در نشست مشترک دولت ومجلس تاکید شد رییس جمهور: پاسخگوی امانتی باشیم که مردم به ما داده‌اند/ گرفتار حاشیه‌ها نشویم

گروه سیاسی الف،   4000910015

رییس جمهوری مجلس را جلوه اراده و تشخیص مردم عنوان کرد و گفت: همه اشخاص، مسئولین و نقش‌آفرینان بدون استثنا باید قانون را رعایت کرده و قانونمدارانه حرکت کنند.

رییس جمهور: پاسخگوی امانتی باشیم که مردم به ما داده‌اند/ گرفتار حاشیه‌ها نشویم

به گزارش فارس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح امروز در نشست مشترک مجلس و دولت که به میزبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن بهارستان برگزار شد، با تبریک دهم آذر ماه روز مجلس اظهار داشت: یکی از جلوه‌های مهم مکتب شهید مدرس و مکتب سیاسی امام (ره) برای عالم این است که می‌توان با دین‌مداری جامعه امروز را سعادتمند کرد.

وی افزود: پرچمی که امروز به دست رهبر معظم انقلاب است، می‌خواهد به جوامع بشری این پیام را بدهد که دین می‌تواند این جوامع را اداره کرده و سعادتمند کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید در پیشگاه خداوند پاسخگوی امانتی باشیم که مردم به ما داده‌اند، به اهمیت مسأله قانون‌گذاری اشاره کرد و اظهار داشت:‌ قانون‌گذاری و ریل‌گذاری برای حرکت جامعه مسؤولیت مهمی است که مجلس به عهده دارد ؛ مجلس، جلوه اراده مردم و تشخیص آنان است و این نکته مهمی است که ما جلوه اراده مردم را برای ریل‌گذاری جهت حرکت کشور در اختیار داریم.

رئیسی تأکید کرد: مهمتر از اصل قانون، اجرای قانون است و همه باید خود را موظف به اجرا بدانند؛ همه اشخاص و مسؤولان بدون استثناء باید خود را در چارچوب قانون تعریف کنند و قانون را معیار عدالت در جامعه بدانند، چرا که امروز معیاری بهتر از این برای اجرای عدالت نداریم.

تنقیح قوانین ضروری است

وی با بیان اینکه همه سلیقه‌های سیاسی باید قانون‌مدارانه حرکت کنند گفت:‌ در قوانین، به روز بودن و کارآمد بودن آنها مهم است، اما مهمتر از آن تنقیح قوانین است که مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های ابلاغی نظام قانون‌گذاری بر آن تأکید کرده‌اند، این موضوع وظیفه همه است اما محوریت کار به عهده مجلس است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اجرای قوانین نیازمند همدلی و هماهنگی همه بخش‌های مسؤول در کشور هستیم، عنوان کرد: مسأله هماهنگی قوا یک تاکتیک نیست، بلکه یک راهبرد و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

رئیسی با بیان اینکه حاشیه‌ها نباید به متن بیاید اظهار داشت: ممکن است اختلاف دیدگاه‌ها باشد اما این‌ها حاشیه است و متن، همان انسجام و هماهنگی قوا و دست‌اندرکاران امور مردم است لذا نباید گرفتار حاشیه‌ها بشویم.

وی خاطرنشان کرد: هدف از انسجام قوا و نهادها و هماهنگی آنها، خدمت به مردم و گره‌گشایی از زندگی آنها و برداشتن گام‌های بزرگ در کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله شناسی و نظام مسائل مهم است، بیان کرد: تشخیص اولویت ها در شهر و روستا ضرورت دارد و نظام مسائل می تواند راه حل هایی برای حل مشکلات ارائه کند. مجلس و کمیسیون های تخصصی راه حل هایی ارائه می دهند و در دولت، خود را موظف می دانیم که از نگاه های نخبگان، صاحب نظران به ویژه مجلس و کمیسیون های تخصصی برای حل مسئله در کشور استفاده کنیم.

رئیسی مشورت با مجلس را سرمایه تلقی  و تاکید دارد باید از این سرمایه به عنوان عنایت الهی یاد کرد.

وی افزود: نمایندگان دغدغه هایی در سطح حوزه انتخابیه یا کشور دارند که به دنبال آن طرح هایی ارائه می شود. ارائه طرح حق نمایندگان است، اما اگر این طرح ها با نظر کارشناسان دولت و بخش های دیگر غنی شود، در اجرا دچار مشکل نمی شویم. مقام معظم رهبری بر ارائه لایحه تاکید دارند و برای لایحه تقدم قائل هستند، چرا که در برگیرنده کار کارشناسی است، اما حق مجلس برای ارائه طرح باقی است، با این حال به طراحان پیشنهاد می شود، نظر دولت و بخش های مختلف را بگیرند تا در زمان اجرا با مشکل مواجه نباشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیگیر اجرای قوانین در دولت هستیم، اظهار داشت: احکام قانون برنامه ششم در حال بررسی است، هر چند که بازه زمانی کوتاهی برای آن باقی مانده است، با این حال اجرای آن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آیین نامه های قانون بودجه 1400 نیز در دولت مطرح است و به دنبال تصویب آیین نامه های ذیل قانون هستیم، باید به سرعت این آیین نامه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی توضیح داد: دولت از نیمه سال کار خود را آغاز کرده است و وزرا با مستقر شدن در وزارتخانه ها، کارهای مقدماتی خود را انجام داده و در حال تعیین اولویت ها هستند، این کارها در گذشته با بی توجهی به تاخیر افتاده بود، چرا که باید در ماه های فروردین و اردیبهشت مورد توجه قرار می گرفت. اکثر آیین نامه ها در دولت مطرح شده و گفته ایم به سرعت به نقطه ای برسد که بتوان از آن بهره گرفت.

* بودجه 1401به زودی به مجلس تقدیم می‌شود

رئیسی در ادامه با بیان اینکه بودجه 1401 اولین سند مالی دولت سیزدهم است، گفت: روسای کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصادی و جهش تولید سخنان قابل استفاده ای مطرح کردند، آقای میرکاظمی از نظرات کارشناسی آقایان استفاده کند، هر چند که می دانم این کار صورت گرفته است، با این حال نظرات گرفته شود تا بتوانیم مهمترین سند مالی بودجه 1401 را براساس دغدغه رهبری یعنی اصلاح ساختار بودجه، دغدغه مجلس و کارشناسان اقتصادی با کمترین هزینه تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: بودجه 1401 باید دارای کمترین کسری بودجه باشد تا بتواند تورم را مهار کرده و رشد اقتصادی قابل قبولی داشته باشد. دولت تا چند روز آینده لایحه را تقدیم مجلس می کند، با این حال اگر دوستان نظری دارند می توانند برای اعمال در پیش نویس، ارائه کنند تا بودجه هم روستا و هم شهر را آباد کند و هم بتواند عدالت محور باشد.

رئیس جمهور با طرح این سوال که برای سند اجرای عدالت چه باید کرد؟ گفت: سند آمایش سرزمینی می تواند مورد توجه قرار گیرد و در بودجه 1401 باید لحاظ شود. ممکن است نمایندگان نسبت به آمایش سرزمینی مناطق خود نظراتی داشته باشند که می توان آنها را در نظر گرفت.

* 7 قانون مرتبط با کسب و کار مورد توجه قرار می‌گیرد

رئیسی بیان کرد: نکات بسیاری درخصوص مسائل اقتصادی از سوی نمایندگان مطرح شد و نمی خواهم آنها را لیست کنم، اما مسئله ساماندهی اطلاعات، ناترازی بانک ها و ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی برای خصوصی سازی مورد تاکید است و در دولت دنبال می شود؛ همچنین قوانین چندگانه از جمله 7 قانون برای رونق کسب و کار، مورد تاکید خواهد بود. توجه به قوانین رونق کسب و کار می تواند شرایط را برای اقتصاد کشور تغییر دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین