تاثیر بحران خشکسالی بر صنعت کشاورزی آمریکا

گروه جهان الف،   4000914003

درحالی که کالیفرنیا دومین سال خشکسالی را پشت سر می گذارد، تاثیرات این خشکسالی بر صنعت کشاورزی این ایالت که بزرگ ترین صنعت کشاورزی در میان ایالت های آمریکا را دارد، عمیق است و شاید دائمی باشد.

تاثیر بحران خشکسالی بر صنعت کشاورزی آمریکا

به گزارش فارس، کالیفرنیا دومین سال خشکسالی را پشت سر می گذارد، بدون اینکه نشانه ای برای پایان آن پیش بینی شود، تاثیرات این خشکسالی بر صنعت کشاورزی این ایالت که بزرگ ترین صنعت کشاورزی در ایالت های  آمریکا را دارد، عمیق است و شاید دائمی باشد.

به نوشته کال مترز، شرکت های آب دولتی و ایالتی، تحویل آب به برخی از کشاورزان را به صفر رسانده اند در حالی که سایر کشاورزان به لطف داشتن حق آبه که قدمت آن به یک قرن گذشته می رسد، هنوز به آب دسترسی دارند.

* واکنش کشاورزان کالیفرنیایی به کمبود آب و تاثیرات آن بر اقتصاد آمریکا

کشاورزان به سه روش معمولا در هم تنیده، به کمبودها واکنش نشان می دهند: متوقف کردن موقتی کشت برخی از مزارع یا تکه کردن باغات به دلیل کمبود آب، حفر چاه های جدید برای بهره برداری از سفره های زیرزمینی رو به کاهش و خرید آب از دیگران واکنش آنها نسبت به کمبود آب است.

هر سه روش تاثیرات اقتصادی منفی دارد. این اقدامات برخی از کشاورزان، به ویژه آنهایی که به صورت فعالیت های کوچک خانوادگی با هم کار می کردند را از دور خارج می کند، تغییر جهت به سمت شرکت‌های کشاورزی بسیار بزرگ با منابع مالی برای مقابله با این مسئله را تسریع می کنند و انواع محصولات را تغییر می‌دهند تا بتوانند کشت آنها سود آور باشد و بازار نیمه مخفی را برای خرید و فروش آب گسترش می‌دهند.

بر حسب اتفاق، همه این اتفاق ها درست زمانی رخ می افتد که دولت آمریکا اجرای قانون 2014 را شروع می‌ کند و هدف آن محدود کردن مقدار آبی است که کشاورزان می ‌توانند از سفره ‌های زیرزمینی پمپاژ کنند.

اداره منابع آب ایالتی، دو هفته پیش اعلام کرد، این سازمان برنامه های مدیریت آب زیرزمینی چهار سازمان سن واکین ولی (San Joaquin Valley)، از جمله منطقه عظیم آبی Westlands را ناکافی دانسته است؛ این امر نشان می دهد دولت آمریکا در اجرای قانون مدیریت پایدار آب های زیرزمینی تهاجمی عمل خواهد کرد.

پل گاسلین، معاون اداره منابع آبی کالیفرنیا به یک روزنامه محلی در در این ایالت گفت: «ما برنامه ای را برای انجام یک طرح نمی پذیریم. ما به دنبال تغییرات بسیار ملموس و قابل اندازه گیری برای رفع این کمبودها هستیم.»

* حفر چاه برای مقابله با خشکسالی/ کم شدن سطح آب های زیر زمینی

در گزارش این روزنامه آمده است، با این حال، کشاورزان چاه های بیشتری را برای مقابله با خشکسالی کنونی حفر می کنند.

فرسنو کنتی، یک حفار چاه می گوید: «اگر می خواستم می توانستم هفت روز هفته کار کنم. در منطقه من، همه در حال استفاده از آب های زیرزمینی هستند. شما نمی توانید کشاورزان را سرزنش کنید. آنها در تلاش برای امرار معاش هستند. آنها تلاش می کنند برای همه  مواد غذایی تولید کنند.»

بدیهی است که خشکسالی یکی از انگیزه های حفاری صدها حلقه چاه جدید است که با کاهش سطح آب به علت پمپاژهای بیش از حد، این چاه ها باید عمیق تر شوند. این امر گاهی به ریختن دیواره ها منجر می شود اما مورد دیگر این است که کشاورزان می دانند که یک سخت گیری در راه است و هر کاری می توانند پیش از رسیدن این شرایط انجام می دهند.

موسسه سیاست عمومی کالیفرنیا برآورد کرده است اجرای کامل قانون حفظ آب های زیرزمینی می تواند، 750000 هکتار از زمین‌های کشاورزی کالیفرنیا را از تولید خارج کند یا  به زمین های بایر تبدیل کند.

*  رونق فروش آب در میان کشاورزان کالیفرنیایی

در عین حال، افزایش فعالیت در بازارهای آب کالیفرنیا، توجه ها را جلب کرده است. باتوجه به افزایش قیمت آب، گاهی فروش آب برای کشاورزان سود بیشتری دارد تا اینکه از آن آب برای رشد غلات استفاده کنند.

طرفداران محیط زیست نسبت به نوع اختصاص آب به کشاورزان شکایت دارند؛ آنها می گویند زمانی که برنج کاران دره ساکرامنتو در اوایل سال جاری، سهم عمده ای از آب را از دولت فدرال دریافت کردند، بخش بیشتر این آب برای منافع آبی به بخش جنوبی فروخته شد در حالی که سطح زیر کشت برنج همچنان رو به کاهش بود.

اخیرا، سایت خبری GV Wire یک مقاله طولانی در مورد فروش چند میلیون دلار آب به وسیله شرکت های بزرگ کشاورزی منتشر کرده است که کشاورزان کوچک در شهرستان کینگز را در فشار گذاشته و آنها را مجبور کرده است تا اگر می توانند، چاه حفر کنند.

حتی مواردی وجود دارد که کشاورزان سهم آب خود را به قیمت ‌های بالا فروخته ‌اند و سپس محصولات خود را با حفر چاه‌ های بیشتر که باعث تشدید برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی می‌شود، حفظ کرده‌اند.

این موضوعات، مسائل جدی هستند که در صورت ادامه خشکسالی شدیدتر می شوند، اما متاسفانه توجه کمی از سوی مقامات فدرال و ایالتی به آن می شود.

اخیرا سازمان ملل هشدار داده که خشکسالی یک مسئله پنهان بین ‌المللی است که می ‌تواند پس از کرونا بحران بعدی جامعه بین‌الملل باشد.

مطالعات نشان می ‌دهد یک ‌سوم جمعیت 7 میلیارد نفری جهان به نوعی با بحران کمبود آب مواجه هستند. در 40 سال گذشته مصرف آب در جهان 1.5 برابر شده است و بزودی 20 درصد چاه‌ های آب جهان خشک می‌شود.

افزایش جمعیت جوامع موجب می ‌شود که تقاضا برای آب آشامیدنی و قابل استفاده افزایش یابد و اگر اقدامات پیش ‌دستانه برای تامین آب انجام نشود، بدون شک کمبود آب به یکی از بزرگ‌ ترین تهدیدات علیه کشورها در آینده تبدیل خواهد شد.

به طور کلی 70 درصد آب قابل استفاده در جهان صرف بخش کشاورزی می‌شود و همین بخش یکی از اصلی‌ترین عوامل آلاینده آب در جهان به شمار می ‌رود، زیرا استفاده از مواد شیمیایی و باقیمانده کودها و برخی مواد ارگانیک موجب می‌ شود که منابع آبی آلوده شوند.

اخیرا سازمان ملل هشدار داده که خشکسالی یک مسئله پنهان بین‌المللی است که می ‌تواند پس از کرونا بحران بعدی جامعه بین ‌الملل باشد.

از طرفی شدت خشکسالی ‌ها و گستردگی این وضعیت آب و هوایی در کشورهای جنوب شرق آسیا طی 20 سال گذشته افزایش یافته است. خشکسالی ‌های شدید و طولانی‌ مدت باعث شده تا تولید محصولات کشاورزی در این کشورها پایین آمده و امنیت غذایی و زندگی روزمره جوامع غالبا فقیر این کشورها را تهدید کند.

در آفریقا هم وضعیت بهتر از بقیه نقاط جهان نیست و حتی بدتر هم هست، بطوریکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد خواستار اقدام عاجل برای مقابله با تبعات خشکسالی در شاخ آفریقا هستند. بین اکتبر تا ماه دسامبر سال جاری شاهد کاهش شدید بارندگی در شاخ آفریقا بوده ‌ایم به گونه ‌ای که در بسیاری از مناطق این حوزه یا باران نباریده و یا میزان بارش بسیار کم بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین