دیدارهای برجامی باقری با مقامات انگلیس و فرانسه

گروه جهان الف،   4000817130

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران قرار است در جریان سفرش به پایتخت چند کشور اروپایی، روز پنجشنبه با مقامات وزارت امور خارجه انگلیس در لندن دیدار کند.

دیدارهای برجامی باقری با مقامات انگلیس و فرانسه

 جزئیات این برنامه هنوز منتشر نشده است. اما پتریک وینتور سردبیر روزنامه گاردین خبر داد که معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران یازدهم نوامبر با دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه انگلیس ملاقات خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف‌های اروپایی عضو این توافق، در توئیتی عنوان کرد که وزارت امور خارجه انگلیس از ایران می‌خواهد که از فرصت برای بازگشت به برجام سریعا استفاده کند.

پیشتر سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر باقری به پایتخت سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و احتمالا اسپانیا در مقام معاونت سیاسی خبر داد و گفت: در این سفرها درباب مسایل دو جانبه و منطقه‌ای گفت وگو می‌شود اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد تیم است درباره مذاکرات پیش رو هم صحبت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایران همانطور که مواضع خود را برای دوستان تشریح کرده، مادامی که اطمینان قطعی پیدا نکند که تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی ایالات متحده به صورت یکجا و موثر، قابل تضمین عینی و راستی آزمایی برداشته نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد. در واقع تا درباره همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

 

باقری سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی درباره برجام دیدار می‌کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی درباره برجام رایزنی خواهد کرد.

 به گزارش فارس، یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رسانه‌های بین‌المللی گفته «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی دیدار و درباره برجام رایزنی خواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز گفته بود: «علی باقری این هفته عازم چند کشور اروپایی است و به سه پایتخت اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین احتمالا یکی دو کشور دیگر از جمله اسپانیا سفر خواهد داشت و این سفر در مقام معاون سیاسی انجام و موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد که مورد علاقه دو طرف است در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای. البته طبیعی است چون مذاکره کننده ارشد ایران است در خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو هم صحبت خواهد کرد.»

وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را برای دوستان خودش به صورت دقیق تشریح کرده و هم در سفرهای پیش رو تشریح خواهد شد.مادامی که ایران اطمینان قطعی نیابد که تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا یک جا و موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد.»

خطیب‌زاده بیان کرد: «تا همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.»

در حال تکمیل...


  
  
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین