۶ بیماری خاموش و کشنده را بشناسید

گروه سلامت الف،   4000912046

برخی بیماری‌ها وجود دارند که مراقبت از آن‌ها باید در بالاترین سطح ممکن انجام گیرد چراکه ممکن است به مرگ مبتلا منجر شوند.

۶ بیماری خاموش و کشنده را بشناسید

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری‌های بسیاری وجود دارند که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. برخی از آن‌ها به عنوان "قاتل خاموش" شناخته می‌شوند، به این دلیل که ممکن است علائم آن‌ها تشدید شده و حتی گاهی به مرگ ناگهانی منجر شوند.

در این گزارش به ۶ مورد از این بیماری‌ها به همراه توضیحی از آن‌ها اشاره شده است.

۱. فشار خون بالا

به فشار عبور خون از شریان رگ و میزان مقاومت رگ‌های خوبی بر اثر این فشار، فشار خون گفته می‌شود و هر چقدر که شریان‌ها باریک‌تر باشد، فشار خون بیشتر می‌شود. افزایش فشار در طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی شود.

فشار خون این روز‌ها بسیار شایع شده است به طوری که حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان در کشور به فشار خون مبتلا هستند که از علائم بارز آن می‌توان به سردرد، تنگی نفس، خون دماغ، سرگیجه و درد قفسه سینه اشاره کرد.

برای درمان فشار خون در روز‌های اول تشخیص تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند اما اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد و یا این دست از اقدامات اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند.

فشار خون

۲. بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر قلب که به آن تنگی عروق کرونر قلب یا بیماری قلبی هم می‌گویند. بیماری قلبی در اثر اجتماع پلاکت‌ها در عروق به وجود می‌آید و به دنبال این اتفاق جریان خون هم مسدود می‌شود و خطر حمله‌ی قلبی و سکته در فرد بیمار افزایش می‌یابد. بیماری قلبی در اثر اجتماع پلاکت‌ها در عروق کرونری به وجود می‌آید و به دنبال آن به قلب اکسیژن و مواد مغذی نمی‌رسد و نمی‌تواند به خوبی خون را پمپاژ کند.

درمان این بیماری از طریق عوض کردن سبک زندگی بیمار، مصرف دارو، لاپاراسکوپی، جراحی‌های باز و مراجعه به متخصص قلب برای انجام چکاب‌های منظم است.

عروق کرونر

۳. دیابت

قند یکی از مواد غذایی مغذی برای بدن انسان است، اما باید به مسیر مشخصی از بدن راه پیدا کند. قند در خون افراد وجود دارد و این ماده به کمک انسولین از خون گرفته می‌شود و به سلول‌های بدن تزریق می‌شوند.در صورتی که بدن نتواند به اندازه کافی انسولین تولید کند و یا انسولین تولید شده به خوبی استفاده نشود، فرد مبتلا به بیماری دیابت می‌شود.

از علائم بیماران دیابتی می‌توان به نوشیدن زیاد مایعات و تشنگی بیش از حد، پرخوری، تکرر ادرار، خستگی زیاد از حد، مشکلات بینایی، کاهش وزن و عدم بهبود زخم و عفونت‌های عودکننده اشاره کرد.

برای درمان دیابت اول باید سبک زندگی را با کنترل رژیم‌های غذایی، قطع سیگار، کاهش وزن و ورزش تغییر داد و در ادامه دارو‌هایی وجود دارند که با تجویز از سوی پزشک باید مصرف شوند مانند انسولین، متفورمین، سیتاگلیپتین و امپاگلیفلوزین.

دیابت

۴. پوکی استخوان

پوکی استخوان یا استئوپروز یکی از رایج‌ترین نوع بیماری‌ها در بین افراد مسن است، اما این روز‌ها با تغییرات اقلیمی و غذایی که در بین افراد جامعه ایجاد شده، بروز بیماری به جوان‌ها نیز رسیده است.

پوکی استخوان همانطور که از نامش پیداست باعث کاهش تراکم استخوانی افراد مبتلا می‌شود و به دنبال آن قدرت و استحکام استخوان کم شده و تحت این شرایط استخوان در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرد.

پوکی استخوان بتدریج پیشرفت می‌کند و در ابتدا، هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد تا وقتی که شکستگی ایجاد شود. پوکی استخوان می‌تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود، ولی معمولا شکستگی ناشی از آن، در استخوان‌های ستون مهره‌ها، لگن و ران بیشتر دیده می‌شود. با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی مناسب و به موقع، می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و در مواردی روند بیماری را معکوس کرد تا بهبودی برای بیماری حاصل شود.

پوکی استخوان۵. آپنه خواب

آپنه یا وقفه تنفسی خواب همانطور که از نامش پیداست، افراد مبتلا در طول خواب خود دچار وقفه تنفسی مکرر شده از خواب بیدار می‌شوند. آپنه خواب شاید به تنهایی مشکل بزرگی محسوب نشود، اما عوارض آپنه خواب بسیار زیاد و حتی خطرناک است، به همین دلیل تشخیص آپنه خواب و درمان آن اهمیت بسیاری دارد.

آپنه خواب علائم متنوعی دارد مانند، خشکی دهان و گلو در هنگام بیدار شدن از خواب، سردرد صبحگاهی، اشکال در تمرکز، فراموشی، افسردگی، تحریک پذیری، عرق شبانه، بی قراری و نا آرامی در هنگام خواب، مشکلات جنسی و خرناس کشید و برای تشخیص آن دکتر ریه ممکن است در مورد خواب تان از شما سوال کند یا اینکه بخواهد از شما تست خواب بگیرد و میزان جریان هوا، سطح اکسیژن خون، الگوی تنفس، فعالیت الکتریکی مغز، ضربان قلب، فعالیت ماهیچه را ارزیابی کند.

آپنه خواب

۶. بیماری کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. چربی در کبد غیر طبیعی نیست اما در صورتی که بیش از حد باشد فرد دچار چربی کبد خواهد شد. اگر کبد فردی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد بدین معنی است که وی داری کبد چرب است. رعایت نکردن تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب است و به دنبال آن، مصرف دارو‌های آسپرین و تتراسایکلین و نداشتن فعالیت جسمی کافی می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.

کبد چرب

برای درمان این بیماری مهمترین  اصل رعایت تغذیه به خصوص دوری از غذا‌های چرب است و در طول درمان و حتی پس از آن به هیچ عنوان نباید از ورزش دوری کرد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین