احتمال تزریق دوز سوم واکسن کرونا به همه افراد در سال ۱۴۰۱

گروه اجتماعی الف،   4000826126

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن با بیان اینکه میزان واکسن مورد نیاز تا پایان سال تامین شده گفت:در سال ۱۴۰۱ احتمالا به همه مردم یک نوبت دوز یادآور تزریق کنیم‌ که با ظرفیت تولید داخل پیش بینی می کنیم نیازی به واردات نباشد.

سید محسن زهرایی، در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، درخصوص اثربخشی واکسن ها، بیان کرد: در زمان های قدیم، وقتی همه گیری‌هایی مانند ابله، وبا یا طاعون شیوع  پیدا می‌کرد، انسان تقریبا کاری نمی توانست انجام دهد، جز اینکه سعی کند بیمار نشود، اما این بیماری‌ها نتوانستند نسل بشر را از میان بردارند؛ چراکه انسانها آنقدر مبتلا می‌شدند تا اینکه عده ای یا در اثر ابتلا به این بیماری ها فوت می‌کردند، یا دچار آسیب جدی و دائمی شده و یا اینکه مبتلا جان سالم به در می بردند و نهایتاً بعد از مدتی، بیماری در آن نقطه به صورت بومی در آمده و شدت آن کاهش می‌یافت و فقط عده ای خاصی را مبتلا می کرد و هر چندسال پیک می‌زد و اپیدمی ایجاد می شد. در مورد کووید 19 نیز همین اتفاق می تواند بیفتد، یعنی اگر هیچ اقدامی انجام ندهیم، احتمالا باید چندسال تحمل کنیم تا ویروس انسانها را پی در پی بیمار کند و عده‌ای بستری شوند و فوت کنند یا دچار ناتوانی شوند و بالاخره بعداز چند سال از بین برود یا خاموش شود. اما چنانچه از علم و دانش روز استفاده کنیم، می توان از واکسن به عنوان یک ابزار برای غلبه بر شرایط سخت اپیدمی بهره برد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، وی افزود: در بحث اپیدمی‌ها نکته مهم این است که ما تعداد افراد آسیب دیده را کاهش دهیم و این اتفاق خوشبختانه رخ داده است، زیرا واکسیناسیون در سالمندان که مرگ و میر بیشتر و سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشتند، موثر واقع شد؛ که بعد عنوان شد که مرگ و میر و ابتلا در افراد واکسن زده نیز اتفاق افتاده است که در پاسخ باید گفت از ابتدا هم عنوان نشد که هرکسی که واکسن بزند، کاملا ایمن شده و مرگ و میر به صفر می‌رسد. اگر واکسیناسیون انجام نمی‌شد، شرایط سخت‌‌تر بود و مجموعا نشان می‌‌دهد واکسن در سلامت جامعه موثر است. بحث چرخش ویروس با افزایش واکسیناسیون عموم جامعه تغییر کرده است و اگر واکسیناسیون انجام نمی ‌شد، قطعا روند بیماری افزایش می ‌یافت.

وی گفت: واکسن سهم و حق مردم است و اگر تزریق نکنند از سهم خود گذشتند. باید اثرگذاری تزریق واکسن را به مردم نشان دهیم. هنوز 15 درصد افراد را باید تشویق کنیم برای واکسن بیایند و باید همه مردم جامعه را پوشش دهیم. ممکن است برخی بگویند تنها راه مقابله با بیماری واکسن نیست، درست است، اگر خود را در خانه قرنطینه کامل کنند مبتلا نمی‌شوند، اما آیا این کار میسر است؟ نمی‌ شود جامعه را تعطیل کرد و واکسیناسیون انجام نداد.

85 درصد مردم واکسن زده‌اند

زهرایی عنوان کرد: تقریبا 85 درصد مردم واکسن زده و 15 درصد واکسن نزده‌اند، اما در حال پیشرفت واکسیناسیون هستیم و اگر موج دیگری بیاید، تقریباًً 10 درصد دیگر که هنوز واکسن نزده‌اند به سرعت مراجعه می‌ کنند، زیرا هنوز دو دل هستند، اما بازهم ممکن است 5 درصد مخالفت کنند. باید وزن این دو گروه را در جامعه‌مان درنظر بگیریم. اینکه بگوییم موافقان تزریق واکسن که 95 درصد هستند یک سو و مخالفان 5 درصدی هم سوی دیگر باشند، در واقع به گونه‌ای به مخالفین وزن داده ایم و به گروهی که فقط 5 درصد جامعه اند و با مخالفتشان به سلامت جامعه ضرر می رسانند، هویت بخشیده ایم و اگر در یک مناظره اثربخشی واکسن را با ادله و برهان های علمی ثابت می‌کنیم، در انتها بازهم آنها راضی نمی‌شوند، زیرا آنها از ابتدا همه حقایق را می‌دانستند، اما نمی‌خواهند بپذیرند، دلیلش را نمی‌دانیم. اما نظرات آنها ممکن است در افراد دیگر گمراهی ایجاد کند زیرا مردم نمی دانند که مخالفین به تزریق واکسن چه میزان هستند.

ذخیره واکسن تا سنین 12 سال به بالا، تا پایان سال 1400 تامین است

وی درخصوص میزان واکسنی که تاکنون در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، اظهار کرد: برنامه ریزی وزارت بهداشت برای واکسیناسیون جمعیت هدف یعنی 100 درصد گروه هدف است که فعلا بالای 12 سال درنظر گرفته شده است. بر این مبنا میزان واکسن مورد نیاز تا پایان سال تامین شده است. تا امروز سینوفارم 131 میلیون دوز، اسپوتنیک 4 میلیون دوز، واکسن کووکسین بهارات یک میلیون و 125 هزار دوز، آسترازنکا 12 میلیون دوز، برکت 11.5 میلیون دوز و پاستوکووک یک میلیون و 700 هزار دوز و پاستوکووک پلاس 200 هزار دوز دریافت کردیم. واکسن اسپایکوژن هم در دو محموله نزدیک 6 میلیون واحد مصرف دریافت کردیم. از واکسن فخراوَک و کووپارس هنوز چیزی تحویل ندادند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت سایر واکسن‌های تولید داخل که در حال ورود به مراحل کارآزمایی بالینی هستند، تصریح کرد: تولید داخلی نقطه قوت است، اما اگر قرار باشد همه چیز به این امر گره بخورد، با توجه به زمان بر بودن مسئله، ممکن است زمان را از دست دهیم‌. جمع واکسن‌‌های داخلی که تاکنون به ما تحویل شده است، حدود 17 میلیون دوز است که کفاف نیاز ما را نمی‌داد و نیاز به واردات داشتیم. برای ادامه کار، واکسن داخلی استفاده می‌شود، اما نمی توانستیم صبر کنیم.

وی درخصوص تزریق دوز یادآور بیان کرد: برای کارکنان نظام سلامت، کارکنان مراکز نگهداری معلولین جسمی و ذهنی، جانبازان بالای 50 درصد و... باید بعد از 6 ماه از تزریق دوز دوم واکسن یادآور دریافت کنند، همچنین کسانی که واکسن‌‌های غیر فعال مثل سینوفارم، برکت و بهارات دریافت کردند، نوبت سوم را باید پس از 4 ماه تزریق کنند. بر مبنای این نیاز در مجموع نزدیک 167 میلیون دوز تامین شده که پاسخگوی نیاز برآورد شده فعلی ما است. برای 1401 هم احتمالا نیاز باشد به همه مردم یک نوبت دوز یادآور تزریق کنیم‌ که با ظرفیت تولید داخل پیش بینی می‌کنیم نیازی به واردات نباشد.

رییس اداره مبارزه با بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و قرنطینه در پاسخ به سوالی درخصوص آمبولی یا سکته پس از دریافت واکسن نیز گفت: درمورد آمبولی ریه یا سکته مغزی پس از دریافت واکسن باید دید با چه شرایطی مواجه هستیم. در 20 درصد مبتلایان کرونا حوادث تروما آمبولی گزارش شده است. مقایسه این افراد با بروز حوادث آمبولی در افرادی که واکسن آدنوویروسی تزریق کردند می‌بینیم که در گروه سنی بالای 50 سال این عوارض یک نفر در 100 هزارنفر و در گروه سنی پایین‌تر یک نفر در هر 50 هزارنفر است. عارضه صفر نیست، بلکه در مقام مقایسه باید دید در صورت واکسن نزدن چه عوارضی داریم که با تزریق واکسن می‌توان جلوی آن را گرفت.

وی گفت: واکسن به دلیل تحریک سیستم ایمنی تا 72 ساعت اول می‌‌تواند عوارض جزیی داشته باشد، اما اگر فردی 4 یا 5 روز بعد دچار سر درد یا ورم و درد پا شد، باید به مراکز درمانی مراجعه کند. زیرا اصلا ممکن است در دوره نهفتگی بیماری بوده باشند و کرونا گرفته باشند. خوشبختانه در مطالعات بین ‌المللی هم مشخص شده است که اکثر افرادی که به دنبال تزریق واکسن دچار آمبولی می ‌شوند قابل درمان هستند.

زهرایی درباره احتمال همه گیری آنفلوانزا نیز عنوان کرد: با رعایت‌‌هایی که برای کرونا انجام می‌شود، احتمال بروز همه گیری آنفلوآنزایی ضعیف است، زیرا خود را محافظت می‌ کنیم. گروه‌ های پرخطر باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

وی تاکید کرد: اگر فردی علائم بالینی بیماری را داشت، صبر کند و بعداز بهبود علائم برای دریافت واکسن کرونا اقدام کند. بهترین زمان برای واکسن زدن اکنون است که خیز و پیک بیماری کاهش یافته است. فرصت و زمان برای تزریق واکسن مهم است، چون اکنون بهترین زمان است، زیرا نیرو و مراکز بسیج شدند.

زهرایی ادامه داد: کسانی که واکسن غیرفعال سینوفارم زدند، برای دوز یادآور می توانند همان واکسن را بزنند و یا آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق کنند. کسانی هم که واکسن آدنوویروسی زدند، نوبت یادآورشان می‌تواند آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس باشد. البته اگر واکسن‌‌های پروتئین نوترکیب ایرانی دیگرمان تایید شود، شاید بتوانند درمورد دوز یادآور استفاده شوند. واکسن‌ های داخلی هنوز مجوز برای دریافت زنان باردار را ندارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین