چه کسی به بازی خودروسازان پایان می دهد؟!

  4000905057 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه کسی به بازی خودروسازان پایان می دهد؟!

تقریباً هر ساله دو خودروساز بزرگ کشور، با گلایه از نرخ  های دستوری اعلام می‌کنند که به دلیل ارزان بودن محصولات، زیان ده شده‌اند، این اعلام نظر که غالباً در یک گفتگوی مطبوعاتی یا سخنرانی مدیرعامل، اظهار می‌شود به یک سلسله بحث‌های پینگ پنگی و جدال، میان خودروساز و ایدرو از یک سو و شورای رقابت و منتقدان از دیگر سو می انجامد. 

در نهایت هم معمولاً خودروسازها برنده می‌شوند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، با افزایش قیمت خودرو در کارخانه موافقت می‌کند. 

در سال جاری نیز خودروسازها اعلام کرده اند که 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و مبلغ فعلی افزایش قیمت خودرو کفاف جبران زیان را نمی دهد.

معمولاً فارغ از آنکه چه کسی در سمت وزیر صمت قرار گرفته باشد، به شکل عجیبی، همه وزرای صمت، در نهایت به طرفدار پنهانی خودروسازها تبدیل می شوند. طرفداری که به واکنش شدید سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجامید، وی ضمن انتقاد از حمایت بی قید و شرط فاطمی امین از دو خودروساز، در توییتر خود نوشت: « در هفته های اخیر هم زمان با اوج گیری نوسان بازار خودرو خبری از وزیر صمت نبود، کاش کمی به رئیس جمهور مردمی تاسی و با حضور در رسانه‌ها، شفاف سازی می کرد» وی افزود: « زیان انباشته دو خودرو ساز در 4 سال 7 برابر شده است و خودروسازان قرار است 80 هزار میلیارد تومان زیان را از جیب مردم جبران کنند، زیانی که غالباً به دلیل بهره وری پایین، قدیمی بودن خط تولید، نبود خلاقیت، سوء مدیریت و سیاست گذاری غلط وزارت صمت، به وجود آمده است»

روز گذشته نیز امام جمعه تهران با انتقاد از صنعت خودرو سازی آن را «آلوده» و « فساد آفرین» خواند. 

در روزهای اخیر یکی از مدیران شرکت سایپا که برای حضور 5 روزه در کربلا، حق ماموریت 52 میلیون تومانی برای خودش اخذ کرده بود، برکنار شد. برخی منتقدان سوء مدیریت در جاده مخصوص را حاصل انتخاب مدیران از طریق فرایندهای سیاسی می دانند، مدیرانی از سعید لیلاز کارگزارانی گرفته تا بذرباپش اصولگرا، اغلب در صنعت خودرو سازی حضور یافته اند، بدون آنکه سابقه ای در این حوزه داشته باشند. به تعبییر رضا ویسه، «سیاسیون این صنعت را گروگان گرفته اند».

با توجه به الغای مصوبه آزادسازی قیمت گذاری دستوری در خودروسازی توسط ابراهیم رئیسی ، همه در بازار سرمایه منتظر هستند ببینند قدم بعدی چیست. آیا زیان 80 هزار میلیارد تومانی، خواهد توانست، مدیران دولتی را مجاب کند تا دوباره به افزایش قیمت بیشتر محصولات ایران خودرو و سایپا رضایت دهند یا خیر. 

یکی از مدیران تولید اسبق یکی از قطعه سازان بزرگ کشور در گفتگو با جامعه خبری تحلیلی خبری الف، یکی از دلائل زیان انباشته را گران خریدن تعمدی عنوان کرده، وی این نوع معامله را در خودروسازی «رایج » توصیف کرد و از جمله گلوگاه های اصلی فساد خواند. 

در این پدیده با توجه به آنکه اکثر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو سازان بزرگ از صدها قطعه ساز و کارخانه در سراسر کشور تامین می شود، قطعات با قیمتی بسیار بالاتر از بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته میشود. برای مثال یک گیربکس خودرو با قیمت 7 برابر بهای تمام شده به خودرو ساز فروخته می شود، مدیران خودروسازی نیز به این خرید رضایت می دهند و در نهایت سود حاصله میان مسئولین خودرو سازی و مالک قطعه سازی تقسیم میشود. هزینه این افزایش قیمت نیز توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود. 

با توجه به گزارشات رسانه‌ای و تحقیق و تفحص‌های مختلف در صنعت خودروسازی از سوی نمایندگان مجلس، هیچ کس از وجود فساد گسترده در دو خودروساز بزرگ کشور، شوکه نمی شود. 

با این همه معلوم نیست که چرا نسخه وزارت صمت به جای اصلاحات عظیم ساختاری و برکناری مدیران سیاسی و عارضه یابی تولید، هیمشه افزایش قیمت‌ها بوده است. هر دولتی نیز که بر سر کار آمده است، این افزایش قیمت بوده که به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است، نه انجام جراحی های ضروری در میان دو خودروساز ظاهراً خصوصی، اما در نهان دولتی. 

برخی معتقدند که فاطمی امین دوران وزارت را به سلامت به پایان نخواهد رساند و مخالفین پرنفوذش در دولت و مجلس، وی را جایگزین خواهند کرد، باید دید که آیا می توان در دولت جدید، شاهد انجام تغییرات ساختاری در خودرو سازی بود، یا در بر همان پاشنه همیشگی بازی «زیان سودآور» خواهد چرخید. 

دیدگاه کاربران

مجید۲۳۰۹۳۷۵۰۹:۲۲:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۶
وای بر ما
ناشناس۲۳۰۹۴۸۳۱۰:۵۳:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۶
خودروهای ۲۰ تومنی و ۳۰ تومنی رو چند سال احتکار کردن حالا به ۱۷۰ و ۲۹۰ میلیون میفروشن حرام بالاتر از این؟؟؟ ____ اینجور مدیرهای در کشورهایی مثل چین اعدام میکنن در ژاپن به هاراگیری وادارشون میکنن در ایران باهاشون مذاکره و تکریم و مدارا میکنن ____ وای بر ما
ناشناس۲۳۰۹۸۵۴۱۶:۱۷:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۶
تا زمانی که معلوم نشود خودرو سازان دولتی هستند یا خصوصی اوضاع تغییری نخواهد کرد!
حسینی۲۳۰۹۳۷۷۰۹:۲۵:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۶
تا زمانی که واردات خودرو با تعرفه مناسب آزاد نشود چون اقایان به پشتیبانی مقامات مطمئن هستند روز به روز اوضاع بدتر میشود
ناشناس۲۳۰۹۷۰۵۱۳:۵۱:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۶
یعنی اگر واردات آزاد بشه کیفیت و قیمت خودروهای داخلی بهتر میشه؟ انتقال تکنولوژی راحت و کم هزینه و خصوصی سازی تنها راه پیشرفت در صنعت خودرو است
ناشناس۲۳۰۹۳۸۳۰۹:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۶
اگه وجدان تو این مملکت باشه انحصار این ظالمان رو باید شکست وگرنه مدیونی داره مثل اینه به زور بگی باید کاری بکنی که همیشه درگیر باشی و خودت نمیتونی برای زندگیت تصمیم بگیری . این اسمش چیه ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۳۰۹۳۹۱۰۹:۳۸:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۶
انحصار منافع عده ای را چنان تامین می کند که حاضر نیستند آن را به هر قیمتی از دست بدهند. خودکفایی و انحصار مربوط به آن، کشور را در همه زمینه ها از جمله خودروسازی عقب مانده نگه داشته است.
ناشناس۲۳۰۹۴۵۴۱۰:۲۷:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۶
نخیر چون افرادی مثل شما چنبره انداختند در این صنعت وگرنه در دیگر صنایع که افرادی مثل تو نداریم اینقدر مشکلات ندارند
ناشناس۲۳۰۹۵۳۴۱۱:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۶
صنایع دیگر مشکل ندارند؟!! فقط یک صنعت بی مشکل، حتی کم مشکل را نام ببر.
سعید۲۳۰۹۶۱۸۱۲:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۶
یک صنعت بگو که انحصار داشته و مشکلی توش نداریم. فقط یکی
ناشناس۲۳۰۹۶۸۳۱۳:۳۶:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۶
قبلا بارها صنایع انحصار و موفق گفته شده شما دوباره حرف بی خود تکرار می کنید
ناشناس۲۳۰۹۳۹۵۰۹:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۶
یک بار برای همیشه دندان طمع چپاول مردم از طریق خودرو را بکنید و شرکت های خودروسازی را به بخش خصوصی واقعی واگزار کنید و در کشور را به روی خودروهای خارجی بگشایید مشکل حل می شود با وجود مدیران دولتی هیچ وقتی خودروسازها سود ده نخواهند بود
ناشناس۲۳۰۹۴۱۴۰۹:۵۹:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۶
خودکفایی وتولید داخل این چیزی نیست که مسئولان وصنایع ما دنبال می کنند در اصل اسم این کار کلاه برداری ومنتاژکاری وجیب مردم را زدن است هیچکدام از خودروهای تولید در هیچ سطحی تولید داخل نیست خودروهای با تکنولوژی چهل وپنجاه سال پیش کشور های دیگر را با عوض کردن چراغ ودستگیره در خود این قطعات نیز تولید چین است تولید داخل حساب نمی شود متاسفانه مدیران مسئولان نیز عده‌ای از سر نادانی وعده ای از سر چپاول مردم بی کس وبی دفاع این کشور با ورود خودرو با کیفیت جلو گیری می کنند واز دست هیچ کس کاری بر نمی آید چون این کشور توست مافیا اداره می گردد در تمام امور این گونه است
ناشناس۲۳۰۹۴۳۰۱۰:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۶
کسانی که میتوانند به این بازی خاتمه بدند، منبع درآمدشون از خودروسازانه. پس دنبال خاتمه بازی نباشید.
ناشناس۲۳۰۹۴۵۳۱۰:۲۶:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۶
حقوق خود شما هم هر ساله افزایش می یابد! تورم را کنترل کنید به جای این حرف ها
ناشناس۲۳۰۹۴۶۷۱۰:۴۲:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۶
انحصار در همه چيز اين كشور را به فنا برده است
ناشناس۲۳۰۹۴۷۵۱۰:۴۸:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۶
ادم هرچی ولدارتر میشه حریص تر میشه برا پول بیشتر خودرو سازها هم میبینن مردم قدرتی ندارن و از وکیل تا وزیر حامی شون هستن چرا از جیب مردم نخورن من موندم کار سازمان حمایت از مصرف کننده چیه سالها میلیونها تومن پول بیت المال به اینا داده میشه؟
ناشناس۲۳۰۹۴۷۸۱۰:۵۰:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۶
معلومه چرا وزارت صنعت از خودروسازان حمایت می کنه.چون صاحب هر دو یک نفر یا بهتر بگم مجموعه است.انچه هم ثابت شده است اینه که جان و مال و رفاه مردم کوچکترین اهمیتی برای مسئولین ندارد و آنها خودشون رو سرگرم مسائل دیگری کرده اند
ناشناس۲۳۰۹۵۰۱۱۱:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۶
تا زمانی که مردم صف بکشند برای خرید از ماست که بر ماست
ناشناس۲۳۰۹۵۰۵۱۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۶
به شتر میگن چرا گردنت کجه میگه کجام راسته؟!
ن نیکخواه۲۳۰۹۵۱۵۱۱:۱۵:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۶
حربه تولید ملی و اشتغال، باعث گستاخی خودروسازان داخلی شده است . از سال 1397 تا کنون به بهانه افزایش قیمت دلار از یک سو و عدم موافقت قانون گذار با واردات خودرو از سوی دیگر باعث پرتر شدن جیب مدیران مربوطه و دلالان با رابطه شده اند . متاسفانه نه دولت ،نه قانون گزار و نه سیستم قضایی اراده ای برای مقابله با این معضل ندارد.
ناشناس۲۳۰۹۵۱۸۱۱:۱۸:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۶
خودت چی فکر میکنی تا دیروز خودشون بودن حالا یه کلی آدم هم به اسم سهامدار دارن که طرفداریشون می کنن یه جورایی هر جا که تونستن نفوذ کردن
علی۲۳۰۹۵۳۰۱۱:۲۶:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۶
هیچکسی بفکرنیست صاحبان این دوشرکت ازوزرا ونمایندگان دوره هاشمی هستن و هیچکس حریف اینها نمیشه چراعراقیها باید ازنمایندگهای خودژاپن وکره خریدمستقم کنن ولی توایران باید خودرو رابا ۲۰۰درصد گرانتر بخرن
ناشناس۲۳۰۹۵۳۶۱۱:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۶
اگر حاکمیت بخواهد به مشکلات کشور جزیره ای نگاه کند قادر به حل هیچ مشکلی نخواهد بود شرط حل شدن مشکلات کشور و از جمله خودروسازان در گرو تزریغ فکر جدید به بدنه مدیریتی کشور است والا اصرار بر سیاستهای ۳۰ ساله گذشته کشور را روز بروز در گرداب مشکلات بیشتر درگیر خواهد کرد
ناشناس۲۳۰۹۵۶۴۱۲:۰۱:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۶
اندر حكايت بازي خودروسازان كه چه كسي مي تواند پايان دهد ؟ -------- بازي خودرو سازان ؟ ... بازي ! ...جالبه ! ... يعني خودروسازان مردم را بازي مي دهند ؟ پس مسئولين مربوطه چه كاره اند ؟ ... اما بنده رُك و پوست كنده عرض مي كنم تا زماني كه خودرو را « « خودرو » بناميم همين آش است و همين كاسه ! آخه وقتي بگوييم « خود رو » يعني هر چيز كه سر ِخود ميره جلو وكار به كسي و چيزي نداره ! مثلاً به سيل مي توانيم بگوييم خودرو ، چون سيل خودرو است ، خودش جلو مي رود و به هر خانه و مغازه و باغ و زميني سر مي كشد !! پس خودرو يعني دستگاهي كه ترجمه شده « اتومبيل » است و خود به خود از نظر قيمت ميره جلو و كار به كسي هم نداره ، مثل سيل !!!
ناشناس۲۳۰۹۵۷۷۱۲:۱۶:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۶
همچین می گی خودرو سازان انگار از کره ماه اومدن. مدیرانشون نون خور دولت هستن.
ناشناس۲۳۰۹۶۰۲۱۲:۳۸:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۶
تنها راه پایان کمک دولت به اینها و آزاد سازی واردات است وگرنه این بازی را ادامه خواهند داد
ناشناس۲۳۰۹۶۲۹۱۳:۰۱:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۶
قیمت خودرو در ایران دو برابر دنیا هست زیان هم می دهند یعنی تولید بلد نیستند
ناشناس۲۳۰۹۶۳۵۱۳:۰۴:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۶
سکوت کنیم بهتره ؟؟!!
ناشناس۲۳۰۹۶۴۵۱۳:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۶
با مافیای خودروسازی کسی در نمی افتد
مصطفی۲۳۰۹۶۴۸۱۳:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۶
سلام چشم اقایانی که هنوز قبول نکرده اند که تا رقابت نباشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد البته که مافیای خود رو سازان امکان نداره که اجازه اینکار را بده
ناشناس۲۳۰۹۶۶۹۱۳:۲۷:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۶
خودتون رو خسته نکنید هیچ کس نمی تواند با مافیای خودرو در ایران مقابله کند چون اینا به .......وصل هستند
علی۲۳۰۹۶۸۲۱۳:۳۶:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۶
۴۰سال مدیریت غلط باعث شده تا همچین ادمهایی قد علم کنند و یک کشور رو به بازی بگیرند هر کدوم از این خودرو سازان خودرویی که تولید میکنن برابر یه چهارم قیمت پای کارخونه آب میخوره الان با وقاهت میگن ما داریم ضرر میکنیم
ناشناس۲۳۰۹۶۸۶۱۳:۳۷:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۶
جهت اطلاع شما دوست عزیز خط تولید خودرو ها به روز هستند مشکل دخالت سیاسیون است
ناشناس۲۳۰۹۷۰۱۱۳:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۶
رئیس جمهور محترم: لطفا حمایت رانتی از خودروسازان تنبل و بی‌عرضه را در یک برنامه مشخص 5 یا 7 ساله با اطلاع قبلی آرام آرام به صفر برسانید. تا خودرو سازی ما یاد بگیرد که چگونه رو پای خود بایستد. اگر نمی‌تواند راهی جز کنار گذاشتن این سیستم بیمار نداریم.
ناشناس۲۳۰۹۷۴۱۱۴:۱۴:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۶
هیچ کس ، چون در تمام این سال ها طراح اصلی بازی های خودروسازان و قطعه سازان خود آقایان ( خودی ) هستند باور ندارید به سوابق مسئولیت های دولتی 《 مقامات اصلی انجمن خودروسازان و قطعه سازان 》 رجوع کنید !
حسین۲۳۰۹۷۴۸۱۴:۲۳:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۶
اجازه تاسیس خودروسازی چابک خصوصی بدید تا هم اقتصاد کشور سود کنه هم مردم خودرو خوب قیمت مناسب گیرشون بیاد
ناشناس۲۳۰۹۷۶۶۱۴:۵۷:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۶
سلام ، میخواهم بدانم ، پولی که در ابانماه بابت افزایش قیمت از مشتری گزفته اند تا کی باید در حسابشان نگهدارند ؟! ایا شرعا ، قانونا ، درست است ،؟
ناشناس۲۳۰۹۸۰۶۱۵:۴۱:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۶
خون مردم را دولت و مجلس و خودرو سازان در شیشه کرده اند
یکتانتتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. پاسگاه مرزی ایران زیر برف مدفون شد

      2. گزارشی از آمار مهاجرت ایرانیان و سایر کشورهای جهان که باید بدانید

      3. حسن روحانی در لباس سربازی در سال ۱۳۵۰

      4. چشمه‌ای غیرعادی در کوه‌های افغانستان

      5. مدعیان از راه رسیده در صف اول!

      6. علی عسکری: کار در هلدینگ، جهاد فی سبیل الله است

      7. ارابه های مرگ همچنان می تازند

      8. ارتفاع پست !

      9. منشاء صدای انفجار شب گذشته چه بوده است؟

      10. اگر توافق شود چه می شود؟ / آیا « بهار اقتصادی» در راه است؟

      11. مدرن دیپلماسی: چرا اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند؟!

      12. آمریکا از بیم موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به سلاح لیزری متوسل می‌شود

      13. درباره چندچهره‌گی برخی منتقدان نظام

      14. ردپای چهار عضو دولت روحانی در رانت و فساد شرکت دخانیات/حجم فساد آنقدر زیاد است که با آب دریای کاسپین هم پاک نمی شود

      15. آب در دل کویر تکان خورد

      16. گفت و شنود کیهان؛ از ظریف بپرسید!

      17. برخورد قاطع قضایی با خودروسازان در صورت محرز شدن عدم کارکرد درست ایربگ

      18. اظهارات جدید «الهام علی‌اف» که به مذاق روسیه خوش نخواهد آمد

      19. اشتباهات عراقچی در آخرین دور مذاکرات وین/ روایت ولایتی از جلسه با رئیسی درباره سفر روسیه/ دست خالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس/ انتقاد دوباره پلیس از خودروسازان

      20. پاسخ وزیر نفت به ادعای همتی/ امیدواری صالح‌آبادی به بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده/ کرباسچی از کارگزاران کنار گذاشته شد؟

      21. زندگی یک مادر دهه شصتی با ۹ فرزند

      22. پلیس و «زرنگ‌بازی»های ما !

      23. آقای زیبا کلام کدام نژاد پرستی ؟

      24. نظر رهبر انقلاب‌ در مورد قرارداد ۲۵ ساله‌ با چین

      25. میوه های صادراتی مشکلی نداشت، مشکل ما سموم تقلبی در بازار است

      ابر آروان

      آخرین عناوین

      بلیط هواپیما