روستایی که "۱۸ سال" زاد و ولد نداشته است

گروه اجتماعی الف،   4000909038

۱۲.۳ درصد جمعیت بیش از ۹۰ هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند و این شهرستان دومین شهر سالمند کشور به‌شمار می‌رود؛ این درحالی است که ۱۸ سال است مردم روستای دیسفان شاهد تولد در این روستا نبوده‌اند.

روستایی که "۱۸ سال" زاد و ولد نداشته است

به گزارش تسنیم، جمعیت یکی از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده و بارها تاکید به این موضوع داشته‌اند که کشور در حال پیر‌شدن و کاهش جمعیت است و مسئولان باید چاره‌اندیشی کنند. در سال‌های گذشته سیاست‌های اشتباه سبب شده تا جمعیت ایران کاهش چشمگیری داشته باشد و از سویی خانواده‌ها به‌دلیل نبود حمایت‌های کافی اقدام به فرزند‌آوری نکنند.

‌خانمی که در یکی از ادارات گناباد شاغل است، در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: فرزند امید به زندگی است و کمتر خانمی وجود دارد که فرزند را دوست نداشته باشد ولی شرایط برای فرزندآوری محیا نیست. بانوان از زمان بارداری تا زمانی که فرزندشان به دنیا می‌آید و حداقل یکساله می‌شود نیازمند کمک‌هایی هستند اما متاسفانه باید خانم‌های کارمند تا روزهای آخر بارداری در محل کار باشند و بعد از آن هم برای مرخصی زایمان یا شیردهی مشکلاتی دارند.

شهروند دیگری که به یکی از نهادهای حمایتی مراجعه کرده بود، نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: دو فرزند دارم و برای بارداری سوم اقدام کرده‌ام؛ در حال حاضر دو‌قلو باردار هستم، هزینه درمان به قدری زیاد است که مجبور شده‌ام به این نهاد حمایتی مراجعه کنم. خانم‌های زیادی را می‌شناسم که دوست دارند، فرزند داشته باشند ولی به‌دلایل اقتصادی و ترس از مشکلات و مخارج آن اقدام نمی‌کنند.

مرد جوانی نیز بیان داشت: به نظر شما با این شرایط اقتصادی و هزینه‌های بالا کسی به فکر بچه است؟، اگر می‌خواهند فرزندآوری افزایش یابد، باید حمایت‌ها را بیشتر کنند. در حال حاضر حمایت از فرزند‌آوری در حد شعار باقی مانده و کسی که قصد فرزنددار شدن دارد، حمایتی صورت نمی‌گیرد و بعد از این که وارد بحث فرزند شد و با مشکلات روبه‌رو می‌شود، ناخودآگاه این مشکلات به آیینه‌ای برای تبلیغات منفی تبدیل می‌شود.

احمد راستینه هفشجانی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ابعاد مختلف قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار داشت: تشکیل خانواده و حمایت از فرزندآوری یک مسئله مهم و حیاتی‌ترین سلول یک جامعه برای رشد و پویایی است. بارها مقام معظم رهبری در دهه‌های اخیر به آن تأکید کرده‌اند؛ در زمان حاضر فرزندآوری یک مسئله استراتژیک برای کشور است، که به‌علت پیشروی کشور به‌‌سمت سالمندی و عدم توجه مسئولان به این موضوع بارها مورد گلایه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی افزود: از سال گذشته قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به‌صورت طرح در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت و براساس اصل 85 این طرح به‌صورت تخصصی به کمیسیون مشترک سپرده شد؛ سپس در کمیسیون مشترک با برگزاری بیش از 85 جلسه مشترک و 7 هزار ساعت بحث کارشناسی توسط شورای نگهبان تأیید و توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور رسماً ابلاغ شد.

هنوز در دیسفان صدای نوزادی به گوش نمی‌رسد

12.30 درصد جمعیت بیش از 90 هزار نفری گناباد را سالمندان تشکیل می‌دهند و این شهرستان دومین شهرستان سالمند کشور به‌شمار می‌رود.

رضا پاسبان؛ دهیار روستای دیسفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: روستای دیسفان یکی از روستاهایی است که تمامی جمعیت آن افراد مسن هستند و جوانان روستا برای کار به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

وی ادامه داد: به‌دلیل مهاجرت و نبود جوانان در روستا دیگر تولدی در این روستا صورت نگرفته و حدود 18 سال است که مردم شاهد تولدی در روستای دیسفان نبوده‌اند و دلیل اصلی این مهم نیز مهاجرت افراد است.

دهیار دیسفان خاطرنشان کرد: اگر شغل برای جوانان مهیا شود و زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد، دیگر جوانان از روستا نمی‌روند و تعداد زاد ولد نیز افزایش می‌یابد.

روند کاهشی موالید در گناباد ادامه دارد

جواد صادقی‌نسب، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز اظهار داشت: در یک‌سال گذشته تعداد موالید در این شهرستان 400 مورد کاهش داشته و این روند نیز ادامه خواهد داشت. سن ازدواج در کشور افزایش یافته که به طبع در گناباد نیز این مهم اتفاق افتاده و براساس آخرین آمار، متوسط سن ازدواج برای مردان در گناباد 28 سال و برای خانم ها به 22 سال رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد سقط جنین را یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت دانست و افزود: در یک سال اخیر 250 مورد سقط جنین در گناباد صورت گرفته که بیشتر آن‌ها مجوزهای لازم را داشته‌اند.

صادقی‌نسب با انقاد از تک‌فرزندی بیان داشت: متاسفانه تمام دلایل عدم فرزندآوری اقتصادی نیست و برخی خانواده‌ها با این که وضعیت اقتصادی خوبی دارند ولی تمایل به فرزند‌آوری ندارند که باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود تا خانواده‌ها  اقدام به فرزند آوری کنند.

وی با اشاره به این که هرچه سطح تحصیلات بالا می‌رود به طور متوسط تمایل به فرزند‌آوری کاهش می‌یابد، افزود: تعداد طلاق‌ها در گناباد در هفت سال گذشته با حدود 2 برابر افزایش از 146 مورد در سال 1392 به 284 مورد در سال گذشته رسید و آمار ازدواج هم در گناباد در حال کاهش است به طوری که از سه سال گذشته تاکنون تعداد ازدواج‌ها از 780 مورد به 600 مورد کاهش یافته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین