معاون سازمان بازرسی کل کشور خبر داد اخطار سازمان بازرسی کل کشور به سازمان محیط زیست

گروه سیاسی الف،   4000822102

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با برشمردن تکالیف دستگاه‌های مسئول در موضوع آلودگی هوا گفت: در حال حاضر در خصوص موضوع آلودگی هوا در شرایط اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار داشتیم؛ بنابراین با توجه به وضعیت اضطرار و مفاد قانون مدیریت بحران، نیازمند راهبری واحد برای پیگیری و هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم.

اخطار سازمان بازرسی کل کشور به سازمان محیط زیست

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، غلامعباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در نشست اجرای قانون «هوای پاک»، ضمن تبیین اهمیت موضوع آلودگی هوا و وضعیت نامناسب آلودگی هوا در کلانشهرها به خصوص شهر تهران گفت: انتظار داریم علاوه بر پیگیری دستگاه‌ها، رسانه‌ها و افکار عمومی نیز عمل به وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را مطالبه و نقد کنند.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با برشمردن تکالیف دستگاه‌های مسئول گفت: در حال حاضر در خصوص موضوع آلودگی هوا در شرایط اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار داشتیم؛ بنابراین با توجه به وضعیت اضطرار و مفاد قانون مدیریت بحران، نیازمند راهبری واحد برای پیگیری و هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم.

ترکی تصریح کرد: بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاه ها، اجرا نشده است. در این قانون اعتبار لازم نیز پیش‌بینی شده و در ماده ۳۳ قانون هوای پاک به طور صریح تعیین شده است. از طرفی بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد مفاد ماده ۳۳ مذکور و سایر مقررات در زمینه تامین بودجه و هزینه‌کرد به درستی و کامل محقق نشده و ما نیز پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد تا مشخص شود که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته و یا تخطی شده است.

وی در ادامه افزود: در این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست دو تکلیف قانونی دارد؛ یک دسته از آن‌ها، ناظر بر تکالیف خود دستگاه است و دسته دیگر نیز نظارت بر اجرای قانون و آیین‌نامه‌های قانونی است. بنابراین انتظار داریم این سازمان به هر دو وظیفه خود عمل کند و در این زمینه اخطار لازم را داده‌ایم.

ترکی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ و هم در سال جاری بازرسی‌های متعددی را انجام داده ایم و نشست‌های تخصصی در این زمینه برگزار شده است. در همین راستا دستگاه‌های متخلف را به مراجع قانونی معرفی کرده و با احراز تخلف و ترک فعل چند دستگاه، موضوع به هیات تخلفات نهاد ریاست جمهوری اعلام شده است.

در ادامه نمایندگان دستگاه های اجرایی ضمن بیان گزارش عملکرد، نسبت به طرح دیدگاه ها، چالش های اجرای قانون از جمله؛ نبود راهبر و هماهنگ کننده، عدم هماهنگی برخی مفاد قانون موصوف با واقعیت های جامعه و مسایل اقتصادی آن، عدم توازن استاندارد سوخت با استاندارد خودروها، فقدان ردیف بودجه خاص در قانون و عدم احصاء درآمدهای ناشی از اجرای قانون و ... پرداختند.

همچنین در این نشست برخی اساتید دانشگاه و صاحبنظران حاضر در جلسه نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص راهکارهای عبور از شرایط فعلی بیان کردند.

در پایان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: گزارش مدیریتی همه دستگاه‌ها ارائه و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت پیشنهادها و راهکارها را جمع بندی خواهیم کرد.

ترکی در ادامه تاکید داشت: ذکر کاستی‌ها در این جلسه به معنی نادیده گفتن عملکرد دستگاه‌های مسئول نیست و هدف در این جلسه بیشتر تاکید بر اجرای تکالیف قانونی اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: دستگاه های مسئول در زمینه تامین بودجه و اعتبارات موضوع قانون را دنبال کنند تا منابع موجود برای اجرای قانون هوای پاک تامین شود.

معاون سازمان بازرسی کل کشور همچنین از دستگاه‌های ذیربط در قانون هوای پاک خواست نسبت به ثبت اقدامات خود در سامانه پایش قانون هوای پاک اقدام کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: نتایج بررسی‌های تکمیلی در خصوص اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها را حتما پیگیری خواهیم کرد و ناگزیر هستیم که اگر کوتاهی در اجرای هر بخش از قانون صورت گرفته باشد ضمن اعلام عمومی، به مبادی مربوط منعکس کنیم.

ترکی همچنین با اشاره به بین بخشی بودن تکالیف در قانون هوای پاک و مشخص نبودن راهبر و هماهنگ کننده از وزارت کشور خواست با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود نظیر قانون مدیریت بحران و شرایط اضطرار، تکالیف خود را در راستای راهبری موضوع تا حصول نتیجه دنبال کند.

وی از دستگاه‌های مسئول خواست درآمدهای حاصل از اجرای قانون هوای پاک را تاکنون احصاء و گزارش کاملی در این خصوص به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنند.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در عین حال خواستار تشکیل کمیته تخصصی با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصادی و دارایی و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور هماهنگی و تدوین شیوه نامه وصول و نحوه هزینه کرد اعتبارات و درآمدهای حاصل از اجرای قانون هوای پاک شد؛ به نحوی که کلیه درآمدهای ناشی از جریمه های موضوع این قانون تفکیک و در اجرای ماده ۳۳ قانون هوای پاک در اجرای تکالیف قانونی تخصیص یابد.

وی همچنین از وزارت نیرو خواست ضمن «تجهیز نیروگاه‌های مازوت‌سوز به تجهیزات کاهنده دی اکسید گوگرد گازهای خروجی» در راستای «توسعه، تولید و عرضه انرژی های تجدید پذیر و پاک» اقدام کند به نحوی که حداقل ۳۰ درصد برق سالانه مورد نیاز کشور از انرژی تجدیدپذیر باشد.

«ارتقاء استاندارد ملی تولید بنزین، نفت کوره و نفت – گاز و استانداردهای خودرویی»، «اجرای طرح کهاب با اولویت جایگاههای سوخت ۸ کلانشهر کشور» و « تدوین و بروزرسانی استانداردهای ملی موضوع قوانین و مقررات هوای پاک »خواسته ترکی از وزارت نفت و سازمان ملی استاندار بود.

در نهایت معاون نظارت و بازرسی کل کشور دستگاه های مسئول را مکلف کرد ظرف مدت دو هفته توضیحات تکمیلی از چگونگی اجرای تکالیف قانونی، چالش ها و موانع موجود را تهیه و به صورت مستند به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنند.

دومین نشست علمی و تخصصی با موضوع بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای قانون هوای پاک (چالش ها و راهکارها ) سه شنبه گذشته با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد ایران، راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، بازرسی های کل مرتبط سازمان بازرسی کل کشور (بازرسی  امور جهاد کشاورزی و محیط زیست، بازرسی امور صنعت، معدن و تجارت و بازرسی امور ریاست جمهوری و امور خارجه و بازرسی امور راه و شهرسازی) و همچنین برخی اساتید دانشگاهی و صاحبنظران در محل سالن کوثر سازمان بازرسی کل کشور با مدیریت معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان برگزار شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین