وزیر کشور: سطح آمادگی و پاسخگویی به موقع به بحران های طبیعی ارتقاء می یابد

گروه اجتماعی الف،   4000825053

وزیر کشور با بیان اینکه ایران در شمار کشورهای پرحادثه طبیعی در دنیا قرار دارد، گفت: با توجه به حادثه خیز بودن کشور آمادگی و پاسخگویی به موقع دستگاهها برای مدیریت هوشمند بحران های طبیعی در کشور تقویت می شود.

وزیر کشور: سطح آمادگی و پاسخگویی به موقع به بحران های طبیعی ارتقاء می یابد

به گزارش ایسنا، دکتر احمد وحیدی وزیر کشور در نشست ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که با حضور نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران، زاکانی شهردار تهران، منصوری استاندار تهران و دیگر نمایندگان دستگاهها در محل وزارت کشور، برگزار شد با بیان اینکه ایران اسلامی از جمله کشورهای حادثه خیز طبیعی در دنیاست، تصریح کرد: با توجه به اینکه در شمار کشورهای حادثه خیز دنیا قرار داریم باید سطح آمادگی و پاسخگویی به موقع به بحران های طبیعی اعم از سیل و زلزله در کشور ارتقاء یابد.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این موضوع که مدیریت بحران یک امر اقناعی صرف نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت بحران یک امر حاکمیتی و اجرایی است و باید با تمام ظرفیت های ممکن در کشور به مقابله با حوادث طبیعی و حراست از جان و مال شهروندان عزیز کشورمان بپردازیم.

وی در این خصوص گفت: یکی از مسائل چالش برانگیز در حوادث طبیعی توزیع عادلانه امکانات و منابع است و باید در این زمینه دستگاههای مسئول بیشترین دقت و حساسیت نسبت به تخصیص درست کمک های ارسالی به نیازمندان این حوزه داشته باشند.

وزیر کشور با اشاره به زلزله اخیر در استان هرمزگان و سطح آمادگی بالای دستگاههای خدمات رسان در این عرصه هم اظهار کرد: با عنایت حضرت حق تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام کمترین تلفات انسانی را در این زلزله شاهد بودیم.


وحیدی تصریح کرد: در این زلزله طبق گزارشها یک نفر جانش را از دست داد که البته جان همان یک نفر هم برای ما بسیار محترم و عزیز است.

وی در ادامه گفت: این تلفات و خسارت کم، تفسیری جز لطف خداوند منان به این سرزمین و ملت ندارد.

وزیر کشور با بیان اینکه از همه فعالان و دست اندرکاران در مدیریت زلزله استان هرمزگان کمال تشکر و سپاس را دارم؛ گفت: ضرورت دارد روند امداد رسانی با توجه به آغاز فصل سرد سال تا ایمنی کامل همه زلزله دیدگان تداوم یابد.
دکتر وحیدی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه با توجه به زلزله خیز بودن کشور همواره سطح معینی از آمادگی برای پاسخ و مدیریت بحران را داشته باشیم، گفت: طبق مطالعات و تحقیقات علمی صورت گرفته، استان تهران از جمله استان های کشور است که با توجه به چند گسل فعال در کانون زلزله قرار دارد.

وی دراین خصوص گفت: برای مدیریت موفق در موضوع زلزله نیازمند توسعه علمی در این عرصه هستیم.

وزیر کشور با اشاره به راهکارهای پیش رو در مدیریت بحران زلزله نظیر ارتقای فرهنگ و آموزش عمومی در جامعه، گفت: به تجربه دیده شده است که واکنش مردم و دانش و آگاهی شان از زمان زلزله و اینکه چگونه رفتار مناسب داشته باشند، نقش مهمی در مدیریت بحران دارد و برای همین باید رسانه های کشور در این زمینه اطلاع رسانی های علمی و آموزشی لازم را برای شهروندان عزیز داشته باشند.

وی همچنین به شناخت صحیح چشمه های زلزله زا در استان تهران اشاره کرد و گفت: طبق گزارشهای ارائه شده از سوی موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران هنوز گسل های ناشناخته ای در تهران وجود دارد که در این زمینه سازمان زمین شناسی کشور باید شناسایی لازم را در این عرصه انجام دهد.

دکتر وحیدی همچنین به بهسازی لرزه ای و جلوگیری از افزایش ریسک لرزه ای اشاره کرد و گفت: مسئولیت این حوزه هم با شهرداری  و استانداری است.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به راهکار مهم قوانین سخت گیرانه برای رعایت آیین نامه های استاندارد ساخت و ساز در کشور هم گفت: قوانین سفت و سختی در این حوزه تصویب شده و امروز خلاء کار در حوزه پیگیری است که باید نهادهای متولی این حوزه نظیر شهرداریها و سازمان نظام مهندسی مراتب نظارت کامل را داشته باشند.

راه اندازی سامانه های پایش سلامت برخط سازه های مهم مثل برج میلاد و دیگر سازه های بزرگ مسکونی، اداری و تجاری کشور از دیگر راهکارهای مطرح شده در نشست امروز بود و در این خصوص دکتر وحیدی گفت: تحقق عملی این پیشنهاد برای فهم اینکه درجه آسیب پذیری و استحکام سازه ها چه میزان است و چه اقدامات حفاظتی باید صورت گیرد، مهم است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وحیدی در پایان به ضرورت عملیاتی شدن سامانه های هشدار سریع زلزله اشاره کرد و گفت: در وقوع زلزله اثرات جانبی زلزله چه بسا بر اثر عدم آگاهی از زمان زلزله و اتخاذ اقدامات مراقبتی بیشتر از خود زلزله باشد و برای همین باید این امکان در کشور ایجاد شود که با استفاده از ابزارهای ممکن مردم را در جریان وقوع احتمالی زلزله قرار دهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین