شیخ‌الاسلامی: سازمان ملل با صدای واحد در مقابل تروریسم اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا بایستد

گروه سیاسی الف،   4000910117

معاون وزیر امور خارجه و رییس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه گفت: کشور ما سال‌های زیادی متاثر از تروریسم اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکاست و انتظار ما از سازمان ملل این است که با صدای واحد در مقابل این رویکرد بایستد و آن را محکوم کند.

شیخ‌الاسلامی: سازمان ملل با صدای واحد در مقابل تروریسم اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا بایستد

به گزارش ایسنا، محمدحسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه در سخنانی در مراسم گرامیداشت هفتاد و ششمین سالگرد تاسیس سازمان ملل گفت: 76 سال پیش در این ایام سازمان ملل با هدف صلح و امنیت بین الملل برای یافتن راه‌حل مشکلات بین‌المللی در حوزه‌های مختلف تاسیس شد و زمینه و بستر مورد نیاز کشورها برای توسعه روابط دوستانه بر اساس تلاش مشترک را فراهم آورد. برای تحقق این نقش بر همه کشورها لازم و ضروری است که چند جانبه گرایی را ارتقا بخشند و از یک جانبه گرایی پرهیز کنند. متاسفانه شاهد هستیم که آمریکا هدف اصلی سازمان ملل که حرکت به سمت چند جانبه گرایی و ارتقاء آن است را نادیده می‌گیرد. سازمان ملل می تواند نقش مؤثرتری در مقابله با اقدامات زورمداران و یک جانبه گرایانه داشته باشد.

وی ادامه داد: مقابله با اقدامات یک جانبه گرایی آمریکا که ناقض مقررات منشور ملل متحد است از جمله وظایف این سازمان است و اعضای سازمان با اتخاذ موضعی منسجم پیامی قوی برای مقابله با این رویکردها ارسال کنند. اقدامات و رویکرد چندجانبه گرایانه یک الزام است و برای دستیابی به راه‌حل چالش ها و بحران‌های جانی باید مدنظر قرار گیرد. 

معاون وزیر امور خارجه گفت: ایران معتقد به همکاری همه اعضای سازمان ملل است. اساس سازمان ملل بر خواست جمعی همه اعضا و اولویت‌هایی است که دولت های عضو گرد آن جمع شده‌اند.

شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: تحریم های نامشروع یک جانبه آمریکا مغایر حقوق بین الملل و چندجانبه گرایی است و تحریم گسترده آمریکا به همراه گسترش پاندمی کرونا مصداق تروریسم اقتصادی است. کشور ما سال‌های زیادی متاثر از این تروریسم است و انتظار از سازمان ملل این است که با صدای واحد در مقابل این رویکرد بایستد و آن را محکوم کند. 

وی گفت: آمریکا با خارج شدن از برجام سیاست ترور اقتصادی علیه ایران را پی گرفت. آنها ایران را از داشتن رابطه معمول اقتصادی با ایران باز داشت و اروپا با بی‌عملی دنباله رو آمریکا شد. ایران تنها کشور طرف برجام بود که این توافق را اجرا کرد و در مقابل تروریسم اقتصادی و سکوت اروپا را دریافت کرد. سیاست آمریکا و اروپا در برجام خلاف چند جانبه‌گرایی است. 

این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: از دیگر مصادیق بارز سیاست ترور آمریکا، ترور سردار سلیمانی بود که در شکست داعش و افراط گرایی در سوریه و منطقه سرآمد بود. آمریکا با این اقدامات امنیت و ثبات منطقه را به خاطر اهداف خود به خطر انداخته است. 

وی گفت: هم‌چنین در دسترسی به واکسن و اقلام بهداشتی هم‌چنان تروریسم اقتصادی از سوی آمریکا دنبال شد. در  بحران کرونا ضرورت داشت تا همکاری های چندجانبه شکل گیرد اما دولت آمریکا مانع ایران شد. ایران با وجود مواجهه با این حجم بی سابقه تحریم ظالمانه در مبارزه با کووید 19 موفقیت های قابل توجه داشته است.

شیخ‌الاسلامی در ادامه درباره ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل خاطرنشان کرد: برای فائق آمدن بر چالش های امروز ضرورت دارد تا ساختار سازمان ملل اصلاح شود. سازمان ملل باید ساختار و عملکرد خود را مطابق شرایط امروز ایجاد کند. هم‌چنین باید مجمع عمومی سازمان ملل نقش جدی‌تری را در راستای اصلاح ساختار سازمان ملل ایفا کند. شکست شورای امنیت در روندهای تصمیم گیری منجر به فقدان اعتبار آن شده است از این رو ارتقای شورا به یک رکن پاسخگو و قانون محور باید در مرکز توجه باشد. ترکیب شورای امنیت منطبق با واقعیت امروز دنیا نیست. هدف اصلاح ساختار سازمان ملل باید این باشد که شورا از نظر تعداد وسیع‌تر، کاراتر و شفاف‌تر باشد. ایران از اصلاح متوازن شورا با هدف انعکاس واقعیات کنونی حمایت می کند. 

معاون وزیر امور خارجه درباره تحولات اخیر افغانستان در ابعاد مختلف تصریح کرد: مشکلات و تهدیدات زیادی به واسطه تحولات افغانستان ایجاد شده است که اول متوجه مردم این کشور و بعد همسایگان این کشور است. ایران از تقویت نقش سازمان ملل در ارتباط با افغانستان استقبال کرده است و ترجیح می دهد فرمت های کمک رسانی تحت نظر سازمان ملل باشد. سازمان ملل از طریق سازمان های وابسته خود در افعانستان نقش مهمی در برقراری ارتباط با طالبان و تامین حقوق اقشار مختلف و اقلیت ها و مهاجران و نیز تداوم کمک‌های انسان دوستانه و کمک به فرایند تشکیل دولت آشتی ملی دارد. هم‌چنین با آغاز فصل سرما نگران بروز یک فاجعه انسانی در این کشور هستیم که ارسال کمک‌های بشردوستانه از جمله اولویت هایی‌ است که باید در این فصل مدنظر سازمان ملل باشد.

وی افزود: ایران برای چهار دهه میزبان 4 میلیون شهروند افغان بوده و با وجود تحریم و کرونا سعی کرده میزبان خوبی باشد اما ضروری است سازمان ملل به وظایف خود برگردد. با وجود تلاش‌های برخی آژانس های سازمان ملل با عنایت به حجم بالای مهاجران این کمک ها حداقلی بوده است. حمایت از پناهندگان مسئولیتی بین المللی و بشر دوستانه است که ایران آن را سال‌هاست انجام می دهد اما باید توجه داشت که این کار بزرگ بدون کمک و حمایت دست جمعی انجام نمی‌شود. از سازمان ملل و جامعه بین المللی مصرانه درخواست داریم راه‌حلی را برای مساله دیرین پناهندگان داشته باشد و در این ماموریت با ایران مشارکت فعال داشته باشند.

شیخ‌الاسلامی رایزنی های ایران با نمایندگان ویژه دبیر کل در امور یمن، عراق، سوریه و افغانستان در سال های اخیر را بسیار هماهنگ و قابل توجه خواند و گفت: در این رایزنی‌ها به نتایج موفقیت آمیزی دست یافتیم. ایران خود را متعهد به کمک به فرایند صلح در غرب آسیا، یمن، سوریه و افغانستان می داند و از هر راه‌حلی که با مشارکت کشورهای درگیر باشد استقبال می کند. ایران به درخواست دولت قانونی سوریه وارد سوریه شد و به مبارزه با تروریسم و اشغالگری ادامه خواهد داد. هم‌چنین در فرمت "آستانه" به راه حل بحران سوریه اعتقاد داریم. حضور کشورهای خارجی در قالب پایگاه نظامی یا سرقت سرمایه این کشور مثل نفت برخلاف قوانین بین المللی مردود است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاست تعامل با جهان همواره در دستور کار ایران قرار داشته است. سیاست حسن همسایگی و ایجاد منطقه امن‌تر از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است. ما دنبال روابط خوب با همسایگان هستیم و خواهان گفتگو برای حل مشکلات و مسائل بین الملل هستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین