عبور مسیر قطار شهری از هگمتانه به ثبت جهانی آن آسیب می‌زند

گروه اجتماعی الف،   4000908096

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان گفت: عبور مسیر قطار شهری از میدان امام(ره) و محدوده هگمتانه به پروژه ثبت جهانی آن خدشه وارد می‌کند.

عبور مسیر قطار شهری از هگمتانه به ثبت جهانی آن آسیب می‌زند

مهدی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ارتعاشات حاصل از عبور قطار شهری می‌تواند سبب تخریب بخش‌هایی از این میراث ارزشمند شود، افزود: طبق اعلام نظر شفاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان برای مطالعات طرح قطار شهری از این اداره کل استعلام نشده است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر براساس نظر کارشناسان، خط آهن نباید وارد محدوده هگمتانه شود چرا که این محدوده در انتظار ثبت جهانی بوده و ممکن است سرنوشت ثبت جهانی آن تحت تاثیر خط راه آهن قرار بگیرد.

حیدری در ادامه بیان کرد: در سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب کرد که در این قانون صراحتا عنوان شده است برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت امکان مطالعه امکان‌سنجی حمل و نقل ریلی وجود دارد. 

وی اضافه کرد: همان قانون عنوان می‌کند برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر باید طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهیه و بر مبنای خروجی این طرح، سیستم ناوگان شهری چیده شود. 

عضو شورای شهر همدان ضمن تاکید بر ضرورت تهیه مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر همدان، مطرح کرد: مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک شهری یکی از اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است که در سال ۱۳۹۲ مصوب شده و خروجی آن به عنوان یک سند بالادستی اجرای طرح "بی ‌آر تی" را برای شهر همدان پیشنهاد داده است. 

حیدری با اشاره به اینکه مسائلی مانند موفق نبودن استان‌های همجوار مانند کرمانشاه و قم در اجرای پروژه قطار شهری قابل توجه است، افزود: رسالت اجرای مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر همدان این است که نسخه‌ای برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل ترافیک شهری ارائه دهد. 

وی تصریح کرد: باید تصمیماتی اتخاذ شود که "بی آر تی" یا هر سامانه انبوه بر دیگری در همدان با چه الزاماتی اجرایی شود و در صورت اجرا خروجی مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک باید ملاک عمل طرح قرار گیرد، علاوه بر این باید توجه شود که مسیر قطار شهری همدان درست جانمایی شود. 

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان شرح داد: جانمایی مسیر در طرح فعلی قطار شهری به گونه‌ای طراحی شده که خط آهن آن، میدان‌های بیمه، بعثت و جهاد را دور می‌زند و پس از رسیدن به آرامگاه و سپس پیاده‌راه بوعلی و در امتداد به میدان حضرت امام و مجموعه هگمتانه ختم می‌شود و پس از آن به شهرک فرهنگیان می‌رسد. 

حیدری ادامه داد: ظاهراً طبق طرح ارائه شده طول قطار شهری حدود ۲۸ متر است که این میزان در عبور و دور زدن از میدان‌ها به ویژه آرامگاه بوعلی که منطقه تاریخی و گردشگری است را نیز با مشکل مواجه می‌کند.  

وی با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان اگر جانمایی مسیر قطار شهری از خطی به رینگی تغییر کند ممکن است بهتر باشد، گفت: هزینه طراحی خط فعلی چهار هزار و سیصد میلیارد تومان است و با توجه به اینکه تجهیزات آن باید از خارج کشور تامین شود و تهیه و نگهداری تجهیزات نیز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بسیار پر هزینه خواهد بود و بار مضاعفی بر دوش سازمان حمل و نقل شهرداری است.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین