نگاهی به اخبار حوزه میراث‌فرهنگی؛ کشف خودروی رهاشده با اشیای تاریخی در میامی و سفر نرفتن کارمندان

گروه فرهنگی الف،   4000814044

یک دستگاه خودروی رهاشده در شهرستان میامی استان سمنان با ۳۲ قلم شیء تاریخی دوره اسلامی کشف شد، خبر دیگر اینکه ۳۰ درصد از کارمندان هیچ‌وقت سفر نمی‌کنند.

کشف خودروی رهاشده با اشیای تاریخی در میامی و سفر نرفتن کارمندان
 

به گزارش ایرنا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این هفته حسابی دست به توئیت شد، یکی از توئیت‌ها خبر از استقبال این وزارتخانه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت گردشگری بود.

سید عزت‌الله ضرغامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تصمیم دارم با تمام کسانی که می‌خواهند بیش از یک هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری سرمایه گذاری کنند و نیازی به تسهیلات دولتی ندارند، شخصا ملاقات کنم. البته اساتید و کارشناسان میراث فرهنگی نیز درخواست برای دیدار با ضرغامی را دارند.

 

خودروی رهاشده در میامی حاوی ۳۲ شی عتیقه بود

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی گفت: ۳۲ قلم شیء تاریخی دوره اسلامی از یک دستگاه خودروی رهاشده در این شهرستان کشف شد.

سید محمدصادق رضویان افزود: این اشیای تاریخی با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و انتظامی شهرستان میامی از خودروی رهاشده در نزدیکی روستاهای کالپوش کشف شد. این اشیا که قدمت آن‌ها به دوره اسلامی بازمی‌گردد شامل پایه ستون، کوزه، گلدان و ظروف سفالی است.

وی با قدردانی از همکاری مردم و ارائه گزارش‌های مردمی ادامه داد: برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، هرگونه سرقت، قاچاق اشیای عتیقه، حفاری، کاوش، تجاوز، ایجاد خسارت، تخریب، دخل و تصرف، خرابی و لطمه، تغییر کاربری آثار تاریخی و فرهنگی جرم است و مرتکبین آن علاوه بر جبران خسارت وارده، ضبط اقلام و ابزار کاری به پرداخت خسارت و اعمال مجازات حبس تعزیری حداقل از یک ماه تا ده سال محکوم می‌شوند.

کشف خودروی رهاشده با اشیای تاریخی در میامی و سفر نرفتن کارمندان

کشف نخستین سنگ‌گور منقوش متعلق به دوره اشکانی در ایران

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: نخستین سنگ‌گور منقوش مربوط به دوره اشکانی طی کاوش‌های نجات‌بخشی در گورستان «مرسین چال» کشف و به موزه باستان‌شناسی استان سمنان تحویل داده شد. کاوش‌های نجات‌بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک طی دو مرحله انجام گرفت.

عطا حسن‌پور گورستان مرسین چال را محوطه‌ای مربوط به دوره اشکانی با گورهای متعدد خواند که سومین فصل کاوش خود را در مهرماه ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه طی کاوش‌های صورت گرفته در فصل سوم و در دو فاز، ۶۸ گور از نوع گورهای چاله‌ای در این محوطه کشف شد، تصریح کرد: تدفین در این گورها به صورت طاق‌باز با جهت شرقی‌غربی انجام گرفته است. گورهای گورستان مرسین چال حاوی اشیا متعددی از دوره اشکانی است که به عنوان گورنهاده برای دنیای پس از مرگ در کنار مردگان قرار می‌گرفتند.

کشف خودروی رهاشده با اشیای تاریخی در میامی و سفر نرفتن کارمندان

۳۰ درصد از کارمندان هیچ‌وقت سفر نمی‌کنند

 عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: در بخش گردشگری داخلی ۴۰ درصد مردم ایران توجهی به گردشگری، سفر و سیاحت ندارند و ۳۰ درصد از کارمندان کشور هیچ‌وقت سفر نمی‌کنند.

نادر کریمیان سردشتی در آیین افتتاحیه ششمین دوره سلسله نشست‌های چشم‌انداز گردشگری در ایران گفت: امروز هیچ کشوری بدون صنعت گردشگری نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند و این شاخصه اصلی است. حتی کشورهایی که در این صنعت ضعیف عمل کرده‌اند با آن می‌توانند به گشایش اقتصادی و فرهنگی و سیاسی برسند. بنابراین موضوع گردشگری جزو ضرورت‌های توسعه هر کشوری است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به آمار رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از صنعت گردشگری قبل از کرونا گفت: با فراز و فرودهای سال‌های انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی، دوران اصلاحات همچنین تغییر و تحولات ساختاری از سازمان ایرانگردی و جهانگردی تا تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اکنون در موقعیتی هستیم که گردشگری ورودی قبل از کرونا ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود، حدود ۹۳ درصد از آن کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و کویت برای گردشگری مذهبی و با ارز آوری ۶ تا ۷ میلیارد دلاری تشکیل داده است.

کوزه ساسانی در گناوه کشف و به میراث فرهنگی تحویل شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناوه گفت: یک کوزه متعلق به دوره ساسانی در این شهرستان کشف و پس از حکم قضایی به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان بوشهر تحویل شد.

حمزه بهاگیر گفت: این کوزه نوک اژدری که به صورت تزئینی در رستورانی نگهداری می‌شد و صاحب آن از تاریخی بودن آن بی اطلاع بود، پس از تحویل به میراث فرهنگی استان بوشهر در موزه سنگ کاروانسرای مشیرالملک شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان برای نگهداری، برای حفاظت و بازدید علاقه‌مندان جانمایی شد. براساس تحقیق و پیگیری‌های به عمل آمده، این کوزه در گذشته در تور صیادان ماهیگیر از خلیج فارس خارج شده بود.

رئیس ادارره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناوه گفت: از کوزه‌های نوک اژدری در گذشته برای حمل مایعات در سفرهای دریایی استفاده می‌شده است.

کشف خودروی رهاشده با اشیای تاریخی در میامی و سفر نرفتن کارمندان

ثبت جهانی ماسوله قوت یافت

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله گفت: با توجه به مطالبات عمومی، مطالعات تکمیلی و جامع در زمینه های طبیعی، باستانشناسی، تاریخی و اجتماعی انجام شده، پرونده این شهر تاریخی در حال تدوین، اصلاح و ویرایش مطابق با نظر کارشناسان دفتر ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

 محمد سنایی افزود: پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایتی شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد.

وی اظهار داشت: شهر تاریخی ماسوله بواسطه تاریخچه خاص و معماری بی‌نظیر خود در سال ۸۶ در فهرست موقت ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. با وجود این، هنوز ثبت جهانی این نگین تاریخی محقق نشده است. 

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله گفت: در این راستا باتوجه به اهمیت و ارزش ثبت جهانی و پیگیری دوستداران و دلسوزان امر، اجماع استانی فرهیختگان و متخصصان استان به منظور تکمیل و ارسال پرونده نهایی ماسوله شکل گرفت؛ خوشبختانه با توجه به مطالعات تکمیلی و جامع این پرونده در حال تدوین، اصلاح و ویرایش مطابق با نظر کارشناسان دفتر ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

 

عرضه محصولات صنایع‌دستی ایرانی در بازارچه خیریه سازمان ملل متحد

صنایع‌دستی ایران در مراسم سالانه بازار خیریه سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد، این بازار همه ساله به همت انجمن همسران سفرا و دیپلمات‌های مقیم ژنو برگزار می‌شود.

این رویداد با هدف ترغیب کشورها به مشارکت در برنامه‌های خیریه سازمان ملل متحد، با حضور ده‌ها کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در محل کاخ ملل برگزار و در بخشی از این بازار خیریه، آثاری از هنرمندان صنایع‌دستی ایران نمایش داده شد.

در این رویداد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، مجموعه‌ متنوع و ارزشمندی از آثار صنایع‌دستی و محصولات فرهنگی استان‌های مختلف ایران را به نمایش گذاشت که جزو پربازدیدترین غرفه‌های مراسم امسال بود. مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو به همراه جمعی از مقامات سازمان ملل به صورت اختصاصی از غرفه ایران بازدید و سفیر و نماینده دائم کشورمان در ژنو نیز هدیه‌ای نفیس از صنایع‌دستی کشورمان به او هدیه کرد.

حریم سه کاروانسرای تاریخی خراسان جنوبی تهیه شد

مسئول حریم اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: حریم کاروانسراهای چهل‌پایه، خان و ده‌محمد شهرستان طبس به منظور حفظ منظر و بافت پیرامون کاروانسراها و نظارت بر ساخت و سازهای اطراف بنا تهیه شده است.

 پریسا جمشیدی اعلام کرد: بناهای مذکور از جمله کاروانسراهای پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی هستند که اواخر ماه گذشته ارزیاب یونسکو از آنها بازدید کرد.

وی با بیان اینکه این بناها در روستاهای ده‌محمد و خان از توابع شهرستان طبس قرار دارند اظهار داشت: چهل پایه در مسیر خراسان جنوبی به راور کرمان است و قدمت این بناها به دوره قاجاریه برمی‌گردد.

مسئول حریم اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: کاروانسراها بناهایی هستند که برای استراحت کاروان‌ها در مسیرها و جاده‌های مختلف ساخته شده‌اند و تاکنون ۲۳ کاروانسرا در خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

وی عنوان کرد: چهار کاروانسرا از خراسان جنوبی به همراه آثار دیگر کشور در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی است تا این استان پنج اثر جهانی داشته باشد.

۲ قرن به سن قطعی بنای میراث جهانی کاخ ساسان سروستان افزوده شد

مدیر پایگاه جهانی منظر ساسانی فارس فیروزآباد و سروستان، گفت: سن‌سنجی دقیق بنای میراث جهانی کاخ ساسان سروستان صورت گرفت. بنای سروستان یک پروژه معماری متعلق به پایان دوره‌ ساسانی است که در همان زمان آغازشده و در سه دهه‌ پس از ورود اعراب به پایان رسیده است.

علیرضا عسکری چاوردی با بیان اینکه تاریخ‌نگاران پیشین، سن بنا را از اواسط دوره‌ ساسانی تا دوره‌ خلافت عباسی پیشنهاد کرده بودند که سه تا چهار قرن را در بر می‌گرفت افزود: تاریخ‌نگاری‌های پیشین بر اساس عناصر و نقشه‌ معماری و نیز تعداد اندکی سال‌یابی رادیو کربن ولی با خطای بالا پیشنهاد شده بود.

مدیر پایگاه جهانی منظر ساسانی فارس فیروزآباد و سروستان ادامه داد: نتایج این طرح مطالعاتی در نشریه بین‌المللی آرکئومتری به چاپ رسیده و بنای میراث جهانی سروستان اهمیت ویژه‌ای در تاریخ معماری خاورمیانه دارد؛ زیرا این بنا به نظر برخی از دانشمندان بنای دوره ساسانی و به گفته برخی دیگر از پژوهشگران در دوره‌ اسلامی ساخته‌ شده است.

کشف خودروی رهاشده با اشیای تاریخی در میامی و سفر نرفتن کارمندان

تخصیص اعتبارات ویژه برای مجموعه میراث‌ جهانی پاسارگاد

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تخصیص اعتبارات ویژه در نظر گرفته‌شده برای مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، خبر داد.

 جواد واحدی با اشاره اینکه در سفر ریاست‌جمهوری برای محور گردشگری پاسارگاد به تخت‌جمشید و نقش رستم ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار تخصیص‌ یافته، گفت: مجموعه پاسارگاد به‌عنوان یک میراث جهانی ارزشمند دارای ظرفیت‌های گردشگری بالایی در زمینه گردشگری فرهنگی و تاریخی است و باید با برنامه‌ریزی زمینه جذب گردشگران بیشتری را فراهم آوریم.

او بیان کرد: مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، به واسطه حضور آثار ارزشمندی همچون آرامگاه کوروش، تنگ بلاغی، تل تخت پاسارگاد، مجموعه سلطنتی و بسیاری آثار شگرف دیگر، همچون نگینی در خاک سرزمین ایران می‌درخشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین