هدیه جنجالی «باغچه‌لی» به اردوغان درباره نقشه «جهان ترک»

گروه سیاسی الف،   4000827070

رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی‌، نقشه‌ای را تحت عنوان «جهان ترک» به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن بخش‌هایی از ایران، عراق و روسیه را به قلمروهای ترکیه ملحق کرده است.

هدیه جنجالی «باغچه‌لی» به اردوغان درباره نقشه «جهان ترک»

«دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی، نقشه‌ای را تحت عنوان نقشه «جهان ترک» به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن تمامی قلمروهای کشورهای دیگر را که ترک زبان هستند یا اقلیت‌های ترک و مسلمان دارند، جزء قلمرو کشور ترکیه محسوب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، اقدام باغچه‌لی واکنش رسانه‌های زیادی را به همراه داشت به طوریکه یک رسانه یونانی (To BHMA) در واکنش به این خبر نوشت، این نقشه که ایده‌های نئوعثمانی و مداخلات خارجی اردوغان را به تصویر می‌کشد، فهرست بلندبالایی از کشورهای بالکان و آسیای مرکزی و روسیه تا بخش‌هایی از چین با اقلیت‌های مسلمانان اویغور را به عنوان «سرزمین‌های ترکیه» نمایش می‌دهد و این هدیه‌ای بود که باغچه لی به اردوغان داد.

در این گزارش نوشته شده است که اردوغان سال‌هاست که تلاش می‌کند تا در قومیت‌های ترک و مسلمان را در بالکان و به ویژه بلغارستان و آلبانی تغییراتی را به وجود آورد. تصویری که در آن نقشه نمایش داده شده است در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گرفته شده است؛ جایی که اردوغان و باغچه‌لی یک نشست ۴۵ دقیقه‌ای درباره تحولات سیاسی و عملکرد ائتلاف خود برگزار کردند.

در این گزارش همچنین نوشته شده است که اردوغان اغلب خود و ترکیه را به عنوان حامی جهان اسلام در منطقه وسیع‌تری که زمانی تحت سلطه عثمانی بود، معرفی کرده است. روزنامه «ینی شفق» ترکیه نیز در واکنش به این اقدام جنجالی باغچه‌لی نوشت: «رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان و رئیس حزب حرکت ناسیونالیست (دولت) باغچه‌لی، با نقشه جهان ترکیه ژست گرفته‌اند».

از طرف دیگر، روزنامه «ینی آکیت» ترکیه نیز در این خصوص گزارش کرد که باغچه‌لی در جریان نشست با اردوغان، نقشه «جهان ترک» را به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد؛ نقشه‌ای که جهان را تکان داد. در این گزارش نوشته شده بود، این نقشه که از دریای آدریاتیک تا چین امتداد دارد، در عناوین روزنامه‌های روسیه نیز قرار گرفت و رسانه‌های روس با انتشار این تصویر گزارش کردند که «این هدیه حاوی یک پیام است».

حزب حرکت ناسیونالیست تصریح کرد که باغچه‌لی این نقشه را طراحی کرده است و در این خصوص اعلام کرد: «باغچه‌لی نقشه جهان ترک را که برای مدت‌ها بر روی آن کار کرده است و به طور ویژه طراحی و ترسیم کرده، بعنوان پرچمی که باید از نسلی به نسل دیگر دست به دست شود، به وجدان ترکی و به خرد بالای ملت ترکیه سپرد».

برخی رسانه‌ها نیز با انتشار تصویر مشترک اردوغان و باغچه‌لی با نقشه جهانی، اعلام کردند که هبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه نقشه‌ای را به اردوغان داد که بخش‌هایی از ایران، عراق، روسیه را به قلمروهای ترکیه ملحق کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که اواخر آذرماه سال گذشته اردوغان، در جریان مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان در باکو که در آن «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز شرکت داشت، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند که واکنش مقام‌های ایران را برانگیخت.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام جنجالی اردوغان در صفحه توئیتر خود نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».

انتهای پیام/ص

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین