برنامه مذاکرات هسته‌ای تغییر می‌کند؟

گروه سیاسی الف،   4000824011 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
برنامه مذاکرات هسته‌ای تغییر می‌کند؟

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه هفته گذشته به چهار کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا سفر و با همتایان خود درباره مذاکرات پیش رو که قرار است در وین برگزار شود رایزنی و گفت‌وگو کرد. باقری در مادرید با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. قرار است دور هفتم مذاکرات ایران و 1+4 برای احیای برجام در هشتم آذرماه در شهر وین از سر گرفته شود.

در حال حاضر مسئله حائز اهمیت آن است آیا دور هفتم مذاکرات وین در ادامه شش دور مذاکرات قبلی خواهد بود یا قرار است از نقطه ابتدایی بحث و گفت‌وگو شود. در هفته‌های اخیر مسئولان سیاست خارجی ایران به‌صراحت عنوان داشته‌اند که روش اول را قبول ندارند.

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز جمعه بیست و یکم آبان ماه در اینستاگرام نوشت: «جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفتگو‌های پیشین، بماند. ضمن این‌که آنرا در دسترس خود دارد. معتقدم اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن‌هم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است».

البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر رویکرد ایران نسبت به مذاکرات هسته‌ای چشم‌انداز رسیدن به یک توافق هسته‌ای بسیار سخت و کمرنگ شده است. ازیک‌طرف دولت آمریکا به‌شدت پیگیر خواسته های غیر برجامی در چارچوب منافع زیاده‌خواهانه خودش است. به همین دلیل است که بارها از اصلاح بندهای مرتبط با غروب آفتاب (بندهایی که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آن‌ها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از دوره‌ زمانی مشخص منقضی می‌شود) و لزوم انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای و موشکی سخن گفته است. از سوی دیگر ایران نیز شروط مشخص و سختی را پیش روی آمریکا قرار داده است که به نظر می‌رسد در صورت پافشاری و اصرار بر آن‌ها با توجه به خوی زیاده‌طلبانه و استکباری آمریکا، رسیدن به یک توافق ناممکن شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه هفدهم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: «مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آن‌ها باید بپذیرند که به‌عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال‌شده یکجا و به‌صورت مؤثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجدداً دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن‌ها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد».

ای همان شروطی است که در یادداشت اینستاگرامی وزیر خارجه نیز مورد تأکید قرار گرفت. حسین امیرعبداللهیان درباره شروط یک توافق خوب از دیدگاه ایران نوشت: «دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور وارد گفتگو‌ها می‌شود و مصمم به دستیابی به یک «توافق خوب» است، اما این امر مستلزم لغو مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل است. ضمنا یادآوری کردم که اقدامات و قانون‌شکنی‌های آمریکا از جمله تحریم‌های تازه این کشور ارائه تضمین‌های عینی از سوی آمریکا را به یک ضرورت غیرقابل‌چشم‌پوشی تبدیل کرده است».

علاوه بر دور بودن خواسته‌های دو طرف، تهدیدهای جمهوری‌خواهان و کنگره (که بسیار متأثر از لابی صهیونیسم قرار دارد) برای دولت دموکرات آمریکا و توافق هسته‌ای نیز مزید بر علت شده که خوش‌بینی کمتری درباره به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای وجود داشته باشد.

در آخرین مورد تد کروز، سناتور سرشناس ایالت تگزاس روز جمعه، بیست و یکم آبان ماه به خواسته ایران برای تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای واکنش نشان داد.

تد کروز در توییتر با اشاره به گزارش اخیر شبکه بلومبرگ درباره درخواست ایران برای ازسرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای نوشت: «علیرغم رؤیاهای آن‌ها، طبق قانون اساسی [آمریکا] تنها راه برای تحقق آن، این است که [برجام] را به‌عنوان یک معاهده برای تائید سنا ارائه کنند. کاری که بایدن از انجام آن هراس دارد».

با این موانع و کارشکنی‌ها، برخی رسانه‌های صهیونیستی از احتمال توافقی محدودتر از برجام سخن گفته‌اند. روزنامه اسرائیل هیوم، روز یکشنبه، بیست و دوم آبان ماه نوشت: «سناریوهایی که در روزهای اخیر ارائه‌شده این است که دولت بایدن به توافقی بسنده کند که تنها شامل دو عنصر باشد: لغو تحریم‌ها از جانب جامعه بین‌المللی در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم».

البته ممکن است واکنش رسانه‌های صهیونیستی نوعی فضاسازی بر علیه دور هشتم مذاکرات باشد که قرار است کمتر از دو هفته آینده برگزار شود اما موضوع مشخص آن است چشم‌انداز رسیدن به توافق زمانی قطعی به نظر می‌رسد که دولت آمریکا از فشار تحریم‌ها برای وادار کردن ایران به کوتاه آمدن از منافع ملی‌ دست بردارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۸۹۸۷۰۱۲:۱۴:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چقدر حرف برای مذاکره باقی مانده؟ تکلیف مردم را روشن کنید.
ناشناس۲۲۹۰۰۱۰۱۳:۲۳:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اختلافات در جلسه آتی با 4+1 ادامه خواهد یافت. آنها می خواهند مذاکرت از جایی شروع شود که در زمان عراقچی خاتمه پیدا کرد. دوستان می خواهند مذاکرات از نقطه اول شروع شود!
ناشناس۲۲۹۰۳۴۶۱۶:۱۸:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فتح الفتوح عراقچی و ظریف و ....را دیدیم ...بگذارید دولت جدید با نگاهی دیگر کارکند ...موفق می شود
ناشناس۲۲۹۰۷۸۶۲۰:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
امریکایی ها اگر در مورد لغو موثر تحریم ها و خارج نشدن مجدد از برجام نمی توانند تضمین بدهند احیای برجام ممکن نیست و باید قید برجام را بزنند.
ناشناس۲۲۹۰۰۲۴۱۳:۲۹:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
در صورت تعلل، پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده خواهد شد.
ناشناس۲۲۹۰۰۸۴۱۴:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
و البته فصل هفتم منشور ملل متحد. به شورای امنیت این اجازه می‌دهد تا «وجود هرگونه تهدیدی برای صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه» را تعیین کند و اقدامات نظامی و غیرنظامی را برای «برقراری صلح و امنیت بین‌المللی» انجام دهد.
ناشناس۲۲۹۰۵۵۷۱۸:۲۴:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
حالا کی می خواد با ابر قدرت منطقه بجنگد؟ آمریکا حتی توان پاسخ ندارد به خاطر ترس درگیری
ناشناس۲۲۹۰۷۵۸۲۰:۰۹:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهتر است بدانید که قطعنامه 2231 که پیوست برجام است تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است.
ناشناس۲۲۹۰۱۷۴۱۴:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
به جهنم برود مگر ما مسخره اینها هستیم که یک روز تحریم کنند یک روز بردارن
ناشناس۲۲۸۹۸۷۱۱۲:۱۷:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
1000 کیلیو اورانیوم غنی شده چه فایده ای برای کشور دارد؟ جز ضرر و برباد دادن منافع و منابع ملی هیچ خاصیت دیگری نداشته و نخواهد داشت.
ناشناس۲۲۹۰۰۰۲۱۳:۱۷:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
متاسفانه هنوز یه عده فکر میکنن مشکل غرب با ما هسته ای یا موشکی و ... هست...و بدتر اینکه چشمشون رو باز نمیکنن
ناشناس۲۲۹۰۰۰۷۱۳:۱۹:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اگر توافقی صورت گیرد، ایران باید مازاد اورانیوم تعیین شده در قرار داد را به فروش برساند. بدین ترتیب ذخایر اورانیوم کشور را به راحتی از دست می دهیم!!!
ناشناس۲۲۹۰۶۳۱۱۹:۰۵:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خوب بدهیم ایا اقتصاد مردم واجبتر هست یا اورانیوم؟
ناشناس۲۲۹۰۰۶۴۱۳:۴۹:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
محمدعلی پورامیری عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران: اوکراین فقط در سال گذشته یک گیگاوات یعنی معادل ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر روی پشت‌بام‌ها توسعه نیروگاه خورشیدی داشته است.
ناشناس۲۲۹۰۷۹۷۲۰:۲۲:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
دولت روحانی چرا در 8 سال گذشته برای توسعه انرژی خورشیدی هیچ اقدامی نکرد ؟!
ناشناس۲۲۹۰۱۷۶۱۴:۵۱:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
برای کوته فکران که شست و شوی مغزی شده باشند فرقی ندارد چی داشته باشیم یا نه فقط هرچی ارباب گفت بگوییم چشم!
ناشناس۲۲۹۰۱۹۵۱۵:۰۱:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
چرا هسته ای برای تو و دوستانت مهم است که می خواهید از ما بگیرید؟
صمصام۲۲۸۹۸۷۴۱۲:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
معتقدم اگر به تیم مذاکره کننده فقط 6 ماه معادل سقف قانون کار حقوق پرداخت شود آنوقت بهترین توافق تاریخ بشر به نفع ایران امضا خواهد شد !! شک نکنید
ناشناس۲۲۹۰۲۸۶۱۵:۴۸:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
و هم چنین اجاره خونه بدن.
ناشناس۲۲۹۰۷۷۷۲۰:۱۸:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خخخ بهترین توافق تاریخ ترکمنچای برجام بود که امتیازات نقد به حریف دادند و وعده های نسیه تحویل گرفتند !
ناشناس۲۲۸۹۸۷۶۱۲:۱۸:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید. اگر با آمریکا به توافق برسیم، دیگر دشمنی وجود نخواهد داشت که به آن بد و بی راه گفته و مشکلات را گردنش بیاندازیم!
محمد۲۲۹۰۱۶۶۱۴:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیچ .هیچ . فقط گرانی
ناشناس۲۲۹۰۱۷۹۱۴:۵۲:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
خخخخه آمریکا جانت بیشتر دنبال این چیزها هست امان از شست و شو شدگان مغزی که حق و باطل را برایشان عوض می کنند و در اینجا برای ما داستان می گویند
ناشناس۲۲۸۹۸۹۵۱۲:۲۶:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۲۴
فرقی ندارد آخرش ناموس فروشی است و بعد هم دبه شدن
ناشناس۲۲۹۰۰۱۲۱۳:۲۴:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
از کی تا به حال هسته ای ناموس شده است؟
ناشناس۲۲۹۰۱۷۰۱۴:۴۹:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هسته ای یعنی بخشی از ناموس صنعت و دانش کشور و برای خود فروخته ها مشخص است که جایی ندارد
ناشناس۲۲۹۰۱۸۳۱۴:۵۴:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۲۴
ناموس یک کشور یعنی زن و مرد و آب و خاک صنعت و هر چی داشته باشد و به خاطر دشمن آن را واگذار شود یعنی ناموس فروشی همانند ترکمنچمای
ناشناس۲۲۸۹۹۲۸۱۲:۴۲:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مثل روز روشن است که اگر ایران بر لغو تحریمها و الزام راستی آزمایشی آن و تضمین آمریکا به ماندن در برجام اصرار کند ، طرف آمریکائی زیر بار نخواهد رفت. نکته دوم هم اینکه حتی اگر ایران چند پله عقب نشینی کند و تمام شروط غربیها را بپذیرد ، باز هم جمهوری خواهان آمریکا زیر توافق خواهند زد و تحریم ها بر خواهد گشت. نکته سوم اینکه ، اروپا و روسیه و چین مشکل ما نیستند بلکه طرف ما امریکاست، و نکته چهارم اینکه مردم داخل هم تحت فشارهای شدید اقتصادی و بمباران تبلیغاتی عملا در کنار دولتشان نیستند. از بین چهار نکته بالا تنها نکته ایی که قابل حل است، رابطه دولت ایران با مردمش است.
ناشناس۲۲۸۹۹۲۹۱۲:۴۲:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
امریکا نمی خواهد پاشنه آشیل اقتصاد ایران را از دست بدهد و هر طور شده توافق می کند تا بعدا بتواند دوباره تحریم کند و اثر گذار روی اقتصاد ایران
ناشناس۲۲۹۰۰۱۳۱۳:۲۵:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۲۴
باید بهانه تحریم ندهیم. باید در سیاست سر بزیر شده و تنها به منافع ملی خودمان فکر کنیم.
ناشناس۲۲۹۰۰۹۳۱۴:۰۶:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
در سیاست سربزیر شدن با منافع ملی تضاد داره. مثلا امارات میگه سه تا جزیره رو بدین. شما اینجا سربزیر شدن و منافع ملی را برای ما روشن کن.
ناشناس۲۲۹۰۱۸۵۱۴:۵۵:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بعله با برجامی که بتن ریختید و سر بریز شدین را هم دیدیم همانند سعد آباد که کلا در را بستید، برو عمو
امیر۲۲۹۰۲۵۰۱۵:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
حالا شما که رفتی مذاکره بتن نریز توش.
ناشناس۲۲۹۰۷۶۴۲۰:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۲۹۰۰۳۴۱۳:۳۵:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۲۴
آقای پرفسور باقری واقعا یک دیپلمات دشمن شکن هستند که مذاکرات اتمی را برنده خواهند شد .
ناشناس۲۲۹۰۱۲۷۱۴:۲۸:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۲۴
بهتر است صبر کنیم و بعداً که نتایج عالی حاصل شد بگوئیم پیروز شد.
ناشناس۲۲۹۰۰۴۹۱۳:۴۲:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
من قبول دارم که نبایدخودمان راتشنه مذاکره نشان دهیم اماازیه طرف پدرمردم داره درمیادهرروزگرونی هرروزبدبختی برای مردم تاکی بایدبگیم اقاکی مذاکره میشه حداقل اگردنبال نفع مردم هستیم بایداینهمه قضیه راکش نمیدادیم درواقع انهاهرموقع بخواهن دبه میکنن اگریک روزهم زودتربه نتیجه برسیم یک روزاست
ناشناس۲۲۹۰۲۲۸۱۵:۲۳:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۲۴
اين توافق هاي نيم بند دردي را درمان نميكند يا توافق كنيد ومثل بقيه كشورها زندگي كنيم يا بزنيد بيرون ومثل كره شمالي زندگي كنيم اينم يك نوع زندگيست ديگه راه سوم آخرش يكي از اين دو راه خواهد بود
ناشناس۲۲۹۰۳۲۴۱۶:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
سالیان زیادی است که یک چیز را گرفته ایم و بابتش میلیاردها دلار هزینه داده ایم. یک نظر سنجی روی سایتتان بگزارید ببینید چند در صد مردم حاضر هستند یک صدم تحریم ها رو بخاطر تولید هسته ای که ریالی تا کنون از مزایایش مشخص نشده است دفاع کنند.
ناشناس۲۲۹۰۳۴۰۱۶:۱۴:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۲۴
مسئولان فواید غنی سازی را برای مردم تشریح کنند سود و زیان آن را صادقانه برای مردم بیان فرمایید تا مردم متوجه شوند که باید مقاومت کنند.
ناشناس۲۲۹۰۷۶۶۲۰:۱۴:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۲۴
هزینه و فایده برجام چی بود ؟!
ناشناس۲۲۹۱۱۴۸۰۱:۰۴:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۲۵
آخرین تیر در کمان آرش کمانگیر ایرانی!!!! ببینیم چه می کنند. !@!@
ناشناس۲۲۹۱۱۴۹۰۱:۰۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۲۵
تعامل با دنیا باید سرلوحه کار ایران باشد..!
ملا اسحاق۲۲۹۱۲۱۳۰۴:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۲۵
مذاکرات تموم ،با هسته یا بی هسته ،
ناشناس۲۲۹۱۳۵۷۰۸:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۲۵
صلح درجهان مایع آسایش است انشالا که مسعولین ما مردم را درک کنند
فلامرز۲۲۹۱۳۶۰۰۸:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۲۵
انشالا به توافق برسید معشت مردم خوب بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین