ماشین تولید مقاله را متوقف کنید

گروه اجتماعی الف،   4000913095 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکید و الزام به چاپ مقاله توسط دانشجويان دكتري آنها را از حل مسائل كشور منحرف مي كند.

 ماشین تولید مقاله را متوقف کنید

به گزارش الف، به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «واکاوی رویکرد مقاله محوری در تحقیقات دانشگاهی و غفلت از نیازها و مسائل کشور» به این موضوع پرداخته است که اساسا تولید مقاله نمی‌تواند بازنمای واقعی پیشرفت علمی باشد و با همه ارزشمندی یک گام ابتدایی از سلسله گام‌های پیشرفت علمی به شمار می‌رود. این گزارش به چالش‌های و نقاط ضعف و سازوکار موجود تولید علم و کشور و تاکید بیش از حد بر تولید مقاله و آثار این وضعیت پرداخته است. 

اصلی‌ترین آسیب‌های مقاله محوری

در این گزارش افت کیفیت آموزش، معطل ماندن حل مسائل کشور، کاربردی نشدن پژوهش‌ها در سایه چیرگی مقاله محوری، تضعیف مهارت محوری و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین تقلب علمی از جمله آسیب‌های وضع موجود علمی کشور در سایه تاکید بر مقاله محوری دانشگاهی عنوان شده است. این گزارش نیم‌نگاهی به شعار سال 1400 داشته و تلاش کرده راهکارهایی به منظور مانع‌زدایی و پشتیبنی از تلاش‌های مجموعه علمی و فناوری کشور مطرح کند. 

گزیده‌ای از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را در ادامه می‌خوانید: 

مسئله محور نبودن

توليد علم در كشور از دهه دوم انقلاب سرعت بيشتري پيدا كرد. تلاش پژوهشگران كشور نیز در سطح بين‌المللی در راستای انتشار مستندات علمی در سطح بین‌الملل و شركت در روند توليد جهاني علم با تشويق و حمايت دولت، افزايش چشمگيري يافت. حركت جهشي توليدات علمي كشور بعد از سال 1386( 2007م) نيز شتاب مضاعفي پيدا كرد به گونه‌اي كه در سال 1390 ( 2011 ) ايران بالاترين درصد رشد توليد سند علمي را در دنيا كسب كرد. طبق آخرين آمار در سال 2019 روند صعودي كشور در انتشار سند علمي ادامه داشته و با انتشار 64744 سند علمي در جايگاه پانزدهم جهان و اول منطقه قرار گرفته است. 

اما با اين حجم توليد مقاله، وضعيت كشور در شاخصهاي كيفي و مهم علمي و فناوري ازجمله: تبديل علم به ثروت، ارتباط دانشگاه و صنعت و حل مسائل و رفع نيازهاي كشور در تناسب با اين حجم توليد علمي قرار ندارد و دراينباره موانع بسياري وجود دارد. هنگامي كه از منظر كمي و به خصوص رويكرد علم سنجي (مطالعه جنبـه هـاي كمـي علـم) به دستاوردهاي علمي كشور نگريسته مي‌شود، ميتوان ادعا كرد كه جايگاه كشور در توليدات علمي به خصوص توليد مقاله جايگاه مناسبي است؛ اما هنگامي كه از منظر اثربخشي و كارايي به توليدات علمي توجه مي‌شود، انتقادهاي بسياري به سازوكار كنوني مطرح است. مسئله محور نبودن پژوهش‌ها و تأكيد صرف بر توليد مقاله، با رويكرد اسالم نسبت به علم نيز سازگاري كافي ندارد، زيرا جهت دهي فعاليت هاي علمي در كشور كمتر به سوي علم نافع بوده است و همين امر باعث شده فعاليتهاي علمي از نظر اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و معرفتي نتايج قابل توجهي نداشته باشد.

چطور دانشگاه‌ها مقاله محور شدند؟‌

وجود ضوابط و الگوهاي ناكارآمد و تقليدي در ارزيابي هاي علمي موجب شده است بسياري از دانشگاههاي كشور درگير رقابت در انتشار مقاله باشند و در اين راستا با سازوكارهايي نظري و كمتر كاربردي و مسئله محور در پي افزايش اين آمار هستند. تأكيد و الزام به چاپ مقاله توسط دانشجويان دكتري آنها را از حل مسائل كشور منحرف مي كند. به عبارتي وضع چنين رويهاي نقض غرض است. ازاين رو موضوع هايي نظير كيفيت آموزش عالي، مأموريت‌هاي ويژه هر دانشگاه، ارتباط پژوهش‌ها با نيازها و مسائل كشور، تبديل علم به ثروت، مهاجرت نخبگان، مدرك‌گرايي، تقلب علمي و ... از آن دست موضوع‌هايي است كه به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم تحت تأثير رويه فوق قرار مي‌گيرد. وضعيت مزبور ناشي از سياستها و رويه‌هايي است كه باعث مي‌شود دانشگاهها و دانشگاهيان به سمت توليدات كمي و غيرهدفمند و پذيرش بي‌رويه و بي‌ضابطه دانشجو به‌ويژه در مقاطع تحصیلات تكميلي سوق پيدا كنند. 

آنچه اكنون ضرورت دارد بازانديشي در ساختارهاي توليد علم و مانع‌زدايي در اين خصوص است تا ظرفيت محققان بالاخص دانشجويان دكتري در دانشگاه‌هاي كشور با بهره‌گيري از سازوكارهاي تشويقي و صحيح به سمت حل مسائل كشور، نوآوري و توليد محصول هدايت شود. راهبري و ايجاد فضاي رقابتي به سمت حل مسئله و توليد ثروت موجب مي‌شود دانشگاه‌ها در جذب منابع، بهبود مداوم كيفيت آموزشي و پژوهشي و اثرگذاري مثبت بر جامعه باهم به رقابت بپردازند. در اين صورت است كه علم براي علم جاي خود را به علم درخدمت نيازهاي اجتماعي و حل مسئله مي‌دهد. 

10 پیشنهاد برای حل مسئله

در اين خصوص جهت رفع موانع تبديل علم به ثروت، قدرت و فضيلت براي كشور، راهكارهايي به شرح زير پيشنهاد مي‌شود:

1- اجراي سياست آمايش آموزش عالي و مأموريت‌گرا شدن دانشگاهها

2- اصلاح آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و مؤسسه‌هاي آموزش عالي و پژوهشي به‌گونهاي كه وزن پژوهشه‌اي مسئله‌محور در ارتقا تعيين‌كننده باشد و به همان نسبت وزن انتشار مقالات كاهش يابد.

3- تصويب پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي تحصيالت تكميلي منوط به تقاضامحور بودن عناوين آنها باشد؛ يعني عناوين ناظر به مشكلات واقعي كشور باشد. عناوين و موضوع‌هاي تحقيقات بنيادي از اين قاعده مستثنا هستند.

4- تغيير معيار مقاله‌محوري به نظام جامعي از معيارها اولين و شايد مهمترين عنصر در تغيير رويكرد كنوني باشد. براي مثال مي‌توان به‌عنوان پيش‌نياز تأييد پژوهش انجام شده توسط متقاضيان دكتري به‌جاي چاپ چند مقاله در مجلات خارجي، جدولي از امتيازات صرفاً مرتبط با پايان‌نامه و رساله تهيه شود كه مجموع اين امتيازات بتواند به‌عنوان كفايت دستاوردهاي علمي براي دفاع از رساله و پاياننامه دانشجو قرار گيرد.

5- حذف الزام به انتشار مقاله ISI و اختياري كردن انتشار آن توسط اعضاي هيئت علمي و دانشجويان تحصيلات تكميلي.

6- عنصر مهم ديگر در تغيير رويه كنوني، تعريف و تدوين آيين‌نامه پژوهش‌هاي كاربردي و تقاضامحور است. در حال حاضر براي مقاالت داخلي و بين المللي تعريف و معيارهاي مشخصي وجود دارد كه اين امر فرايند ارزيابي را تسهيل كرده است. برخلاف اين درخصوص پژوهشه‌اي كاربردي و تقاضامحور معيارهاي دقيقي براي ارزيابي آن تدارك ديده نشده است و همين موضوع فرايند ارزيابي را براي عرضه‌كنندگان پژوهش و متقاضيان آن پيچيده كرده است. بنابراين لازم است شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري به‌عنوان متولي و سياستگذار اصلي نظام تحقيقات كشور؛ آيين‌نامه پژوهشهاي كاربردي را با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط تهيه و ابلاغ كند. به‌خصوص اينكه اين موضوع جزء وظايف ذاتي اين شورا نيز به‌شمار مي‌رود. 

7- تعريف پروژهش‌هاي کلان ملي ازسوي‌شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و سپردن اجراي طرح‌هاي مذكور به دانشگاه‌ها با هدف بهره‌گيري از توانمندي‌هاي دانشجويان دكتري.

8- انتشار مجلات علمي بين‌المللي در داخل كشور با موضوع‌هاي متنوع و باكيفیت.

9- با توجه به افزايش فارغ‌التحصيلان مقطع دكتري و بيكاري گسترده آنها ازيك‌سو و نيازهاي تحقيقاتي دانشگاه‌ها و صنايع به‌خصوص انجام پژوهش‌هاي كاربردي ازسوي‌ديگر، پيشنهاد مي‌شود اين قشر از جامعه نخبگاني به‌عنوان دانشجوي پسادكتري در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌هاي پژوهشي به‌كار گرفته شوند. 

10- جهت ساماندهي وضعيت پذيرش دانشجويان دكتري پيشنهاد مي‌شود: كليه دانشگاه‌ها و مؤسسه‌هاي آموزش عالي و پژوهشي دولتي و غيردولتي مكلف شوند حدود بيست درصد ظرفيت پذيرفته‌شدگان دانشجويان دكتري خود را به شرط انعقاد قرارداد پژوهشي و دريافت اعتبار جذب كنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۲۲۰۸۳۰۹:۲۲:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
تحصیلات کیلویی، مدارک کیلویی، پایان نامه های کیلویی، مقالات کیلیویی میدان انقلاب تهران، کارت خوان موجود است!
ناشناس۲۳۲۲۳۶۴۱۲:۲۰:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خدا شاهده من دانشجوی کارشناسی ارشد IT می شناسم که کوچکترین آشنایی با نرم افزار word و Exel نداره
ناشناس۲۳۲۲۶۰۷۱۴:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
ملک الشعرای بهار: آلوده گشت چشمه به پوز پلید سگ ای شیر! تشنه میر، که آبشخوری نمان
ناشناس۲۳۲۲۸۶۸۱۶:۵۴:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
احسنت
ناشناس۲۳۲۳۱۳۵۱۹:۵۵:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
شاید بنده خدا عادت داره با Tex کار کنه
ناشناس۲۳۲۲۳۹۴۱۲:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
ترازو یادت رفت!
میلاد۲۳۲۳۱۹۵۲۰:۳۰:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
و شاید در آینده پزشکی کیلویی
حسین۲۳۲۲۰۸۴۰۹:۲۳:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
اختیار دارید سیستم دانشگاهی به استادی که شرکت دانش بنیان راه اندازی کرده و ۱۰۰ نفر اشتغال و حل مسائل واقعی کشور، هر گیری بتونه میده تا اون کار متوقف بشه
ناشناس۲۳۲۳۲۰۸۲۰:۳۸:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
بنده استادیار مهندسی مکانیک هستم. برای تعریف پایان نامه های ساخت و تعریف مسئله جدیدی که شاید پاسخش به پذیرش مقاله نشود از سمت سایر اعضای گروه و دانشگاه در تنگنا قرار میگیرم.
ناشناس۲۳۲۲۰۸۵۰۹:۲۳:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
جالب است که مقامات به تعداد همین مقالات استناد کرده و برای ایران در جهان، رتبه علمی تعیین می کنند.
ناشناس۲۳۲۲۳۶۸۱۲:۲۱:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مقالات تهیه شده در ایران کمترین فایده ای برای ایران ندارد و کشور های پیشرفته از این علم تولید شده در ایران استفاده می کنن
ناشناس۲۳۲۲۶۰۴۱۴:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
نه عزیزم برای اونها هم فایده نداره بی خود جو نگیرتت، شما یک نگاه به بیرونت از ایران بکنی متوجه می شی که رتبه علمی ما توی سطح جهانی اصلا جای مورد قبولی نیست همش توهمه
ناشناس۲۳۲۲۶۸۱۱۵:۰۶:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
ایران یک جزیره نیست
ناشناس۲۳۲۲۴۲۱۱۲:۴۱:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مشکل وقتی حل می شود که دانشجو به جای مقاله به صنعت جهت انجام پروژه تحقیقاتی-عملیاتی معرفی شود. در حقیقت نمره را از صنعت خودمان بگیرد.
ناشناس۲۳۲۲۵۹۶۱۴:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
کدام صنعت ؟مشکل انست که ما صنعتی نداریم که احتیاج به دانشجوی مربوطه باشد . بنابراین دانشجویان هم‌سرخورده شده و رو به ظاهرسازی و سپس مهاجرت می افتند.
ناشناس۲۳۲۳۳۹۹۲۲:۳۷:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
کدام صنعت؟ توهم صنعت دارین وگرنه ما صنعت نداریم
ناشناس۲۳۲۲۵۴۶۱۳:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
عزیزم همه کشورها همین کارها می کنند
ناشناس۲۳۲۲۰۸۷۰۹:۲۵:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
وقتی آقای.... خودش 600 مقاله شیمی منتشر کرده، چطور توقع دارید که داستان مقالات پولی و بی ارزش متوقف شود؟
ناشناس۲۳۲۲۰۹۸۰۹:۳۵:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
همه می دانند که مقاله ها کپی پیس است ولی به خاطر کلاس کار ، دست از مقاله بر نمی دارند مقالات علمی و پژوهشی ،‌علمی و ترویجی و .... بهتر که از دکتری ‌، حذف شوند
محمد۲۳۲۳۶۹۸۰۲:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۱۵
اگر مقاله در ژورنال معتبر چاپ شده باشد مخصوصا مقالات آی اس آی، اولین مرحله در مراحل چاپ و داوری مقاله بررسی مقاله از جنبه سرقت علمی می باشد که با استفاده از نرم افزارهای بسیار دقیق انجام می شود. بنابراین کپی پیست در مورد مقالات بسیار سطح پایین و در ژورنال های غیر معتبر صحت دارد
ناشناس۲۳۲۲۱۱۱۰۹:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
به نظر من امروزه دانشگاه رفتن اتلاف وقت است الان بازار کار مهارت محور شده و دانشگاه هم فاقد افرادی است که بتواند مهارت را آموزش دهند دانشگاه ها عمدتا دیگر خروجی خاصی برای کشور ندارند و عده ای طلبکار به نام دانشجوی دکتری را به جامعه تحویل می دهند کسانی که معتقد هستند چون من مدرک دکترا دارم باید حقوق بگیرم و چرا من بیکارم و..در حالی که ارزشی هم به جامعه اضافه نمیفرمایند. یعنی فرد صرفا به دلیل شرکت در کنکور و پاس کردن دروسی بی فایده به این باور و طلبکاری میرسد که جامعه باید به وی حقوق سنگینی هم بدهد در حالی که اصلا مشخص نیست خروجی این فرد و افراد برای کشور چیست بر این اساس عرض می کنم وقت خود را صرف محلی به اسم دانشگاه نفرمایید
مهدی۲۳۲۲۱۵۰۱۰:۱۲:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خروجی پایان نامه های اموزش عالی هم در سطح همین مقالاته
ناشناس۲۳۲۲۴۸۵۱۳:۱۶:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
حتما مهندس های کامپیوتر و برق و حقوقدان ها و حسابدارها و .... در دکون باباشون کار یاد میگیرن.
ناشناس۲۳۲۳۰۰۸۱۸:۲۸:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۴
قطعا تو دانشگاه هم یاد نمیگیرن
فرزین۲۳۲۲۱۹۲۱۰:۳۵:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۱۴
آدرس اشتباه ندین لطفا. مشکل جای دیگه هست نه انتشار مقاله که خود معلول است. مسئله این است که کشور برای تصمیم گیری در هیچ موردی ای اصلا احتیاجی به علم ندارد چه مقاله ها مسئله محور باشد و چه نباشد. در ثانی پیشنهاد شما از یک جنبه هم مشکل اساسی دارد و آن برعکس کردن روند علم و دستوری کردن موضوعات برای پژوهش است.
حامد حمدایی اصل۲۳۲۳۵۴۴۲۳:۵۲:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
احسنت
ناشناس۲۳۲۲۲۱۳۱۰:۴۲:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مثل مشق شب قدیما شده که روز بعد معلم خط میزد
ناشناس۲۳۲۲۳۴۵۱۲:۰۷:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
این راه بیفزایید که خیلی از چهره های سیاسی کشور (که البته بعد از مطرح شدن در دنیای سیاست مدرک گرفته اند و عضو هیات علمی شده اند) با استفاده از مقاله بافی و سوار شدن بر گرده دانشجویان ارتقا گرفته اند و خود را به عنوان چهره علمی مشهور کرده اند.
ناشناس۲۳۲۲۳۴۷۱۲:۰۹:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
يك بابايي رفته دكترا گرفته كه اگر جنابعالي از كتاب فارسي پنجم ابتدايي ديكته بگويي باور بفرما بيشتر از هفت و هشت نميگيره !! ... مي شناسمش ... از اقوام است ... حالا ديگه چه طور اين مدرك را گرفته ، بماند !
ناشناس۲۳۲۲۳۵۷۱۲:۱۸:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
وقتی کشور ما مدرک محور میشه همینه.فقط ۲۰٪مردم آلمان بالای دیپلم هستند ولی صنعتی ترین کشور دنیاست
ناشناس۲۳۲۲۸۰۷۱۶:۳۱:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
بله چون دانشمند وارد می‌کنند. اگر وارد نکرد و باز پیشرفته بود بفرمایید تحصیل بد هست
مجدا۲۳۲۲۳۷۱۱۲:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
شاید هم آقایون دارند راه را باز می کنند تا خودشون و آقا زاده هاشون راحت تر مدرک بگیرند.
حامد حمدایی اصل۲۳۲۳۵۵۴۲۳:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
دقیقا. قبل از این دولت آقازاده پرور و داماد پرور هم دو سه سالی در همین سایت از ضرورت جوان گرایی و آوردن جوانان به مناصب عالی میگفتند و قلم میفرسودند
ناشناس۲۳۲۲۴۱۴۱۲:۴۰:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مسئله اینست که سطح مقالات و پایان نامه ها از سطح نیاز صنعت داخلی بالاتر هست و در 99 درصد مواقع زیر ساخت و بستری برای اجرا و به کار گیری آن در داخل وجود ندارد و هیچ تمایلی واقعی برای بکارگیری آنها هم نیست. لاجرم خارجیها سود مقالات داخلی را میبرند یعنی خروجی همه تلاشهای پژوهشی ما به کام اونهاست مانند چیزی که در مورد استفاده آنها از خروج بهترین دانشجویان داخلی هست.
اینجی۲۳۲۲۴۳۴۱۲:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خیلی ممنون که به این موضوع پرداختین. چند سوال فنی: 1/ نشتخوارو استفراغ علم یا تولید علم!؟ 2/ بسط استثمار آکادمیک یا افزایش دانشجویان دکترا؟! (به استناد تحقیق سعید صفایی) 3/اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید یا دور کردن مدرک داران بنیادگرای علم ستیز از بدنه دانشگاه؟ 4/حذف شاخصهای علم سنجی جهانی یا مراوده با جهان در حوزه علم؟ 5/دستمزد دادن به دانشجویان از مقطع دکترا یا پول و عمر ستانی از جوانی آنها؟!
ناشناس۲۳۲۲۴۴۸۱۲:۵۸:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
درست است که یک علت مهم مشکلات، توسعه بی رویه و اغلب بی کیفیت آموزش عالی است ولی یک علت مهم ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که افراد متخصص و صاحب نام غیر سیاسی رشته های مختلف در آن حضور ندارند ودر عین حال تصمیم گیر اصلی آموزش عالی هستند.
ناشناس۲۳۲۲۴۸۰۱۳:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
حل مسایل صنعت کشور به تحصیلات کارشناسی و فوق دیپلم در اکثر مواقع نیاز دارد. اجازه دهید دانشجویان دکترا واقعا کار پژوهشی جدی انجام دهند.
دانشجوی دکتری۲۳۲۲۴۸۷۱۳:۱۷:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۴
با سلام, دانشگاه آزاد اخیرا تعداد مقاله برای دفاع از رساله دکتری را از ۲ تا به ۴ تا افزایش داده, لطفا مسولان محترم فکری به حال دانشجویان دکتری این دانشگاه بکنند. لطفا
ناشناس۲۳۲۲۶۴۲۱۴:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
بجاى اين كارها همه بايد علم لدنى ياد بگيررند.
ناشناس۲۳۲۳۱۹۶۲۰:۳۰:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۱۴
همچین کسی هر دانشگاه معتبر جهانی بود با لگد مینداختنش بیرون
ناشناس۲۳۲۲۷۴۳۱۵:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
استاد داریم در دو سال هشتاد مقاله چاپ کرده و تازه مورد عنایت مسئولین هم قرار گرفته
ناشناس۲۳۲۳۱۳۶۱۹:۵۷:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۴
دانشجویانش را استثمار کرده
ناشناس۲۳۲۳۳۶۹۲۲:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۱۴
منظور چیست؟ ۸۰ تا کم است یا زیاد که مورد عنایت قرار گرفته است؟
ناشناس۲۳۲۲۸۲۸۱۶:۴۱:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱۴
خوب پس مسئول دارای ارشد و دکترا از کجا بیاریم اونوقت؟
ناشناس۲۳۲۲۹۷۸۱۸:۰۰:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
مورد ۲ و مورد ۶ مهمترین روشها برای حل این معضل است. یک عضو هیات علمی.
ناشناس۲۳۲۳۱۰۱۱۹:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱۴
یه جوری از مقاله و تحصیلات عالی حرف میزنید که انگار سرنوشت این کشور در دانشگاه‌ها تعیین میشه
ناشناس۲۳۲۳۱۷۵۲۰:۱۹:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۴
يك سالي و نيم سبانه روز براي پايان نامه ام زحمت كشيدم كلمه به كلمه رو خودم با زحمت نوشتم و تحقيق واقعي انجام دادم آخرش هم شد پر كننده رزومه استاد و يه مشت كاغذ بي مصرف گوشه كتابخونه هيچ ارگان و مسئولي از مقالات و پايان نامه ها استفاده نميكنه
ناشناس۲۳۲۳۵۰۶۲۳:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱۴
من شخصا از تمامی مقاله فروشها کمال تشکر را دارم چون بدون کمک و یاری این عزیزان هیچگاه نمیتوانستم قله های علمی را به این سرعت و آسانی فتح کنم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین