند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه استان اصفهان از توانایی‌های لازم در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستیبرخوردار است، اظهار داشت:با موافقت رئیس‌جمهور، اعتبارات مرمتی آثار تاریخی اصفهان سال آینده افزایش خواهد یافت.

ضرغامی افزود: حدود 2 هزار اثر از 35 هزار اثر تاریخی ثبت ملی کشور در استان اصفهان است و با توجه به محدودیت بودجه مرمت آثار تاریخی به این نتیجه رسیدم که بودجه‌های کنونی به ‌هیچ عنوان کفاف حفاظت از این آثار ارزشمند را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دیداربا رئیس جمهور علاوه برارائه گزارشی از وضعیت کنونی آثار تاریخیبر لزوم افزایش اعتبارات مرمتی و حفاظتی در راستای انجام تکالیف قانونی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کردم وبا موافقت ایشان، بودجه حفاظت و مرمت آثار تاریخی کشور از جمله اصفهاندر سال آینده افزایش خواهد یافت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ما از نظر درآمد صنعت گردشگری از همه کشورهای حوزه خلیج فارس عقب هستیم، گفت:  6 میلیارد دلار در بهترین شرایط کشور قبل از کرونا رقم بالایی در مقابل 100 میلیارد اسپانیا نیست.

وی ادامه داد:  اصفهان یکی از قطب‌های گردشگری و صنایع دستی است که اگر گردشگری رونق پیدا کند صنایع دستی رونق می‌گیرد و اگر هم صنایع دستی رونق پیدا کند گردشگری هم رونق می‌گیرد این دو مکمل هم هستند و باید به هر دو بها داده شود.

ضرغامی تصریح کرد: در بازدید بخشی از واحدهای تولیدی صنایع دستی که امروز داشتم متوجه شدم در بدترین شرایط محیطی، کارهای هنری انجام می‌دهند و همان موقع یکسری دستوراتی دادم مبنی بر اینکه باید یک مکان مناسب برای آنها تهیه کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه می‌بایست فردی مسئولیت این کار را به عهده بگیرد و مشکلات فعلی را برطرف کند، اظهار داشت: من هم از تهران پیگیر هستم تا هر چه زودتر اقداماتی برای این موضوع صورت گیرد.

وی افزود:  سه مساله مهم برای صنایع دستی وجود دارد که باید برای هر کدام اقدامات و راهکارهایی تعریف شود تا بتوانیم اوضاع صنعت گردشگری و صنایع دستی را بهبود بخشیم.

ضرغامی خاطرنشان کرد: اولین مورد بیمه هنرمندان صنایع دستی است و اکنون در حال تفکیک هستیم و باید برای اصفهان یک حساب ویژه باز کرد، می‌بایست بررسی کرد در اصفهان چه تعداد بیمه نیستند و به ویژه در شرایط فعلی که کارهای سخت انجام می‌دهند باید هر چه سریع‌تر موضوع بیمه حل و فصل شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید بازارچه مناسب برای فروش صنایع دستی در سراسر کشور تاسیس شود، گفت: در حال حاضر شیک‌ترین بازارچه در موزه فرش تهران برای این کار در نظر گرفته شده که در بهترین جای تهران است و مراجعان بسیاری دارد.

وی ادامه داد: می‌بایست یک طبقه برای عرضه واحدهای تولیدی ایرانی در نظر گرفته شود که مظهر اقتصاد مقاومتی است و در معرض دید گردشگر داخلی و خارجی قرار گیرد، این بازارچه یک نمونه است و ما باید در سراسر کشور این قبیل بازارچه‌ها را احداث کنیم تا مشتریان بیشتری داشته باشد.

ضرغامی تصریح کرد: صنایع دستی ما باید کاربردی شود هر چند صنایع تزئینی هم مهم است و من آنها را نفی نمی‌کنم ولی اگر بخواهیم مانند کشور چین، صنایع دستی‌مان دنیا را بگیرد ابتدا باید کاربردی باشد، بسته‌بندی خوب داشته باشد و  برند سازی شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره  به یک مثال در مورد برندسازی، اظهار داشت: مثلا ملیله‌کاری زنجان برجسته و به لحاظ کیفیت نمونه است همانطور که چاقوی زنجان برند است و همه می‌شناسند باید ملیله هم برند شود و همگان ملیله زنجان را هم بشناسند پس باید به معرفی محصول پرداخت.

وی افزود:  باید در دنیا برند صنایع دستی ایران معروف شود، در جهان 26 اثر، ثبت جهانی دارند که 2 تای از آنها متعلق به اصفهان و 2 تای دیگر مشترک است به عنوان مثال فرش کاشان یک سبک جهانی شده پس این برند است که باید در تمام دنیا معروف شود.

ضرغامی خاطرنشان کرد:  تقاضا می‌کنم برای بخش صنایع دستی تزئینی بازاریابی داخلی و خارجی طراحی شود، به عنوان مثال به مهمانان خارجی صنایع دستی، هدیه داده شود با اینکار تبلیغ برند صنایع دستی ایران می‌شود و به رونق این صنعت کمک می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه باید در بخش صنایع دستی کاربردی، ایده و پیشنهاد داده شود، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی برخی مردم پول نان شب ندارند و اگر پول به دست بیاورند نان می‌خرند و در نتیجه صنایع دستی تزئینی از سبد خرید تعداد زیادی از خانواده‌ها حذف می‌شود و باید روی صنایع کاربردی مانور بیشتری داده شود.

وی تامین مواد اولیه مناسب برای هنرمندان را امری ضروری دانست و افزود: باید فلزات گرانبها از جمله طلا،  نقره و مس را که مواد اولیه بیشتر صنایع است را با یک مدیریت صحیح در صنف صنایع دستی با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان بگذاریم و هنرمندان با مواد اولیه با کیفیت و ارزان تولیدات خود را تهیه کنند اما باید مواظب دلالان باشیم که از این فلزات یارانه‌ای که متعلق به هنرمندان است سوء استفاده نکنند.

ضرغامی تصریح کرد: در آینده نزدیک باز هم به اصفهان خواهم آمد و مسائل مربوط به حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث را پیگیری خواهم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین