در گفت و گو با الف مطرح شد هارپ و سونامی در کار نبود/ چرا زلزله هرمزگان تخریب زیادی نداشت؟

محمد فیروزی، گروه اجتماعی الف،   4000824115 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توضیح دو عامل زمین‌شناسی مرتبط با زلزله هرمزگان و ویژگی‌های بافت جمعیتی منطقه درباره کم بودن خسارت‌های آن توضیحاتی ارايه کرد و برخی شایعات منتشره در این باره را رد کرد. . 

هارپ و سونامی در کار نبود/ چرا زلزله هرمزگان تخریب زیادی نداشت؟

به گزارش الف، روز یک‌شنبه هفته جاری در منطقه «فین» استان هرمزگان 2 زلزله به فاصله یک دقیقه رخ داد که بزرگی آنها بیش از 6 ریشتر بود و همین موجب شد انتظارات برای خسارت‌های این زلزله زیاد ارزیابی شود. به‌ویژه که ویدئوهای کوتاهی از لحظات وقوع زلزله منتشر می‌شد که حتی تریلی‌های 18 چرخ و خودروهای سنگین در حال تکان خوردن عجیب و غریب هستند.

با این حال خوشبختانه گزارش‌ها بعد از 24 ساعت حکایت از این داشت که این مناطق دچار خسارت سنگین فروریختن ساختمان‌ها و منازل مردم نشده‌اند و به‌جزء چند مورد فروریختن‌های سازه‌ها خسارت سنگینی گزارش نشده است. 

اولین تحلیل از سبک بودن خسارت‌ها

در نگاه اول ممکن است برخی تحلیل کنند زلزله‌های فوق در مناطق روستایی رخ داده و نوع سازه‌های این نواحی ساده هستند بنابراین اگر هم تخریب شود چندان چشم‌گیر نیست. اما از نگاه علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و از کارشناسان خبره زلزله‌شناسی علاوه بر این برای موضوع یاد شده توضیحات علمی دیگری نیز وجود دارد. 

2 عامل اصلی کم بودن خسارت‌ها

به گفته رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  در منطقه فین هرمزگان خوشبختانه تخریب‌ها گسترده نبود و به فروریزش ساختمان‌ها به جزء چند مورد معدود منجر نشد که این موضوع را ناشی از 2 عامل می‌دانم. 

بیت‌الهی  در گفت‌وگو با خبرنگار الف تاکید کرد: عامل اول به نوع سازندهای زمین‌شناسی در منطقه هرمزگان و شمال آن مربوط است که بیشتر از نوع سازندهای رسوبی هستند که باعث جذب امواج لرزه‌ای می‌شود. این سازندها از عمق زمین که زلزله رخ می‌دهد تا به سطح زمین برسد باعث جذب آن می‌شوند. [اشاره به کاهش قدرت تخریبی امواج لرزه‌ای]

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: عامل دوم به کانون و عمق وقوع این زلزله‌ دوقلو در هرمزگان مربوط می‌شود. زلزله‌ اخیر با اینکه اعلام شد در عمق 15 کیلومتری رخ داد اما به‌نظرم عمق بیشتری داشت. 

اثر چراغ قوه‌ای و توضیحی برای شدت تخریب

وی در توضیح رابطه عمق زلزله با اثرات تخریبی آن این‌طور گفت:‌ در این مواقع از اصطلاح «اثر چراغ قوه‌ای» استفاده می‌شود. هنگامی‌که چراغ قوه در نزدیک یک دیوار روشن می‌شود محدوده‌ای کوچک اما با شدت نور زیاد را روشن می‌کند. بالعکس وقتی چراغ قوه را از دیوار دور می‌کنیم و به سطح آن نور می‌تابانیم محدوده‌ای وسیع و با شدت کمتر روشن می‌شود. 

این زلزله‌شناس تاکید کرد: زلزله که در کانون عمیق‌تر رخ می‌دهد امواج آن در مناطق گسترده‌تری احساس می‌شود اما از نظر قدرت تخریبی تا این امواج به زمین برسد از قدرت تخریبی و انرژی آن کاسته می‌شود. 

تراکم کم جمعیتی هرمزگان مزید بر علت

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: به غیر از دو عامل فوق منطقه هرمزگان از نظر تراکم جمعیتی هم تراکم کمی دارد و در بعضی روستاهای آنجا خانواده‌های کمی زندگی می‌کنند. این باعث می‌شود که اثرات تخریبی زلزله بر جمعیت کمتری باشد. 

ویژگی زلزله‌های منطقه هرمزگان 

وی در بخش دیگری داد: در محدوده شمال تنگه هرمز و در بخش انتهایی ایالت زاگرس به لحاظ زمین‌شناسی یک گسل‌هایی وجود دارد که در بخش زاگرس شانه‌ انتهایی آنها به‌ یکدیگر می‌رسند. در این محدوده یک سیستم گسلی دیگری هم وجود دارد که شامل نواحی غرب مکران می‌شود که با گسل شمالی جنوبی محدوده زاگرس تلاقی تکتونیکی دارد. 

بیت‌الهی با اشاره به اینکه این منطقه از نظر زلزله‌خیزی حالت فعالی دارد و طی چند سال اخیر زلزله‌های دیگری نیز در آنها رخ داده است، افزود: از نظر خصوصیات سازندی و زمین‌شناسی در این منطقه زلزله‌های خیلی بزرگ به‌ندرت رخ داده اما زلزله‌های بزرگ و متوسط متعددی در آن به‌وقوع پیوسته است. 

این زلزله‌شناس در ادامه گفت: در منطقه فین هرمزگان شاهد بودیم یک جفت زلزله یا «زلزله دوقلو» به فاصله 1 دقیقه و 34 ثانیه رخ داد. بزرگی‌های این دو زلزله نیز کمابیش یکسان بود. پس از آن هم پس‌لرزه‌های متعددی رخ دادند. مشابه چنین مدل زلزله‌هایی را پیشتر در منطقه اهر و ورزقان و بخشی از کرمان شاهد بودیم. 

وی تاکید کرد: وقوع زلزله به این مدل یک موهبت تلقی می‌شود چرا که آزادسازی انرژی‌های لرزه‌ای آن ماهیتی پلکانی دارد و کل انرژی به‌یکباره تخلیه نمی‌شود. 

ازگله کرمانشاه  هم با این گسل لرزید

در بخش دیگری بیت‌الهی خاطر نشان کرد: زلزله اخیر هرمزگان مربوط به گسل پیشانی زاگرس است که پیشتر در 21 آبان سال 96 هم مسبب وقوع زلزله‌ای در ازگله کرمانشاه شد. این گسل در راستای خود داری سگمنت‌های مختلفی است که هرکدام موجب لرزه‌هایی می‌شوند. 

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپس گفت: منطقه‌ای که به‌تازگی در آن زلزله رخ داد از نظر کیفیت ساختمان‌ها و سازه‌های آن وضعیت مناسبی ندارد. بسیاری از ساختمان‌ها فاقد اسکلت فلزی هستند و عمدتا با خشت و گل ساخته شده‌اند. بسیاری سازه‌ها مهندسی‌ساز نیست. این وضعیت را در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هم می‌بینیم. به‌ویژه سازه‌ها در بخش‌های روستایی واجد چنین خصوصیاتی هستند. 

 

 

پس‌لرزه‌ها زود تمام می‌شوند

در بخش دیگری بیت‌الهی با اشاره به وقوع پس‌لرزه‌های متعدد در زلزله هرمزگان بعد از دو زلزله اصلی گفت: گزارشی که از مراکز ثبت امواج زمین لرزه ثبت می‌شود مربوط به لرزه‌هایی است که بیش از 2.5 ریشتر قدرت دارد. این پس لرزه‌ها در مناطقی از جنوب هرمزگان و تنگه هرمز و جزایر خلیج فارس ثبت شده است. معتقد هستم مدت این پس لرزه‌ها بیش از چند روز به طول نخواهد کشید. 

وی افزود: در مورد زلزله کرمانشاه تا یک سال هم پس لرزه ثبت شد اما در زلزله محدوده هرمزگان این پس‌لرزه‌ها تا یک هفته گسترش نخواهد داشت و احتمال اینکه زلزله بزرگ دیگری رخ بدهد نیز وجود ندارد. به‌این ترتیب بعد از چند روز یک سکون نسبی در منطقه حاکم می‌شود. 

نمی‌تواند «هارپ» باشد!

این زلزله‌شناس درباره گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی درباره اینکه زلزله اخیر هرمزگان یک رخداد طبیعی نبوده بلکه ماحصل کار انسانی در قالب پدیده «هارپ» بوده است نیز این‌طور توضیح داد: پدیده هارپ از امواج الکترومغناطیسی به‌وجود می‌آید و در آن امکان ایجاد زلزله‌ای به این بزرگی نیست. حتی اگر پدیده‌ای این چنین بتواند لرزه‌ای به این بزرگی ایجاد کند نمی‌تواند پس‌لرزه‌های مکرر بعد از آن را ایجاد کند. سکانس‌ پس‌لرزه‌های متعدد و بزرگی آنها چنان است که نمی‌توان غیر از پدیده تکتونیکی فرضیه‌ دیگری قائل باشیم. 

وی گفت: زلزله اخیر حتی در مناطقی از اروپا احساس شد. درحالی‌که عوامل انسانی و هارپ در ایجاد انرژی لرزه کسری از اعشار را هم نمی‌توانند تشکیل دهند. به‌عنوان مثال خیلی انرژی لازم است تا زلزله هرمزگان بتواند در شهر رفسنجان، جنوب ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس احساس شود. 

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد:‌ شکل رکوردی که لرزه‌نگارها برای این زلزله ثبت شد نیز نشان می‌دهد عوامل طبیعی باعث رخ‌داد آن هستند. چرا که در هارپ یک انفجار رخ می‌دهد و شکلی که لرزه‌نگارها ثبت می‌کنند ویژگی‌های متمایزی دارد. 

سونامی‌ نمی‌آید...

بیت‌الهی در پاسخ به شایعه دیگری در فضای مجازی درباره زلزله هرمزگان مبنی بر وقوع سونامی در منطقه تنگه هرمز گفت: تصور وقوع سونامی در چنین منطقه‌ای که زلزله شد و منطقه جنوبی کشور نداریم. البته در دریای عمان در سال 1945 بعد از یک فعالیت گسلی زیر بستر دریا یک سونامی رخ داد. اما در آب‌های کم‌عمق تنگه هرمز احتمال بروز سونامی نیست. 

دیدگاه کاربران

هلک۲۲۹۱۱۷۶۰۲:۰۴:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
به نام یزدان مهندس که خودت مهندس میخوانی قبول اول علت طولانی بودن زلزله اب دریاست یعنی دریا ودریا خودش امواجی قوی تر از زلزله دارد منتها ساکن است جای مشخص اگر امواجی به اب برخورد بکند قدرت میگیرد زیرا امواج دریا قوی تر است دوم تداخل موج یا فرکانس باعث اخلال میشود اگر موج باشد در موج در هوا دست ولی دریا موج دارد وتداخل موج بر قدرت او می افزاید وکمی دیر خود را نشان میدهد سونامی ژاپن زلزله نداشته ولی چرا خود را اهل علم نخوان هر جا علم نداری نمیشود زیرا هرچه خدا بخواهد شدنی است از کجا میدانی نمیخواهد اول از همه فکر وزود جواب نده بدرود
ناشناس۲۲۹۱۴۴۹۰۹:۴۴:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
با منطق بعضی از افراد، زلزله حاصل گناهان مردم است!!!
ناشناس۲۲۹۱۵۴۶۱۰:۴۲:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۵
۱، آیا یقین داری که حاصل گناه نیست؟ برهانت چیه؟ ۲، علت مادی لرزش زمین جابه‌جایی صفحات یا فشار گاز درون زمین یا… است، علت وجود همین‌ها و این قوانین چیه؟ آیا گناه یک فرد که خودش یک عمل فیزیکیه، کمتر از اثر پروانه‌ایه؟ آیا می‌تونیم بگیم سیرشدن انسان به‌خاطر تأثیر موادی در خون بر اعصابه و اصلاً ربطی به تهیهٔ غذا و تکان‌خوردن دست و ورود غذا به دهان و ورودش به معده و جذب توسط دیوارهٔ معده و روده و… نداره؟
ناشناس۲۲۹۳۴۱۴۱۳:۵۰:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۲۶
تو میتونی ثابت کنی که حاصل گناه و انرژی های منفی نیست؟ دنیا ساخته شده از مثبت و منفی و انرژی هاست گناه و موج منفی رو دست کم نگیر
ناشناس۲۲۹۱۵۱۱۱۰:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
اگر به سایت «رهگیری زلزله» مراجعه کنید، در همان روز چندین زلزله نسبتاً شدید در نقاط مختلف دنیا به وقوع پیوسته. زلزله در جنوب استرالیا هم باعث وحشت مردم شده است.
ناشناس۲۲۹۲۵۲۰۲۱:۲۵:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
آره ریشترهاش هم خیلی به هم نزدیکه.
ناشناس۲۲۹۱۵۶۹۱۰:۵۰:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
این چی میگه؟! یکی ترجمه کنه
ناشناس۲۲۹۱۱۹۸۰۳:۲۱:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
به خیر گذشت. ولی همیشه اینقدر خوش شانس نخواهیم بود.
داود۲۲۹۱۲۱۰۰۴:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
این زلزله نبود بمب اتم امتحان کردن داخل کوهای سمت رضوان
ناشناس۲۲۹۱۴۱۳۰۹:۲۷:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
بمب اتم بچه بازی نیست . نیاز به سواد دارد
داوود۲۲۹۲۰۸۱۱۴:۴۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دوست عزیز چرا با اینهمه استعداد وهوش و ذکاوت به موصاد و سیا کمک نمی‌کنید، بخداحیف میشی هر کسی نمی‌تونه محل آزمایش بمب اتمی رو با این دقت تشخیص بده... پایدار و پیروز باشید
ناشناس۲۲۹۲۱۱۱۱۵:۰۰:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
شایعه نکن لطفاً
ناشناس۲۲۹۲۲۲۳۱۶:۳۴:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
حالا هرچی بود به دوستان توصیه میشود خیلی با صفحات تکتونیک دست ورزی نکنند.
ناشناس۲۲۹۱۲۹۰۰۷:۳۸:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
پس چرا ۸۰ درصد زلزله های ایران اطراف نیروگاه هسته ای بوشهر اتفاق میوفته ؟
ناشناس۲۲۹۱۴۴۷۰۹:۴۳:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
من نمیدونستم سرپل ذهاب و بم و آذربایجان و تهران و ... همه اطراف بوشهر هستن!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۲۹۱۷۹۷۱۲:۲۰:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
عه چقدر فک کردی این تخیلات رو بافتی
ناشناس۲۲۹۱۲۹۹۰۷:۵۳:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
لابد میخواهید بگید بخاطر استقرار دولت جهادی میدانی مقاومتی این زلزله تخریب نداشته !
ناشناس۲۲۹۱۴۵۱۰۹:۴۵:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
این حرفها مخصوص طرفداران روحانی بود، ما نه خودمون اینقدر ساده هستیم نه بقیه رو اینقدر ساده فرض کردیم!! اینجور حرفها رو اونایی میگن که الان دارن شایعه میکنن زلزله بخاطر آزمایش اتمی بوده!!
ناشناس۲۲۹۲۵۲۸۲۱:۴۳:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۲۵
لابد میخوای بگی از هک پمپ بنزین ها که هیچ دعوا و درگیری رخ نداد بدجور عصبانی و کینه به دل گرفتی که اومدی اینجا انتقام بگیری.
ناشناس۲۲۹۱۳۰۰۰۷:۵۳:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
اینکه خسارت نداشت بستگی به حرکت داشت اگه موقع تکان خوردن ترمز ناگهانی دربین حرکت بود کلی ساختمان از هم می پاشید بعضی موقع راننده ترمز میگیره مسافران متوجه نمی شوند بعضی وقتها همه روهم میریزند این زلزله هم چی حالتی داشت
ناشناس۲۲۹۱۳۰۴۰۷:۵۶:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
اگر هارپ نیست پس چیست که همش دور و بر نیروگاه اتمی بوشهر میلرزد ؟!!!
ناشناس۲۲۹۲۵۱۶۲۱:۲۰:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
لطفا با همکارانتان هماهنگ باشید حداقل یکی تون بره یه سایت دیگه اینو بنویسه. یک دونه از این نظر برای شبهه انداختن توی ذهن مردم کافی است.
ناشناس۲۲۹۱۳۳۶۰۸:۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
بیشتر بخش ها در مورد خسارات کم توجیه بود تا دلایلی منطقی. ولی بقیه بخش ها جالب بود و سپاس.
بیگی29۲۲۹۱۳۵۵۰۸:۳۹:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
در بندرعباس،عید سال۵۵ هم دقیقا دو زلزله حدود ۷ ریشتر به فاصله چند دققه رخ داد زمین به شدت و با صدای وحشت ناکی تکان میخورد ولی در شهر بندرعباس خسارتی نداشت فقط هتل جدیدالساختی چند ترک بر داشت و یکی دو نفر هنگام فرار مصدوم شدند اما در روستاهای دور تر خسارات و کشته قابل توجهی بجا گذاشت.آیا علت بستر شنی بندرعباس و بستر سنگی روستا ها نیست؟
ناشناس۲۲۹۲۲۴۷۱۶:۴۶:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دوست عزیز.اینکه این زلزله خسارت چندانی نداشت بخاطر سازه ها و مهم تر از همه بخاطر کوه نمک هرمز هست که به عمق چندین متر از هرمز تا رشته کوه رسیده و باعث شده گسل ها حرکت نرمی داشته باشن.
کشاورز۲۲۹۲۲۷۳۱۷:۰۰:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۵
آقای بیگی عزیز در میان نظرها، سوال شما ارزش پاسخگویی دارد. اگر تاریخچه زمانی تحریک زمین در بستر سنگ لرزه ای با تحریک زمین در بستر آبرفتی شامل شن یا هر نوع آبرفت دیگه در اثر یک زلزله بررسی بفرمائید ملاحظه می گردد که وجود بستر آبرفتی بشدت دامنه تحریک را افزایش داده و بنابراین اگر با فرض صحیح بودن اطلاعات شما مبنی بر شنی بودن بستر شهر بندرعباس و سنگی بودن بستر روستاها، نتیجه گیری عدم تخریب و خسارت در بندرعباس به نسبت تخریب در روستاها حتما غلط خواهد بود
ناشناس۲۲۹۱۳۹۴۰۹:۱۷:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
هارپ چیه ؟
بیگی29۲۲۹۱۵۷۰۱۰:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۵
گفته میشود قدرت های بزرگ بخصوص آمریکا سیستم فرستنده های امواج رادیوئی با قدرت بسیار زیاد دارند که با جهت دهی به آن تغییرات آب و هوا و زلزله را بوجود می آورند حد اقل برای زلزله قاب قبول نیست .در مورد آب و هوا هم زیادنمیتوان باور کرد به قول معروف کل اگر طبیب بودی سر خود دوا میکرد.
وطن۲۲۹۲۰۷۰۱۴:۳۷:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
به صورت خلاصه : هارپ نیروگاهی در آلاسکای آمریکاست که یک پروژه پژوهشی است که در دوران جنگ سرد ابتدا توسط شوروی ابداع شد و در سال ۱۹۹۳ توسط آمریکا مدل پیشرفته ترش رو ساختن که برای بررسی و پژوهش دربارهٔ لایهٔ یونوسفر با استفاده از امواج رادیویی تأسیس شده‌است. که امواج الکترومغناطیسی رو به دورترین لایه زمین یعنی یونوسفر میفرستد سپس آن موج را به هر قسمتی از زمین منعکس می‌کنند که باعث زلزله و سونامی و اخلال در سیستم های ماهواره بری و... میشود.البته نظریه های زیادی داره که هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است.
ناشناس۲۲۹۱۴۰۸۰۹:۲۵:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
ما که هنوز داخل آپارتمان نمی ریم شب ها تو پارک ها پس لرزه های بالا ۴ ریشتر مدام اتفاق می افته
دو کلمه حرف حساب۲۲۹۱۸۲۵۱۲:۳۲:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
دو دلیل داشت که خسارت وحشتناک نبود یک : عمقی که زمین لرزه داشت دو : رویه خاک منطقه بین سه تا پنج متر شنی هست که مثل ژله عمل می کنه و ارتعاشات را میگیره هر جا خاکش سفت و سنگلاخ بوده ترکونده
ناشناس۲۲۹۲۱۲۲۱۵:۰۴:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
. فقط رحم خدا بوده که شامل مردم استان هرمزگان بوده دیگه چیزی. دیگه ای نبوده
ناشناس۲۲۹۲۳۸۶۱۸:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۵
موافقم باهات خدا رحم کرد ایشالله که زودتر پس لرزه ها تموم بشه همین که سالمیم خداروشکر زلزله وهارپ وچیزای دیگه اصلا مهم نیست خدایا هزار مرتبه شکرت
ناشناس۲۲۹۲۶۲۱۲۳:۲۲:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
سلام در هر صورت خدا به همه ما رحم کرد خدایا شکرت
ناصر۲۲۹۲۲۹۷۱۷:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۲۵
بخیر کذشت خدا رحم کرد بااین همه بدبختی که داشتیم واقعا جای شکر دارد
ناشناس۲۲۹۲۴۳۷۱۹:۴۲:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مهندس مرکز زلزله اطراف روستایی رضوان بوده الان ساختمانها سست شدن با کوچک ترین پس لرزه دارن میریزن دیروز خونه من با کوچکترین پس لرزه ترک برداشته دیواراش
ناشناس۲۲۹۲۵۷۸۲۲:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مدت زمان لرزشش کم بود والاهمه جاروباخاک یکسان میکرد
ناشناس۲۲۹۲۵۹۶۲۲:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مگه قراره با شش ریشتر زلزله تخریب زیاد ایجاد بشه واقعا اگه ساختمانها و تاسیسات درست ساخته بشن نباید تا بیش از هفت ریشتر هم تخریب ایجاد بشه
ناشناس۲۲۹۳۰۹۴۱۱:۰۷:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۶
ما که طبقه 5 هستیم مردم زنده شدیم تمامی نداشت مثل ژله میلرزوند
ناشناس۲۲۹۳۲۳۳۱۲:۲۴:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۶
برید خدا رو شکر کنید به ما رحم کرد من که فکر نمیکردم پنج طبقه رو سالم بیام پایین اونم با سه تا بچه خدایا هزاران بار شکرت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین