توضیحات قالیباف درباره منع تردد شبانه/ روایت ظریف از گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما/ درخواست یک نماینده از رئیسی برای بازرسی از انتصابات

گروه سیاسی الف،   4000816119 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات قالیباف درباره منع تردد شبانه/ روایت ظریف از گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما/ درخواست یک نماینده از رئیسی برای بازرسی از انتصابات

آمار کرونا در ایران

 طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۶ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۸۱۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۲۹۹ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر دُز دوم و ۱۷۸ هزار و ۹۰۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۶۳۸ هزار و ۶۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: ایمنی زایی حاصل از واکسیناسیون عمومی آذرماه محقق می شود

***

روایت ظریف از گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما

فرهیختگان با نگاهی به خاطرات منتشر شده روحانی در مجله آگاهی نو نوشت: «خاطرات منتشرشده روحانی در آگاهی نو پیرامون حضور وی در شورای عمومی سازمان ملل‌متحد و تماس تلفنی 20 دقیقه‌ای باراک اوباما با او در بازگشت از سفر نیویورک، روایت کاملی نیست و از چند منظر قابل‌نقد است.

به‌عنوان مثال در روایت آگاهی نو این‌گونه آمده است: «متاسفانه برخی روایت‌های نادرست از این گفت‌وگو می‌توانست اعتماد رهبری را سلب و مذاکرات را دچار بحران کند، تا جایی‌که آقای هاشمی‌رفسنجانی دوست دولت هم فکر می‌کرد این تلفن از قبل برنامه‌ریزی شده بود و همین تصور را هم منتقل کرده بود، اما واقعیت این نبود. واقعیت اشتیاق دولت آمریکا بود و نه شادی هیات ایرانی.»

این روایت روحانی از تماس تلفنی اوباما با وی ازمنظر تاریخی موردخدشه است و می‌توان به‌وسیله خاطرات ثبت‌شده ظریف، عراقچی، علی‌اکبر صالحی و مجید تخت روانچی در کتاب راز سربه‌مهر آن را رد کرد.

در این کتاب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معتقد است روحانی تنها به شرط پذیرش علنی حق غنی‌سازی ایران توسط رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به دیدار مستقیم با اوباما می‌شود؛ شرطی که مورد پذیرش آمریکایی‌ها قرار نمی‌گیرد و درنهایت مساله دیدار مستقیم روسای‌جمهور دو کشور منتفی می‌شود، بعد از این طرف آمریکایی پیشنهاد گفت‌وگوی تلفنی را می‌دهد؛ پیشنهادی که توسط روحانی پذیرفته می‌شود و وی حتی شماره تلفنی نیز برای انجام این تماس به طرف آمریکایی معرفی می‌کند.

در صفحه 262 کتاب راز سربه‌مهر در این رابطه آمده است:

«هنگامی که پاسخ منفی اوباما برای اعلام پذیرش غنی‌سازی به نماینده دکتر روحانی ابلاغ می‌شود و دکتر زمانی‌نیا نیز با دیدار مخالفت می‌کند، طرف آمریکایی به‌شدت از عدم انجام ملاقات اظهار نگرانی کرده و آن را برای روند مضر ارزیابی می‌کند. پس از چند رفت‌وآمد بین دو هیات، آمریکایی‌ها مجددا تماس گرفته و علاقه اوباما به گفت‌وگوی تلفنی را ابراز می‌دارد و این‌بار دکتر روحانی می‌پذیرند. شماره تلفن آقای خزاعی (سفیر و نماینده وقت ایران در سازمان ملل متحد) دراختیار آنها گذاشته شد که تماس را ازطریق آن خط برقرار کنند.»

همچنین یکی از نکات مهمی که روحانی به آن نپرداخته است، مربوط می‌شود به طرح تعدادی از همراهان وی در نیویورک برای ایجاد زمینه ملاقات مستقیم میان اوباما و روحانی؛ طرحی که گویا ظریف با آن مخالف بوده و آن را ناکارآمد می‌دانسته است و به‌دلیل همین مخالفت نیز بدون اطلاع وزیرخارجه دولت تدبیر و امید توسط این حلقه پیرامونی به روحانی طرح ارائه شد.»

***

توضیحات قالیباف درباره منع تردد شبانه

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آقای نوروزی نماینده رباط کریم موضوعی را بیان کرد مبنی بر این‌که چرا مردم باید به خاطر تردد از ساعت ۱۰شب تا ۳ صبح جریمه شوند و این کار جیب مردم را خالی می‌کند.

وی ادامه داد: در توضیح این موضوع باید گفت در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، کادر درمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین منشاء شیوع ویروس از شب نشینی‌های مردم است، لذا تصمیم بر ممنوعیت تردد شبانه گرفته شد تا شب نشینی‌ها به حداقل برسد ممنوعیت هم از ۱۰ شب تا ۳  صبح در نظر گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه شود تا مردم خدایی نکرده فکر نکنند دولت برای تامین کسری بودجه و یا نیروی انتظامی برای کسب درآمد این کار را انجام می‌دهد، این اقدام تنها برای حفظ جان مردم است.

ولی اسماعیلی نماینده مجلس و عضو ستاد کرونا با اشاره به جلسه روز گذشته ستاد کرونا به عصرایران گفت: موضوع منع تردد شبانه در این جلسه مطرح و پیشنهاد شد این طرح نیز هوشمندسازی شود یعنی افرادی که واکسن زده اند کد ملی شان به پلیس راهور اعلام شود تا این ممنوعیت شامل آنها نشود و افرادی که واکسن نزده اند در صورت نقض این ممنوعیت، جریمه شوند.

وی در پاسخ به این سوال که "اصل این طرح چقدر منطقی است؟" افزود: در حال حاضر هنوز سند علمی که این طرح تا چه اندازه در جلوگیری از شیوع بیماری نقش داشته؛ ارائه نشده است. بارها از وزارت بهداشت و ستاد کرونا خواسته ایم درباره اجرای این طرح سند علمی ارائه کنند اما این کار را انجام نداده اند. ما از وزیر بهداشت خواسته ایم این سند علمی را ارائه دهند... دلایل شان برای اجرای این طرح این است که میهمانی های شبانه و دیدو بازدیدها می تواند در شیوع ویروس کرونا تاثیرگذار باشد. 

اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر هوشمندسازی این طرح بهتر از این است که همه مردم را جریمه کنند اما باز هم قرار شد آقای وزیر دلایل کارشناسی و سند علمی درباره اجرای این طرح ارائه دهند که اگر طبق این سند مشخص شود این طرح هیچ تاثیری در شیوع کرونا نداشته متوقف شود و حتی هوشمندسازی آن هم اجرا نشود. اما اگر تحقیقات علمی به ما نشان دهد که طرح در جلوگیری از شیوع بیماری تاثیرگذار بوده است باید هوشمندسازی آن اجرا شود.

***

درخواست یک نماینده از رئیسی برای بازرسی از انتصابات فامیلی

به گزارش ایسنا، فداحسین مالکی ضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در نطق میان دستور خود خطاب به سیدابراهیم رئیسی گفت: سه ماه از شروع کار شما می گذرد و بنظر می رسد برخی از وزرا  هنوز در ماه عسل انتصابات به سر می برند.

وی با بیان این‌که خبرهای خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی رسد، گفت: برخی اختلاف نظرها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم که شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی  و همگرایی دعوت کنید. 

نماینده مردم زاهدان با بیان این ادعا که رابطه دولت و مجلس به سردی می رود، گفت: علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخگویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباطاشان با نمایندگان تجدید نظر کنند.

مالکی ضمن تشکر از رئیس دولت سیزدهم بابت این اظهارنظر که خط قرمزی از سوی وزرا و دفترش ندارد، گفت: این به تنهایی کافی نیست، برای عملی شدن سخنتان مهلت یک هفته ای تعین کرده و به دفتر بازرسی ریاست جمهوری دستور دهید تا گزارش دقیقی از این موضوع تهیه کنند و افرادی که براساس نسبتهای فامیلی سمت‌هایی را تصاحب کردند برکنار شوند. 

***

طرح قالیباف درباره پرونده هسته ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار می‌گیرد

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر و عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با "موضع تهدیدآمیز فرانسه برابر ایران برای مذاکرات وین" گفت: جمهوری اسلامی بر اساس قانون راهبردی مصوب شده در مجلس از 8 آذرماه مذاکرات را دنبال خواهد کرد. طبق چارچوبی که قانون اقدام راهبردی برای دولت تعیین کرده بایستی مذاکرات به نحوی برگزار شود که برای ایران سودمند باشد. اگر مذاکرات برای جمهوری اسلامی سود و نفعی به همراه نداشته باشد، فرصت سوزی بیش نیست پس دلیلی ندارد ایران همین موضع را ادامه دهد و قطعا راهکارهای دیگر را انتخاب خواهیم کرد.

 او در رابطه با طرح رئیس مجلس برای مذاکرات برجامی گفت: جمع‌بندی طرح آقای قالیباف می‌تواند در اختیار شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه اش و وزارت امور خارجه قرار بگیرد و می توانند از آن بهره ببرند. آقای قالیباف آمادگی این را دارد که طرح خود را برای مذاکرات برجام در اختیار وزرات خارجه و شورای عالی امنیت ملی قرار دهد. ایشان به همراه تیمی که دارد، مسائل را رصد می‌کنند و این آمادگی را پیدا کردند که این طرح را در اختیار دیگر قوا قرار بدهند. آقای قالیباف مطالعات و جمع بندی خوبی دراین زمینه به انجام رسانده است. 

***

هشدار سرلشگر رشید به دشمنان: هر تهدیدی را سرکوب می‌کنیم

به گزارش مهر، سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) در جمع فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مشترک «ذوالفقار ۱۴۰۰»، اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح همواره خود را برای رویارویی راهبردی و عملیاتی و تاکتیکی برای حفظ ثبات امنیتی و موجودیت و تمامیت ارضی ایران عزیز و همچنین موقعیت و قدرت منطقه‌ای در برابر ائتلاف دشمنان (به‌طور مشخص ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی) آماده نگه می‌دارند.

سرلشکر رشید سپس به تجارب دوران جنگ تحمیلی اشاره و تاکید کرد: بزرگترین درس و تجربه هشت سال دفاع مقدس، ضرورت برخورداری از قدرت نظامی برای پاسخ قدرتمندانه به تهدیدات است.

وی تأکید کرد: تهدید از سوی هر قدرت مستکبر و متجاوز در هر سطحی و از مبدأ هر سرزمینی باشد، نیروهای مسلح ما شامل ارتش و سپاه، آن را سرکوب می‌کنند.

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) گفت: ارتش و سپاه فرزندان رشید این سرزمین شاکله قدرت دفاعی کشور را بر پایه میراث ملی-تاریخی-راهبردی هشت سال دفاع مقدس بنا کرده‌اند تا مانع از اشتباه محاسباتی متجاوزان به این سرزمین شوند.

سرلشکر رشید تصریح کرد: ما مؤلفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را از درون تجربه‌های بحران و جنگ آموخته‌ایم و امیدواریم که دشمنان از آزمودن اراده و قدرت ارتش و سپاهِ ما پرهیز کنند.

***

تماس شهردار تهران با مردم

شنیده شد در پی بازدید زاکانی شهردار تهران از برخی مناطق شهری ، نامه هایی توسط شهروندان در بیان مشکلات فردی و جمعی به وی داده شده تا مورد رسیدگی قرار گیرد .
نکته مهم در این میان تماس تلفنی چندی بعد  شخص شهردار با شهروندان بوده که موجب تعجب آنان شده است . 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۷۹۱۱۶۰۰:۳۲:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۷
برجامی که بتن ریخت در قلب دانش کشور ایندگان ننگ ابدی از ما یاد می کنند
ناشناس۲۲۷۹۱۴۱۰۱:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۷
مسخره کردین با این طرح اصلا به فکر مردم نیستین من کارم از خانه دوره مجبورم به خاطر این طرح زودتر مغازرو ببندم بیام خونه.
ناشناس۲۲۷۹۴۳۹۰۹:۵۲:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۷
مگه هنوز جریمه هم می کنند؟ همه ول هستند در آن این ساعات
ناشناس۲۲۷۹۱۴۸۰۱:۱۷:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۷
گفتگوي تلفني روحاني و اوباما به روايت آقاي ظريف ! ----------------- --- گفتگوي روحاني ؟ ... با اوباما ؟ ... همون كه رئيس جمهور امريكا بود ؟ استغفر الله ... اين طور چيزي كه نميشه ، محاله ... شايعه اس ! ... غير ممكنه ! ... بايد ... !! --- حالا شما خودت را ناراحت نكن برادر ! ... فعلاً كه نه اوبامايي هست و نه روحاني ! هر كدام رفته اند پي كار خودشان ... حرف تازه بيار برادر .. ، سخن نو ... كه شاعر هم فرموده سخن نو آر كه در سخن نو ، حلاوتي است ديگر !!!
ناشناس۲۲۷۹۲۶۲۰۷:۲۵:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۷
دولت اصلاحات روحانی که سرمست از مذارکرات موفق با غربیها بود باورش نمی شد که اینگونه بد عهدی کنند . و همین اعتماد بیش از حد به دشمنان ایران عزیز بود که در مذاکرات هیچ تعهدی از غربیها نگرفتند .
ناشناس۲۲۷۹۳۴۷۰۸:۴۷:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۷
به جای منع تردد شبانه شیفت شب پلیس را زیاد کنید
ناشناس۲۲۷۹۳۶۵۰۸:۵۷:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۷
ما که شب نشینی میریم قبل از ۱۰ میریم خونه هیچ تاثیری در روابط ما نداره
ناشناس۲۲۷۹۴۹۹۱۰:۳۱:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۷
همین شب نشینی ها سبب شیوع بیشتر کرونا می شود و مردم گرفتار می شوند.
ناشناس۲۲۷۹۳۷۷۰۹:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۷
لطفا خواهشا استدعا داریم تمنا می شود حداقل مدتی خبر و عکس از رئیس جمهور قبلی ندین نمک روی زخمه
ناشناس۲۲۷۹۴۱۲۰۹:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۷
بس نیست این همه خاطره گویی از این و آن ؟ چرا هیچکی دغدغه ای برای اقتصاد ندارد در حالیکه حتی وزیر هم از سختی معیشتش می‌گوید
ناشناس۲۲۷۹۴۳۸۰۹:۵۱:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۷
تردد را برای واکسن زده ها آزاد کنید تا مردم به کاراشون برسن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین