بازگشت به ميز مذاكرات برجامی در وين/ توافق احيا می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   4000906141 ۱۰۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازگشت به ميز مذاكرات برجامی در وين/ توافق احيا می‌شود؟

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس‌ هیئت مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴ روز شنبه در رأس هیئتی برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین شد.

دولت سیزدهم بعد از ارزیابی نتایج شش دور قبلی مذاكرات (كه از اواسط فروردین‌ماه تا خردادماه سال جاری برگزار شد) و رایزنی با كشورهای مختلف، اعلام كرد دور هفتم مذاكرات قرار است از روز دوشنبه، هشتم آذرماه از سر گرفته شود. این اولین دور مذاكرات برجامی در دولت ابراهیم رئیسی است كه واجد ویژگی‌هایی بسیار مهمی برای طرفین است.

مسئولان سیاست خارجی دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته به‌صراحت بیان داشته‌اند كه هدف از مذاكرات، لغو تحریم‌های آمریكا علیه ایران و اخذ تضمین جهت جلوگیری از خروج واشنگتن و بی‌اثر شدن برجام است. از سوی دیگر كشورهای غربی علی‌الخصوص آمریکایی‌ها بر خواسته‌های زیاده‌طلبانه خود تأکید دارند و بارها صحبت از مذاكرات منطقه‌ای، اصلاح برجام و رایزنی درباره مسائل دفاعی ایران سخن گفته‌اند.

یكی از تفاوت‌های جدی هیئت مذاکره‌کننده ایران در دولت سیزدهم با دولت قبلی، تاكتیك انتخابی دو تیم است. درحالی‌که كه در دولت گذشته بر این امر اصرار می‌شد كه حتماً می‌بایست به توافق رسید اما در دولت جدید تأکید بر رسیدن به یك توافق قابل‌قبول مبتنی بر لغو تحریم‌ها است. شاید از این لحاظ قدرت غربی‌ها برای تحمیل محتوا و مسائلی كه از دیدگاه خودشان جنبه حیاتی دارد اما شامل خطوط قرمز ایران است كاهش یابد. ازاین‌رو انتظار می‌رود قدرت مانور تیم مذاکره‌کننده با توجه به اتخاذ این تاكتیك و البته پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یابد.

به همین دلیل است كه رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که اخیراً به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بود در گفت‌وگو با رادیو ان.پی.آر گفت رویكرد ایران در ماه‌های گذشته بسیار سخت‌گیرانه بوده است اگرچه در حال حاضر نیز نمی‌توان با قاطعیت مذاكرات را پیش‌بینی كرد.

از دیدگاه رابرت مالی كه رئیس هیئت مذاکره‌کننده آمریكا در وین نیز است نشانه‌هایی که دولت ایران از خود بروز داده ترغیب‌کننده و امیدبخش نبوده است.

البته اختلافات و تفاوت موقعیت ایران و آمریكا در مذاكرات پیش رو شامل عوامل دیگر نیز می‌شود.

یكی از تفاوت‌های جدید به قدرت مانور هیئت مذاکره‌کننده ایران و آمریكا برمی‌گردد. در ایران تقریباً اجماع حداكثری بین سیاسیون تمامی جناح‌ها وجود دارد كه می‌باید تمام تلاش‌ها را برای دستیابی به توافق انجام داد اما در آمریكا دولت بایدن در موقعیت مطلوبی قرار ندارد. بسیاری از شخصیت‌های تأثیرگذار كنگره مانند تد كروز در ماه‌های اخیر مخالفت خود را با انعطاف آمریكا و لغو تحریم‌ها عنوان کرده‌اند. بدون شك وقتی كنگره آمریكا همراهی مناسبی با مذاكرات نداشته باشد چشم‌انداز رسیدن به توافق تیره‌وتار به نظر می‌رسد.

بنابراین با توجه به رقابت‌های جناحی (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه) و درون جناحی (دموکرات‌ها) و نفوذ لابی رژیم صهیونیستی هرگونه تقلیل خواسته‌های دولت آمریكا با مخالفت‌های جدی در درون خود آن كشور مواجه خواهد شد. به این مسئله می‌باید عدم توفیق دولت جو بایدن در عمل به وعده‌های انتخاباتی و در پیش بودن انتخابات كنگره را نیز اضافه كرد. اتفاقاتی که موجب می‌شود دولت بایدن ریسک و تمایل چندانی جهت احیای برجام نداشته باشد.

یكی دیگر از عوامل تأثیرگذار برای نیل به توافق، رویكرد كشورهای دیگر در جریان مذاكرات است. معمولاً به‌طور سنتی كشورهای اروپایی همیشه از مواضع آمریكا حمایت کرده‌اند و بعضاً نیز رویکرد بسیار غیر منعطفی در قبال برخی موضوعات توسط كشورهای مانند فرانسه اتخاذشده است.

به دلیل دشواری و سختی‌ها نیل به یك توافق پایدار است كه در هفته‌های اخیر صحبت از توافق موقت بین طرفین شده است. در این صورت در ازای بازگشت به برجام، برخی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد خواهند شد. اگرچه این مسئله نیز با توجه به سابقه بدعهدی آمریكا و احتمال استفاده این كشور از مكانیسم ماشه سخت به نظر می‌رسد.

مسئله‌ای که دراین‌بین می‌تواند به‌عنوان برگ برنده ایران مطرح باشد افزایش مقاوم‌سازی اقتصادی و اجتماعی در قابل فشار تحریم‌ها است. درواقع هراندازه تأثیر تحریم‌ها بر جامعه ایران کاهش یابد میزان رسیدن به یک توافق مطلوب نیز افزایش خواهد یافت.

دیدگاه کاربران

علی۲۳۱۰۳۸۰۰۶:۰۰:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۷
بدون شک تیم جدید ، همان مسیرِ مذاکرات ِ تیم قبلی را ادامه خواهند داد ! برخی سخنان و اظهارات - که نشان از تغییر رویکرد ِ تیم مذاکره کننده ی جدید دارد - جهت مصرف داخلی است .
ناشناس۲۳۱۰۵۴۸۰۹:۳۶:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۷
می‌دونم خیلی دلت می‌خواد تیم جدید هم مثل تیم قبلی باشه که آخرش بگی: دیدین ما گفتیم راه دیگه‌ای نداریم! اما اونی که می‌گفت توافق بد بهتر از توافق نکردنه دیگه رفته!!
ناشناس۲۳۱۰۷۲۱۱۱:۱۸:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۷
هسته ای جز ضرر و خسارت چیزی نبوده و نخواهد بود. هر چه زودتر تعطیل شود.
ناشناس۲۳۱۰۸۶۸۱۳:۰۵:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث 100 برابر شدن تحریم ها شد.
ناشناس۲۳۱۰۹۷۷۱۴:۱۴:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۷
تو ایران هر کی در موضوعی نظری مخالف دارد، فریب دشمن را خورده!
ناشناس۲۳۱۰۹۸۴۱۴:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۷
اگر برجام بد است چرا اوضاع اقتصادی ما آشفته است؟ چرا تورم ۱۰۰ درصدی داریم؟ چرا سرمایه گذاری در صنعت رشد منفی دارد؟ چرا تولید ملی رشد منفی دارد؟ شما فکر کردی با شعار می توانی مردم را گول بزنی؟
ناشناس۲۳۱۰۹۸۹۱۴:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۷
همه‌ ظرفیتهای کشور و همه‌ فرصتهای زندگی‌ را صرف‌ خصومتها گروهی‌ و جناحی‌ خود کرده اید‌ ! تا کی سر لج و لجبازی‌ شما ملت باید تحت برزخ‌ اقتصادی و ... باشند‌ و اساسا‌ چرا ؟
ناشناس۲۳۱۰۹۹۶۱۴:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام شکست بخوره تهدیدها وتحریمهابیشتر میشه. شماهرچقدرهم ازبدعهدی غربیهابگید گوش شنوایی نیست. چون خودشون رو زدن به خواب پس بیدار نمیشوند.
ناشناس۲۳۱۱۰۱۴۱۴:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۷
عبدالناصر همتی: درآمد نفتی عراق در ماه قبل 7.6 میلیارد دلار بود که بیش از کل صادرات نفت ایران در سال ۹۹ بود. آن وقت ما در تلاشیم با ۵ واسطه با آمریکا مذاکره کنیم که شاید به توافقی موقت برسیم!
ناشناس۲۳۱۱۰۴۹۱۴:۵۵:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۷
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۳۱۱۰۵۱۱۴:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۷
اوضاع اقتصادی وخیم فعلی کشور نتیجه برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
ناشناس۲۳۱۱۰۵۷۱۴:۵۸:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۷
همتی اگر بلد بود ! چرا به روحانی نگفت چطور قیمت مرغ را کنترل بکند؟!
ناشناس۲۳۱۱۰۶۸۱۵:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۷
قبل از برجام در دولت نهم و دهم میانگین رشد اقتصادی کشور 2/5 درصد بود اما در دولت یازدهم و دوازدهم صفر شد و سرمایه گذاری خارجی 86 درصد و تولید برق 65 درصد کاهش یافت و دچار تورم افسار گسیخته شدیم.
ناشناس۲۳۱۰۸۷۳۱۳:۰۷:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۷
طرز تفکر شما طرز تفکر قجری است در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت یک ماده چرب و کثیف و بدبو است و باید بدهیم به انگلیس ببرد!!!
ناشناس۲۳۱۰۸۷۴۱۳:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۷
امانوئل مکرون: صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
ناشناس۲۳۱۰۸۸۲۱۳:۱۲:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۷
با راه اندازی نیروگاه بوشهر از سال 90 تاکنون 50 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده و در 80 میلیون بشکه نفت صرفه جویی شده و از انتشار 44 میلیون تُن گازهای الاینده جلوگیری شده است احداث 30 نیروگاه اتمی 1000 مگاواتی باید در دستور کار دولت باشد.
ناشناس۲۳۱۰۹۰۵۱۳:۲۳:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۷
اگر ضرر دارد چرا مدینه فاضله تو آن را کنار نمی گذارد و با قلدری برای شما تعیین تکلیف می کند؟
ناشناس۲۳۱۱۳۳۹۱۷:۵۷:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۷
اگه بده چرا اونا دارن؟
ناشناس۲۳۱۱۴۳۶۱۸:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۷
ساده لوحانی که میگویند با قول عوامانه شان هسته ای ! جز خسارت چیزی نداشته ایا میدانند به اب شیرین کن های هسته ای نیاز مبرم داریم
ناشناس۲۳۱۰۷۲۲۱۱:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۷
این هم خواهد گذشت!!!!
ناشناس۲۳۱۰۸۶۱۱۳:۰۴:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۷
چون می گذرد حرفی نیست.
ناشناس۲۳۱۰۷۲۹۱۱:۲۲:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۷
هر روز از تحریم، حداقل 150 میلیون دلار به کشور خسارت وارد می آورد.
ناشناس۲۳۱۰۸۴۳۱۲:۵۳:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۷
امریکا بابت اعمال تحریم بالای 400 میلیارد دلار خسارت دیده
ناشناس۲۳۱۰۸۵۳۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۷
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۳۱۰۸۵۵۱۳:۰۲:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۷
قبل از برجام هم از این دروغ ها میگفتین اما خسارات برجام خیلی بیشتر بود.
ناشناس۲۳۱۰۸۶۰۱۳:۰۴:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام سبب تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن و 10 برابر شدن قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و موادغذایی و غیره شد و لطمات بسیار سنگینی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد کرد.
ناشناس۲۳۱۰۹۰۳۱۳:۲۲:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۷
تخریب برجام کار ترامپ بود و احیای ان هم وظیفه امریکاست.
ناشناس۲۳۱۰۹۶۶۱۴:۰۷:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۷
احیای دوباره بعد برجام چندم کار کی هست؟!
ناشناس۲۳۱۱۰۵۳۱۴:۵۷:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۷
چه جالب!!! موقع امضای برجام هم از این حرفها زیاد میزدن اما بعد برجام .... هم کف دستمون ننداختن!!!!!! #تقریبا_هیچ
ناشناس۲۳۱۰۷۴۲۱۱:۲۶:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۷
اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، در مدت زمان کوتاهی عربستان، امارات، قطر، ترکیه، مصر و آذربایجان هم هسته ای خواهند شد. پول می دهند و بدون دردسر سلاح هسته ای می خرند.
ناشناس۲۳۱۰۸۹۰۱۳:۱۵:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۷
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که سلاح اتمی بسازیم حداقل امنیت ملی مون 100 درصد تامین می شود و دشمن جرئت تحریم و فشار بیشتر را ندارد.
ناشناس۲۳۱۰۸۹۲۱۳:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۷
سلاح اتمی تنها در اختیار تعداد کمی از کشورهاست و با پول قابل خریدن نیست.
ناشناس۲۳۱۰۹۴۵۱۳:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۷
خبرنگار از پمپئو سوال کرد چرا به کره شمالی حمله نمی کنید ؟! پمپئو پاسخ داد پیونگ یانگ سلاح اتمی دارد و ما جرئت حمله نداریم.
ناشناس۲۳۱۰۶۱۰۱۰:۰۹:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۷
ترسوها رفتن و ایران دیگه بدون لغو تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۲۳۱۰۶۳۳۱۰:۱۹:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۷
هدف تیم قبلی تامین منافع امریکا و غرب بود اما هدف تیم فعلی تامین منافع ایران است.
ناشناس۲۳۱۰۷۶۵۱۱:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۷
منافع ایران در بتن ریزی میسر نمی شود
ناشناس۲۳۱۰۳۸۲۰۶:۰۵:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام از ديد مسوولين دولت فعلي يك فاجعه براي كشوربود ولي حالا براي برگشت امريكا به همان برجامي كه بوي تعفن ميداد
ناشناس۲۳۱۰۸۹۶۱۳:۱۹:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام فاجعه بود زیرا طوری منعقد شده که نه می توانیم در اون بمانیم و نه می توانیم از اون خارج بشویم و به یک بازی دوسر باخت برای ایران تبدیل شده است.
ناشناس۲۳۱۰۹۲۲۱۳:۳۳:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۷
ظریف و روحانی باید در مورد مکانیسم ماشه پاسخگو باشند.
ناشناس۲۳۱۰۴۱۰۰۷:۰۵:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۷
کمر مردم شکسته . لطفا دست از لجاجت بردارید تا کمی مردم نفس بکشند . اتمی نمی خواهیم
ناشناس۲۳۱۰۵۵۲۰۹:۳۸:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۷
همه این کارهایی که می‌گی رو یه بار انجام دادیم، قبلا کمر درد داشتیم بعد از راه پیشنهادی شما کمرمون شکست. احتمالا اگه دوباره از همون راه قبلی بریم کمرمون از وسط نصف بشه!!
ناشناس۲۳۱۰۶۴۲۱۰:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۷
قبل برجام تحریم 700 عدد بعد برجام 1500 عدد خیلی جالبه کره شمالی ناموس فروشی نکرد فقط 500 عدد تحریم دارد
ناشناس۲۳۱۰۷۰۸۱۱:۰۵:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۷
کره شمالی افرادی ندارد که دو قطبی سازی کنند در حکومتشان و خودشان را ضعیف کنند و به دامن دشمنشان بیاندازند
ناشناس۲۳۱۰۷۸۵۱۲:۰۲:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۷
اگه یه کنتور اختراع می شد که مجموع دریافتی هرکس از این سفره را نمایش می داد ، اونوقت خیلی از چیزا روشن میشد . البته که حال کسانی که با کار کم حقوق و مزایا و پاداش و زمین و امکانات رفاهی و تشویقی و فوق العاده و حق سفر و وام کم بهره و .... دریافت میکنن خیلی خوبه . اینجا صحبت از کمر مردم عادی است نه شما ها
ناشناس۲۳۱۰۹۸۲۱۴:۱۸:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۷
کمر مردم عادی زیر بار تورم 1000 درصدی که دولت روحانی ایجاد کرد شکسته شد برجام فقط برای اقازاده های 4 درصدی خوب بود.
ناشناس۲۳۱۰۶۰۰۱۰:۰۶:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۷
اتمی را هم تعطیل کنیم تحریم ها را با بهانه های موشکی و پهپادی و منطقه ای و حقوق بشری ادامه می دهند بهانه های دشمن پایانی ندارد.
ناشناس۲۳۱۰۶۰۵۱۰:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۷
حافظه ای که حتی کوتاه مدت هم یاد نیاورد می شود این نظر پرت
ناشناس۲۳۱۰۶۱۹۱۰:۱۳:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۷
لجاجت شماها هستید که گروگانگیری می کنید از مردم ایران آن هم به خاطر کدخدا که هر چی بگوید انجام دهید
ناشناس۲۳۱۰۶۳۲۱۰:۱۸:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۷
مشکل فقط اتمی نیست ،،اونا روی 4_5 مورد دیگه بحث دارن که ایران باید اونا رو قبول کنه...‌
ناشناس۲۳۱۰۶۳۴۱۰:۱۹:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۷
لجاجت دوستان تو هستند با این که هیچ کشور وطن پرست این کارها را از جمله بتن ریزی نمی کنند ولی کردیم باز دبه کردن آن هم 2 بار
ناشناس۲۳۱۰۶۳۵۱۰:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۷
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۳۱۰۶۵۸۱۰:۳۳:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۷
مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 94 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۲۳۱۰۶۷۰۱۰:۴۳:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۷
اعتراض چینی ها به امریکا: اورانیوم غنی شده برای استرالیا خوب است !اما برای ایران بد است ؟!
ناشناس۲۳۱۰۶۷۱۱۰:۴۳:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۷
دکتر ظریف در مصاحبه‌ای که همه جا موجود است به صراحت فرمودند هدف از برجام اقتصادی نبود، بنابراین توقع گشایش اقتصادی از چیزی که اصلا هدف اقتصادی نداشته معقول نیست!!
ناشناس۲۳۱۱۳۴۳۱۷:۵۹:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۷
تو نماینده مردمی؟
ناشناس۲۳۱۰۴۱۶۰۷:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۷
با این مواضعی که ایران از پیش گرفته است، هیچ توافقی متصور نیست.
ناشناس۲۳۱۰۵۷۴۰۹:۵۰:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۷
آنکس که می‌گفت توافق بد بهتر از توافق نکردن است رفته است!!
ناشناس۲۳۱۰۶۰۷۱۰:۰۸:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۷
بدون لغو موثر تحریم ها و تضمین خارج نشدن مجدد امریکا از برجام هیچ توافقی ممکن نیست و یانکی ها باید قید برجام را بزنند.
ناشناس۲۳۱۰۶۱۶۱۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۷
بهترین کار هم همین است
ناشناس۲۳۱۰۴۲۰۰۷:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۷
آخر این مذاکرات به شورای امنیت و تحریم های بیشتر ختم خواهد شد.
ناشناس۲۳۱۰۵۶۱۰۹:۴۳:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۷
چه جالب!!! آخه آخر اون مذاکرات هم به تحریمهای بیشتر ختم شد!!
شورای امنیت۲۳۱۱۰۴۲۱۴:۵۲:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۷
هنوز نمیدونی تحریم‌ شورای امنیت با تمام تحریم ها فرق داره یعتی بایکوت کامل میشی حتی چین و روسیه هم کمکی نمیکنن و میشی کپی برابر اصل کره شمالی تحریم شورای امنیت یعنی اجماع صد در صدی دنیا
ناشناس۲۳۱۱۱۸۳۱۶:۱۴:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۷
ما می‌دانیم و تجربه چندین ساله تحریم سازمان ملل را داشتیم منتهی مشکلات کمتری هم داشتیم!
ناشناس۲۳۱۱۳۹۶۱۸:۳۴:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۷
هم من میدونم تحریم شورای امنیت یعنی چی، هم غربیها میدونن خروج ایران از NPT یعنی چی!! ضمنا قبل از برجام تحریم شورای امنیت هم بودیم اما هیچوقت فروش نفتمون زیر ۱ میلیون بشکه نیومد، اما بعد از برجام که فقط آمریکا از اون خارج شد به زیر ۵۰۰هزار بشکه هم رسیدیم، بنابراین تحریم شورای امنیت با تحریم آمریکا خیلی فرقی نداره!!
ناشناس۲۳۱۰۶۲۵۱۰:۱۵:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۷
خخخه تحریم بیشتر! عزیزم هنوز نفهمیدی مشکل آنها با شما چی هست باز هم نخواهید فهمید و ما را هم از شورای امنیت بی بخارتان نترسان
ناشناس۲۳۱۰۶۳۱۱۰:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۷
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۳۱۰۴۲۶۰۷:۳۶:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۷
شک نکنید که تیم مذاکره کننده جدید همان کار تیم قبلی را انجام می دهند. تیم قبلی هم با تجربه تر بود و هم متعهد تر.
ناشناس۲۳۱۰۵۶۴۰۹:۴۵:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۷
اگه بحث تجربه باشه که این تیم تجربه مذاکرات هسته‌ای رو قبلا داره، اما تیم قبلی سال ۹۲ تجربه مذاکرات هسته‌ای رو نداشت، در مورد تعهد هم اجازه بده نگنم برات!!!!
ناشناس۲۳۱۰۶۱۵۱۰:۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۷
تیم قبلی به منافع ملی متعهد نبود و میگفت هر توافقی بهتر از توافق نکردن است ! اما تیم جدید بدون تامین منافع ملی و رفع تحریم ها به توافق خسارت بار تن نمی دهد.
ناشناس۲۳۱۰۴۳۳۰۷:۵۴:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۷
مگر برجام نمرده و متعفن نشده بود؟!
ناشناس۲۳۱۰۵۶۷۰۹:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۷
اتفاقیه که نباید می‌افتاد ولی افتاد، مجبوریم یه جوری باهاش سر کنیم، می‌فهمی؟ مجبوریم!
ناشناس۲۳۱۰۶۱۷۱۰:۱۳:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام مُرده است مذاکرات برای گرفتن بهانه از دشمن است و برای احیای برجام نیست.
ناشناس۲۳۱۰۶۵۵۱۰:۳۲:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۷
برجام یک جنازه متعفن است خود روحانی و ظریف باید انرا دفن می کردند.
ناشناس۲۳۱۰۴۳۷۰۸:۰۰:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۷
پس از مدتها مذمت برجام بازگشت به آن با تغییر چند واژه و‌عنوان امری تقریبا ناممکن است مگر آنکه با یک تصمیم شجاعانه فارغ از مصلحت اندیشی های جناحی به یک نتیجه مطلوب برسیم
ناشناس۲۳۱۰۵۷۰۰۹:۴۸:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۷
منظورت از شجاعانه همون بزدلانه‌ست!؟!؟
ناشناس۲۳۱۰۵۷۲۰۹:۵۰:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۷
آمریکاییها اگه یه آرزو تو دنیا داشته باشن، همین تصمیم به اصطلاح شما شجاعانه ایرانه!! اما حیف که آرزو به به می‌مونن!!
ناشناس۲۳۱۰۶۰۸۱۰:۰۸:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۷
ناموس فروشی خیانت است و ننگ ایندگان
ناشناس۲۳۱۰۶۲۴۱۰:۱۵:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۷
درختی (برجام) که 8 سال ثمر نداد هرگز ثمر نخواهد داد انسان عاقل از یک سوراخ 10 مرتبه گزیده نمیشه !
ناشناس۲۳۱۰۴۸۰۰۸:۴۲:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۷
باید چوب در آستین کسانی کرد که در موقع مذاکرات با سو استفاده از تجمع کشاورزان اصفهان را به آشوب کشیدند هر چه سریعتر لیدرهای این آشوب طلبان باید شناسایی و به اشد مجازات برسند
ناشناس۲۳۱۰۷۳۷۱۱:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۷
عزیز دلواپس،کشاورز اصفهانی 10 ساله هر سال اعتراض میکنن این موقع ها.
ناشناس۲۳۱۱۰۶۰۱۵:۰۰:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۷
عزیز غربگدا، چطور یهو امسال اینقدر سر و صدا به پا شد!؟
ناشناس۲۳۱۱۸۰۶۲۳:۰۸:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۷
کاربر محترم از کجا فهمیدید ایشان غربگرا یا با توهین غرب گدا است.
ناشناس۲۳۱۰۴۹۴۰۸:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۷
سپاس از مقاله خوب عزیزان در الف متاسفانه این توافق به جایی نخواهد رسید چون امریکای فریبکار تحریمهایش را برده به کنگره خود و آنجا تصویب کرده و امکان لغو با دستور رئیس جمهور امریکا ندارند. ثانیا بانک ها و شرکت های بین المللی به دلیل ریسک زیاد حاضر به کار با ایران نخواهند بود مضافا به اینکه اف ای تی اف هم وارد لیست سیاه مان کرده سال 94 بانکها حاضر به کار با ما نبودند اکنون که وارد لیست سیاه شده ایم امکانش صفر است بنابراین به نظر من کوشش بی فایده ای خواهد بود و ره به جایی نخواهد برد اگر این توافق احیا هم شود با توجه به اینکه احتمال زیاد یک جمهوری خواه رئیس جمهور بعدی میشود و حتی ممکن است ترامپ برگردد قطعا مجددا لغو خواهد شد این مذاکرات هم به نظر من سالها ادامه خواهند داشت و نتیجه ای در بر ندارند
ناشناس۲۳۱۰۵۰۳۰۹:۰۱:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۷
منتظریم ببینیم آیا چیزی بهتر از برجام را امضا خواهید کرد؟
ناشناس۲۳۱۰۶۱۲۱۰:۱۰:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۷
20 سال دنبال باج دادن بودین با بین المللی کردن مسئله داخلی ایران 20 سال هم باز بازیچه آنها خواهید شد مگر یک جایی جلوگیری کنید
ناشناس۲۳۱۰۶۲۹۱۰:۱۶:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۷
توافقی ممکن نیست زیرا امریکا بدنبال تعمیم مذاکرات به مباحث موشکی و منطقه ای است و قصد لغو موثر تحریم ها را ندارد.
ناشناس۲۳۱۰۵۳۵۰۹:۲۵:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۷
توافق احیا بشه یا نشه چه فرقی به حال مردم داره. مردم همیشه باید ایثارگر و در حال تحمل آسیبهای اقتصادی باشند و منافع توافق هم فقط برای آقازاده هاست
ناشناس۲۳۱۰۵۸۵۰۹:۵۸:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۷
خواهشن مردم دیگ طاقت این همه فشار و گرونی رو ندارن باید کمی کنار آمد .
ناشناس۲۳۱۰۶۴۵۱۰:۲۵:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۷
اول برو دو واحد اقتصاد یاد بگیر
ناشناس۲۳۱۰۶۵۱۱۰:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث دلخوش کنیم.
علی کریمی۲۳۱۰۸۳۸۱۲:۴۷:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۷
امروز دولت های بد عهد و خبیث بخشی از جهانی هستند که ما جزئی از آن هستیم و تقریبا همه کشورها با همین دولت ها برای حفظ منافع ملی خود بجای تقابل در تعامل هستند. آیا ما در خلاف جریان آب شنا نمی کنیم؟
ناشناس۲۳۱۰۹۲۸۱۳:۳۸:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۷
امریکا و 3 کشور اروپایی باید در سیاست های خود تجدید نظر کنند تا زمانیکه تهدید و تحریم و ترور می کنند و از تروریسم در منطقه و جهان حمایت می کنند و خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
ناشناس۲۳۱۲۰۹۲۰۶:۰۷:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۸
این باید رو چه جوری بهشون تحمیل می کنی؟ اقتصاد آمریکا چند برابر ایرانه؟
ناشناس۲۳۱۰۹۳۵۱۳:۴۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۷
امریکا و اروپا دوست ایران نیستن حتی اگر منافع شون تامین بشود از پشت خنجر می زنند.
ناشناس۲۳۱۰۶۵۳۱۰:۳۱:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۷
اون موقع که میگفتین با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را میکردین.
ناشناس۲۳۱۰۶۶۶۱۰:۴۰:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۷
به جای یه کم کنار اومدن، خیلی کنا اومدیم ختی باهاششون قدم هم زدیم اما نمیدونم چرا فشار به مردم بیشتر شد!؟!؟
ناشناس۲۳۱۱۰۸۲۱۵:۱۲:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۷
توچی میگی آخر یعنی همه چی را بدین بره
ناشناس۲۳۱۰۶۶۹۱۰:۴۲:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۷
توافق احیا می شود نه بگو برجام احیا می شود
ناشناس۲۳۱۱۲۰۰۱۶:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۷
مذاکرات در مورد هسته ای بیهوده است.
ناشناس۲۳۱۱۴۴۱۱۸:۵۷:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۷
عزت وشرف و علم وهرچه داریم بدهیم مرغ بگیریم
بازنشسته۲۳۱۱۶۲۸۲۱:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۷
لطفا یک نگاهی به قیمت دلار بیندازید بعدمتوجه فاجعه میشید توافق بهترین گزینه هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین