وزیر فرهنگ تاکید کرد: فرهنگ‌سازی در مورد ضرورت پدافند غیرعامل مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد

گروه فرهنگی الف،   4000816066

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و باور عمومی در مورد ضرورت به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل، آمادگی دفاعی مردم در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی و نیز فرهنگ نحوه کار و اهداف پدافند غیرعامل برای آحاد جامعه باید مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد.

فرهنگ‌سازی در مورد ضرورت پدافند غیرعامل مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد

به گزارش الف به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در جهان پیچیده امروز که دولت‌های متخاصم برای تهی کردن نسل‌های جدید از اندوخته‌های هویتی و گسست با ریشه‌های فرهنگی کشورهای مستقل، تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را به خدمت گرفته‌اند، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی ـ هنری و ایجاد سد محکم در مقابل تهاجمات فرهنگی، شناختی و رسانه‌ای ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از مباحث مهم پدافند غیرعامل است.

نظر به جایگاه و اهمیت این موضوع در تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) لازم است آحاد جامعه، مسئولان و کارشناسان مرتبط، این امر مهم را در برنامه‌ریزی‌ها و اجرایی‌نمودن آن مورد نظر قرار دهند.
وی در این پیام می افزاید: در این میان فرهنگ‌سازی و باور عمومی در مورد ضرورت به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل و آمادگی دفاعی مردم در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی و فرهنگ نحوه کار و اهداف پدافند غیرعامل برای آحاد جامعه از جمله مواردی است که باید مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد.

اسماعیلی در این پیام آورده است: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت مصونیت‌بخشی در تمامی بخش‌های کشور و لزوم رعایت اصول پدافندی در وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از متولیان اصلی حوزه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی و داعیه‌دار دفاع از مبانی اسلام ناب محمدی(ص) است، باید در این زمینه پیشگام باشد و از طرفی و با توجه به صدور فرمان جهاد تبیین از سوی معظم له، زیرمجموعه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری نیز اقدامات مؤثری را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام تاکید کرد: این وزارت‌خانه می‌کوشد با ایجاد قرارگاه پدافند فرهنگی، هدایت راهبردی و هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر، مبتنی بر اجرایی‌کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز بر اساس سند جامع پدافند غیرعامل فرهنگی کشور و شناسایی ارزش‌های فرهنگی و هنری در جامعه و اقدامات عملیاتی مؤثر بر اجرای آنها، گامی مؤثر در حوزه ارتقای سطح تاب‌آوری فرهنگی کشور و نزدیک شدن به مرز مصونیت بردارد.

وی در این پیام آورده است: بی‌شک تلاش همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مصونیت‌بخشی در بخش فرهنگ و هنر و ارتقاء فرهنگ عمومی، تبیین گفتمان و آموزش پدافند غیرعامل تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه این پیام با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، تلاش خدمتگزاران این عرصه را ارج نهاده و سربلندی و توفیق روزافزون ایشان را از خداوند متعال مسئلت کرد.

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است؛ و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.
در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.
سازمان پدافند غیرعامل در سال۱۳۸۲ بر اساس فرمان مقام معظم رهبری تشکیل و در سال۱۳۹۰ روز هشتم آبان بعنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد.

 
 
  
  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین