روحانی چگونه می‌تواند به سیاست بازگردد؟/ انتقاد قالیباف از بی‌توجهی به جوانگرایی/ ارزیابی توکلی از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت

گروه سیاسی الف،   4000901058 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روحانی چگونه می‌تواند به سیاست بازگردد؟/ انتقاد قالیباف از بی‌توجهی به جوانگرایی/ ارزیابی توکلی از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت

آمار کرونا در ایران/تعداد فوتی‌ها دورقمی شد

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۴۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۸۲ هزار و ۸۶۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۵۳ نفر رسید.

امروز پس از گذشت ۲۳۴ روز آمار مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ دو رقمی شد. آخرین بار روز ۱۲ فروردین امسال، مرگ و میر روزانه کمتر از ۱۰۰ نفر بود.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۶ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳ نفر دُز دوم و ۸۰۳ هزار و ۲۹۰ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۰۳ هزار و ۸۰۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

توافق موقت، تله یا فرصت؟

حمیدرضا آصفی، دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با ایرنا  رویکرد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته‌ای را منطقی و عاقلانه توصیف کرد و گفت: این دولت بی اثر کردن تحریم‌ها از طریق ساز و کارهای داخلی را دنبال می‌کند. بر این اساس، تاب آوری کشور باید زیاد شود و قدرت اقتصادی کشور به لحاظ امکاناتی که خلق می‌شود باید به گونه ای باشد که تحریم‌ها عملا بی‌اثر شود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحقق این موضوع زمان‌بر است و یک‌شبه اتفاق نمی افتد، افزود: برای افزایش اقتدار اقتصادی کشور باید سازوکارهای لازم ایجاد، ابزارها در اختیار گرفته شده، قدرت تولید بالا رفته و روابط با همسایگان و کشورهای منطقه تقویت شود.

آصفی، تجربیات جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته و به ویژه در یک دهه اخیر و از زمان امضای برجام را یادآور شد و گفت: تجربه انباشته جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی، درست بودن رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر اهمیت بی‌اثر کردن تحریم‌ها در داخل و وابسته نکردن اقتصاد کشور به خارج را اثبات می‌کند.

آصفی مطرح شدن توافق موقت در برخی رسانه‌های آمریکا را یادآور شد و گفت: موضوع توافق موقت برای آزاد کردن بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را در ازای توقف بعضی از فعالیت‌های کشورمان مطرح کرده اند. باید جزییات این توافق معلوم شود تا بتوان آنرا ارزیابی کرد. طرح توافق موقت هم می‌تواند مفید و هم فریب باشد.

وی افزود: تا جزییات طرح مطرح شده در رسانه‌های آمریکا تحت عنوان توافق موقت روشن نشود قضاوت درستی نمی‌توان درباره آن داشت. این طرح هم می‌تواند فرصتی باشد برای اینکه در یک فضای روشن تصمیم گرفت و هم می‌تواند یک تله رسانه‌ای باشد. آمریکایی‌ها هنوز به طور رسمی چیزی اعلام نکرده‌اند و تیم مذاکره کننده ایران بعد از دریافت جزییات درباره آن تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

***

منشا انتصابات فامیلی چیست؟

داریوش قنبری، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتصابات فامیلی به آرمان ملی گفت: «انتصاب‌های فامیلی در کشور ما قدمت دارد. مختص این دولت هم نیست و در گذشته هم بوده و ریشه این نوع انتصابات برمی‌گردد به ضعف احزاب سیاسی که به اصطلاح کادر مورد نیاز را برای اداره کشور تامین بکنند.

یکی از کارکردهای احزاب سیاسی کادرسازی است و پرورش کادر مورد نیاز برای اجرای برنامه‌هاست. حزب یک باشگاه سیاسی است که هم برنامه‌های اداره کشور را ارائه و تولید می‌کند و هم افراد لازم را برای اجرای آن برنامه‌ها و متناسب با آن دیدگاه خودش پرورش می‌دهد.

در کشور ما احزاب این کارکردهای حزبی خودشان را ندارند و چون کارکردهای حزبی مناسبی ندارند به اصطلاح یک جلوه ضعیفی از تفکرات و اندیشه‌های حزبی در زمان انتخابات مشاهده می‌کنیم و تا انتخابات بعدی احزاب به کما می‌روند.

در مجموع می‌شود گفت این ضعیف‌ترین شکل فعالیت حزبی است که در کشور داریم. در کشورهایی که به لحاظ سیاسی توسعه یافته هستند احزاب بعد از موفق شدن می‌آیند بر امور نظارت می‌کنند و دوما علاوه بر نظارت‌هایی که می‌کنند، کادرهای مورد نیاز را هم در اختیار سیاستمداران قرار می‌دهند.

اما متاسفانه در کشور ما این مشکل وجود دارد و احزاب، احزاب نحیف هستند که متاسفانه کار ویژه‌های خودشان را نمی‌توانند به درستی انجام بدهند. باید بازسازی مناسبی از احزاب در هر دو طیف چپ و راست انجام بگیرد،  به گونه‌ای که بتوانند احزابی به معنای واقعی کلمه بسازند که هم کادر مورد نیاز برای اداره کشور در این احزاب پرورش داده شود و هم برنامه‌های مناسبی برای مدیریت کشور ارائه بشود.»

***

روحانی چگونه می‌تواند به سیاست بازگردد؟

جام جم نوشت: «طبیعی است حسن روحانی به‌واسطه حضور هشت ساله در کسوت رئیس‌جمهور باید یک مدتی را در سکوت بگذراند و از فضای سیاسی کاملا دور باشد و او خودش قبل از هر فرد دیگری به این سکوت نیاز دارد؛ یعنی همه روسای‌جمهور به این دوره تعلیق خاطر نیاز دارند، البته یکی مانند احمدی‌نژاد فقط یکی دوماه می‌تواند ژست سکوت بگیرد و بعد از آن طاقتش طاق شد و یکی هم مثل روحانی معلوم نیست تا کی بخواهد این فضا را ادامه بدهد. البته کارنامه هشت ساله او طوری است که این ظرفیت را دارد سکوت خود را به شکل طولانی‌تری تمدید کند اما یک نکته درباره او قطعی است...

حداقل قرائن این را نشان می‌دهد که روحانی قصد دارد در یک دوره نسبتا طولانی اجازه دهد مساله دولت او و آسیب‌های ناشی از عملکردش رسوب کند و مسائل دولت جدید حسابی جاگیر یا جایگزین شود و وقتی مردم دیگر مشکلات خود را کاملا مرتبط با دوره فعلی دانستند، به عنوان منتقد دوباره بازگردد و آفتابی شود. او حتما روی حافظه کوتاه‌مدت مردم حساب کرده و می‌داند حافظه تاریخی مردم ما خیلی کوتاه است و گاهی زود فراموش می‌کنند، احتمالا حجت او هم برای این امیدواری به کم‌جانی خاطره‌ها، اوج محبوبیت هاشمی در سال ۹۲ بعد از حضیض یک نفرت عمیق در سال ۸۴ باشد...

روحانی برای ادامه حیات سیاسی آن هم در قدوقواره یک کنش‌گر جریان‌ساز یا باید یک پایگاه اجتماعی برای خود درست کند که به‌واسطه نوع شخصیت غیر کاریزما و غیرجذاب او عملا این گزینه منتفی است یا حداقل بسیار سخت است چراکه او خاتمی یا احمدی‌نژاد نیست که بعد از ریاست‌جمهوری هم حامیان منحصر به‌فرد و دو‌آتشه خود را داشته باشد یا باید سراغ راه دوم برود. روحانی برای بازگشت به سیاست ممکن است تطهیر وجهه پیشین خود با جایگاه علمی و آکادمیک را پیش بگیرد...

درواقع در حالت دوم روحانی نیاز دارد یک وجه و هویت جدیدی در محیط آکادمیک برای خود بسازد تا هم خاطره ۸سال دولت تدبیر و امید را از اذهان بزداید و هم سابقه امنیتی و سیاسی پررنگ خود را به حاشیه ببرد و این ره گرچه آسان‌تر از مسیر اول است اما این مسیر هم برای شخصیتی پررنگی مانند او از لحاظ برچسب امنیتی، راه بدون حاشیه نیست. او سال‌ها به‌عنوان یک چهره مطرح در حوزه امنیتی شناخته‌شده که به این راحتی‌ها انگاره اجتماعی نسبت به او آکادمیک و علمی نخواهد شد و چنین اتیکتی به این زودی‌ها به روحانی تعلق نمی‌گیرد.

با بررسی این دو فرض درباره نحوه بازگشت روحانی به عرصه سیاسی به یک موضوع کلیدی و مهم به عنوان روش سوم می‌رسیم که اجرای آن توسط شخصیتی همچون روحانی اصلا دور از تصور نیست، در واقع مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند روحانی را دوباره از نازل‌ترین سطح محبوبیت اجتماعی بالا بکشد، ناکارآمدی دولت فعلی است؛ به این معنا که اگر این دولت ناکارآمد عمل کند فضا برای احیای روحانی ایجاد خواهد شد چراکه مردم اغلب در انتخابات سلبی‌ عمل و به دورترین کاندیدا نسبت به وضع موجود گرایش پیدا می‌کنند و این تکنیک در هر هشت سال تکرارشده، همانطور که برای احمدی‌نژاد و هاشمی هم این فضا به‌وجود آمد.»

***

انتقاد قالیباف از بی‌توجهی به جوانگرایی

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در هفتمین اجلاسیه کنگره همفکری بسیج دانش‌آموزی اظهار داشت: در یک جلسه‌ای که جای مهمی بود اشاره کردم که اگر روزی مسؤولیتی داشته باشم که در دولت اثرگذار باشم حتماً تمشیت امور وزارتخانه آموزش و پرورش را به صورت جزئی و دقیق شخصا پیگیری خواهم کرد.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته در حالی که سند تحول بنیادین داشتیم متأسفانه بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه در عدم حضور باثبات وزیر، آموزش و پرورش بوده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: قریب به 17 سال است مدیریت با ثباتی در وزارتخانه آموزش و پرورش نداشته‌ایم و چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم که بتوانیم آموزش و پرورش را متحول کنیم.

وی گفت: در گام دوم انقلاب و بیانیه رهبر معظم انقلاب نباید تردید کنیم زیرا پیش‌قراولان اجرای من و امثال من نیستند بلکه پیش‌قراولان این حرکت دانش‌آموزان هستند لذا بایستی ایمان و باور داشته باشند.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان پیش‌قراولان حرکت در گام دوم انقلاب اسلامی هستند و ما هم به عنوان مسؤولان قدیمی وظیفه داریم و مکلف هستیم که هم تجارب خود را منتقل کنیم و هم از جوان‌ترها استفاده کنیم.

رئیس مجلس گفت: دشمنان در داخل و خارج از انقلاب باید این احساس را داشته باشند که دین توان اداره جامعه را دارد و آنها باید بفهمند که قطعاً دین می‌تواند جامعه را اداره کند و انقلاب اسلامی می‌تواند تحول عظیمی را پیش ببرد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر جوانگرایی عنوان کرد: با این حال در طی 40 ساله بعد از انقلاب به صورت اساسی به جوانگرایی و نوجوانگرایی پرداخته نشده است لذا شما باید عملکرد نامناسب در حوزه جوانگرایی را فراموش کنید و خود را دست کم نگیرید و به سن پایین خود فکر نکنید.

***

ارزیابی توکلی از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام

احمد توکلی عضو تشخیص مصلحت نظام درباره نقش و عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام به «خبرآنلاین» گفت: «برخی موضوعات مجمع، مورد توجه عمومی است و گاهی مباحثی در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد که توجه عموم را به خود جلب نمی‌کند. به همین دلیل این احساس شکل می‌گیرد که مجمع، فعال نیست یا جلسه‌ای برگزار نمی‌کند.»

توکلی درباره شائبه حضور کمرنگ مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه حل مشکلات معیشتی بی‌سابقه‌ مردم تاکید می‌کند: «این ایراد به مجمع وارد است اما مجمع یک کار و وظیفه اصلی دارد که آن هم مشاوره به رهبری است. وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم، مصلحت سنجی است تا مصوبات مجلس خلاف اصول قانون اساسی نباشد.»

او ادامه می‌دهد: «مواردی وجود داشته که مجمع تشخیص در مسائلی خارج از چارچوب وظایفی خود ورود کرده است. اما در بسیاری از موارد نیز مجمع ورود نمی‌کند. من به اعضای مجمع به همین دلیل اعتراض کردم. چرا که اعضای مجمع، مشاور رهبری هستند و نباید حتما از ما در خواست مشورت شود، مواردی را که متوجه می‌شویم باید به رهبری بیان کنیم، ما مشاور هستیم.»

این عضو تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «اعضای مجمع در مقام مشورتی، منفعل هستند. مردم از مجمع انتظارشان بالاست که مسائل را بسنجند. معتقدم مجمع باید بیشتر تحرک داشته باشد، جلسات بیشتری برگزار کند و مشورت بیشتری به مقام رهبری بدهد.»

***

تاکید جبلی بر حضور چهره‌های محبوب در صدا و سیما

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد سلیقه مخاطبان برای بازگشت چهره‌های محبوب به رسانه ملی گفت: از ضوابط حرفه‌ای و قانونی رسانه ملی است که از تمام ظرفیت‌ها و قدرت آنتن برای جلب اعتماد و جذب نظر مخاطبان استفاده کند و هیچ گونه ظرفیتی را نباید نادیده بگیرد.

رییس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از ضوابط و معیارهای اساسی سازمان است، در دوره جدید ما سعی می‌کنیم از هیچ ظرفیتی در حوزه توانمندی، استعداد، محتوا، ژانرهای برنامه سازی در حوزه نیروی انسانی غافل نشویم و همه را به رسمیت شناخته و از تک تک آنها صیانت کنیم.

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت در مورد بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی پور به آنتن رسانه ملی گفت: پاسخ همان است که از قبل اعلام کرده‌ام.

گفتنی است روز ۱۰ مهرماه سال جاری هوادار فوتبال خوزستانی در دیدار با جبلی خطاب به او درخواست بازگشت فردوسی پور را داشت و عنوان کرد: می‌توانم از شما خواهش کنم که برنامه 90 با اجرای آقای عادل فردوسی پور را احیا کنید تا کام فوتبال دوستان شیرین‌تر از پیش شود و جبلی در پاسخ به این درخواست اظهار داشت: «عادل فردوسی‌پور می‌تواند دوباره در تلویزیون فعالیت کند و از نظر ما منعی ندارد.»

***

 

نبویان: از قطعنامه‌های جدید نترسیم!

سید محمود نبویان، نماینده تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتی که شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند، ما باید چه موضعی در مذاکرات آینده داشته باشیم؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران باید قاطعانه بایستند و نباید هیچ‌گونه توجهی به چنین قطعنامه‌هایی که قبلاً هم علیه کشورمان صادر شده است، داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیاست و ابزار استکباری آمریکا و کشورهای همسویش این است که هر از چندگاهی از اعمال تحریم‌های جدید صحبت می‌کنند و ما در مذاکرات نباید به این حرف‌ها توجه کنیم و باید فقط پیگیر حقوق ملت ایران باشیم. همچنین ما باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کنیم که اگر آنان قرار است مسیر سیاسی را طی کنند و برخلاف قوانین رفتار کنند، ایران باید یکسری گام‌های هسته‌ای را به صورت جدی‌تر بردارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۲۲۲۶۲۰:۴۴:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱
مردم را اذیت نکنید کمی به فکر مردم باشید روز قیامت باید پاسخگو باشید
ناشناس۲۳۰۳۳۵۶۰۹:۲۴:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲
آنانی که مردم را اذیت می کنند به روز قیامت اعتقاد ندارند.
ناشناس۲۳۰۳۹۰۶۱۲:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲
اصلاح طلبان 8 سال خون مردم را توی شیشه کردند و همه را اذیت کردند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۳۰۳۴۳۳۰۹:۵۱:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۲
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع با اجرایی شدن سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع می باشد
ناشناس۲۳۰۳۴۷۲۱۰:۰۳:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۲
مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 94 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۲۳۰۲۲۲۷۲۰:۴۵:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱
وقتی معیشت به بحرانی برای مردم بدل شده ، چرا مجلس به دنبال تصویب قانون برای ممنوعیت نگهداری از حیوانات است؟!
ناشناس۲۳۰۳۴۰۹۰۹:۴۴:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲
معلوم است نگران شدی از نگهداری حیوانات
ناشناس۲۳۰۳۴۵۴۰۹:۵۷:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۲
معیشت مردم بخاطر فسق فساد فحشا ایجاد میشود با هر دو باید برخورد کرد
ناشناس۲۳۰۳۴۶۸۱۰:۰۱:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲
به همان دلیل که زاکانی به جای پاسخگویی درباره اوضاع نابسامان مترو، آلودگی و ترافیک، درباره کرسنت نطق می کند!
ناشناس۲۳۰۳۶۹۵۱۱:۰۸:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۲
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
ناشناس۲۳۰۲۲۲۸۲۰:۴۶:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی تنها یک مجری، یک مامور خرید و یک تدارکاتچی بود.
ناشناس۲۳۰۳۳۶۳۰۹:۲۷:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۲
روحانی مظلومترین و بدشانس ترین رییس جمهور بود.
ناشناس۲۳۰۳۵۰۰۱۰:۱۲:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۲
دولت روحانی ضعیف ترین و ناکارامدترین و فاسدترین دولت بعد از انقلاب بود.
ناشناس۲۳۰۳۵۴۵۱۰:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲
روحانی بد شانس نبود بلکه بی تدبیر بود و مظلوم نبود زیرا بیش از 50 مرتبه به منتقدین دلسوز کشور با الفاظ زشت توهین کرد.
ناشناس۲۳۰۳۴۱۳۰۹:۴۵:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۲
بعله ماموری که وسط اجرای ماموریت....! برو عمو
ناشناس۲۳۰۳۴۳۴۰۹:۵۱:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۲
حراج بیش از 60 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن طلای ذخائر بانک مرکزی نشان داد که دولت روحانی اختیارات کافی داشت اما عُرضه کار کردن نداشت.
ناشناس۲۳۰۳۴۵۱۰۹:۵۶:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲
وقتی گند می زنید هیچ کاره و وقتی بر وفق مراد است همه کاره و قهرمان! این ادبیات مختص اصلاح طلبان است که مملکت را به گروگان می گیرند و 3 دهه هم در حکومت رخنه کردن
ناشناس۲۳۰۳۹۰۹۱۲:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۲
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۳۰۲۲۳۱۲۰:۴۸:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱
دولت رییسی یک راه حل پیش پای جوانانی بگذارد که حقوقشان کفاف ازدواج را نمی‌دهد. این افراد چه باید بکنند؟
ناشناس۲۳۰۳۵۳۹۱۰:۲۱:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۲
رئیسی ماهیانه 10 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت قبل را پرداخت می کند با اینهمه بدهی و کسری بودجه مشکلات دولت بسیار است.
ناشناس۲۳۰۲۲۳۳۲۰:۵۰:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱
مسئولین فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از چند بار تذکر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم تدریس اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان منتظر چه هستند؟
ناشناس۲۳۰۲۲۳۷۲۰:۵۱:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱
درود بر رئیس‌جمهور سخت‌کوش، پرتلاش، کاری و استثنایی آیت‌الله دکتر رئیسی. هفته بسیج را به همه بسیجیان دریا دل خصوصا بسیجیان جبهه مقاومت تبریک می‌گویم.
ناشناس۲۳۰۲۲۴۱۲۰:۵۲:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱
عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در فیلم‌ها و سریال‌های صدا وسیما مانند صحبت کردن راننده با تلفن همراه در پشت فرمان یا راهنما نزدن به هنگام گردش به چپ یا راست به خودی خود تاثیر منفی زیادی به‌جا می‌گذارد.
ناشناس۲۳۰۳۵۱۴۱۰:۱۴:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲
اثرات این بیشتر از اثرات روابط خارج از چارچوب زن و مرد نیست که دارند آموزش به مردم می دهند!
ناشناس۲۳۰۲۲۶۱۲۰:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۱
دولتهای هاشمی و خاتمی و روحانی رکورددار انتصاب های فامیلی بودند این مسئله جدیدی نیست.
ناشناس۲۳۰۳۳۶۵۰۹:۲۷:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲
رکورد رانت فامیلی در دولت رییسی شکسته شد.
ناشناس۲۳۰۳۵۰۶۱۰:۱۳:۴۴ ۱۴۰۰/۹/۲
هاشمی و خاتمی و روحانی چرا به برادران شون پُست داده بودند ؟!
ناشناس۲۳۰۲۲۶۶۲۰:۵۹:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی و تیم اقتصادیش را بخاطر از بین بردن سرمایه های مردم در بورس و از بین بردن سرمایه های اجتماعی هر چه سریعتر محاکمه کنید اینقدر که اینها به مردم خیانت کردند دشمن خارجی نکرد
ناشناس۲۳۰۳۳۶۶۰۹:۲۸:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲
نظاره گر اقدامات رییسی و تیمش هستیم!
ناشناس۲۳۰۳۵۲۹۱۰:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲
با برجام فقط 1/7 میلیارد دلار ازاد شد اما حالا بدون برجام 3/5 میلیارد دلار ازاد شد.
ناشناس۲۳۰۲۲۷۰۲۱:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی 8 سال مملکت را به قهقرا برد و فقر و محرومیت را در کشور توسعه داد لذا هیچ جایگاهی در اینده سیاسی ایران ندارد.
ناشناس۲۳۰۳۳۶۷۰۹:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲
8 سال آتی را هم خواهیم دید.
ناشناس۲۳۰۳۵۱۳۱۰:۱۴:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲
قطعا"دوران سیاه روحانی تکرار نخواهد شد.
ناشناس۲۳۰۲۲۷۲۲۱:۰۱:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی دیگر به سیاست برنمی گردد عمر سیاسی روحانی تمام شد
ناشناس۲۳۰۳۳۶۸۰۹:۲۹:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲
هیچ چیز در سیاست 100% نیست.
ناشناس۲۳۰۳۶۹۷۱۱:۰۹:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲
برنگشتن روحانی به سیاست 150% است
ناشناس۲۳۰۳۷۰۴۱۱:۱۰:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲
روحانی با این فاجعه اقتصادی که ایجاد کرد هیچ جایگاهی در سپهر سیاسی ایران نخواهد داشت.
ناشناس۲۳۰۲۲۷۶۲۱:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۱
با برجام که توافقی دائمی و 25 ساله بود هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو نشدند چطور انتظار داشته باشیم با توافق موقت به نتیجه برسیم ؟!
ناشناس۲۳۰۳۳۷۰۰۹:۲۹:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۲
اگر دوستان مجال داده بودند، الان تحریم نبودیم.
ناشناس۲۳۰۳۴۶۵۱۰:۰۰:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۳۰۳۴۸۹۱۰:۰۹:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲
اگر دوستان تو نمی آمدن در همان مذاکرات دولت احمدی نژاد داشتیم تحریم ها را بر می داشتیم بدون باج دادن
ناشناس۲۳۰۳۵۲۱۱۰:۱۶:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲
آره از 2 سال منتظر بودن مشخص است قبل آن هم در برجام که بیشتر تحریم‌ها باقی مانده بود!
ناشناس۲۳۰۳۴۲۲۰۹:۴۷:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲
برجام ناموس فروشی است آیندگان ننگ ما می گویند
ناشناس۲۳۰۲۲۸۵۲۱:۰۵:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی عُرضه نداشت واکسن بخرد اما رئیسی هنوز نیامده واکسن خرید و حالا خدا رو شکر تعداد فوتی های کرونا بعد از 234 روز دو رقمی شد.
ناشناس۲۳۰۳۳۷۱۰۹:۳۰:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۲
آبان هم تمام شد. چه شد آن 50 میلیون دز واکسن برکت؟
ناشناس۲۳۰۳۵۱۹۱۰:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲
طرح واکسیناسیون عمومی رو به اتمام است تو هنوز دنبال واکسن برکت هستی ؟!
ناشناس۲۳۰۳۶۵۱۱۰:۵۱:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲
معلوم است عقده ای هستی و ضد تولید ایران
ناشناس۲۳۰۲۲۸۸۲۱:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱
چهره روحانی را می گذارید یاد 8 سال سختی و ذلت می افتیم.
ناشناس۲۳۰۲۲۹۱۲۱:۰۸:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱
از جناب دکتر توکلی ریاست دیده بان شفافیت در خواست داریم که طی نامه ای از قوه قضاییه بخواهند سند تحول قوه قضا که مادر مبارزه با تمامی فسادها می باشد از روی کاغذ بعمل در آید
ناشناس۲۳۰۲۲۹۳۲۱:۰۸:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۱
هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند اینها باید از سیاست کناره گیری کنند.
ناشناس۲۳۰۲۳۰۱۲۱:۱۱:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱
قابل توجه مسولانی مه قبل از انتخابات می گفتند بورس را سه روزه اصلاح می کنیم و زیان سهامداران را جبران می کنیم حالا که رای آوردید فراموش کردید
ناشناس۲۳۰۲۳۰۶۲۱:۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱
دولت روحانی 8 سال مملکت را شخم زد و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل داد برای چی باید دوباره به سیاست برگردند ؟!
ناشناس۲۳۰۲۳۱۸۲۱:۱۶:۵۵ ۱۴۰۰/۹/۱
برجام نافرجام اثبات کرد که روحانی درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل ندارد پس باید بازنشسته بشود.
ناشناس۲۳۰۲۳۲۱۲۱:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۱
برجام یک جنازه متعفن است خود روحانی باید انرا دفن می کرد.
سجادجون مانند الماس کمیاب۲۳۰۲۳۳۸۲۱:۲۱:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱
زنده باد روحانی... :D
ناشناس۲۳۰۳۴۷۰۱۰:۰۱:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۲
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۳۰۲۳۳۹۲۱:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی پاسخگو باشد چرا در 8 سال گذشته هیچ واگنی به خطوط مترو تهران اضافه نشد و چرا تعداد اتوبوس های شهری از 6000 عدد به 2000 کاهش یافت ؟!
ناشناس۲۳۰۲۵۳۳۲۲:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۱
روحانی اگر برگردد ضربه مهلکی به اعتماد مردم خواهد خورد واین بدان معنی است که هر کسی میتواند هر بلایی به سر جان ومال ملت بیاورد وهیچ پاسخگو نباشد واز همه مهمترنگاه مردم به روحانیت نگاه متفاوتی خواهد شد
الیاس۲۳۰۳۱۶۶۰۷:۵۷:۲۱ ۱۴۰۰/۹/۲
چهارمین درخواست عاجزانه از سایت الف: لطفا، خواهشا، استدعا می شود، تمنا داریم، حداقل مدت کوتاهی عکس و تیتری از آقای روحانی نزنید، نمک روی زخم است.
ناشناس۲۳۰۳۳۸۶۰۹:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۲
دلمان برای روحانی تنگ می شود. هر روز عکسش را منتشر کنید.
ناشناس۲۳۰۳۵۲۶۱۰:۱۷:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲
پایان دولت روحانی را میتوان با پایان حمله مغول به ایران مقایسه کرد زیرا همه چیز نابود شده بود.
سیدمحمد۲۳۰۳۲۳۹۰۸:۳۵:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۲
روحانی چگونه می تواند به سیاست بازگردد؟! خندیدیم آقا. باید گفت هیچگونه چون ایشون هم برای اصلاح طلبان و هم اصولگرایان یه فرد مرده ی سیاسی به حساب میاد.
علی کریمی۲۳۰۳۲۸۵۰۸:۵۶:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۲
مدیر مسئول محترم روزنامه جام جم روحانی توانست علیرغم تمام کارشکنی ها برجام را به نتیجه برساند و دولت فعلی که بدنه آن از مخالفان سرسخت برجام بودند امروز به دنبال احیای آن هستند. بیایید در حق کسانی که به این کشور خدماتی کرده اند بی مهری نکنیم.
ناشناس۲۳۰۳۴۴۲۰۹:۵۴:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲
روحانی باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۳۰۳۴۴۸۰۹:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲
برجام اگر به نتیجه رسیده بود که تحریم ها 10 برابر بیشتر و قیمت دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و موادغذایی و غیره 10 برابر گران نمی شد.
ناشناس۲۳۰۳۴۵۸۰۹:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲
برجام چک بلامحل است و دولت جدید بدنبال احیای اون نیست و هدف از مذاکره این است که می خواهند بهانه را از امریکا و اروپا بگیرند.
ناشناس۲۳۰۳۹۰۲۱۲:۳۱:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین