روایت نیویورک تایمز از توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط سپاه

گروه جهان الف،   4000813046 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی و گزارش‌های رسانه‌ها درباره توقیف نفت‌کشی توسط سپاه پاسداران پرداخت که حامل نفت صادراتی ایران بود و پیش‌تر توسط نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان مصادره شده بود.

روایت نیویورک تایمز از توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط سپاه

به گزارش ایسنا، تلاش مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف نفت‌کش حامل نفت صادراتی ایران که مدتی قبل توسط آمریکا در دریای عمان مصادره شده بود و بازگرداندن آن به آب‌های سرزمینی کشورمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات خارجی داشته است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: مقامات آمریکا و ایران درباره توقیف یک کشتی که ماه گذشته توقیف شده بود، اظهارات متناقضی داشته‌اند. برخی گزارش‌ها مطرح کرده‌اند این همان نفت‌کشی بوده است که آمریکا سال گذشته توقیف کرده بود. پنتاگون آن را انکار می‌کند.

نیویورک‌تایمز می‌افزاید، مقامات ایرانی و آمریکایی هر دو روز دوشنبه گفتند ایران ماه گذشته یک نفت‌کش را پس از تقابلی با نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان توقیف کرده بود اما هر دو طرف گزارش‌های بسیار متفاوتی از مالکیت این نفتکش و این که واقعا چه اتفاقی افتاده بود ارائه داده‌اند.

این روزنامه در ادامه نوشت: مقامات ایرانی گفتند آمریکا روز ۲۴ اکتبر یک نفت‌کش را که حامل نفت ایران بوده است توقیف کرده‌ بودند و نیروهای نظامی ایران طی عملیاتی این نفت‌کش را باز پس گرفته‌اند. بیانیه‌ای توسط سپاه پاسداران در این باره آورده بود، « نیروهای دلاور یگان دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی عرشه این نفت‌کش که حامل نفت ربوده شده بوده است فرود آمده، آن را توقیف کرده و به آب‌های سرزمینی ایران بازگردانده‌اند». اما دو مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نامشان گفتند ایران یک نفتکش تحت پرچم ایران به نام MV Southys را توقیف کرده است.

در ادامه گزارش این روزنامه به ادعای یکی از این مقامات ناشناس درباره توقیف این نفت‌کش پرداخته شده و آمده است: یکی از این مقامات گفت ناوشکن آمریکایی سالیوان سر رسید تا این توقیف را رصد کند اما هیچ اقدامی انجام نداد و از سوی قایق‌های تندروی ایران تهدید نشد.

گزارش نیویورک تایمز همچنین مطرح کرد: جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهارات ایران را مبنی بر این که آمریکا این کشتی تجاری را توقیف کرده بود، رد کرده و از اعلام این که مالکیت این کشتی برای کدام کشور بوده است، خودداری کرد.

این روزنامه ادامه داد: گزارش‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی روایت دیگری از ماجرا داشتند. در برخی از این گزارش‌ها آمده است، این نفت‌کش توقیف شده یکی از چهار نفت‌کشی بوده است که نفت ایران را به ونزوئلا می‌برد و آگوست سال پیش توسط نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس توقیف شده بود. مقامات ایرانی گفته‌اند، از آن موقع منتظر بوده‌اند این نفت‌کش به نزدیکی سواحلشان برسد تا آن را باز پس گیرند.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: یک سخنگوی پنتاگون این ادعا را که این نفت‌کش همان نفت‌کشی بوده است که سال گذشته توسط آمریکا توقیف شده بود، رد کرد. او در یک ایمیل گفت، «این کشتی که ۲۴ اکتبر توسط نیروهای ایرانی توقیف شده، همان نفت‌کشی نبوده است که هشت ماه پیش در بحث [معاملات نفتی] ایران - ونزوئلا مطرح بود.

این روزنامه همچنین درباره ادعای مالکیت ویتنامی این کشتی آورده است: شخصی که در سفارت ویتنام در واشنگتن تماسی تلفنی را در این باره جواب داد، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. یک مقام آمریکایی نیز گفته است، آمریکا به خاطر حساسیت‌های دیپلماتیک حال حاضری که در روابطش با ایران وجود دارد، گزارش این رخداد را به طور رسمی منتشر نکرده است.

گزارش این روزنامه آمریکایی در پی این مطرح می شود که سپاه پاسداران دیروز خبر داد، با اقدام بموقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند.

آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد که همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.

نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. این نفتکش هم اکنون در آب‌های سرزمینی کشورمان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۷۴۳۶۷۱۳:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۳
باید با اقتدار باهاشون برخورد بشه که شد ولی جای اژدرهای قایقهای تندرو خالی بود به خدا دیشب از تلویزیون که توسط پهباد و یا هلی کوپتر فیلمبرداری شده بود احساس غرور کردم دمشون گرم
ناشناس۲۲۷۴۷۴۰۱۹:۳۲:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۳
دشمن درباره اتفاقی که برای نیروی دریایی پوشالی امریکا در منطقه افتاده دچار تناقض و سردرگمی شده خوشحالم
ناشناس۲۲۷۴۷۹۲۲۰:۳۲:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۳
البته باید یک کم صبر کرد چون آمریکا کم کم خبر رو میده بیرون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین