وزیر ارشاد: ضوابط مجوزهای اکران و نمایش را شفاف می‌کنیم/ نباید کار را به‌ فهم سازندگان از قوانین بسپاریم

گروه فرهنگی الف،   4000910021

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ضوابط و چهارچوب‌های ما برای مجوز دادن به محصولات فرهنگی و هنری، از فیلم و تئاتر گرفته تا کتاب و... باید مشخص باشد و با تدوین چنین قوانینی دیگر امکان نگاه سلیقه‌ای و سخت گیرانه وجود نخواهد داشت.

وزیر ارشاد: ضوابط مجوزهای اکران و نمایش را شفاف می‌کنیم/ نباید کار را به‌ فهم سازندگان از قوانین بسپاریم

به گزارش فارس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه ایران به بحث مجوزهای اکران و نمایش اشاره کرد و گفت: «ضوابط و چهارچوب‌های ما برای مجوز دادن به محصولات فرهنگی و هنری، از فیلم و تئاتر گرفته تا کتاب و... باید مشخص باشد و با تدوین چنین قوانینی دیگر امکان نگاه سلیقه‌ای و سخت گیرانه وجود نخواهد داشت.»

او افزود: «حتماً ما به‌عنوان مجموعه دولت باید ضوابط روشنی برای تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها و... داشته باشیم. مثلاً یک نفر فیلم موزیکالی ساخته که صحنه‌های مغایر با فرهنگ و شرع و عرف در آن وجود دارد و وقتی می‌گوییم چرا؟ می‌گویند در تلویزیون و تئاتر و... هم چنین چیزی هست و کسی عیبی نمی‌گیرد. این نشان می‌دهد که ضوابط روشن و مشخص نیست. به‌همین دلیل هم ما نباید کار را صرفاً به‌وجدان و فهم سازندگان از قوانین بسپاریم که بعد هر دو طرف به مشکل بربخورند.»

اسماعیلی در تشریح این موضوع می‌گوید: «یکی از وظایف روشن ما در دولت این است که ضوابط خود را مشخص و روشن کنیم تا کسی آسیب نبیند. اگر ضابطه‌ها روشن باشد سخت گیری معنایی ندارد. مثلاً به شورای نمایش می‌گفتیم اشکالات بدیهی که خلاف اصول کار فرهنگی است نباید اتفاق بیفتد و چنین خطاهایی توجیه ندارد. در حال حاضر هم شورای نمایش با اعضای جدیدی تشکیل شده که در آن از یکی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه بهره می‌بریم و معتقدم اگر نمایشی را استاد دانشگاهی که در خارج درس خوانده و مقالات بسیاری درباره مسائل اجتماعی فرهنگی نوشته، نتواند ببنید، آن‌هم به‌دلیل دوری از ضوابط و استانداردهای فرهنگی، طبیعتاً یک جای این نمایش مشکل دارد.»

او درباره شرایط اکران فیلم‌ها و سخت گیری‌هایی که گاهی بابت حواشی فیلم توسط یکی از عوامل فیلم ایجاد می‌شود یا اساساً موضوعی که چندان ربطی به دوران ساخت فیلم و خود فیلم ندارد، می‌گوید: «همان‌طور که گفتم ضوابط باید روشن باشد و وقتی این ضوابط روشن و مشخص شد کسی نه می‌تواند سخت‌گیری کند و نه می‌تواند خارج از این چهارچوب انتظار داشته باشد. فیلمی قبل از اکران، بازیگرش به خارج از کشور رفته بود و من گفتم مشکلی ندارد که بخواهیم فیلمی را برای این موضوع اجازه اکران ندهیم. باید تلاش کنیم اشکالات را تا جای ممکن حل کنیم و سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده چه گناهی کرده که به خاطر چنین موضوعاتی کارش را به خاطر یک نفر دیگر از بین ببریم.»

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حوزه تئاتر هم اشاره‌ای کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر برنامه وزارتخانه برای حمایت از تئاتری‌ها بخصوص در شهرها و استان‌هایی بجز تهران نیز گفت: «بخشی از سفرهای استانی من برای حضور در جشنواره‌های تئاتری بود و در این سفرها تا جای ممکن سعی کردیم که مسائل زیرساختی و پروژه‌های نیمه‌کاره را به سرانجام برسانیم. موضوع دیگری که به دقت در دستور کار قرار گرفته تقویت روابط میان دانشگاه و تئاتری‌هاست که در جلسه‌ای که با استادان دانشگاه هنر خواهم داشت این موضوع را با قدرت پیگیری خواهیم کرد. ما از متن تا اجرا، توجه جدی به تولید داریم. و همان‌طور که گفتم خود هنرمندان و استادان دانشگاه هم باید در این زمینه به ما کمک کنند و ارتباط‌ها برقرار شوند.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین