روایت ۱۰۰ روز خدمت| جذب ۲۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌ خصوصی در بنادر/ تکمیل ۶۵کیلومتر آزادراه در شهرهای جدید

گروه اقتصادی الف،   4000913011 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جذب ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر تجاری، تجهیز فرودگاه‌ها به‌ سامانه‌های جدید هواشناسی، تصویب طرح ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی و ۶ شهر جدید، سرمایه‌گذاری ۸.۶ هزار میلیارد ریالی توسعه و نگهداری زیرساخت‌ بنادر و شناسایی اراضی برای احداث‌ ۶۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن، برخی از فعالیت‌‌های دولت در ۱۰۰ روز اخیر است.

روایت ۱۰۰ روز خدمت| جذب ۲۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌ خصوصی در بنادر/ تکمیل ۶۵کیلومتر آزادراه در شهرهای جدید
 

‌به گزارش فارس حدود 100 روز از فعالیت دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد، در این مدت در بخش‌های مختلف اقتصادی تحولاتی چشم‌گیر رخ داده است که پیش از این در گزارش‌هایی نظیر (روایت 100 روز خدمت| اقدامات دولت سیزدهم برای تغییر ریل اقتصاد ایران) و (روایت 100 روز خدمت|12 اقدام راهبردی برای بزرگتر شدن سفره مردم/از تامین دقیق کالای اساسی تا راه اندازی نظام هوشمند توزیع) منتشر شد.

در این گزارش سعی می‌شود به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در‌ 3 ماه اخیر پرداخته و تحولات این وزارتخانه رصد و‌ بررسی شود.

بهره‌برداری طرح شناورهای تجاری-خدماتی با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد ریال‌ در بندر چابهار

با تدوین گزارشی به ارایه دستاوردهای وزارتخانه در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان بنادر و دریانوردی در موضوع سرمایه گذاری بر روی ساخت شناورهای تجاری - خدماتی پرداخته است.

سازمان بنادر و دریانوردی علاوه‌بر سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد ریالی برای بهره‌برداری از یک طرح مرتبط با شناورهای تجاری-خدماتی، یک طرح دیگر به ارزش یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال را که مرتبط با تجهیزات بندری آموزشی است و همچنین یک طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۸ میلیارد ریال را از محل وجوه اداره بهره‌برداری کرد.

در این خصوص تصویب اعطاء ۲ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال تسهیلات وجوه اداره شده به بخش غیردولتی برای اجرای یک طرح شناورهای تجاری و خدماتی و یک طرح سرمایه‌گذاری از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در مدت سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

همچنین پرداخت ۷۶ میلیارد ریال یارانه از محل وجوه اداره شده به بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌های مصوب، دیگر اقدامات این سازمان در این مدت است. این یارانه به میزان ۲۸ میلیارد ریال برای شناورهای تجاری و خدماتی، ۲۳ میلیارد ریال برای مسافربری، ۲۱ میلیارد ریال برای تجهیزات بندری و ۴ میلیارد ریال نیز برای طرح‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.

* جذب ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بنادر تجاری/سرمایه‌گذاری ۸.۶ هزار میلیارد ریالی برای توسعه و نگهداری زیرساخت‌ بنادر 

‌سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریالی بخش غیردولتی در بنادر تجاری در سه ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم در قالب دو قرارداد جذب شده است.

بدین‌ترتیب جذب این میزان سرمایه‌‌گذاری غیردولتی در بنادر، مجموع این دسته از سرمایه‌گذاری‌ها را به رقم ۱۹۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال در قالب ۳۴۸ قرارداد سرمایه‌گذاری افزایش داده است.

همچنین سرمایه‌گذاری ۸ هزار و ۶۲۳ میلیارد ریالی در زمینه توسعه و نگهداری زیرساخت‌های بنادر و سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریالی در زمینه تجهیز بنادر از دیگر سرمایه‌گذاری‌های محقق شده در سه ماهه نخست دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود.

* اجرا و تکمیل ۱۸۵ کیلومتر مترو و ۶۵ کیلومتر بزرگراه و آزادراه در شهرهای جدید

‌توسعه حمل و نقل انبوه و سریع ریلی و پیگیری انجام عملیات اجرایی و تکمیل مترو در شهرهای جدید هشتگرد (۹۷.۲درصد)، بهارستان (۵۲.۱ درصد)، گلبهار (۳۳.۵۵ درصد)، فولادشهر (۱۶.۰۳ درصد)، مجلسی  (۲.۵۷ درصد)، پردیس (اخذ مصوبات و فراهم‌سازی آغاز عملیات اجرایی)، پرند (در حال اتمام در همکاری با شهرداری تهران)، در مجموع با طول حدود ۱۸۵ کیلومتر به منظور افزایش دسترس‌پذیری شهرهای جدید در کنار جذابیت سکونت و رونق اقتصادی شهرهای جدید، انجام شد.

همچنین توسعه حمل و نقل سریع جاده‌ای و پیگیری انجام عملیات اجرایی و تکمیل آزادراه تبریز و شهر جدید سهند (۸۶ درصد)، بزرگراه‌های قره پیری شهر جدید صدرا (۲۵ درصد)، بزرگراه ابوعلی سینا (دوکوهک) شهر جدید صدرا (۶۰ درصد)، اتصال ملوسجان شهر جدید صدرا (۱۰درصد)، تونل شهر جدید علوی (۷۶ درصد) و مسیر دسترسی به شهر جدید علوی (۸۰ درصد)، در مجموع با طول حدود ۶۵کیلومتر به منظور افزایش دسترس‌پذیری شهرهای جدید با شهرهای مادر، اهم اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه حمل و نقل است.

* شناسایی اراضی برای احداث‌ ۶۱۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن 

در بخش مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید چندین کار را به انجام رساند؛ نخست، شناسایی اراضی و تنظیم برنامه تأمین زمین (بر اساس ظرفیت‌های موجود و آتی) برای احداث بیش از ۶۱۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در قالب ۲۴ شهر جدید موجود، یک شهر جدید خصوصی، ۴ شهر جدید نسل دوم (در دستور کار) و ۵ شهرک مسکونی (بیش از ۴ هزار هکتار زمین قابل تأمین در داخل محدوده شهرها از منبع کاربری‌های مسکونی، تغییر ضوابط تراکمی و تغییر کاربری، بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار از طریق الحاق به محدوده شهرها و بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار از طریق ساخت شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی) و بارگذاری در سامانه بانک زمین وزارت راه و شهرسازی.

دوم، اتمام بخشی واحدهای مسکن مهر، فروش اقساطی ۷۶۲۳ واحد و تحویل ۴۸۱۴ واحد مسکن مهر به متقاضیان و عملکرد تجمعی فروش اقساطی ۲۹۹،۹۳۲ واحد و تحویل ۳۱۴،۱۶۴ واحد مسکونی در شهرهای جدید و سوم،  پیگیری و ساخت حدود ۱۲۰ هزار واحد از پروژه های طرح اقدام ملی مسکن جهت رفع مشکلات عرضه مسکن در کشور.

* شناسایی‌ ۳۷ هزار هکتار اراضی مستعد بارگذاری مسکن در حریم شهرها 

‌با توجه به هم‌زمانی ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تغییر دولت و استقرار دولت جدید با هدف اجرای طرح نهضت ملی مسکن جهت اجرای برنامه‌های مصوب قانون جهش تولید مسکن، اقدامات گسترده‌ای به منظور شناسایی اراضی دولتی و اعمال تصدی دولت بر آنها، مستعدسازی اراضی از طریق الحاق، تغییر کاربری و سایر روش‌های پیش‌بینی شده در قانون در دستور کار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت.

این روش‌ها شامل تحویل و تحول اراضی ملی واقع در حریم شهرها به منظور اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، تحصیل اراضی داخل محدوده و حریم شهرها، تعامل برای اخذ اسناد تک‌برگی، بازشماری منابع سازمان، توسعه سامانه بانک زمین و تسهیل‌گری شهرسازی، پالایش اطلاعات اراضی، واگذاری زمین به اقشار ویژه، واگذاری زمین‌های مسکونی و غیرمسکونی در راستای تکالیف قانونی، نظارت و مدیریت بر تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی، و تدوین و اجرای طرح ساماندهی بایگانی‌های ادارات کل راه و شهرسازی بوده است.

* تحویل و تحول‌ ۱۱۲ هزار هکتار اراضی ملی واقع در حریم شهرها به سازمان 

‌از ابتدای امسال تا پایان آبان، تحویل و تحول ۱۱۱ هزار و ۶۶۳ هکتار اراضی واقع در حریم شهرها در اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، انجام شد.

همچنین در اجرای قوانین و مقررات موجود از ابتدای سال جاری بیش از ۱۱ هزار هکتار اراضی موات و ملی داخل محدوده و حریم شهرها به تملک سازمان ملی زمین و مسکن در آمده است که از این میزان حدود ۹۰ درصد از اراضی داخل حریم شهرها قرار دارد.

* اخذ ۸۴۹۴ جلد سند تک برگی با همکاری ثبت به نام سازمان ملی در سه ماه گذشته

در عین حال در سه ماه گذشته به میزان ۸ هزار و ۴۹۴ سند تک‌برگی با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک کشور به نام سازمان ملی زمین و مسکن با نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شد.

* بازشماری منابع سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین شناسایی ظرفیت‌های مغفول مانده

این گزارش حاکی است که به منظور بالابردن ضریب اتکای داده‌های ثبت شده در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین شناسایی ظرفیت‌های مغفول مانده طرح بازشماری منابع اراضی سازمان طی چهار سال گذشته در دستور کار ادارات کل استانی قرار داشته است. تاکید می‌شود، فرآیند پرونده‌خوانی اراضی دولت یک فرآیند کاملا تخصصی و زمانبر است و صرفا از طریق کارگزاران و شرکت‌های مشاور دارای تجربه و توان فنی لازم قابل اجراست. طی سه ماهه گذشته تعداد ۲۸ هزار و ۱۷۵ پلاک توسط کارگزاران و شرکت‌های مشاور پرونده خوانی شده است.

* توسعه سامانه بانک زمین و تسهیل‌گری شهرسازی

همچنین با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، موضوع توسعه سامانه بانک زمین با هدف گردآوری و ساماندهی اطلاعات اراضی دولتی واقع در محدوده شهرها در دستور کار این سازمان قرار گرفت و گام‌های اجرایی استقرار آن بر اساس پالایش اطلاعات سامانه‌ها موجود، دریافت اطلاعات سایر سازمان‌ها با اولویت شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه و دریافت اطلاعات طرح‌های مصوب شهری هم‌اکنون در حال اجراست. انتظار است تا در همراهی با سایر سازمان‌ها از جمله وزارت کشور و شهرداری‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت امور اقتصادی و دارایی و غیره به اهداف بلندمدت این طرح نایل شده و پشتیبانی برای تصمیم‌سازی در حوزه مداخله موثر دولت در بازار زمین و مسکن ایجاد شود.

* شناسایی بیش از ۳۷ هزار هکتار اراضی مستعد بارگذاری مسکن در حریم شهرها

در راستای پالایش اطلاعات موجودی اراضی ثبت‌شده در محدوده شهرها جلسات متعددی با حضور مدیران استانی و ستادی سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شده است که بر این اساس تاکنون در ۳۵ استان که شامل یکهزار و ۲۹۲ شهر است به میزان ۷ هزار و ۱۰۷ هکتار اراضی قابل برنامه‌ریزی جهت تولید مسکن در داخل محدوده شهرها شناسایی شده است که باید پس از آماده‌سازی و تفکیک به طرح جهش تولید مسکن، افزوده شود. همچنین، میزان ۳۷ هزار و ۹۹۸ هکتار اراضی مستعد بارگذاری مسکن در حریم شهرها شناسایی شده که باید مراحل قانونی الحاق، طراحی و آماده‌سازی، تفکیک بر روی آنها انجام بشود

* تامین مسکن ۵۰۵ نفر از اقشار ویژه در سه ماه دولت سیزدهم

بر اساس بند ل ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی و معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به تامین مسکن اقشار ویژه واجد شرایط باقیمانده (جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان شهید، فرزندان جانباز ۷۰ درصد به بالا) در قالب واگذاری زمین و مسکن مسئولیت پیدا کرد. این موضوع در بودجه سنواتی هر ساله به عنوان یک بند به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است که بخشی مربوط به شرکت شهرهای جدید و بخشی نیز مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن است.

به منظور تسریع و شفاف‌سازی وضعیت مشمولان استفاده از تسهیلات دولتی و تدقیق برنامه اجرایی، توافق‌نامه‌ای بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان ملی انجام شده تا نسبت به مشخص کردن برنامه واقعی واگذاری اراضی و احراز شرایط متقاضیان اقدام لازم انجام شود. در همین خصوص در سه ماهه  نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به تامین مسکن ۵۰۵ نفر از اقشار ویژه اقدام لازم انجام شد.

* واگذاری زمین‌های مسکونی و غیرمسکونی در چارچوب تکالیف قانونی

اراضی مسکونی واگذار شده طی سه ماهه دولت سیزدهم به میزان ۳۸ هکتار بوده که ظرفیت احداث ۲ هزار و ۹۰۸ واحد مسکونی را داشت. به منظور عمل به تکالیف قانونی اعم از تامین فضای آموزشی و فرهنگی، درمانی و بهداشتی، ورزشی، تفریحی و توریستی و سایر کاربری‌ها در کنار فضای مسکونی در این به ماهه به میزان ۱۰۱ هکتار اراضی با سایر کاربری‌های واگذار شده است.

* نظارت و مدیریت بر تعیین‌تکلیف پرونده‌های حقوقی

بر اساس بند ۵ ماده ۶ از فصل دوم اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن موضوع فعالیت و وظایف سازمان ملی زمین و مسکن «اعمال تصدی حقوق مالکیت نسبت به  اراضی و املاک دولتی در اختیار به نمایندگی از دولت (وزارت راه و شهرسازی) از قبیل شناسایی، حفاظت و نظارت نقشه‌برداری، تجمیع، تفکیک و افراز آنها و طرح تعقیب و دفاع از دعاوی مربوط بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط» است. با توجه به  متن   ماده   مندرج   در  اساسنامه  و با  توجه  به  اینکه  دفاع  از  حقوق   سازمان  در  مقابل  دعاوی  مطرح  شده  در  محاکم  از  اهمیت  بالایی  برخوردار بوده است در سه ماهه تعداد ۲۲۵۰ پرونده حقوقی تعیین تکلیف شده است.

* تدوین و اجرای طرح ساماندهی بایگانی های ادارات کل راه و شهرسازی 

با توجه به ضرورت  بازنگری و  بهبود  وضعیت   بایگانی‌های  ادارات کل  که در نتیجه ادغام و تفکیک‌های  گذشته شرایط   نامساعدی داشته و همچنین دستور وزیر راه و شهرسازی در  خصوص ساماندهی وضعیت بایگانی‌های حقوقی  ادارات  کل،   طرح ساماندهی بایگانی‌های ادارات کل راه و شهرسازی، اواخر  سال  ۱۳۹۸  تهیه  و  به  تصویب  هیات‌مدیره  سازمان  رسید   و طی سه ماهه اخیر  تعداد  ۳۵۵۱۲  رکورد در سامانه آرشیو سازمان بارگزاری شده است.

* اتمام مطالعات ۳۰ پروژه حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی‌/بررسی کنترل‌های کیفی پروژه‌های انبوه‌سازی یک میلیون واحد مسکونی در سال‌

‌ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سه ماه دولت سیزدهم، ۴۹ دوره آموزشی به میزان ۳۷ هزار و ۲۴۰ نفر ساعت، سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات را برگزار کرد، همچنین تعداد ۶ پروژه بخش حمل و نقل، تعداد ۲۴ پروژه بخش ساختمان و معماری و شهرسازی به اتمام رسید. تعداد ۳۲۷ گواهینامه فنی بررسی و تایید شد و تعداد ۷ نظریه فنی نیز توسط مرکز تحقیقات صادر شد.

‌مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص حرکت در اجرای ۱۰ اقدام راهبردی وزارتخانه مجموعه اقداماتی را در سه ماه دولت سیزدهم انجام داده است که بخشی از آنها شامل این موارد است: ایجاد نظامنامه داخلی برای تشکیل حلقه‌های اندیشه‌ورز، تکمیل و به‌روزرسانی بانک اطلاعات نخبگان برای شرکت در حلقه‌های اندیشه‌ورز (ارسال برای معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع جهت بهره‌برداری)، تکمیل و به‌روزرسانی بانک اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان (ارسال برای معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع جهت بهره‌برداری).

همچنین، برگزاری نشست عمومی برای اطلاع‌رسانی اهداف و هم‌اندیشی با صاحبان فناوری‌های نوین، نشست عمومی برای اطلاع‌رسانی اهداف و هم‌اندیشی با شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه نشست‌هایی به منظور بررسی نحوه کنترل کیفی در پروژه‌های انبوه‌سازی یک میلیون مسکن در سال، تسریع در اتمام کتابچه مجموعه توصیه‌های فناوری‌های نوین در راستای تولید، و ارائه ویرایش جدید مشخصات فنی عمومی و اجرایی تأسیسات برقی کارهای ساختمانی (نشریه ۱۱۰) از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

‌برنامه‌ریزی به منظور تشکیل حلقه‌های اندیشه‌ورز برای بررسی موضوعات پیشنهاد شده (پیشنهاد برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان (NETZERO) پیشنهاددهنده از اسپانیا، پیشنهاد ایجاد رابط بین نیروهای فنی ماهر ساختمانی با کارفرمایان و سازندگان، پیشنهاد طرح نوآورانه رنگ ترافیکی شب نور، پیشنهاد طرح نوآورانه بلوک‌های تقویت شده خودرنگ کنار خیابان، پیشنهاد روکش دیوار خودرنگ ضد خراش، ضد کپک و غیره) از دیگر اقداماتی است که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منظور عمل در اجرای ۱۰ راهبرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده است.

‌جزئیات ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم شامل بانک زمین تسهیل‌گری معماری و شهرسازی، نهضت ملی مسکن، بازآفرینی معماری دیجیتالی سازمانی، نهضت جامع حمل و نقل، اقتصاد مسکن و حمل و نقل و فراگیری اطلاعاتی، تعیین‌تکلیف پروژه‌های پیشران حمل‌و‌نقل، بازآفرینی نظام‌های سرمایه‌های انسانی، بازآفرینی ساختار سازمان وزارت راه و شهرسازی، راه‌اندازی حلقه‌های اندیشه‌ورز با متولی‌گری معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، ارتقای بهره‌وری کلیه واحدها با متولی‌گری معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است.

*‌ تجهیز فرودگاه‌های کشور به‌ سامانه‌های جدید هواشناسی/ به روز‌رسانی تجهیزات هواشناسی در سراسر کشور 

‌اداره کل مهندسی تجهیزات هواشناسی اقداماتی نظیر  نصب و راه‌اندازی دو گیرنده جو بالای GRAW در ایستگاه‌های گرگان و اهواز در استان گلستان و استان خوزستان، قرارداد پژوهشی خرید ۵۰۰ عدد رادیوسوند ساخت داخل و تجهیزات گیرنده زمینی در اداره کل مهندسی تجهیزات هواشناسی، کالیبراسیون سیستم های رادارهای هواشناسی کشور در اداره کل مهندسی تجهیزات هواشناسی و سایت های رادارهای هواشناسی کشور، خرید دیزل ژنراتور ۱۰۰ کاوآ در سایت رادار هواشناسی فارس، بروزرسانی نرم افزار انبار، ثبت موجودی، ثبت ورود و خروج کالا، همکاری برای تهیه مستندات و تکمیل فرمها جهت ممیزی ISO، اخذ استاندارد ISO۹۰۰۱:۲۰۱۵ و انجام کالیبراسیون سنجنده‌های هوایی تجهیزات در سال ۱۴۰۰ در ستاد و تهیه دستورالعمل کیت های کالیبراسیون سیار ایستگاه خودکار برای ۳۱ استان کشور را انجام داده است.

تعمیر تجهیزات هواشناسی (سنسور، دیتالاگرو غیره)، تامین و نصب سامانه کامل هواشناسی فرودگاهی (سنجنده دید، سنجنده کف ابر، بادسنجی و غیره) در فرودگاه یزد، تامین و نصب فیزیکی سامانه هواشناسی فرودگاهی در فرودگاه ساری، تامین و نصب سامانه سیلومتر (سنجنده کف ابر) در فرودگاه گرگان، تامین، نصب و راه اندازی ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در گردنه آهوان سمنان و گردنه زال لرستان، تامین، نصب و راه‌اندازی بویی هواشناسی در آستارا، نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات فرودگاهی و بویی‌ها در تمامی کشور، تجهیز فرودگاه‌های کشور به بادسنجی با دکل شکننده در  ۱۴ فرودگاه، تامین دو سامانه کامل هواشناسی فرودگاهی در ۲ فرودگاه و تامین و نصب بادسنجی و دکل شکننده در فرودگاه اردبیل از دیگر اقدامات این اداره کل است.

همچنین می‌توان از تامین تجهیزات یدکی سامانه هواشناسی فرودگاهی، جاده‌ای و بویی‌های دریایی در ایستگاه های هواشناسی جاده ای، فرودگاهی و بویی‌ها، تأمین و نصب بادسنجی فرودگاهی در جیرفت، تفاهم نامه ایجاد ایستگاه هواشناسی کوهستان در توچال تهران، تفاهمنامه ساخت رادار هواشناسی باند X با صاشیراز ، تامین و نصب سامانه گردوغبار در خراسان جنوبی، تعمیر و بروزرسانی و کالیبراسیون چمبر دما و رطوبت، تهیه مشخصات فنی و اسناد مناقصه خرید اقلام و تجهیزات هواشناسی، توزیع اقلام و تجهیزات به استان‌ها  و قرارداد خرید و نصب تونل باد برای مرکز کالیبراسیون در سبزوار به عنوان اقدامات دیگر اداره کل مهندسی تجهیزات هواشناسی سازمان هواشناسی کشور نام برد.

به‌روزرسانی پورتال سازمان هواشناسی

اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسی نیز اقداماتی همچون اجرا و پیاده سازی پروژه اکتیو یک ارتقا زیرساخت‌های شبکه مرکز داده، اجرا و توسعه سامانه پردازش فوق سریع سازمان، تعمیر و بروزرسانی دستگاه ها خنک کننده مرکز داده، جداسازی شبکه داخلی از اینترنت، محدودسازی دسترسی کاربران به درگاه‌های usb, cd rom, dvd rom و ...، بروزرسانی زیرساخت‌های مجازی سازی، برنامه نوسازی باتریهای UPS مرکز داده، برنامه بروزرسانی پورتال سازمان، تهیه اسناد مناقصه و RFP خرید ۳۶ عدد سرور مورد نیاز ستاد و استان‌ها، تهیه اسناد مناقصه و RFP خرید سوییچ و روتر طبقات و شبکه داخلی، توسعه نرم افزار ismst برا ی تجمیع اطلاعات ایستگاه‌های جهاد کشاورزی، وزارت راه، محیط زیست، سازمان هواشناسی و  توسعه نرم افزار ایستگاه‌های کشاورزی انجام داده است.

راه‌اندازی و توسعه سامانه جامع (تجمیع ورودی سامانه‌ها)، توسعه نرم‌افزار متا دیتا (تغییرات خواسته شده ستادی)، توسعه نرم افزار ارزیابی ایستگاه‌های هواشناسی (تغییرات خواسته شده بخش‌های فنی و شبکه پایش)، توسعه نرم افزار ارزیابی کارکنان سازمان (نسخه موبایل)، تغییرات سامانه ویزیت و اضافه شدن فرم‌های بازدید ایستگاه‌های بارانسنجی و کشاورزی، راه اندازی سرویس نقشه کشور در website و جهت استفاده در سامانه‌های داخلی، توسعه سامانه بارانسنجی و افزودن فرم‌های ثبت داده توسط دیدبانان بارانسنجی، پیگیری سامانه جیسک و انجام امور مانیتورینگ سامانه مرتبط، راه‌اندازی ایستگاه‌های جو بالا و مانیتورینگ روزانه و انتقال فرمت بافر مناسب به جیسک، راه اندازی نرم افزار ICS برای تولید فرمت FM۱۸ بویی ها جهت استفاده در مرکز پیش‌بینی، دانلود داده‌های GFS , RPG برای سرور‌های سینرژی، مطالعه دقیق در مورد ترانسمت و سینرژی و جریان داده، برقراری سرور پشتیبان ماهواره‌ای، نصب و نگهداری سامانه PRTG جهت مانیتورینگ سیستم‌ها و ارتباطات، نگهداری دیتابیس و سرور‌های ماهواره‌ای و دریافت داده‌های مرتبط و پشتیبانی دریافت داده‌های لحظه‌ای و میانگین ۱۰ دقیقه بیش از ۴۰۰ نقطه ایستگاه‌های خودکار از دیگر اقدامات این اداره کل است.

راه‌اندازی سامانه سنجش نیاز آبی گیاه در دریاچه ارومیه

همچنین اداره کل شبکه دیدبانی‌ سازمان هواشناسی نیز در سه ماهه اخیر اقداماتی نظیر راه‌اندازی سامانه سنجش نیاز آبی گیاه در حوضه دریاچه ارومیه (طرح ملی نجات دریاچه ارومیه) و بهره‌برداری از داده‌های ۵ دستگاه لا‌یسیمتر، راه‌اندازی بانک داده‌های هواشناسی کشاورزی کشور در دو فاز زراعی و باغی جهت پایش پارامتر‌های هواشناسی، فنولوژی و بیومتری گیاه، تهیه نقشه جامع تیپ برای ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک تکمیلی، تهیه اسناد مناقصه و تنظیم قرارداد جهت بازسازی و بهسازی کامل ساختمان مرکزی سازمان هواشناسی کشور، اصلاح و بازسازی فضاهای ورزشی در سازمان هواشناسی کشور و مرکز آموزش، پیگیری تملک زمین ایستگاه کوار در استان فارس و ایستگاه‌های هلیلان و چوار در استان ایلام و پیگیری و به روزرسانی نرم افزار جامع شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور را انجام داده است.

* الزام بانک‌ها به تخصیص سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن/طرح ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی و ۶ شهر جدید مصوب شد

‌اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و عرضه مسکن در حوزه برنامه‌ریزی، اقتصاد و تولید مسکن شامل برنامه‌ریزی برای تولید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تامین اراضی برای ساخت بالغ بر ۵۳۰ هزار واحد مسکونی و شروع عملیات اجرایی ساخت واحدها در قالب بیش از ۱۰ هزار پروژه در این طرح و اتصال متقاضیان واجد شرایط ثبت‌نام شده به پروژه‌های ذکر شده است.

همچنین اخذ مصوبه آیین‌نامه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن از هیات وزیران در ۲۵ خرداد امسال، تعیین سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به میزان ۱۵۰ میلیون تومان به  ازای هر واحد با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله و افزایش این سقف در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی، اقتصاد و تولید مسکن است.

از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه برنامه‌ریزی، اقتصاد و تولید مسکن در ۳ ماه نخست دولت سیزدهم می‌توان به مواردی نظیر پیش‌بینی تامین و تخصیص مابهالتفاوت نرخ سود تسهیلات برای گروه‌های کم‌درآمد برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد، پیش‌بینی تامین تسهیلات موردنیاز طرح نهضت ملی مسکن برای پروژه‌های تکمیل‌شده و نیمه‌تمام بخش خصوصی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تا سقف ۳۶۰ هزارمیلیاردتومان در سال جاری، تدوین و ابلاغ دستورالعمل موردنیاز و راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام برای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن، مکلف کردن وزارت نفت و صمت برای تامین مصالح موردنیاز طرح نهضت ملی مسکن و انجام مطالعات کارشناسی در این حوزه، اشاره کرد.

‌مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی به تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مورد نیاز پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در آیین‌نامه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی به ظرفیت حدود ۴ میلیون واحد مسکونی جهت استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها برای تامین مسکن اقشار مختلف از جمله فرهنگیان، کارگران، نیروهای مسلح و طلاب، بسیجیان و غیره، انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای تامین مسکن ۵۲۰ هزار خانوار تحت پوشش فاقد مسکن این نهادها در شهرها و روستاهای کشور از دیگر اقدامات حوزه برنامه‌ریزی، اقتصاد و تولید مسکن است.

همچنین، بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان، پیگیری تکمیل ۴۸۰ هزار واحد باقیمانده طرح مسکن  مهر از مهرماه ۱۳۹۷ (از واحدهای باقیمانده مسکن مهر در زمان تنظیم گزارش ۳۳۷ هزار واحد مسکونی تکمیل شد) از این تعداد ۵۳ هزار واحد فاقد خدمات روبنایی و زیربنایی تحویل نشده است. از تعداد تقریبی ۲ میلیون واحد مسکونی این طرح، ۱۴۳ هزار واحد مسکونی نیمه‌تمام مانده است که ۱۵ هزار واحد خودمالک، ۷ هزار واحد دارای مشکل حقوقی، ۶۶ هزار واحد فاقد متقاضی، ۱۴ هزار واحد تسویه حساب نشده توسط پیمانکار و ۴۱ هزار واحد در دست اجراست.

‌اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن از جمله اصلاح ماده ۳ قانون در راستای واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله به سرمایه‌گذاران جهت تولید مسکن استیجاری و راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور، اصلاح ماده ۱۰ قانون به منظور افزایش طول دوران فروش اقساطی زمین از ۵ سال به ۱۰ سال و اصلاح ماده یک با هدف تسهیل شرایط متقاضیان واجد شرایط طرح‌های حمایتی دولت، مطالعه و مکان‌یابی و تصویب طرح ایجاد ۳۴ شهرک مسکونی و ۶ شهر جدید علاوه بر ۲۲ شهر جدید موجود برای تامین زمین موردنیاز احداث واحدهای مسکونی در شهرهای دارای مشکل کمبود زمین به خصوص کلانشهرها که این شهرک‌ها در مراحل مختلف از طراحی تا تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری هستند، بخش دیگری از اقدامات ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در این بخش است.

همچنین، تغییر کاربری یا الحاق به محدوده بیش از ۶ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن، انعقاد تفاهم‌نامه و صورتجلسات مربوط به واگذاری اراضی و تحویلی ۵۵۶ میلیون مترمربع آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تدوین برنامه عملیاتی-اجرایی در راستای اجرای مفاد قانون جهش تولید مسکن مبنی بر احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی، انجام برنامه نیازسنجی زمین و مسکن به تفکیک شهری و استانی برای تولید سالانه مسکن و ابلاغ به استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی، و در نهایت برگزاری اولین جلسه شورای‌عالی مسکن برای تسریع در سیاست‌گذاری به منظور تسهیل و تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه برنامه‌ریزی، اقتصاد و تولید مسکن است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۲۰۲۹۷۱۰:۴۱:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱۳
مردم تمام این پیشرفت ها را با سفره خود اندازه میگیرند نه شعار و تبلیغات
فرهاد۲۳۲۰۸۶۷۱۵:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱۳
همه اینها در صد روز؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین