آیا مشکل خودروسازان تحریم و تورم است؟!

احمدرضا هدایتی،   4000830155 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
 آیا مشکل خودروسازان تحریم و تورم است؟!

صنعت خودروسازی ایران پس از انقلاب اسلامی و در شرایط تحریمی، دستاوردهای ارزشمندی را کسب نموده است، اما قطعاً در قیاس با رقبای خارجی خود فاصله زیادی دارد و لذا علت این عقب‌ماندگی باید با دقت بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد.

در گام نخست، مسئولین محترم و جدید وزارت سمت باید باور کنند که مشکل خودروسازان کشور ما تحریم و تورم و کمبود قطعه و حتی نقدینگی نیست، چرا که برخلاف بیشتر خودروسازان خارجی که تولیداتشان را اقساطی می‌فروشند، خودروسازان ما هم از دولت کمک می‌گیرند و هم به راحتی پیش‌فروش می‌کنند. 

در واقع از گذشته تاکنون، مشکل اصلی خودروسازان کشور اعمال نفوذ نابجا و خسارت بار برخی از مسئولین، مدیران و نمایندگان مجلس، سوءاستفاده برخی افراد نفوذی فرصت طلب (درونی و بیرونی) از موقعیت و شرایط خودروسازان به نفع خود، وجود مدیران بعضاً ناکارآمد و سوءمدیریت و همچنین نیروی انسانی مازاد بر نیاز و بعضا غیرمتخصص و نیز عدم استفاده بهینه از منابع بوده است.

علاوه براین؛ مشکل ساختار معیوب، ضعف سیستم کنترلی و نظارتی، عدم شایسته‌سالاری در صنعت، فقدان اراده برای ایجاد شرایط رقابتی با رقبای خارجی، کاهش کیفیت، عدم خلاقیت و نوآوری و امثال آن است.

مجموعه موارد فوق و سایر مسائل خُرد و کلان مشابه آن سبب شده تا هزینه‌های سربار و جانبی تولید در صنایع خودروسازی کشور در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و در رقابت با خودروسازان خارجی، قیمت تمام شده بیشتری به صنعت خودرسازی تحمیل شود.

برای اثبات این ادعا کافیست که یک تیم تخصصی کاملا بی‌طرف، قیمت تمام شده چند نمونه از خودروهای تولیدی آنها را محاسبه کنند تا مشخص شود که خودروسازان ما چه مقدار گران‌فروشی می‌کنند.

البته بدیهی است که برای رفع مشکل در این زمینه نباید فقط در جستجوی معلولها باشیم، بلکه باید علت‌های اصلی را شناسایی و به شکل ریشه‌ای و اساسی آنها را برطرف نماییم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۱۲۱۰۱۳:۳۴:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱
بله. مشکل اصلی خودرو ساز ها تحریم است. شما کشوری رو سراغ دارید که بدون کمک و حمایت کشور های پیشرفته صنایعش پیشرفت کرده باشه؟ چین که متحد شوروی بود و تا سال 1990 مردمش از گرسنگی می مردن چطور تبدیل به چین امروز شد که مردمش در رفاه هستن؟
ناشناس۲۳۰۱۳۴۶۱۴:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱
برعکس آن دیدیم در صنایع نظامی قربان که برخی با مهندسی معکوس و برخی با نوآوری داخلی در سطح جهانی هستند برعکس در صنعت خودرو با این که فقط چند سال در تحریم بوده ولی بیشتر ماشین های این دو غول برای 2 دهه پیش است نگاه مدیرتی عوض شود این دو غول هم حرفی برای گفتن در جهان خواهند داشت حتی با تحریم
ناشناس۲۳۰۱۴۳۰۱۵:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱
مشکل مردم این است که دو خودروساز داخلی رقیب ندارند پ هر آتشی که میخواهند میسوزانند
ناشناس۲۳۰۲۱۵۸۲۰:۱۴:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱
یک سوال. چرا برادران نظامی وارد صنعت خودرو سازی نمیشن؟ چه چیز کم دارن؟ هر چه برای خودرو سازی لازمه دارن
محمد قاسمی۲۳۰۲۳۷۵۲۱:۳۸:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۱
روسیه در موشک از امریکا قوی تره همچنین پاکستان کره شمالی هند هم قدرتهای برتر موشک هستند.
ناشناس۲۳۰۳۰۸۳۰۶:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲
توجه داشته باشید در صنایع نظامی صرفه اقفصادی و قیمت تمام شده زیر سایه منافع استراتژیک قرار می گیرد. در واقع قیمت تمام شده در این گونه صنایع در درجه چندم اهمیت است.
ناشناس۲۳۰۳۷۴۰۱۱:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۹/۲
نخیر هر صنعتی اقتضاعات خود را دارد باید ببینیم کره در مورد هیوندایی چیکار کرد زاپن چیکار کرده ترکیه صنعت مونتاژ اتوموبیلهای دیگر خودرو سازان رو انتخاب کرده و راه حل و سیاست خودرو را برای ایران با حضور ولی بدون حق رای خودرو سازان تدوین کنیم
ناشناس۲۳۰۲۱۶۴۲۰:۱۶:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱
چین از زمانی که درب های کشورش رو به روی آمریکا و اروپا باز کرد با سرعت بسیار بالا پیشرفت کرد
کارمند ساده۲۳۰۱۲۵۳۱۳:۴۹:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۱
شاید نزدیک به 10 درصد متعلق به تحریم است و بیش از 90 درصد بخاطر تورم؛ که مسبب اصلی آن 1- بانک ها 2- فولادی ها و پتروشیمی ها و گمرک .... هستند که مواد را ارزان قیمت به صنایع از جمله خودرو ؛ پوشاک ؛ لوازم خانگی و ... نمی دهند... و تو خود بخوان حدیث مفصل....
ناشناس۲۳۰۲۰۴۹۱۹:۳۵:۵۱ ۱۴۰۰/۹/۱
کمیته های مجازات مردمی برای دولتمردان فاسد دولت قبل باید راه اندازی شود
ناشناس۲۳۰۱۳۰۵۱۴:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱
مشکل اصلی منفعت طلبی،بی وجدانی و بی مسئولیتی خودروسازان است.خودروسازان فرادولتی هستندو هر بلایی که خواستن بر سر ملت بی پناه آوردند و هیچ کس از مردم حمایتی نکرد.جالبتر اینکه اگر کسی تمام قطعات خودروهای داخلی رو از بازار تهیه کنه و سرهم کنه ارزانتر درمیاد.
ناشناس۲۳۰۱۳۱۱۱۴:۱۹:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱
واردات خودروی خارجی آزاد بشه مشکل حل میشه
ناشناس۲۳۰۱۵۸۲۱۶:۱۲:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱
دم دستی ترین کار همین است که عده ای راحت طلب دنبال می کنند
رضا۲۳۰۳۵۷۶۱۰:۲۹:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲
این ارزو را به گور خواهید برد
ناشناس۲۳۰۱۳۴۴۱۴:۳۶:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱
مگه خودروسازها هم مشکل دارن . به دروغ هایشان توجه نکنید
ناشناس۲۳۰۱۳۹۸۱۵:۰۴:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱
شایسته سالاری حتی در مهدهای علمی کشور هم حاکم نیست. شما از کارکنان همه دستگاه های وابسته به دولت یک نظر خواهی انجام دهید و ببینید چند در صد مدیر خود را لایق میدانند.
ناشناس۲۳۰۱۵۹۸۱۶:۱۹:۱۵ ۱۴۰۰/۹/۱
مشکلشان تحریم نبوده و نیست . اما با تحریم ها همان مشکلات قبلشان چند برابر شده و اگر قرار بر اصلاح مشکلات هم باشد با وزنه بزرگ تحریم که به پا بسته شده امیدی برای بهبود شرایط نخواهد بود.
ناشناس۲۳۰۱۶۱۳۱۶:۲۱:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱
آیا قطعه ها را خودمان می سازیم یا فقط سر هم بندی می کنیم ؟!! اگر می سازیم حرف نویسنده درست است اگر وارد می کنیم پس مشکل در تحریم است .
ناشناس۲۳۰۱۶۶۹۱۶:۴۱:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱
تعطیلشون کنید از جیب ملت بهشون پول ندهید این صننایع صنایع زالو هستند
ایران۲۳۰۱۹۶۹۱۹:۰۱:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱
حقوق های نجومی افراد بی لیاقت را قطع کند همه چی درست می شود
ایرانم۲۳۰۲۰۶۱۱۹:۳۹:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۱
مشکل مدیر نجومی ونالایق وپرسنل نسنجده با مدرک نا مرتبط باکار است
مهدی۲۳۰۲۲۳۴۲۰:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۱
مشکلی اصلی ۱.مدیریت دولتی و دخالت سیاسیون در اقتصاد ۲.انحصار ۳.تحریم ۴.عدم استقلال بانک مرکزی و چاپ پول بی پشتوانه و تورم
ناشناس۲۳۰۲۶۷۷۲۳:۴۶:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱
حمایت دولت از خودروسازی باید در یک دورۀ 5 یا 7 ساله به صفر برسد. و به تدریج در همان بازۀ زمانی تعرفۀ واردات خودرو کاهش پیدا کند. اگر خودروسازی ما عین یک بچۀ لوس و تنبل نمی‌خواهد رقابتی و جهانی شود همان بهتر که نباشد.
ناشناس۲۳۰۲۸۴۸۰۱:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲
کره با تکنولوژی آمریکا پیشرفت کرد چین هم داره با مونتاژ تکنولوژی اروپا پیشرفت می‌کنه.
ناشناس۲۳۰۲۸۶۹۰۱:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲
بله مشکل خودرو سازها دقیقا تحریم مگر نه به شدت پیشرفت کرده بودند
كاوه۲۳۰۲۹۷۷۰۲:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲
ما همزمان با كره جنوبي كارخانه ساخت پيكان را وارد كرديم ولي بعد از شصت سال بزرگترين وارد كننده قطعات و فن آوري ساخت اتومبيل از كره جنوبي و فرانسه هستيم . پس اشكال از سياستهاي اعمالي بر صنايع بوده است .
ناشناس۲۳۰۳۳۱۳۰۹:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲
مشکل صنعت خودروسازی و بسیاری از مشکلات دیگر ما این است که اراده واقعی برای حل آنها از سوی دولتها وجود ندارد و همه تحلیلها و بحث و جدلها صرفا نمایشی است. همه میدانند مشکل صنایع کشور و راه حل آن چیست اما سیاست چنان سایه ای بر تمام شئونات اقتصاد ایران انداخته که هیچ راه حلی بجز اصلاحات سیاسی وجود ندارد که البته چون اراده ای برای اصلاحات سیاسی وجود ندارد تمام رئیس جمهورهای بعد از انقلاب در شعارهای انتخاباتی از صنعت خودروسازی انتقاد کرده اند اما هیچگاه اتفاقی نیفتاده و علت آن تنها و تنها ارجحیت سیاست و ایدئولوژی بر اقتصاد و منافع ملی است.
رضا۲۳۰۳۵۷۲۱۰:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲
مشگل خودروسازان دخالت دولت در اقتصاد است اگر دستش کوتاه بود اصلا دچار مشگل نمیشدند.
ناشناس۲۳۰۳۷۵۴۱۱:۲۹:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۲
10 سال زمان هرسال موظف به افزایش 5درصد صادرات تولیداتشان اعم از قطعه و یا اتومبیل واردات قطعه و اتومبیل هرسال 10 درصد از تعرفه اش کم شود وگرنه با خیال راحت به همین روش ادامه میدهند
ناشناس۲۳۰۳۷۸۸۱۱:۴۳:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۲
نه به نظرم ما مونتاژ کاری می کنیم اگر تولید داخل باشد ربطی به تورم ندارد از طرفی یکی بره هزینه های داخلی خودرو ساز ها رو ببینه بعد می فهمید چرا در ایران قیمت خودرو بسیار بالاست، پاداش وحقوق بالای مدیران، ریخت وپاش مالی، نبود دلسوزی ، کسب منافع و....
جواد۲۳۰۳۷۹۷۱۱:۴۵:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲
43 سال گذشت ولی مشکل خودرو سازها حل نشد از قرار معلوم نمیخوان مشکل حل شود به بهانه های مختلف تورم و تحریم پراید 30 میلیونی 170 میلیون شده است ؟؟؟؟؟
یکتانتتریبون

پربحث‌های هفته

  1. کدام طرف دست برتر را در مذاکرات هسته ای دارد؟

  2. تام کاتن یا ظریف؛ نظام جهانی حرف کدام یک را خرید؟!

  3. چرا روابط خارجی کشور به سرعت رو به بهبود است؟

  4. درگیری در مرز ایران و افغانستان چگونه شکل گرفت؟

  5. کارنامه ۱۰۰ روز دولت رئیسی از نگاه مطبوعات موافق و منتقد

  6. بازار دلار را به مذاکرات وین گره نزنید!

  7. نجات اردوغان با پول ایران

  8. آیا نام های محلی، «بیگانه» هستند؟

  9. آقای وزیر، اینترنت مان «نفتی» شده است!

  10. هشدار وزیر نفت درباره تبدیل شدن ایران به واردکننده بنزین/ رئیس جمهور به رهبری نامه نوشت

  11. دولت سیزدهم و یک تصمیم بسیار سخت

  12. واکنش «اندیشکده تونی بلر» به ظهور «تکنوکرات های جدید» در دولت رئیسی

  13. کارشناس صهیونیست: قدرت حمله به ایران را نداریم

  14. فارین افرز: آمریکا از خاورمیانه خارج نخواهد شد

  15. اقدام خوب دولت برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱

  16. اعتراف عطریانفر درباره رای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری/ تاکید آیت‌الله جنتی درباره نقش مردم در نظام/ واکنش رئیس دفتر رئیسی به انتقاد از انتصابات فامیلی

  17. ماشین تولید مقاله را متوقف کنید

  18. نظرات برگزیده مخاطبین الف: چرخش اقتصاد نباید به چرخش سانتریفیوژ گره می‌خورد/ کاش ظریف هم با کارشناسان بیشتری برای مذاکرات می‌رفت/ دولت رئیسی به دنبال احیای برجام است

  19. احمد توکلی: هشیار باشید؛ فرصت کوتاه است

  20. دوستانه با آقای مسیح مهاجری

  21. بدون تعارف با جاسوسان واقعی موساد در سریال سرجوخه

  22. نطق منحصربفرد یک دختر دانشجو علیه طرح صیانت در نماز جمعه تهران

  23. روایت دیپلمات ایتالیایی از اصرارِ آمریکا جهت حصول توافق با ایران در وین

  24. امیرعبداللهیان:دنبال یک توافق خوب هستیم/ کنایه سخنگوی دولت به روحانی/ طرح صیانت برگشت خورد/ پیش‌بینی تاجیک درباره آینده جریان اصلاح‌طلب

  25. شکست گام نخست مقصرنمایی ایران در مذاکرات وین

ابر آروان

آخرین عناوین

بلیط هواپیما