شکست گام نخست مقصرنمایی ایران در مذاکرات وین

گروه جهان الف،   4000910088 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای گذشته، رسانه‌های غربی تلاش کرده بودند با ترسیم یک تصویر غیرواقعی از خواسته‌ها و ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران، گفت‌وگوها را از پیش شکست‌خورده و ایران را عامل شکست گفت‌وگوها معرفی نمایند.

شکست گام نخست مقصرنمایی ایران در مذاکرات وین

به گزارش فارس، اولین دور مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه  (۸ آذرماه) میان تهران و کشورهای ۱+۴ در وین اتریش آغاز شد و گفت‌و‌گوها و رایزنی‌ها در قالب کمیته‌های تخصصی ادامه دارد.

این دور از مذاکرات که اولین آن در دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی است، از مدت‌ها پیش از آغاز با یک جریان رسانه‌ای و تبلیغاتی از سوی رسانه‌های غربی، عربی و جریان رسانه‌ای ضد انقلاب همراه شد، با این ادعا که ایران جدیتی برای موفقیت‌ گفت‌وگوها و حصول یک نتیجه ندارد. جریان تبلیغاتی که نه تنها در سطح رسانه بلکه در لابه‌لای مواضع رسمی غربی‌ها نیز نمود پیدا کرد و این خط رسانه‌ای تلاش داشت مذاکرات را از پیش شکست خورده و تهران را عامل آن شکست معرفی کند. بارها این ادعا مطرح شد که ایران قصدی برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین ندارد و به دنبال خرید زمان و طولانی کردن گفت‌و‌گوها با هدف رسیدن به یک نقطه بازگشت‌ناپذیر هسته‌ای است.

رسانه‌های غربی در روزهای پیش از آغاز مذاکرات مدام بر طبل این روایت می‌کوبیدند که احتمال رسیدن به توافق ضعیف است، در حالیکه مذاکره هنوز شروع نشده بود. در سطح رسمی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی شب قبل از آغاز گفت‌و‌گوهای وین در یک یادداشت مشترک، ادعاهای گذشته را علیه ایران تکرار کردند. یادداشتی که در آن آمده بود لندن و تل آویو در برابر «جاه‌طلبی‌های ایران» مقابله خواهند کرد. این لحن و خط رسانه‌ای مذکور به خوبی نشان می‌داد که این غربی‌ها هستند که جدیتی برای حصول یک نتیجه مورد رضایت تمامی طرف‌ها ندارند یا اینکه در صورت شکست مذاکرات بتوانند تنها ایران را مقصر آن جلوه دهند.

همزمان رسانه‌های معاند و ضد انقلاب نیز همین خط رسانه‌ای را با ضریب بیشتری در پیش گرفته و با عناوین مختلف هیأت مذاکره کننده ایرانی و در کل دستگاه دیپلماسی را مورد هجمه قرار دادند و پیش از انجام مذاکرات، حربه ایجاد یأس را در پیش گرفتند.

با تمامی این تفاسیر مذاکرات روز دوشنبه آغاز شد و در حالیکه جریان رسانه‌ای یاد شده آماده قلم‌فرسایی از شرایط دلخواه خود در مذاکرات یعنی فضای منفی و شکست‌خورده بودند، اظهارنظرهای طرف‌های مختلف حاضر در وین، فضایی کاملا برعکس را ترسیم کرد.

اولین اظهار نظر را «میخائیل اولیانوف» مذاکره‌کننده ارشد روسیه انجام داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. شرکت‌کنندگان در هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد بر سر برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند.»

«انریکه مورا» هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات هسته‌ای نیز پس از نشست وین گفت : «تمام شرکت‌کنندگان حرف‌ها و حساسیت‌های هیات تازه ایرانی را با علاقه شنیدند و تیم ایران هم به روشنی مشخص کرده که به دنبال کاری جدی است.»

در این‌جا می‌توان تأکید کرد که لحن حرفه‌ای و سازنده و در عین حال جدی و قاطع هیأت ایرانی پیش از و در روز نخست مذاکرات، موجب شد تا ارزیابی همه طرف‌ها از نشست افتتاحیه ارزیابی مثبتی باشد و فضایی نسبتا مثبت در رسانه‌ها حاکم شود و گام نخست مقصرنمایی شکست بخورد.

علاوه بر این ترکیب تیم مذاکره کننده ایرانی خود نشان از عزم جدی تهران و وجود یک هدف مشخص یعنی «رفع تحریم‌ها» دارد. به طوریکه اولا تلاش شده تا متخصصان اقتصادی دستگاههای مختلف که به خوبی کیفیت و کمیت تحریم‌ها را می‌شناسند در هیأت مذاکره کننده گنجانده شود و دوم اینکه اعضای تیم مذاکره کننده به دور از جناح‌بندی و گرایش سیاسی انتخاب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو ماه پیش دستگاه‌های درگیر با تحریم نامه‌ای از وزارت امور خارجه دریافت کردند. در این نامه خواسته شده بود برای تقویت تیم مذاکره کننده کارشناسانی معرفی کنند که واجد سه خصوصیت باشند؛ به موضوعات حوزه کاری خود اشراف داشته باشند، پیچیدگی‌ها و ظرایف تحریم را بشناسند و با حقوق بین الملل آشنایی داشته باشند.

این نامه را تمام دستگاه‌هایی که به نوعی درگیر تحریم‌ها بودند، از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند. علاوه بر این با هدف استفاده از تجارب تیم سابق، تصمیم بر این شد که ترکیب کارشناسان تیم مذاکره کننده در وزارت امور خارجه تغییر نکند و حتی بر تعداد آنها افزوده شود.

بنابراین ترکیب هیأت ایرانی نیز به خوبی نشان دهنده عزم تهران برای حصول نتیجه در مذاکرات وین است، البته به شرطی که چنین اراده‌ای نیز از سوی طرف مقابل مشاهده شود.

مذاکرات وین روز گذشته (سه شنبه) در قالب کارگروه تخصصی به مسأله رفع تحریم‌های آمریکا پرداخت و امروز نیز نشست کارگروه دوم به موضوع اقدامات هسته‌ای ایران جهت بازگشت به تعهدات برگزار می‌شود و کارشناسان ایرانی با جدیت هرچه تمام‌تر در حال رایزنی و چانه‌زنی با طرف‌های مقابل هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۶۲۶۷۱۵:۲۷:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۱۰
حرف را تمام کنید و در عمل به نتیجه برسید. لطفا برای مشکلات موجود مقصر پیدا نکنید. روحانی و یا هر که دیگر بود الان شما هستید و این میدان.
ناشناس۲۳۱۶۴۰۷۱۶:۴۱:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
همه عالم دیدند که ترامپ شرور به زیر میز زد ...
ناشناس۲۳۱۶۵۲۴۱۸:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
موافقم نتیجه مهمه
ناشناس۲۳۱۶۵۳۷۱۸:۲۲:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
یه عده هنوز هم میگن تقصیر احمدی‌نژاد بود!!!
ناشناس۲۳۱۶۵۳۹۱۸:۲۲:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
یعنی همه باید مثل شما فکر کنن و هر حرفی شما دوست داشتی بزنن!؟!؟
ناشناس۲۳۱۶۵۶۱۱۸:۴۲:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
هرگز نباید توصیه به فراموشی کرد روحانی نه تنها مقصر بلکه مُشَدَّد تحریم خارجی و خالق و عامل وحشتناکترین تحریم‌های داخلیه او رکورددار ویرانیست
علی۲۳۱۶۶۱۹۱۹:۲۸:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
شما خوبیدومشکل ما رو حل کنید
ناشناس۲۳۱۶۶۸۱۲۰:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
گل گفتی
احمد شیرازی۲۳۱۷۰۳۹۰۵:۵۲:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۱
طرف زور گو به تعهداتش عمل نمیکنه ما یا باید تسلیم کامل بشیم یا مقاومت کنیم انتظار معجزه نداشته باشیم.
ناشناس۲۳۱۷۰۵۶۰۶:۳۶:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱۱
عجله کار شیطونه.۸ سال خرابکاری عامدانه کمی صبر می‌خواهد.
ناشناس۲۳۱۷۰۵۷۰۶:۴۰:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۱
این غربی ها قلدرند جز نابودی ما به چیزی راضی نمی شوند می فهمی یا نه ؟ خدا لعنت کند فتنه گران را که باعث این تحریم ها شدند.
داود۲۳۱۷۰۶۹۰۶:۵۵:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱۱
مذاکره در هر شرایطی به ضرر ایران خواهد بود، نمیدونم چرا فهمیدن این موضوع به این سادگی چرا اینقدر سخت شده؟!!!
صمصام۲۳۱۶۳۱۵۱۵:۴۷:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
خدا رو شکر همه چی گل و بلبله همه اخبار هم حاکی از موفقیت تیم ایرانی و مثبت بودن مذاکرات و شکست فجیع و مفتضاحنه طرف مقابل داره !
ناشناس۲۳۱۶۳۵۲۱۶:۰۹:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
نتیجه از پیش مشخص است شما بدنبال چه هستید؟
ناشناس۲۳۱۶۴۶۵۱۷:۳۷:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱۰
بابا خسته شدیم لپ مطلب رو بگید یا شیر یا روباه مردم از گرونی دیگه خسته شدن
پیمان۲۳۱۶۵۴۸۱۸:۳۱:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
دست خدابه همراه تیم ایرانی امیدواریم همه چیزبخوبی پیش بره وبه نتیجه خوبی برسه
ناشناس۲۳۱۷۰۲۷۰۴:۲۶:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱۱
اخرش نتیجه چی میشه
روح اله۲۳۱۷۰۴۵۰۶:۰۱:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۱۱
یک قدم هم کوتاه نیایید
عرش۲۳۱۷۱۶۹۰۹:۰۴:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۱۱
انگلو ساکسون ها با بهانه های واهی، بدنبال بر هم زدن معامله برجام هستند....
حسن۲۳۱۷۲۲۶۰۹:۵۲:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۱
اینکه از برجامم آمریکا بیرون اومد بازم ایران مقصره؟
ناشناس۲۳۱۷۲۴۶۱۰:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۱۱
دعا کنید مردم ایران سربلند باشند خدا کمک مردم عزیز ایران بیاد انشاالله
ناشناس۲۳۱۷۳۸۸۱۱:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۱۱
شاهنامه آخرش خوشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین