درخواست باهنر از شورای نگهبان/ ارزیابی ربیعی از مذاکرات اخیر/ توضیحات رئیسی درباره تعویق افزایش ظرفیت پزشکی/ پشت پرده نوسانات ارزی هم‌زمان با مذاکرات

گروه سیاسی الف،   4000913028

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

درخواست باهنر از شورای نگهبان/ ارزیابی ربیعی از مذاکرات اخیر/ توضیحات رئیسی درباره تعویق افزایش ظرفیت پزشکی/ پشت پرده نوسانات ارزی هم‌زمان با مذاکرات

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۱۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۳۵۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۱۲۴ نفر رسید.

در شبانه روز گذشته، ۱۹ استان کشور مرگ و میر صفر و یک داشته اند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۴۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۱۷۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۳۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۱۵۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۷۵ هزار و ۵۶۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

درخواست باهنر از شورای نگهبان

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگویی درباره تحزب و اشکالات نحوه نظام انتخاباتی در ایران با شرق داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

«-به نظرم مرحله اول اجرای واقعی[نظام حزبی انتخابات] همین قوانین موجود است و اگر به نتیجه نرسیدیم باید به سمت گام‌های بعدی، یعنی اصلاح قوانین مادر و در نهایت اصلاح قانون اساسی برویم. اگر واقعا اراده‌ای وجود داشته باشد، نیازی به اصلاح قانون اساسی نیست. به یاد دارم که ما در مجلس آیین‌نامه داخلی را این‌گونه اصلاح کردیم که پس از تشکیل هر مجلسی، نماینده‌ها باید تعیین کنند در کدام‌یک از فراکسیون‌های سیاسی قرار می‌گیرند... این موضوع به تصویب دوسوم نمایندگان هم رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان آن را رد و استدلال ‌کرد این شرایط خلاف آزادی‌های نمایندگان است.

-شورای نگهبان باید ضابطه‌مند و شفاف عمل کند. بوده‌اند کسانی که در یک دوره تأیید صلاحیت شده‌اند، اما در دوره بعد صلاحیتشان رد شده است. به شورای نگهبان گفته‌ایم چه شد که این فرد که تأیید صلاحیت شده بود، صلاحیتش مورد تأیید قرار نگرفت و گفته‌اند که اعضای شورا عوض شده است... من هم باور دارم که شورای نگهبان باید حدود و ثغوری تعیین کرده و شفاف مشخص کند که معیارهای نظارتی چیست تا هر فردی قبل از اینکه پرونده‌اش به شورای نگهبان برود، خود را بسنجد که وزن لازم را دارم یا خیر؟ من هم معتقدم نظارت باید ضابطه‌مند باشد و فقط به اراده اعضای شورای نگهبان متصل نباشد.

-نوشتن آیین‌نامه از سوی خود شورای نگهبان راحت‌تر است. اگر مجلس قانون بنویسد، شورای نگهبان رد می‌کند؛ زیرا می‌گوید مجلس نمی‌تواند حقوق شورای نگهبان را محدود کند که البته منطقی هم می‌گوید. بنابراین بهتر است خود شورای نگهبان آیین‌نامه‌ای بنویسد و معیارها را مشخص کند و برای محکم‌ترشدنش نیز آن آیین‌نامه را به عرض مقام معظم رهبری برساند تا تبدیل به سیاست ابلاغی شود.

-[در انتخابات اخیر ریاست جمهوری] حتما بخشی از جامعه هم به دلایل سیاسی رأی ندادند؛ مثلا می‌گویند ما می‌خواستیم به آقای الف رأی دهیم، اما او رد صلاحیت شد و بعد از او دیگر تمایلی نداریم به فرد دیگری رأی دهیم که شیوه بررسی صلاحیت‌ها هم بر ناامیدی مردم از شرکت در انتخابات تأثیرگذار بوده است. واقعیت این است که عده‌ای نامزد مدنظر خود را در انتخابات ندیدند.

ما همواره گفته‌ایم شورای نگهبان باید طوری صلاحیت‌ها را بررسی کند که در نهایت همه بخش‌های جامعه نامزدهای خود را در انتخابات ببینند. در همین انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، مشاهیری مانند آقای لاریجانی و آقای جهانگیری رد صلاحیت شدند. بد نیست یک نظرسنجی میدانی شده و مشخص شود که به‌طور میانگین چه تعداد به دلیل رد صلاحیت آقای لاریجانی یا آقای جهانگیری دیگر تمایلی به شرکت در انتخابات نداشتند.»

بیشتر بخوانید:

باهنر: معیارهای نظارتی شورای نگهبان روشن شود

***

ارزیابی ربیعی از مذاکرات اخیر

به گزارش ایسنا علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم در یادداشتی نوشت: «با همه تجربیات خود به‌خوبی درک کرده‌ام که پیوندزدن سیاست خارجی با بازی‌های سیاسی داخلی بزرگ‌ترین خطا و جفا به انقلاب اسلامی و مردم رنج‌کشیده ایران است. چیزی که تا همین چندماه پیش متأسفانه بسیار رایج بود و اکنون قصد پرداختن به آنها را ندارم. متأسفانه گاهی دیده‌ایم که چگونه گرایش‌های سیاسی، مردم را در رنج فروبرده و آرامش روانی و زندگی راحت را از آنها ستانده است. با این وصف، امروز، وقت آن است که از خطاهای گذشته درس بگیریم. یک روشنفکر، یک انقلابی و یک میهن‌دوست اصیل و معتقد به آینده ایران آباد، به راه درست وفادار می‌ماند نه به رهرو (فارغ از اینکه رهروان امروز در گذشته چه دیدگاه ‌یا نظری داشته‌اند)...

اگر پس از روی‌کارآمدن دولت جدید امکان بازگشت آمریکا به برجام ‌فراهم شده بود، شاید تا همین امروز میلیاردها دلار به اقتصاد کشور کمک شده بود. البته اینها به معنای ساده‌انگاری در دست‌یافتن به احیای برجام نیست. بدون ورود به جزئیات دشواری‌های پیش‌روی مذاکرات، این نکته اهمیت دارد که راهی که حتی برخی از مخالفان دیروز برجام اکنون از آن حمایت می‌کنند، مسیری درست و مطابق منافع ملی ایران و ایرانیان در بلندمدت است. 

امروز همه خرسندیم که در تصمیمی بخردانه، نمایندگان ایران در مذاکرات حضور دارند و برای احقاق حق ضایع‌شده ایران می‌کوشند. نه‌تنها به دلایل سیاسی بلکه به دلایلی که ریشه در بینش علمی و توسعه‌محور دارد، همه ما پشتیبان این تصمیم درست هرچند دیرهنگام خواهیم بود.»

گفتنی است دولت بایدن پس از روی کار آمدن می توانست به سادگی و با یک دستور اجرایی به برجام بازگردد و ایران هم در پی آن به تعهدات برجامی باز می گشت. به نظر می رسد جناب ربیعی در جستجوی پاسخ به این پرسش باشد که چرا دولت بایدن مطابق آنچه شعار داده بود عمل نکرد و به برجام بازنگشت. متاسفانه در سالهای اخیر سیاست خارجی کشور ما از ساده‌انگاری‌هایی مانند این به شدت ضربه خورده است. 

***

روایت خبرگزاری دولت از درخواست طرف اروپایی در مذاکرات اخیر

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت: «تیم ایرانی در این دور تمرکز خود را بر روی پیشبرد مذاکرات بر اساس پیش نویس های ارائه شده از سوی خود قرار داد و همین مساله باعث شد تا طرف های اروپایی حاضر در مذاکره به دلیل عملیاتی بودن پیشنهادات ایران و نبود دستورالعمل، تقاضای تعویق مذاکرات را برای کسب تکلیف از پایتخت های خود، مطرح کنند.

نکته قابل تامل مواجهه اروپا در مذاکرات وین با پیش نویس ایران است که بر مبنای فضاسازی رسانه ای برای فشار به عملکرد تیم ایرانی طراحی شده است...

کشورهای اروپایی در تلاش برای اجرای عملیات روانی خود، سعی داشت پیش نویس ایران را در تعارض با مذاکرات قبل عنوان کند؛ این در حالی است که برخلاف ادعای اروپا مبنی بر افزایش سطح خواسته های طرف ایرانی، دو پیش نویس ارائه شده از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی دقیقا بر اساس توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده.

بر اساس اطلاعات موجود، سه کشور اروپایی خواهان پذیرش تعهدات فرابرجامی از سوی ایران  بودند، اما پیش نویس های ایران مانع طرح این خواسته ها از سوی اروپا به نمایندگی از آمریکا در جریان مذاکرات شده است...

 تلاش اروپا برای کشاندن مسیر مذاکرات به  درخواست های فرابرجامی مطرح شده در دوره های پیشین را می توان عامل اصلی توقف مذاکرات تا هفته آینده دانست.

پافشاری ایران بر پیش نویس‌های عملیاتی خود باعث تا کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات تلاش کنند تا مسئولیت عدم نتیجه گیری از مذاکرات را متوجه تیم ایرانی کنند.»

***

پشت پرده نوسانات ارزی همزمان با مذاکرات

این روزها بازار ارز کشور با نوسان قیمت همراه است. امروز قیمت دلار در بازار آزاد به مرز 30هزار تومان رسید.

نورنیوز در این زمینه نوشت: «مجموعه اطلاعاتی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد که ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملا طراحی شده و به احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل با هدف سوداگری در این سناریو ایفای نقش می‌کنند.

بدیهی است نظام سلطه به سرکردگی آمریکا تلاش خود را به کار بسته تا در جنگی تمام‌عیار از همه ظرفیت‌های خود برای شکست ملت ایران استفاده کند و در این مسیر در حالی که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه وین مشغول احقاق حقوق ملت و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه هستند، تلاش می‌کنند که بازار داخل را به هم بریزند.

خوشبختانه با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی دولت و اقداماتی که با هدف کاهش وابستگی اقتصاد کشور به حوزه سیاست خارجی و به ویژه مذاکرات جاری در وین انجام شده، تاکنون نوسانات شکل گرفته در بازار که هیچ‌گونه ریشه اقتصادی نیز ندارد، کاملا کنترل شده و تاثیر محسوسی بر روند عمومی در بازار نگذاشته است.

ذخایر ارزی مناسب، مدیریت هوشمند بازار و بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی که در گذشته از آن به عنوان منابع بلوکه شده یاد می‌شد از مهمترین اقداماتی است که تلاش‌های جهت‌دار برای تاثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی کرده است...

بر این اساس به نظر می‌رسد؛ التهاب بازار متاثر از تقاضای غیرقانونی، قاچاق، سفته‌بازی،خروج ارز از کشور، تقاضای ارز خانگی، سوء استفاده از کد ملی افراد و... باشد که موجب آسیب دیدن مردم و تولید شده است.»

***

عامل مهاجرت را از میان برداریم

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دغدغه اخیر مقام معظم رهبری در مورد موضوع مهاجرت نخبگان اظهار کرد: هیچ ایرانی علاقه مند به خروج از کشور نیست و اگر کسی از ایران خارج می شود قطعاً مقدماتی داشته است. باید ببینیم چرا نخبه های علمی و اقتصادی علاقمند و مجبور می‌شوند کشور را ترک کنند و فعالیت علمی یا اقتصادی خود را در جای دیگری انجام دهند. اینها کسانی هستند که فعالیتشان در داخل می‌توانند موجب کارگشایی و کار آفرینی شود اما ترجیح می دهند به کشورهای همسایه و اروپایی بروند. این معلول است، ما باید به علت ها بپردازیم. چه علتی باعث می‌شود نخبه کشورش را ترک کند؟

وی افزود: ما باید علت‌ها را موشکافی کنیم و به جواب درستی در این زمینه برسیم. نخبگان علمی به دنبال فضای آرام و با ثبات برای کارهای خودشان هستند. در درجه اول باید ببینیم در نگاه مسئولین و مدیران چقدر باور به توانایی نخبگان وجود دارد. آیا بدون شوآف و نمایش باور داریم که می توانیم مشکلات کشور را در داخل حل کنیم؟ آیا نخبگان را پیشقراولان و افسران حل مشکلات می‌دانیم؟ 

وی در پایان با اشاره به طرح پیشنهاداتی مثل اخذ مالیات از نخبگانی که مهاجرت می کنند، گفت: به جای اینکه برای مهاجرت مانع تراشی کنیم باید آنچه باعث مهاجرت می شود را از میان برداریم. در واقع باید برعکس عمل کنیم. به جای اینکه بگوییم کسی که می‌خواهد مهاجرت کند باید مالیات بدهد باید ببینیم چرا دارند مهاجرت می‌کنند و این مشکلات را از میان برداریم. لذا این روشها خیلی گره گشا نیست. ما باید انسجام درونی ایجاد کنیم و قوانین و نگاهمان را در مورد نخبگان اصلاح کنیم و ادراک مدیران را تغییر بدهیم تا از مهاجرت بی‌رویه نخبگان علمی جلوگیری کنیم.

***

توضیحات رئیسی درباره تعویق افزایش ظرفیت پزشکی

موضوع افزایش ظرفیت رشته پزشکی از مطالبات قدیمی مردم است. بنا بر آنچه آمار نشان می‌دهد وضعیت کشور در زمینه سرانه پزشک عمومی و متخصص اصلا مناسب نیست و کمبود و عدم دسترسی مناسب به پزشک در نقاط مختلف کشور وجود دارد

قرار بود که در جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع بررسی شود که بنا به نامه ای که دست اندرکاران مختلف موضوع بهداشت و درمان(که همگی پزشک هستند!) به رئیس جمهور نوشتند این موضوع به تعویق افتاد. 

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی کرونا به این موضوع اشاره کرد و گفت: «در این‌باره مقرر شده کارگروهی از موافقین و مخالفین افزایش جذب پزشک، مشکلات موجود در این زمینه از جمله توزیع ناعادلانه پزشک در سطح کشور را بررسی و پیشنهادات کارشناسی خود را برای تصمیم گیری نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند.»

بیشتر بخوانید: نامه جمعی از اندیشکده‌های کشور به رئیس جمهور

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین