افشاگری اندیشکده آمریکایی از دروغ گویی نظامی دولت آمریکا

گروه جهان الف،   4000815048 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اینطور به نظر می رسد که کاخ سفید تا حد زیادی از واقعیت ها و حقایق در مورد حضور نظامی این کشور ورای مرزهای خود فاصله گرفته است. به عنوان مثال، ارتش آمریکا علی‌رغمِ اعلام خروج از خاک سومالی، قریب به ۲۰ سال است که به صورت بدون وقفه در این کشور دست به انجام عملیات های نظامی می زند».

افشاگری اندیشکده آمریکایی از دروغ گویی نظامی دولت آمریکا

به گزارش الف، "اندیشکده کوئینسی" در گزارشی، به دروغگوییِ مقام های ارشد نظامی آمریکا در مورد حضور نظامی این کشور در اقصی نقاط جهان پرداخته و به طور خاص با اشاره به تناقض گویی های مقام های آمریکایی در مورد حضور نظامی این کشور در سومالی، به این مساله اشاره داشته که علی رغم موضع گیری های مختلف در مورد عقب نشینی و عدم حضور میدانی آمریکا در سومالی، این کشور در 20 سال اخیر به طور بی وقفه، عرصه‌ای برای انجام اقدامات و حملات نظامی از سوی نظامیان آمریکایی بوده است. 

مساله ای که در نوع خود حاکی از این است که اساسا مقام های آمریکایی در مورد دخالت های نظامی خارجی آمریکا، حقایق را به افکار عمومی کشور خود و جهانیان نمی گویند. 

اندیشکده کوئینسی در گزارش خود می نویسد: «تابستان گذشته، سخنگوی کاخ سفید "جن ساکی" گفت: "در بخش های دیگری از جهان نظیر سومالی، لیبی و یمن، ما هیگونه حضور نظامی و عملیاتی در خاک آن ها نداریم". با این حال، این ادعای سخنگوی کاخ سفید، کاملا غلط و دروغ است و در نوع خود از یک الگوی غلط و اشتباه نیز در آمریکا، پرده بر می دارد.

آمریکا ابتدا اندکی پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر، اقدام به اعزام نیروهای ویژه خود به سومالی کرد. این کشور همچنین از سال 2007 میلادی، در موارد متعددی اقدام به انجام حملات هوایی در خاک سومالی کرده است. تاکنون روزنامه نگاران و سازمان های حقوق بشری، موارد متعددی از کشتار غیرنظامیان، بر اثر حملات آمریکا که در خاک سومالی انجام می شوند را ذکر کرده و مستند نموده اند. به عنوان مثال، برخی سازمان های حقوق بشری اعلام کرده اند که در جریان 254 مورد اقدام نظامی آمریکا در سومالی، حدودا 143غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که فرماندهی آفریقایِ ارتش آمریکا، این تعداد را فقط پنج نفر عنوان کرده است. 

در سال های اخیر، آمریکا به طور منظم اقدام به استقرارِ صدها نظامی خود در خاک سومالی کرده است. در این راستا، آمریکا جدای از حضور مستقیم نظامی، اقدام به آموزش نظامیانی از کشورهای اتیوپی، کنیا، سومالی و اوگاندا نیز کرده است تا از این طریق بتواند با آنچه جنگ با گروه تروریستی الشباب می خواند، فعالانه کنشگری کند. از سویی، تا سال گذشته و بر اساس آخرین آمارها و اطلاعات، آمریکا بیش از پنج پایگاه نظامی را نیز در خاک سومالی در کنترل خود داشته است(علی رغم ادعاها مبنی بر اینکه خاک سومالی را ترک کرده است). 

بر اساس آنچه "جان مانلی" سخنگوی فرماندهی آفریقایِ ارتش آمریکا اعلام کرده، در چهارچوب دولت بایدن، آمریکا بار دیگر بر شدت حضور نظامی خود در خاک سومالی افزوده و اکنون بار دیگر در حال افزایش نفوذ و حضور خود در این کشور است. 

با این حال، وقتی از مقام های دولت بایدن سوال می شود که چرا جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که آمریکا در سومالی حضور نظامی ندارد؟ آن ها صرفا به فرافکنی در این رابطه اقدام می کنند و جواب درستی نمی‌دهند. در این زمینه یک مقام کاخ سفید که خواسته نامی از وی برده نشود در ایمیلی به اندیشکده کوئینسی می نویسد: "منظور اصلی سخنان جن ساکی این بوده که کاخ سفید نخواسته اطلاعات بیشتری در مورد حضور خود در سومالی بدهد و در واقع به این مساله اشاره داشته که آمریکا در کشورهایی نظیر لیبی و سومالی، حضور نظامیِ چندان گسترده ای ندارد"(اما حضور نظامی محدود دارد). 

اینکه منظور مقام های کاخ سفید از حضور دائم و گسترده چیست دقیقا مشخص نیست با این حال باید گفت که نظامیان آمریکایی در عمل، در سومالی حضور دارند. جان مانلی در این رابطه به اندیشکده کوئینسی می گوید: "حضور آمریکا در سومالی، در سطحی کمتر از 100 نیروی نظامی است". 

علی رغم این مساله، اخیرا واحد فرماندهی آفریقایِ ارتش آمریکا نیز اینطور به نظر می رسد که رویکردی شبیه به موضع گیری جن ساکی را اتخاذ کرده و واقعیت ها در مورد حضور نظامی آمریکا در سومالی را بازتاب نمی دهد. در این رابطه فرماندهی مذکور در گزارش اخیر خود و توضیح اینکه در چه مناطق کماندوهای آمریکایی حضور دارند، هیچ نامی از کشور سومالی به میان نیاورده است. 

در این رابطه، وقتی از مسوولان فرماندهی مذکور نیز سوال شد که چرا به سومالی اشاره ای نداشتند، آن ها نیز به فرافکنی روی آوردند و بخشی دیگر را مسوول تهیه لیست مکان هایی که نیروهای ویژه آمریکایی در آن ها حضور دارند معرفی نمودند. 

با این همه آنچه واضح است این است که نظامیان آمریکایی سال ها و بدون هیچگونه وقفه ای، در خاک سومالی حضور داشته و دارند و در آن دست به اقدامات نظامی می زنند. در این رابطه، تناقض گویی های مسوولان آمریکایی نیز به وضوح از حضور و فعال بودنِ کنش های نظامی آمریکا در سومالی حکایت دارند و در این زمینه، مسوولان آمریکایی گهگاه دست به اعتراف هایی نیز می زنند. حتی "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا نیز در نامه‌ای به کنگره آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی می نویسد: "قبل از برگزاری مراسم تحلیف من، اغلب نیروهای آمریکایی در سومالی، یا در این کشور جابجا شده اند و یا به کشورهای همسایه منتقل شده اند". مقام های فرماندهی آفریقایِ ارتش آمریکا نیز به کرات از حضور نظامی آمریکا در سومالی، حتی در مقیاس محدود خبر داده‌اند. مسائلی که در نوع خود حاکی از این هستند که اساسا واشنگتن در مورد حضور نظامی خود در کشورهای مختلف و به طور خاص سومالی، اطلاعات واقعی را به افکار عمومی ارائه نمی کند». 

 

*لینک: 

https://responsiblestatecraft.org/2021/11/03/washington-is-not-telling-the-truth-about-us-troops-in-somali

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۷۷۵۰۸۱۹:۵۰:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
امریکا عامل اصلی جنگ و خونریزی و ناامنی در منطقه و جهان است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین