سازمان ملل: افغانستان در آستانه فاجعه بشری است

گروه جهان الف،   4000828025

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان هشدار داد، این کشور در آستانه یک فاجعه بشری قرار دارد و اقتصاد در حال فروپاشی آن نیز خطر افراط گرایی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گفت، سازمان ملل پیش بینی می‌کند که ۶۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با سطوح بحرانی گرسنگی روبرو هستند که این مساله در زمستان بدتر هم می‌شود. تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۰ درصد کاهش داشته است.

این مقام سازمان ملل همچنین به شورای امنیت گفت که از بروز یک فاجعه بشری می‌توان جلوگیری کرد چون علت اصلی آن تحریم‌های اقتصادی علیه طالبان است که ۱۵ اوت سال جاری میلادی و پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان کنترل کابل را به دست گرفت. این تحریم‌ها سیستم بانکی این کشور را فلج کرده و بر تمامی حوزه‌های اقتصادی افغانستان اثر گذاشته است.

ذخایر ۹ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان که بیشتر آن در ایالات متحده نگهداری می‌شود، پس از فروپاشی دولت سابق کابل مسدود شده است. همچنین قرار بود افغانستان در ۲۳ اوت سال جاری میلادی به ۴۵۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دسترسی داشته باشد، اما صندوق بین‌المللی پول به دلیل "فقدان شفافیت" در مورد دولت جدید افغانستان، این امکان را از کابل سلب کرده است.

لیونز همچنین افزود: فلج شدن بخش بانکی افغانستان باعث می‌شود تا سیستم مالی این کشور به تبادلات مالی غیررسمی و حساب نشده وارد شود. این روند تنها باعث تسهیل فعالیت تروریسم و قاچاق مواد مخدر می‌شود که نخست بر خود افغانستان و بعد بر منطقه اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: یک تحول منفی بزرگ، ناتوانی طالبان در جلوگیری از گسترش گروه داعش است که اکنون به نظر می‌رسد تقریبا در تمام ولایات حضور دارد و به طور گسترده‌ای فعال است. تعداد حملات منتسب به داعش از ۶۰ مورد در سال گذشته به ۳۳۴ مورد در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.

این مقام مسئول در سازمان ملل همچنین به جامعه بین‌الملل تاکید کرد تا راه‌هایی را برای تامین حمایت مالی از مردم افغان بیاید چون این افراد به شدت احساس می‌کنند که به واسطه شرایط پیش آمده که خودشان دخالتی در آن ندارند، مجازات می‌شوند، کنار گذاشته و رها شده‌اند: رها کردن آنها یک اشتباه تاریخی است. ما باید برای سه یا چهار ماه آینده روی کمک به آسیب‌پذیرترین افغان‌ها در زمستان تمرکز کنیم.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان افزود: جامعه بین‌المللی نیاز فوری به یافتن راهی برای حمایت مالی از کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی، کارکنان در برنامه‌های امنیت غذایی و در نهایت به آموزگاران دارد تا دختران افغان بتوانند از حق خود برای آموزش و تحصیل بهره مند شوند.

وی همچنین به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اطمینان داد که سازمان ملل تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که بودجه در نظر گرفته شده توسط طالبان مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و منحرف نشود.

لیونز همچنین به این نکته اشاره کرد که تنها راه برای جلوگیری از هدر رفت بسیاری از پیشرفت‌های ۲۰ سال گذشته این است که طالبان از انزوای گذشته خود دوری کنند و با سایر احزاب افغانستان، منطقه وسیع‌تر و جامعه بین‌المللی وارد گفتگوی سیاسی شوند. هدف از این اقدام باید به طور کلی ایجاد یک نقشه راه با گام‌های مشخص برای ایجاد روابط سازنده بین افغانستان و جهان باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین