بازار بی‌سروسامان نرخ اجاره مسکن/ فایلی برای اجاره نیست

گروه اقتصادی الف،   4000917071

کمبود عرضه نسبت به تقاضا در بازار اجاره مسکن موجب می‌شود تا موجران از فرصت استفاده کرده و مسکن خود را با مبلغ گزاف اجاره دهند و این موضوع باعث افزایش نرخ اجاره بها طی ماه‌های اخیر شده است.

بازار بی‌سروسامان نرخ اجاره مسکن/ فایلی برای اجاره نیست

به گزارش آنا، بازار مسکن و چالش نرخ اجاره‌بها موضوعی است که طی سال‌های اخیر بعد از جهش قیمت مسکن مردم به‌شدت با آن سروکار دارند تا جایی که حتی بعد از ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار خریدوفروش شاهد رشد افسارگسیخته نرخ اجاره‌بها بوده‌ایم.

دولت با تعیین نرخ اجاره‌بها در کنترل بازار موفق نبود
بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی نرخ رشد سالیانه اجاره‌بها در تهران ۵۱.۶ درصد بوده درحالی‌که قیمت مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۷.۷ درصد رشد داشته، شاخص افزایش نرخ اجاره‌بها در کل کشور نیز در آبان ماه سال جاری به ۵۵ درصد رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار در تابستان ۱۴۰۰ متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانواده‌هایی که تمدید قرارداد داشتند برابر با ۴۶.۹ درصد بوده درحالی‌که بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر نرخ افزایش اجاره‌بها ۱۵ تا ۲۵ درصد بوده که این امر ناشی از موفق نبودن تعیین نرخ اجاره‌بها از سوی وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن است.

بی‌میل موجران برای اجاره واحدهای خالی
موضوع دیگری که بازار اجاره‌بها را طی ماه‌های اخیر مستأصل کرده نبود فایل‌های کافی برای مستأجران است چراکه کمبود عرضه نسبت به تقاضا موجب می‌شود تا موجران از فرصت استفاده کرده و مسکن خود را با مبلغ گزاف اجاره دهند و این موضوع باعث افزایش نرخ اجاره‌بها طی ماه‌های اخیر شده است.

به‌علاوه اجرایی نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی موضوع اجاره ندادن خالی از سکنه را تشدید کرده چراکه موجران تمایلی به اجاره واحدهای خود در شرایط فعلی ندارند و ترجیح می‌دهند با نرخ‌های بالایی اقدام به اجاره واحدهای مسکونی کنند حال با وجود نیم میلیون واحد مسکونی خالی در تهران مالکان این واحدها تمایلی به عرضه واحدهای خالی به بازار مسکن ندارند چراکه با وجود تعیین نرخ از سوی ستاد ملی کرونا برای اجاره‌بها ترجیح می‌دهند واحدهای مسکونی خود را خالی نگه‌ دارند و سایر افرادی که اقدام به اجاره دادن واحدهای خالی می‌کنند نرخ‌های بالایی برای آن ارائه می‌دهند که در توان مستأجر آن نیز و یا عده کمی می‌توانند از عهده آن بربیایند.

تعیین نرخ اجاره‌بها داد بر اساس عرضه و تقاضا
محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن می‌گوید «در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که در قیمت‌گذاری مصوب و تعیین سقف اجاره فقط شامل قراردادهای تمدید اجاره می‌شود و در اجاره‌های جدید قابلیت قیمت‌گذاری وجود ندارد همچنین هدف از اجرای مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در این طرح فقط اجاره‌های تمدید بوده با این هدف که تغییر و جابه‌جایی در شرایط کرونا کمتر شود و بنابراین برای قراردادهای تمدید ضابطه سخت افزایش بهای ۲۵ درصد تعریف‌شده است».

وی می‌گوید «به‌طور قطع این مصوبات در بازار اجاره اثرگذار بوده‌ و می‌توان گفت بازار اجاره کنترل‌شده اما این کنترل نسبی است و تعیین اجاره‌بها متناسب با ارزش ملک یک واقعیت است اما نکته بسیار مهم توان پرداخت مردم است ازاین‌رو قیمت‌ها در بازار همواره بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود».

مردم باید طرح‌های دولت برای کنترل بازار مسکن را لمس کنند
مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار آنا بیان می‌کند «تعیین نرخ اجاره‌بها بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و زمانی که واحد مسکونی برای اجاره کم باشد موجران نرخ اجاره‌بهای واحدهای ارائه‌شده را افزایش می‌دهد و در حال حاضر با توجه به نبود و یا کمبود فایل‌های اجاره شاهد افزایش نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن هستیم».

وی در ادامه می‌دهد «زمانی که نرخ مصالح دستمزد و هزینه جابه‌جایی و سایر هزینه‌ها افزایش می‌یابد و به تبع آن باید انتظار افزایش قیمت مسکن و هم‌زمان با آن افزایش نرخ اجاره‌بها را داشته باشیم».

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعیین نرخ دستوری نمی‌تواند کمکی به بازار اجاره کند اظهار می‌کند «تعیین نرخ اجاره‌بها از سوی ستاد ملی کرونا نمی‌تواند راهکار مؤثری برای کنترل بازار اجاره باشد چراکه مسکن موضوعی نیست که به‌توان قیمت آن را به‌صورت دستوری تعیین کرد و مالکان تعیین‌کننده نرخ اجاره‌بها هستند و به‌تبع آن عرضه و تقاضا می‌تواند نرخ‌ها در این بازار مشخص کند».

خسروی با اشاره به اینکه در انتظار استارت طرح اجاره‌داری حرفه‌ای در بازار مسکن هستیم می‌گوید «موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای طرحی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای کنترل نرخ اجاره‌بها و بازار اجاره مسکن مطرح‌شده و این واحدها پس از ایجاد باید زیر نظر اتحادیه مشاور املاک اقدام به فعالیت کند و با هرگونه بی‌مقرراتی از سوی این واحدها با برخورد شدید از سوی اتحادیه روبه‌رو خواهد شد».

وی با بیان اینکه موجران نرخ اجاره‌بها را با توجه به افزایش قیمت سایر مؤلفه‌های اقتصادی مبنای درآمد خود قرار می‌دهند تصریح می‌کند «زمانی که نرخ سایر مؤلفه‌های اقتصادی افزایش پیدا می‌کند موجران نیز برای کسب درآمد و افزایش درآمد خود برای تأمین نیازها مجبور به افزایش نرخ اجاره‌بها هستند و نمی‌توان با تعیین نرخ دستوری اقدام به کنترل بازار اجاره کرد».

خسروی با بیان اینکه در بحث اجاره‌داری حرفه‌ای باید واحدهایی برای اجاره از سوی دولت ساخته شود اظهار می‌کند «درزمینهٔ بازار مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ اقدامی صورت نگرفت و در این راستا دولت جدید باید همانند کشورهای همسایه واحدهایی برای اجاره بسازد و در اختیار مستأجران قرار دهد تا این افراد بتوانند در آن زندگی کنند همانند زوج‌های جوان، کارگران و افرادی که دارای درآمد کم و توانایی خرید مسکن را ندارند در آن سکونت کند و این موضوع می‌تواند تا حد بسیار زیادی از نوسانات بازار اجاره را کاهش دهد چراکه افراد نیازمند به واحدهای مسکونی اجاره‌ای سروسامان گرفته‌اند و در همین راستا بازار اجاره‌بها نیز آرام خواهد گرفت و به‌تبع آن نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی منبعی برای تعیین نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن خواهد بود».

وی خاطرنشان می‌کند «برای آرامش بازار مسکن مردم باید موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای و مسکن ملی را به‌خوبی لمس کنند تا تب فعلی بازار مسکن فروکش کند».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین