درس و پندهای تجمع اصفهان...

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000829063 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بالاخره بعد از سال‌ها یک اقدام مدنی بزرگ در ایران شکل گرفت که طیف‌های مختلف مردمی و فعالان اجتماعی در آن شرکت کردند و علاوه بر شنیده شدن صدای منتقدان، رسانه‌های رسمی هم صدای معترضان بودند و اعتراض‌ها به حاشیه نرفت. 

درس و پندهای تجمع اصفهان...

در تجمع مردم اصفهان در روز جمعه (27 آبان) طیف‌های گوناگون مردم این کلانشهر شرکت داشتند، از کشاورزان تا فعالان محیط زیست. در این تجمع آنها کوشیدند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و باوجودی که ذینفعان مختلفی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند می‌کوشیدند خواسته واحدی را که همان «کمبود آب» بود مطرح کنند و این اتفاق از این جهت که سال‌هاست در ایران برپایی تجمع‌های مدنی به یک مطالبه تبدیل شده است حائز درس و پندهای مهمی بود. 

اصفهان یکی از کلانشهر بزرگ ایران است که به جرات می‌توان آن را بعد از تهران پایتخت دوم ایران نامید و البته با وجود حضور صنایع مادر از نظر اقتصادی جایگاه بسیار مهمی دارد. از جنبه اهمیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی هم اصفهان جایگاه غیرقابل انکاری در کشور دارد.

با وجود این استان اصفهان از مشکلات عمیقی در خصوص تامین آب و حق‌آبه هم رنج می‌برد. در گذشته مدیریت کلان منابع انرژی کشور تلاش می‌کرد آب استان اصفهان را به کمک منابع آبی استان‌های همجوار تامین کنند. اما به‌نظر می‌رسد با وجود مسائل اقلیمی و درگیر شدن کشور با مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی دیگر تدبیرهای پیشین جوابگو نیست. 

اهمیت تجمع بزرگ اصفهانی ها

در چنین شرایطی برگزاری تجمع‌های بزرگ طی این دو هفته در اصفهان از چند جنبه مهم می‌شود .

پاسخگویی مسئولان به مطالبات
اول اینکه مسئولان دولت جدید در بالاترین سطوح به‌همراه استاندار اصفهان و استانداران سایر استان‌های همجوار صدای مردم معترض را مستقیم شنیدند و به سرعت  آنها پاسخ دادند. حداقل نشان دادند که مشکل را می‌فهمند و در پی چاره‌جویی هستند. 

برچسب نزدن به معترضان
دوم اینکه مردم این استان حق دارند نگران آینده و سرنوشت زندگی‌شان در کلانشهر زیبای اصفهان و سایر شهرهای این استان نسبتا پهناور باشند. در میان اعتراض‌های اصفهانی‌ها هرچند مطالباتی مطرح می‌شد که جنبه واقع‌بینانه آنها به مشکل کم بود اما کسی به آنها برچسب منحرف و معاند نزد. خود آنها هم اعتراض‌شان را مدیریت کردند و به اعترض‌شان جنبه خشونت آمیز ندادند. معترضان فقط می‌خواستند بگویند کشورشان و اصفهان را دوست دارند. 

خویشتنداری 

سومین اتفاق خوب را می‌توان از سوی مسئولان نظامی و انتظامی استان اصفهان دید که خویشتنداری نشان دادند و حضور انبوه جمعیت بهانه ای برای نشان دادن واکنش نشد. در واقع تجمع روز گذشته نشان داد سیل انبوه جمعیت عاملی برای واکنش دستگاه‌های انتظامی و رفتن در لاک دفاعی و تحریک معترضان نشد. همین موضوع می‌تواند در مورد سایر اعتراضات و تجمعات مدنی دیگر نیز تسری پیدا کند. تجمع‌های صنفی،‌ اجتماعی، سیاسی و تجمع‌های مربوط به افراد مالباخته در کلاهبرداری‌های کلان اقتصادی می‌تواند همواره به همین شکل تحمل شود. 

حضور به موقع صداوسیما

چهارمین اتفاق خوب را صداوسیما رقم زد،‌ رسانه ملی در این تجمع تلاش کرد تا به هر شکل ممکن صدای معترضان را منعکس کند. حتی بحران و چالش اعتماد به این رسانه را نیز نشان داد آن‌گاه که مردم معترض دوست نداشتند با خبرنگاران این سازمان مصاحبه کنند. صداوسیما در این تجمع نشان داد که علاوه بر اینکه درحال بازیابی رسالت خویش در عرصه سیاسی- اجتماعی است به مشکلات خودش نیز واقف شده و درحال رفع عیوب و نواقص خویش است تا در بستر زمان اعتماد به آن بیشتر شود. 

تقسیم‌بندی مطالبات  اصفهانی‌ها 

در بین این چهار اتفاق خوب مربوط به تجمع اخیر اصفهان توجه به یک موضوع هم ضروری است.  این تجمع بر چند دغدغه اصلی استوار بود، یکی از آنها مطالبات زیست محیطی و تهدیدات بزرگ پیش‌روی اصفهان بود. فعالان زیست محیطی شعارهای آن را مطرح می‌کردند و مشکلاتی مانند فرونشست زمین در آن برجسته بود.

دغدغه‌ دیگر که قرابت زیادی با دغدغه‌مندان زیست محیطی داشت مربوط به کشاورزان بود. این گروه هرچند مانند دسته اول نگرانی‌هایی دارند (در تجمع 2 هفته گذشته حضورشان پررنگ‌تر بود) اما آنها به شکل دیگری ذینفع اوضاع آتی اصفهان هستند. دغدغه اصلی آنها فرونشست نیست بلکه ادامه کار و تامین معاش‌‌شان است. بدون شک فعالان زیست محیطی هم با کشاورزان احساس همدلی می‌کنند اما جنس دغدغه‌ها یکسان نیست، فقط در اصل خواسته‌هایشان که موضوع آب است اشتراک پیدا کرده‌اند. 

لزوم واقع‌بینی در مطالبات

گروه دیگر دغدغه‌مندان تجمع اخیر اصفهان شهروندان نگرانی هستند که علاوه بر درک خواسته دو گروه پیشین و اشتراک نظر در مورد آب نسبت به صنایع فلزی و مادر در  اصفهان مانند کارخانجات ذوب‌آهن و صنایع فولادی یک علاقه قلبی و شاید تعصب دارند. آنها می‌خواهند هم زاینده رود پر آب باشد هم کارخانجات مادر با تمام ظرفیت در خاک اصفهان فعال. این تعارض به خصوص هنگامی که پای مطالبات استان های همجوار اصفهان یا حتی سایر استان های دیگر کشور  نیز به میان می آید  بیشتر خودنمایی می کند. بنابراین نمی توان در مطالبات استانی وضعیت کلی کشور و مقدورات اقلیمی کشور را نادیده گرفت . به عنوان مثال نمی توان مطالبات اجتماعی ناشی از  نبود آب شرب در یک استان را با خواسته پر شدن زاینده رود به هر قیمت یکی دانست.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۹۷۱۵۱۱۴:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
کشور به امان خدا ول شده است. مسئولان کارنابلد فقط بلدند از مردم خواهش کنند کم مصرف کنند و دست آخر هم مشکلات را گردن خودشان می اندازند.
ناشناس۲۲۹۸۱۳۳۰۷:۱۷:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
امید است با اجتماع وسیع سهامداران مسولان دولت قبل برای خیانت در بورس به محاکمه کشیده شوند و سرمایه های مردم را که سوخت شده به آنها بازگردانند
ناشناس۲۲۹۸۱۹۷۰۸:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
تا وقتی تمام کارهای مملکت به هسته ای گره زده شود و هسته ای اولویت اول مملکت باشد، چنین اوضاع و احوالی هم وجود خواهد داشت.
ناشناس۲۲۹۸۶۹۳۱۲:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
تا وقتی مسائل داخلی بین المللی شود وضع همین هست
ناشناس۲۲۹۷۱۵۳۱۴:۲۹:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
قرار بود در ایران در سال 1400 سرآمد کشورهای منطقه شود.
ناشناس۲۲۹۸۱۱۴۰۶:۵۶:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
به لطف روحانی که با کف و سوت هورا رئیس جمهورش کردین
ناشناس۲۲۹۸۵۴۶۱۱:۱۰:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
قبل از روحاني و قتي دولت رو از برگزيده تحويل گرفت ايران سویس بود؟اگر بود حق باشماست و همه تقصیرها گردن روحانيه
ناشناس۲۲۹۸۲۳۵۰۸:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۳۰
هست .
ناشناس۲۲۹۷۱۶۰۱۴:۳۲:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
مشکل آب به کنار. یک نگاه وضعیت آلودگی هوا بکنید. چه کسی مقصر است؟ چه کسی این همه خودرو و موتورسیکلت آلاینده تولید می کند؟ چه کسی باغها و فضای سبز را نابود و برج می سازد؟
ناشناس۲۲۹۷۱۶۱۱۴:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۲۹
خداروشکرزاینده رود نه سطل زباله داشت نه بانک نه پمپ بنزین که بعضیا اتیش بزنن
ناشناس۲۲۹۸۸۴۱۱۳:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دورتادور زاینده رو بانک و مراکز تجاری و پزشکی قانونی و ده ها ارگان وجود داره.چرت نگو
ناشناس۲۲۹۷۱۶۴۱۴:۳۴:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۲۹
چرا مجلس انقلابی محدودیت کشت برنج در خوزستان، اصفهان و همه استانها را لغو کرد؟
ناشناس۲۲۹۸۶۲۸۱۱:۴۸:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دشت اصفهان در کنار دشت مغان و خوزستان یکی از بهترین دشتهای ایران برای کشاورزی است. در صورت تخریب سد زاینده رود بسیاری از مشکلات خود به خود حل خواهد شد. چون این سد برای کنترل و جلوگیری از ورود آب به دشت اصفهان و انتقال به صنایع در جاهای مختلف از جمله اصفهان و ... و انتقال به شهرهای دوردست جهت آشامیدن بکار میرود.
ناشناس۲۲۹۷۱۶۷۱۴:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۹
آیا ایران با این کمبود آب و این همه مشکلات اساسی ظرفیت جمعیت بیشتر را دارد؟
ناشناس۲۲۹۸۲۵۵۰۸:۳۷:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
کارشناسان حداکثر جمعیت برای ایران را 50 میلیون نفر تخمین زده اند.
ناشناس۲۲۹۸۳۸۰۰۹:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
50 تا هم زیاده. 30 تا حداکثر تا همه به یک رفاه نسبی برسند.
ناشناس۲۲۹۸۶۹۵۱۲:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آن کارشناسان سیاسی غرب زده؟ هنوز نمی دانی شمال ایران به اندازه چند برابر فعلی تامین غذا می تواند بکند؟
صمصام۲۲۹۷۱۷۵۱۴:۴۳:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۹
کسب نمره قبولی دولت و ملت و حاکمیت و البته رسانه ملی در این اجتماع مردمی اما این تازه اول راه است امیدوار به حل مشکل بزرگ کم آبی نه فقط در اصفهان که در همه استانهای کم آب کشور باشیم
ناشناس۲۲۹۷۱۸۵۱۴:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
متاسفانه هر وقت آب در زاینده رود جاری میشود گروه های زیادی از همین افرادای که در تجمع بودند اقدام به الواطی و بی بند و باری در کنار زاینده رود می کنند
ناشناس۲۲۹۸۳۲۰۰۹:۱۹:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۳۰
زاینده رود باید خشک بشه که کسی اطرافش شادی نکنه ؟ چه افسرده های زورگویی هستید شماها ؟
ناشناس۲۲۹۸۳۳۷۰۹:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آفرین، تمام کوهها، دشتها و رودخانه ها باید نابود شوند که یک وقت مردم از آن لذت نبرند!
ناشناس۲۲۹۸۶۴۸۱۱:۵۷:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
ترول مجازی و طرفدار ایجاد دو دستگی و به انحراف کشیدن خواسته ها که میگن شمایید. D:
ناشناس۲۲۹۷۱۸۷۱۴:۵۰:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۹
یک اجتماع عظیم سهامداران هم مقابل بورس شهرهای مختلف برای خیانت دولت قبل در بورس باید تشکیل شود و صدای اعتراض و پیگیری باشد برای مجرمان بورس
ناشناس۲۲۹۸۶۶۶۱۲:۰۴:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
تو چند ماه اخیر که بدتر بود خودت رو به خواب زدی نمیشه هم بیدارت کرد
ناشناس۲۲۹۷۱۹۳۱۴:۵۵:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۹
هشدار وزارت بهداشت درباره آلودگی شدید هوای تهران: اوضاع آن‌قدر خراب است که باید نسبت به یک تصمیم عاجل اقدام کنیم / ۱۶ ایستگاه در تهران با شاخص بالای ۱۵۰، در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارند
ناشناس۲۲۹۷۲۰۹۱۵:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۹
چرا مردم خودشان را گول زده اند و نمی خواهند قبول کنند که خشکسالی و کمبودهای دیگر عذاب الهی برای فسق و فساد و فجور است
ناشناس۲۲۹۸۲۲۸۰۸:۲۱:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
یعنی حاکمان بی گناهند ؟ پس چرا خدا اروپا رو عذاب نمی کنه . این حرف ها دیگر خریدار ندارد
محمد۲۲۹۸۲۸۸۰۸:۵۲:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
حالت خوبه؟!!!!1
ناشناس۲۲۹۷۲۱۲۱۵:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
به قول ما لرا وقتی او نیست ز کجا دولت او بیاره سی شما رونه کنه
ناشناس۲۲۹۷۲۱۳۱۵:۰۹:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۲۹
و اما اصل داستان بر این بود که وقتی آب کم یاب شود این اعتراضات راه به جایی نخواهد برد!
ناشناس۲۲۹۷۲۱۹۱۵:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۲۹
خیلی جالبه آب که سرمنشا آن از جای دیگر می آید و در مشکلات کم آبی هم گرفتار هستند اینطور مانند این ها ادعا نمی کنند!
رادمان۲۲۹۸۵۹۱۱۱:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دوست عزیز سالانه دومیلیارد متر مکعب آب از سمیرم و فریدونشهر اصفهان از استان خارج میشه و وارو چهارمحال میشه اگه اصفهان اجازه خروج این آب را نده اصلا مشکل بی آب نخواهد داشت با احترام
رضا۲۲۹۷۲۳۸۱۵:۲۵:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۹
درسی ندارد عاقبت مدیریت روزمره و بدون استراتژی کلان همین است
ناشناس۲۲۹۷۲۴۰۱۵:۲۶:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
یعنی درک و شعور جمعی مردم به این حد رسیده هم اجازه ندهند به سو استفاده کنندگان که مسیر اعتراضات را عوض نکنند‌؟
ناشناس۲۲۹۷۲۵۸۱۵:۴۱:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
سلام دلیل این تغییرات چی هست؟
امید۲۲۹۷۲۶۱۱۵:۴۳:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۹
بسم الله الرحمن الرحیم برای اولین بار هم مردمی که اعتراض داشتند و هم صدا و سیما و هم دستگاههای دولتی به قانون اساسی عمل کردند و دولت باید همیشه به همین صورت بصورت مسالمت آمیز اجازه دهد تا مردم جاهایی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند مشکلاتشان را بیان کنند
ناشناس۲۲۹۷۲۷۰۱۵:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
ایران کشوری خشک است و کشاورزی در نواحی مرکزی ایران نه تنها ارزش افزوده ای ندارد که سبب تخریب محیط زیست هم میشود. اصفهان به عنوان یکی از قطبهای گردشگری، صنایع دستی و صنعتی کشور بهتر است بر توسعه این صنایع تمرکز کند
مه۲۲۹۸۴۳۲۱۰:۰۹:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
منظورتون رو نمیفهمم به هر حال باید اب راه بیوفته چون فرونسشت بد تر میش و همه این صنایع و ساختمان های تاریخی میره لای خاک میفهمییین؟؟؟؟؟؟
سينا۲۲۹۷۳۴۱۱۶:۳۲:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۲۹
احسنت به صداوسیما که داره به راه درست برمی گرده و احسنت به مردم فهیم که مطالباتشون رو با آرامش و بی همهمه مطرح کردند
ناشناس۲۲۹۷۳۴۴۱۶:۳۳:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۲۹
آب اصفهان رو ندن یزد. بعد از انتقال آب به یزد موقعی که در اصفهان بوته ها رو به خاطر کم آبی قطع می کردن در یزد داشتن فضای سبز درست می کردن.
ناشناس۲۲۹۸۵۴۲۱۱:۰۴:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آب از اصفهان نیست شایعه درست نکن آب از چهارمحال و بختیاری هست
ناشناس۲۲۹۸۷۲۰۱۲:۴۳:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
این آب اصفهان نیست که به یزد می رود بلکه بخش کوچکی از آب سرشاخه های کارون است که عمده آن به اصفهان می رود. البته باید در آینده نزدیک همه آنها به مسیر اصلی برگردد.
ناشناس۲۲۹۷۳۸۸۱۷:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۲۹
لعنت به رفسنجانی یا هر نماینده واستاندار ی که صنایع یشدت اب بر فولاد وذوب اهن را درشهرهای کویری وخشک مرکز کشور احداث کرد لعنت به مهندسینی که رییس جمهور ووزرا را توجیه نکردن
ناشناس۲۲۹۷۴۱۷۱۷:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
اگر از اول با تجمعات مردمی مواجهه منطقی میشد، هم بسیاری انحرافات در رفتار مسئولین گرفته شده بود هم ارتباط مردم و مسئولین قویتر شده بود.
ناشناس۲۲۹۷۴۹۳۱۸:۲۶:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۹
لابد مردم اهواز و آدربايجان خارجي هستند كه تجمع صلح آميزشان به خشكي كارون هور العظيم و درياچه اروميه برخورد قهري شد
ناشناس۲۲۹۷۵۰۶۱۸:۳۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
درس اصلیش اینه که مردم فتنه گر نیستن. فقط کف حقوقشون را طلب میکنن.
علیرضا۲۲۹۷۵۴۰۱۹:۰۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۹
اگر مطالبات دیر فهمیده شود ،دیر می شود ،دیر میشود،دیر میشود.
نجیب۲۲۹۷۵۷۰۱۹:۲۰:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۲۹
خداوند رحم کند. مشکل بی آبی با تجمع و یا دستور و یا پیگیری رییس جمهور درست نمیشه. آب نیست. بارندگی نیست.
ناشناس۲۲۹۷۸۴۳۲۲:۳۰:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۹
نباید از مقصران کسانی که باعث انتقال صنایع سنگین به شهر کویری شده است گذشت
عمران۲۲۹۷۹۷۶۰۰:۳۰:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
« معترضان فقط می‌خواستند بگویند کشورشان و اصفهان را دوست دارند.»!!! اشتباه متوجه شدید، حاضران در تجمع به شیوه مدیریت آب اعتراض داشتند و نقطه اصلی اتکای آنها همین بود، ربطی به ابراز علاقه نداشت. راه حل مشکل «مدیریت آب» استفاده از «مدیران متخصص و توانمند» در سطح کلان است نه فامیل بازی . ای کاش در این مقاله از چند متخصص مدیریت آب کمک میگرفتید.
ناشناس۲۲۹۷۹۸۹۰۰:۴۱:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اصفهانیها هیچکدوم نه فولاد مبارکه میخواند نه ذوب آهن به جز بیماران سرسام آور ام اس این صنایع فایده ای نداره باید بره جنوب کنار دریا.
ناشناس۲۲۹۸۶۴۲۱۱:۵۵:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۳۰
و جالب اینکه اکثر کارکنان پالایشگاه اصفهان و صنایع سنگین اصفهان از استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری هستند!!
ناشناس۲۲۹۸۷۰۹۱۲:۳۶:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۳۰
عزیزم آدرس غلط به شما دادن صنایع زیر 2درصد آب مصرف می کنند و کشاورزی بیشترین آب مصرفی
ناشناس۲۲۹۷۹۹۳۰۰:۴۱:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اصلی ترین کار اینه که به هرشکل ممکن و بدور از لجبازی در مذاکرات در جهت رفع تحریم ولو نسبی اقدام شود
اسماعیل۲۲۹۸۰۱۰۰۰:۵۳:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۳۰
همین کشاورزان با حفر چاهای بدونه مجوز اصفهان را نابود کردن . واقعا چرا باور نمی‌کنند که بارندگیها پنجاه درصد کم شده
ناشناس۲۲۹۸۰۶۶۰۴:۰۴:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۳۰
دشمن شاد کن ها
ناشناس۲۲۹۸۱۴۶۰۷:۳۳:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
چراآب ازخلیج فارس نمیارن بعدآب شیرین کنن؟
ناشناس۲۲۹۸۴۳۱۱۰:۰۸:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اون آب لیتری چند در میاد؟ کشورهای عرب خلیج فارس که آب شیرین کن دارن به دلیل اینه که هم ثروتمندن و نهایتا ۱۰۰ کیلومتر و تا ارتفاع ۱۰۰ متر اون آب منتقل میشه نه مثل ما که ۱۰۰۰ کیلومتر تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر میخواییم پمپ کنیم که هزینه انرژی و پمپاژش سر به فلک میزنه
ناشناس۲۲۹۸۱۵۵۰۷:۳۸:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۳۰
چرا دولت ومجلس انقلابی کار اساسی نمیکنند برای مصرف صنایع آب ازخلیج فارس انتقال نمیدن وحتی برای مشکل کشاورزان و زاینده رود آب خلیج فارس شیرین کنند
Hasti۲۲۹۸۳۲۹۰۹:۲۲:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۳۰
اصفهان مون رو نابود کردند ، ما مردم اصفهان چند روز داریم اعتراض می کنیم ولی مسئولانم به هیچ جاشون نیست اصفهان شده خوزستان دوم
Eli۲۲۹۸۴۳۹۱۰:۱۳:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۳۰
این فقط مطالبات اصفهان برای شهری است که داره با خاطر بی مدیریتی نابود میشه وفرونشست می کنه،بیشتر هدر رفت آب از بی مدیریتی است نه مصرف مردم ،نگاهی به کشورهای غیر دوست بکنیم مدیریت آب را می فهمیم
ناشناس۲۲۹۹۰۰۶۱۵:۳۷:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۳۰
آب برای کشاورزی و صنعت خوزستان و اصفهان نباید از چهار محال و بختیاری خارج شود فقط برای شرب مانعی ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین