آمریکا و کارت تکراری «داعش» برای ماندن در عراق و سوریه

گروه جهان الف،   4000909105 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

علیرغم ادعاهای مطرح شده درخصوص خروج نظامی آمریکا از عراق و سوریه؛ اما واقعیت چیز دیگری نشان می دهد.

 آمریکا و کارت تکراری «داعش» برای ماندن در عراق و سوریه

به گزارش الف، بعد از شکست آمریکا در افغانستان و خروج نظامیان آن از این کشور، گمانه زنی هایی درباره خروج قریب الوقوع واشنگتن از کشورهای منطقه مطرح شد. البته مقدمات خروج نظامی ایالات متحده از عراق از 2 سال قبل با تصویب یک مصوبه در پارلمان این کشور فراهم شده بود. دولت عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» ناچار شد تحت فشارهای پارلمان و گروه های مردمی عراق در جریان سفر خود به واشنگتن سازو کار خروج نظامیان آمریکایی از عراق را مورد بررسی قرار دهد.

بعد از آن آمریکا اعلام کرد که حداکثر تا پایان سال 2021به حضور نظامی خود در خاک عراق پایان خواهد داد. هم زمان با آن کارشناسان پیش بینی کردند که اقدام بعدی آمریکا، خروج از سوریه خواهد بود.

در وهله نخست باید قصد و نیت واقعی آمریکا از اعلام خروج نظامی از عراق را مورد بررسی قرار دهیم.

آمریکا قبلا اعلام کرده بود که به حضور نظامی خود در خاک عراق پایان خواهد داد و از این پس نیروهای واشنگتن در این کشور نقش مستشاری خواهند داشت. از طرف دیگر نتیجه انتخابات عراق به شکلی رقم خورد که تقریبا مورد رضایت آمریکایی ها بود و طبق مستنداتی که برخی احزاب و گروه های مردمی عراق ارائه کرده اند، نتیجه انتخابات پارلمانی دستکاری شده است.

بنابراین آمریکا در این شرایط میتواند به دور از فشار پارلمان عراق، برای ادامه حضور نیروهایش در این کشور پوشش سیاسی ایجاد کند. در همین چارچوب وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چند روز قبل اعلام کرد که در تاریخ 31دسامبر 2021 هیچ تغییری در تعداد نیروهای آمریکایی در عراق که به 2500 سرباز میرسد ایجاد نخواهد شد و صرفا نقش نظامی آنها به نقش مستشاری تغییر خواهد کرد.

این امر نشان میدهد که عملا تغییری در حضور آمریکا در عراق به وجود نخواهد آمد. از سوی دیگر دولت الکاظمی که به دلیل گرایش نزدیک به آمریکا مورد انتقاد بسیاری از احزاب و مردم عراق است اخیرا درباره حضور نظامی واشنگتن در این کشور اعلام کرد، «گروه تروریستی-تکفیری داعش کاملا ضعیف شده اما هنوز هم عامل نگرانی آمریکاست و ایالات متحده و نیروهای ائتلاف وی در عراق همچنان یک عنصر کلیدی در مبارزه با تروریسم هستند. به ویژه اینکه فعالیتهای داعش همچنان ادامه دارد و تحرکات این گروه تروریستی در مرز عراق و سوریه نگران کننده است».

این موضع دولت بغداد حاکی از آن است که روش قدیمی آمریکا برای ماندن در کشورهایی مانند سوریه و عراق به بهانه مبارزه با داعش همچنان پابرجاست. دولت الکاظمی همچنین اعلام کرد که «داعش در سوریه نیز درحال تقویت نیروهای خود میباشد و به نظر میرسد مرحله بعدی تحرکان آن در اطراف اردوگاه «الهول» جهت جذب عناصر جدید باشد. بنابراین 900 سرباز آمریکایی همچنان در سوریه به همکاری با نیروهای دموکراتی سوریه (قسد) برای مبارزه با داعش ادامه خواهند داد».

تحرکات عناصر باقی مانده داعش در مناطق مختلف عراق و سوریه هم زمان با افزایش فشارها برای خروج نظامی واشنگتن از این 2 کشور افزایش یافته و به نظر میرسد که آمریکا در صدد بازگرداندن اوضاع عراق و سوریه به چند سال قبل و زمان حضور داعش در این کشورهاست.

ناظران معتقدند که بعد از اعلام نتایج انتخابات عراق و کشمکش های سیاسی در این کشور واشنگتن عرصه را برای تعمیق حضور خود در عراق مناسب می بیند و در صورت بروز هرج و مرج امنیتی با بازگشت فعالیت های تروریستی، فرصت مناسب برای اجرای پروژه های آمریکا ضد گروه های مقاومت فراهم خواهد شد.

اتفاقات مشکوک اخیر عراق همچون دستکاری در نتیجه انتخابات و بعد از آن سناریوی ترور مصطفی الکاظمی که مشخص نیست تا چه اندازه راست باشد یا دروغ، موید همین نیت آمریکا برای ایجاد بی ثباتی در عراق و متهم کردن گروه های مقاومت است.

در عرصه سوریه نیز هم زمان با تشدید تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی، آمریکا که حاضر نیست به راحتی دل از منابع طبیعی و ثروت نفتی سوریه بکند به حمایت اطلاعاتی و لجستیک از داعش ادامه میدهد. پایگاه آمریکایی التنف در مثلث مرزی عراق و سوریه و اردن درواقع نقطه آغاز حملات عناصر باقی مانده داعش به مناطق جنوبی دیرالزور و حمص در سوریه است.

اطلاعات نشان میدهد که عناصر داعش با مزدوران طرفدار آمریکا که وظیفه حراست از پایگاه التنف را بر عهده دارند روابط تجاری دارد.

نکته قابل توجه آن است عناصر داعش هیچ گاه مواضع ائتلاف بین المللی و پایگاه های آمریکا در سوریه را هدف نگرفته اند و تمرکز آنها بر حمله به مناطق غیرنظامی سوریه و مواضع ارتش این کشور بوده است.

بنابراین علی رغم ادعاهای فراوانی که درباره خروج نظامی ایالات متحده از منطقه با هدف توجه آمریکا به شرق آسیا مطرح شده اما پرواضح است که واشنگتن هرگز منافع خود در خاورمیانه را رها نخواهد کرد و همچنین تروریسم به عنوان کارت اصلی آمریکا در خاورمیانه همچنان به قوت خود باقی است.

کارشناسان امور منطقه هشدار میدهند که در سایه این شرایط و به ویژه با توجه به سیاست قدیمی دموکراتهای آمریکا در خاورمیانه احتمالا هم زمان با نزدیک شدن به تاریخ خروج نظامی ایالات متحده از عراق شاهد گسترش تحرکات داعش در عراق و سوریه و به خصوص مرز این دو کشور باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۵۵۵۸۰۸:۵۳:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
اگر آمریکا از سوریه و عراق بیرون برود، شک نکنید که این دو کشور دچار هرج و مرج و ناآرامی شدیتر خواهند شد.
ناشناس۲۳۱۵۶۷۳۱۰:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
دقیقا مثل افغانستان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین