با واکسن نزده ها چه کنیم؟!

محمد فیروزی، گروه اجتماعی الف،   4000812125 ۸۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
با واکسن نزده ها چه کنیم؟!

قریب به دو سال است که کرونا در ایران قربانی می‌گیرد و آمار رسمی آن اعلام شده است. تعداد کشته‌های این بیماری از مرز 120 هزار نفر هم گذشته است؛‌ تصور کنید اگر این جمعیت قرار بود به تماشای بازی فوتبال استقلال و پرسپولیس در استادیوم آزادی بروند باز هم حدود 30 هزار نفرمجبور بودند بیرون از استادیوم بایستد!

بله کرونا در ایران بسیار قربانی گرفته و این آماری هم که ثبت شده است به گفته برخی مقامات مسئول شامل همه قربانیان بیماری نیست. به علاوه اینکه هر خانواده ایرانی که کرونا در آن داغی کاشته است دیگر شبیه دو سال پیش نیست و از حال و هوای شاد آن خانه کاسته شده است. 

زمانی بهانه خیلی از ما این بود که در کشور واکسن نیست و برای همین اعلام آمار جان‌باختگان ما را برآشفته می‌کرد که چرا در خیلی کشورهای دیگر واکسیناسیون 70 درصد جمعیت‌شان پایان پیدا کرده اما در داخل هنوز یک دوز واکسن تزریق نشده است. 

امروز واکسن هست...

روزگاری تولید واکسن داخلی و طولانی شدن فرایند تولیدش ناراحت‌مان می‌کرد. اما درسال جاری و از شهریور به بعد با ورود واکسن‌های سینوفارم،‌ آستارازنکا و تولید محدود چند واکسن داخلی مانند برکت تا حد زیادی به نیاز واکسیناسیون جمعیت کشور پاسخ داده شد. 

امروز بنابر صحبت‌های مسئولان کشور حداقل 50 درصد کشور دو دوز واکسن زده‌اند. حتی صحبت از تزریق واکسن دوز سوم بعضی گروه‌های سنی و درمعرض خطر است. هرچند هنوز هم آنها که سلامت‌شان برای‌شان مهم است نقدهایی به چگونگی واکسیناسیون در کشور مطرح می‌کنند که بعضی از این نقدها منصفانه و درست است. 

اما این مقاله قصد پرداختن به این موارد را ندارد و در این مقاله فقط و فقط قرار است راجع به واکسن نزده‌ها صحبت شود. 

17 میلیون واکسن نزده

واکسن نزده ها تعدادشان کم نیست. جمعیتی بزرگ که روزنامه همشهری چند وقت پیش تعداد آنها را 17 میلیون اعلام کرد که 25 درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند. گروهی که اگر تا کنون قصدی برای واکسینه شدن داشتند تاکنون اقدام کرده بودند و حداقل در سامانه ثبت نام واکسن اسم‌شان را وارد می‌کردند. 

از رصد افکار عمومی مشخص است این جمعیت بزرگ و ناهمگون برای واکسن نزدن دلایل مختلفی دارند. عده‌ای کرونا را دروغ بزرگ می‌دانند و واکسن را هم در سناریوی دروغ خود تجزیه و تحلیل می‌کنند. برخی، شاید اندک، به چنین نگرش‌هایی رنگ‌وبوی شله مذهبی توام با خرافات می‌دهند و اگر کرونا را باور کنند هنوز در ادرار شتر و مدفوع الاغ دنبال شفا می‌گردند! 

جمعیتی کرونا را باور دارند اما با سناریوهای توطئه بر این باورند که در واکسن‌ها تراشه‌های ردیابی و کنترل رفتارشان به کار رفته است. عده‌ای دچار ترس از عوارض آن‌ هستند و البته دلایل گوناگون دیگر که شاید پرداختن به همه آنها از حوصله این متن خارج است.

لزوم چاره اندیشی توسط دولت و حاکمیت 

در برابر این شکل از نگاه به کرونا و پرهیز از تزریق واکسن، دولت و حاکمیت‌ نمی‌تواند و نباید بی‌تفاوت بماند. هرچند برخی پیشنهاد گزینه واکسن زدن اجباری را مطرح می‌کنند اما رفتن به سراغ گزینه واکسیناسیون اجباری هم شاید آنچنان که باید قابل دفاع نباشد . دولت برای چاره‌جویی این وضع چندی پیش موضوع هوشمندسازی قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها را مطرح کرد که به‌نظر می‌رسد برای اجرای همین سیاست تا کنون تعلل صورت گرفته است. 

به هر حال بیماری کرونا موضوع فردی نیست بلکه جنبه اجتماعی دارد، از سویی احترام به حق آزادی افراد ایجاب می‌کند کسی مجبور به واکسن زدن نشود. اما همان‌طور که اجبار ماسک توانست در بعد اجتماعی به جلوگیری از پیش‌روی بیماری کمک کند به‌نظر می‌رسد وقتش رسیده است برخی محدودیت‌های اجتماعی مانند کاهش سقف تراکنش بانکی و مبادلات الکترونیک مالی افراد واکسن نزده، جلوگیری از برخی خدمات اجتماعی مانند محدودیت در تهیه بلیت کنسرت و سینما و راهکارهایی که افراد را از حالت بی‌خیالی دربیاورد در مورد این دسته از افراد اعمال شود. 

البته از آنجایی که آدمیزاد موجودی ذی‌شعور است باید گفت واکسن نزده ها‌ اغلب به دلیل ترس یا ناآگاهی است که اقدام به تزریق واکسن نمی‌کنند و اگر تلاش برای آگاهی بخشی گسترده شود می‌توان جمعیت راغب به واکسن زدن را بیشتر کرد. 

2 پیشنهاد به دولت و اهالی رسانه

بنابراین 2 توصیه پایانی این‌ نوشتار را می‌توان به این موضوع اختصاص داد که باید برای اقناع بیشتر و بهتر قشر واکسن نزده از طریق صداوسیما، رسانه‌های برخط،‌ مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی اقدام کرد و طراحی کمپین‌های موثری را دنبال کرد. به عبارتی لازم است برای این 17 میلیون نفر واکسن نزده طرحی نو در انداخت.

توصیه دیگر اینکه اعمال محدودیت‌ها برای قشر واکسن نزده نباید به طرد کامل این افراد توام با برخورد سرد، خشک و خشن بینجامد، بلکه سیاست‌های کلان دولتی در این خصوص ضمن شجاعانه و مقتدرانه بودن باید ماهیت پدرانه و دلسوزانه داشته باشد. 

دیدگاه کاربران

حسن۲۲۷۶۲۷۴۰۵:۰۳:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
به خاطر خودخواهی و خود فریبی واکسن نمی زنند. مخالف واکسن ها تشریف ببرند بیمارستان یکساعت در بخش کرونایی خدمت کنند ، دو برابر پرستارها هم حقوق بهشون پرداخت کنند! ببینیم آنوقت دلایل منطقی واکسن نزدنشون چیست و حاضر به یک روز و یک ماه و یکسال با لباس سنگین و گرم و آزاد دهنده هستند. ببینیم بعدا هم میگن کرونا دروغی بیش نیست. مریض سیاه شده هم دروغه. مریض رو به تباهی دروغه.
ناشناس۲۲۷۶۳۹۹۰۹:۰۲:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
هر دز واکسن سینوفارم 9 دلار خریداری شده که با دلار 28 هزار تومن می شود 252 هزار تومن. اگر پول سرنگ و هزینه های جانبی نظیر هزینه حمل به ایران، نگهداری، تزریق ... هم به آن اضافه شود، چیزی در حدود 300 هزار تومن و برای تزریق 2 دز می شود 600 هزار تومن.
ناشناس۲۲۷۶۴۰۷۰۹:۰۴:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
ما نخواهیم داروی کشور های کمونیست چین و روسیه رو وارد بدنمون کنیم کیو باید ببینیم؟
ناشناس۲۲۷۶۹۲۹۱۲:۳۴:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واکسن ایرانی تزریق کنید
ناشناس۲۲۷۷۲۵۳۱۵:۴۷:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۵
فقط واکسن آمریکایی میزنم
ناشناس۲۲۷۷۰۵۹۱۳:۴۱:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
خود امریکا که قبله عالم شما جماعت بیسواد هست سینوفارم زده ها رو به کشور خودش راه میده، شاه میبخشه شاه قلی نمیبخشه
ناشناس۲۲۷۶۴۰۹۰۹:۰۵:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
مشکل عدم استقبال عده ای از واکسن، تنها به ایران محدود نمی شود. در اکثر کشورها این موضوع وجود دارد. در روسیه بیش از 60% مردم از زدن واکسن خودداری کرده اند!
ناشناس۲۲۷۷۳۴۰۱۷:۱۲:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
درسته، اتفاقا ایرانی ها نسبتا خوب استقبال کردند. حدود 20 درصد جمعیت ایران زیر 12 سال هستند و تا الان 65 درصد حداقل یک دز رو زدند که میشه حدود 80 درصد واجدین شرایط واکسن زدند. اتفاقا این نرخ از امریکا هم بهتره. در هر صورت یک عده ای هستند که واکسن نمیزنند، بعضی دنبال برند خاصی هستند، بعضی هم که کلا مخالف واکسن هستند
ناشناس۲۲۷۶۵۰۹۰۹:۳۷:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
حالا کسانی که واکسن می زنند مگر قرار است کرونا نگیرند یا فوت نکنند؟
ناشناس۲۲۷۷۸۲۱۰۷:۱۵:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۶
اگر واکسن موثر است، پس شما نباید نگران باشید.. مسئله اینجاست که این پارادوکس بدون پاسخ باقی مانده است... بر خلاف آنچه تبلیغات سنگین بر علیه واکسن نزده‌ها انجام میشود.. اتفاقا استدلال‌های این قشر بسیار محکمتر از حضرات مدافع واکسن است... و اتفاقا مدافعان واکسن بیشترین جوزدگی و رسانه‌زدگی را دچار شده‌اند و اکثرا استدلال به شنیده‌های موهوم میکنند چرا صدا و سیما سئوالات و مطالب مهم در ماظره 10 آبان را سانسور کرد؟!
ناشناس۲۲۷۶۷۴۲۱۱:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اگر واکسن حقیقت داشته باشد، باید برای کسانی که تزریق می کنند، ایمنی ایجاد کند. و خیالشان راحت باشد و نگران واکسن زده ها نباشند، بلکه برعکس واکسن نزده ها باید بترسند که مبتلا شوند.
ناشناس۲۲۷۷۲۸۰۱۶:۱۹:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
با این چیزا خودت را گول نزن. بیا از یک بیمار کرونایی در منزل مراقبت کن هم خیر دنیا داره هم اخرت. فقط می خواهید نزنید اشکالی نداره چون بی بی سی و اذنابش هم دقیقا همین را می خواهند و تا حدی هم موفق بودند
ناشناس۲۲۷۷۲۹۸۱۶:۳۵:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
شما هنوز با مفهوم ایمنی جمعی آشنا نیستید.بیشتر مطالعه کنید
ناشناس۲۲۷۷۳۰۰۱۶:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
شما بی زحمت بیمه بدنه و ثالث نخر برای ماشینت. تصادف که هر روز اتفاق نمی افته یا قرار نیست آدم تو تصادف بمیره که
ناشناس۲۲۷۶۷۵۸۱۱:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
این که مخالفین واکسن بروند بیمارستان و کرونا را نگاه کنند، دقیقا مثل این است که زنده ها بروند قبرستان و مرده ها را نگاه کنند. طبیعی است که در بیمارستان مریض زیاد است! در صورت پاندمی !با این حجم تبلیغ جهانی، باید شاهد کوه اجساد در خیابان و کوچه می بودیم!!!
ناشناس۲۲۷۷۲۷۷۱۶:۱۵:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
خوشبختانه چون شما و خانواده فوتی نداشتید نگاهتان فقط یک عدد است و نه یک انسان از دست رفته. راهکار ایمنی در برابر این ویروس چیه،؟ چرا دویست نفر از کادر درمان شهید شدند و الان تعداد شهدا بسیار بسیار کم شده؟ مگر غیر از تاثیر واکسن است. بفرما بیمارستان خدمت کن بخش جنب کرونایی اگر میترسی از خود بخش کرونا.
ناشناس۲۲۷۶۷۹۹۱۱:۳۳:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
تعداد فوتی ها کرونا تا کنون معادل یک در هزار است، که روا نیست به خاطر فوت یکصد هزار نفر، هشتاد میلیون نفر را در معرض یک واکسن ناشناخته و موقت قرار دهید. اگر تنها ده درصد مردم دچار عارضه شدیدشوند و یا خدای نکرده فوت کنند، می شود، هشت میلیون نفر!!! و یعنی فاجعه واقعی...
ناشناس۲۲۷۷۰۶۱۱۳:۴۳:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
جو نده عزیزم، اگر دارو و واکسنی 10 درصد رو در معرض خطر قرار بده صاف میره تو سطل آشغال. تعداد افرادی که ممکنه در معرض خطر قرار بگیرند بسیار بسیار کم هستند، تا الان هم چندین واکسن زدیم و چیزیمون نشده، تکنولوژی و فرآیند ساخت اکثر واکسن هایی هم که زدیم مثل سینوفارم میمونه، ویروس کشته شده.
ناشناس۲۲۷۶۲۹۰۰۶:۳۶:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
فقط برای اطلاع مردم. انهایی که ناگهانی شانه درد و گردن درد می گیرند بدلیل تورم ماهیچه های شانه و دستی است که دوز دوم واکسن را تزریق کردند. برای شخص خودم و نزدیکان و دوستانم اتفاق افتاده که ممکن است برای چند هفته تا چند ماه ادامه یابد و دوستانی که شک دارند می توانند در اینترنت جستجو کنند که دهها دکتر و متخصص این ناراحتی بعد از تزریق واکسن را تایید کردند. این به معنی بد بودن واکسن نیست فقط گفته شد که برخی بخاطر این ناراحتی به دکتر مراجعه می کنند و برخی دکترها چون نمی دانند منشا ان چیست لیست بلند بالایی از انواع عکس و ازمایش و... که غالبا بسیار گرانقیمت است تجویز می کنند و باز نتیجه ای حاصل نمیشود. این درد معمولا صبح بعد از بیدار شدن بیشتر است و بمرور حرکت لیشتر درد تخفیف می یابد. بهترین راه حل و راه درمان هم تمرین ملایم شانه و دستی است که دچار درد شده.
ناشناس۲۲۷۶۲۹۴۰۶:۴۴:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
ما هم که زدیم پشیمونیم
ناشناس۲۲۷۶۶۴۶۱۰:۴۱:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از چی پشیمانی؟
ناشناس۲۲۷۶۸۵۶۱۱:۵۷:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از تزریق واکسنی که انتخاب خودمان و باب میل خودمان نبود
ناشناس۲۲۷۷۲۹۱۱۶:۲۶:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
باب میل چیه دیگه؟ مگه مهمونیه سلف سرویسه که ده تا غذا رو میز یاشه. رو ده تا واکسن کار تخصصی میشه میگید چرا منابع را هدر میدید، واکسنی میاد که یک چهارم مردم دنیا تزریق کردند بهانه میارید، تولید داخلی میاد میگید اب مقطره. متخصصش سوادش را داره و انتخاب کرده و تایید کردن یک عده هم پیش مرگ من و شما شدند و در فازهای تحقیقات اش شرکت کردند، من و شما چه حرف تخصصی میزنیم و چه آگاهی داریم که آنها ندارند؟
ناشناس۲۲۷۶۷۵۱۱۱:۱۸:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
طبیعی است که با دیدن مرگ و میر و عوارض وحشتناک در افراد واکسن زده، مردم پشیمان شوند! دو سال بعد هم دولت خواهد گفت که شرایط اضطراری بوده و چاره ای نداشته. باید قبل از تزریق تعهدنامه ای امضا شود که هر گونه عوارض و فوت در اثر واکسن حداقل تا پنج سال ، از سوی دولت جبران می شود.
ناشناس۲۲۷۶۹۹۲۱۲:۵۹:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
چرا؟
یک واکسن نزده۲۲۷۶۲۹۶۰۶:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واکسن معتبر وارد کنید تا ما تزریق کنیم
ناشناس۲۲۷۶۷۷۴۱۱:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
هند خودش توانست ساخت و به مردم خودش تزریق کرد. اجازه به واکسن فایزر نداد. چه دلایل غلطی می شنویم. من و شما چه تخصصی در واکسن داریم. خیلی از کشورها فقط یک نوع واکسن تزریق کردند و بس.
ناشناس۲۲۷۷۰۶۵۱۳:۴۵:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واکسن معتبر دیگه چه مزخرفیه یادتون دادند؟ سازمان بهداشت جهانی سینوفارم رو تایید کرده، خود امریکا که قبله عالم شماست سینوفارم زده ها رو به کشورش راه میده.
ناشناس۲۲۷۷۱۲۶۱۴:۱۶:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
آمریکا سینوفارم زده ها رو راه میده، شما کوتاه بیا
ناشناس۲۲۷۷۴۴۳۱۸:۳۰:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
آمریکا جائز الخطاست
ناشناس۲۲۷۶۳۰۴۰۶:۵۶:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اونایی که واکسن نمیزنن رو بهشون قرص کرونا بدید . قرص کرونای فایزر با ۸۹ درصد عملکرد
ناشناس۲۲۷۶۳۸۹۰۸:۵۵:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
قرص برای درمان است نه پیشگیری
ناشناس۲۲۷۶۴۷۹۰۹:۲۸:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
الان ما پیشگیری شدیم با واکسن که هممون با تزریق ۲ دوز واکسن داریم کرونا میگیریم و تعداد زیادی مون هم مُردن ؟!!!!!
ناشناس۲۲۷۷۰۶۹۱۳:۴۶:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اگر واکسن نمیزدیم، الان به جای روزانه 100 تا 200 فوتی، حدود 500 فوتی داشتیم، عقل سلیم حکم میکنه که وقتی میتونی جون این تعداد رو نجات بدی واکسن بزنی
ناشناس۲۲۷۷۱۱۵۱۴:۰۹:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
پارسال همین موقع 150 نفر هم در روز نداشتیم
ناشناس۲۲۷۶۵۱۱۰۹:۳۸:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اول بگو ببینم واکسن های موجود در دنیا پیشگیری هم کرده؟
ناشناس۲۲۷۷۱۲۰۱۴:۱۳:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
پیشگیری از چی می خوای؟ پیشگیری از مرگ و شدت بیماری بالا را کاملا جواب داده. فوتبال دنبال می کنی؟ ببین چه خبره ورزشگاهها. بنظر شما الان چرا بچه ها را پدر و مادرها مدرسه نمی فرستند؟ شما بیا قانع کن که کرونا نیست . چرا در مقابل همه چیز یک سنگر میسازید
ناشناس۲۲۷۷۲۹۶۱۶:۳۲:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از چی پیشگیری کنند؟ ویروس تو بدن من است. من باید بهداشت تنفسی و شخصی را رعایت کنم. مگه قراره یک آمپول معجزه کنه، میزنی حالت بدتر نشه. فکر کن آمپول ویتامین تقویتی زدی یا یک لیوان آب انار خوردی یا اصلا ژل و بوتاکس تزریق کردی. نمی دانستیم والا اینقدر ما هوای خودمون و بدنمان را داریم و این همه هم شیوع وحشتناک و مرگ از کجاست؟ نکنه فوتی ها توریست تشریف دارند. دانشمندان هم الکی دور خودشون می گردند و اقتصاد دنیا به خاطر هیچ و پوچ معطل ویروس شده
ناشناس۲۲۷۶۳۱۰۰۷:۰۵:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
استرازنکای آکسفورد میخواهیم که موجود نیست و تا تامین آن منتظر میمانیم
ناشناس۲۲۷۷۰۷۳۱۳:۴۷:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
تو فرق آب هویج و واکسن های viral vector و mrna و inactivated رو نمیدونی، الکی یچی وارد دستگاه کپیت شده فکر کردی خبریه
ناشناس۲۲۷۶۳۱۸۰۷:۱۴:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۱۵
باید به مردم فرصت انتخاب نوع واکسن رو داد . طرف واکسن چینی و روسی نمیخواد . نمیشه بهش اجبار کرد که حتما باید تزریق کنی
ناشناس۲۲۷۶۷۸۱۱۱:۲۹:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
آخه نيست كه تا حالا هر چى استفاده مى كردن ساخت امريكا واروپا بوده به خاطر همين منتظر واكسن از ما بهترونه
ناشناس۲۲۷۷۰۷۸۱۳:۴۸:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
الان امریکا حق انتخاب داده به مردمش؟ طرف تو امریکا بخواد واکسن چینی یا روسی بزنه نیست که بزنه. فقط مزخرف میگید برای توجیه تفکراتی که وارد دستگاه کپیتون کردند
ناشناس۲۲۷۷۴۷۱۱۹:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
عجب، الان آمریکاییا بخوان پراید سوار شن، چکار باید بکنن
ناشناس۲۲۷۶۳۴۰۰۷:۵۸:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
برای این عده از افراد پس از کارهای اقناعی، مهلت دوماهه تزریق واکسن اعلام شود و بعد از آن یک سوم هزینه تولید واکسن را از آنان دریافت کنند. برای ضمانت اجرای انجام این کار، همزمان باید انجام همه خدمات عمومی به ارائه کارت تزریق واکسن منوط گردد.
ناشناس۲۲۷۶۵۲۷۰۹:۴۵:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
شما با دوزهای هزارم خوش باش و کرونایی که از بین نمی‌رود و با دکان باز شده برای واکسن
پزشک۲۲۷۶۳۴۲۰۸:۰۱:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
ابلاغ کنید هرکس تا پایان آذر ماه اگر دو دوز واکسن نزده باشد از یارانه دی ماه خبری نیست بهترین راهکار
ناشناس۲۲۷۶۴۹۶۰۹:۳۳:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
می دانید چند درصد جمیعت یارانه نمیگیرند؟ زمانی چماق ممانعت از تحصیل و کار و...اثر داشت الان ندارد میدانی چرا؟
ناشناس۲۲۷۷۰۲۳۱۳:۱۵:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
طبق اخبار جراید به گفته سازمان مربوطه78 میلیون نفر یارانه می گیرند
ناشناس۲۲۷۶۳۴۴۰۸:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اینکه کل کشور در یک بازه زمانی محدود ماده ناشناخته ای که از کشور خارجی وارد شده رو تزریق کنن یک خطای استراتژیک و غیر عاقلانه برای کشور است. همین میزان 75 درصد واکسینه شده کفایت می کنه.
ناشناس۲۲۷۷۰۷۹۱۳:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
باشه عزیزم، قراره بقیه بمیرند شما واکسن نزده ها واسه خودتون خوش باشید
صمصام۲۲۷۶۳۵۶۰۸:۱۶:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
قبلا هم گفتم به یک پیشنهاد دیگه هم میشه فکر کرد که اتفاقافکر میکنم با موافقت اینها همراه خواهد بود این بندگان خدا رو بفرستیم تو بیمارستانها تا چند روز به جای کادر زحمتکش درمان(بخش کرونایی ها)حاضر باشندکه هم کمک حال اونها خواهند بود و هم اینکه کمی با شرایط کرونایی ها آشنا خواهند شد !
دکترای حقوق۲۲۷۶۳۵۷۰۸:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از نظر قانونی و حقوقی ؛ تا وقتی مردم رو مختار نکنید در انتخاب نوع واکسنشون و اینکه باید تمام واکسن های موجود در دنیا رو در اختیار مردم قرار دهید تا خودشون انتخاب نمایند ؛ هیچ کاری نمیتونید با واکسن نزده ها کنید
ناشناس۲۲۷۷۰۸۲۱۳:۵۰:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۵
دکترای حقوق، الان کدوم کشور مختار کرده مردمش رو؟ توی آمریکا واکسن سینوفارم هست؟ توی چین واکسن فایزر و مدرنا هست ؟
ناشناس۲۲۷۶۳۶۷۰۸:۳۰:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
بهترین راه عدم ارائه خدمات دولتی به مبتلایان به کرونا که واکسن نزده اند و احاله آنها به بخش خصوصی برای پرداخت از جیب است. اگر قرار باشد کسی با کوتاهی خود جامعه را به خطر بیاندازد باید هزینه بدهد. در مورد مراکز تجمعی مثل مترو می شود مترو را کارتی کرد و کارت به افرادی که اسمشان در سامانه واکسن وجود دارد صادر کرد
ناشناس۲۲۷۶۳۶۸۰۸:۳۰:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واکسن نزده ها کار نادرستی انجام می دهند. اما اگر واکسن واقعا موثر است که هست پس چرا باید واکسن زده ها از واکسن نزده ها بترسند. می ماند مساله هزینه درمانی. کافیست واکسن نزده ها را از بیمه درمانی کرونا محروم کنید. (البته اگر داشته باشند) افزون بر همه اینها برای اینکه انصاف داشته باشید باید تمام کسانی که علیه واکسن در رسانه ها مطلب نوشتند را محاکمه کنید.
ناشناس۲۲۷۶۵۱۹۰۹:۴۲:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واکسن اسمش روی آن است و وقتی این واکسن کرونا نمی تواند پیشگیری 100درصد کند ادعای شما هم باطل است
ناشناس۲۲۷۷۱۴۹۱۴:۲۹:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
احتمال خطر عوارض واکس بیشتر از احتمال خطر ابتلا به بیماری توسط یک عده افراد واکسن نزده است. جطور شما خطر عوارض واکسن را نادیده می گیرید اما توقع دارید دیگران خطر ابتلای شما واکسن زده را در نظر بگیرند؟
ناشناس۲۲۷۶۷۸۰۱۱:۲۸:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
کسی علیه واکسن مطلب نمی نویسد و اتفاقا پزشکان و متخصصان ، اکثرا فقط مخالف واکسن اجباری و گله ای هستند، چون شرایط جسمی و فیزیکی افراد متفاوت است و شاید چند درصد مردم اصولا حساسبت و یا بیماری خاصی داشته باشند. بحث آنها این است که واکسن کرونا چگونه واکسنی است که متضاد با اصول علم پزشکی و زیست شناسی است! اگر واکسن ایمنی دارد، پس چرا واکسن زده ها نگران هستند و اگر ندارد چرا همه باید تزریق کنند!
اقبال۲۲۷۶۳۷۵۰۸:۳۴:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
اکثریت کسانی که واکسن نزدند از عوارض اون اطمینان ندارند.و به عبارتی مثل شما و کسانی که واکسن زدند به سیستم تولید و توصیه واکسن اعتماد کامل ندارند. آیا قبول دارید که واکسنهای موجود مجوز اضطراری گرفتند؟ آیا قبول دارید که هیچ واکسنی ایمنی بالای 70درصد نمیده؟ آیا مشاهده نکرده اید که کسانی که واکسن دریافت کرده اند دوباره دچار شدند؟ ما می گیم احتیاط شرط عقله. همین. واکسن کرونا مثل واکسن فلج اطفال و یا سرخک نیست که در خلال سالیان متوالی آزموده شده باشه . صد البته نوع ویروس کرونا با هردونا آنها بسیار متفاوته. خواهش میکنم خودتان را عقل کل در نظر نگیرید.
ناشناس۲۲۷۶۴۱۰۰۹:۰۵:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از واکسن نزده ها ۴۵ درصد مالیات بر ارزش نیفزوده بگیرید
ناشناس۲۲۷۶۴۱۹۰۹:۰۸:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
از حضور این افراد در مراسم مذهبی و حرم ها جلوگیری کنید.
ناشناس۲۲۷۶۴۹۷۰۹:۳۳:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۵
واکسن معتبر وارد کنید
ناشناس۲۲۷۶۹۶۳۱۲:۴۶:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
فعلا آنهایی که دنبالش هستید دارند درجا می زنند
ناشناس۲۲۷۶۵۳۴۰۹:۴۸:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
بنا بر گفته های خودتان هر کس کرونا بگیرد بدن ها ایمن شده و در دفعات بعدی کمتر بدن را در گیر می کند و فرقی هم با کسانی که واکسن زدن ندارند
ناشناس۲۲۷۶۵۴۲۰۹:۵۲:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
شما که این قدر برای این واکسن هستید تازه کرونا را هم از بین نمی برد خوب بود برای دیگر مسائل اجتماعی که دارد خانمان سوز می شود اینطور رگتان به غیرت می آمد و راهکار منع خدمات می دادین
ناشناس۲۲۷۶۵۴۹۰۹:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
شما نویسنده محترم به شعور مردم احترام بگذار و ثابت کن هر کس واکسن بزند کرونا نمی گیرد یا فوت نمی کند دقت کن حرف از درمان می زنیم که ممکن است جواب ندهد حرف از واکسن است یعنی پیشگیری
ناشناس۲۲۷۶۷۹۳۱۱:۳۲:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
كليه امكانات شهروندى رو ازشون بگيريد حالا كه اينقدر خود خواه هستند بايد مثل خودشون باهاشون رفتار بشه
ناشناس۲۲۷۷۲۴۳۱۵:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
نه بابا وقتی نمیتونن بزنن دلیل پزشکی دارن بیان به شماها تو ضیح بدن
مسعود۲۲۷۶۸۲۴۱۱:۴۳:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
نویسنده چون پاسخی برای نامعتبر بودن واکسن موجود نداشته، کلا آن را نادیده گرفته. سلامتی انسان شوخی نیست که یک واکسن بدون مجوز و تاییدیه‌های سلامت( دارای مجوز اضطراری ) را بخواهیم به اجبار به همه تزریق کنیم. در این شرایط عقل حکم می‌کند که بهترین واکسن موجود را تزریق کنیم نه ارزان‌ترین آن‌ها را و آن هم به اجبار. یک سال دیگر یا دو سال دیگر اگر عوارض یا مشکلی برای این مردم اتفاق بیفتد، چه کسی پاسخگو است ؟ قطع یقین هیچ کس نیست که پاسخ تصمیم امروز را بدهد.
ناشناس۲۲۷۶۸۵۸۱۱:۵۸:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
بزارید واکسنها را برای دوز سوم و چهارم و....اینکه نگرانی نداره
ناشناس۲۲۷۶۸۸۰۱۲:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۵
جون دوستی حدی داره؟؟ اونایی که نمیزنن به فرض ۱۰۰ سال بیشتر از زده ها بخوان عمر کنن تهش چی؟؟ بالاخره که باید رفت.... واکسنو بزنید
ناشناس۲۲۷۶۹۸۸۱۲:۵۸:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۵
من کرونا داشتم، با دارو درمان یکم بهتر شدم. باید ۶ هفته بگذره تا بخوام واکسن بزنم. تا خواستم برم واکسن بزنم دوباره دچار کرونا شدم. من چطور بخوام برم حضوری دانشگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باید تب کرونا در کشور کاهش پیدا کنه تا بتونیم حداقل واکسن بزنیم، بازگشایی دانشگاهها پیشکش!!!!!!
ناشناس۲۲۷۷۳۱۰۱۶:۴۶:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۵
کاملا محاله، غیر ممکنه که شما در طی این مدت به این کوتاهی، دوبار کرونا بگیری. تاکید میکنم کاملا غیر ممکنه. ابتلای دوباره تنها در صورتی رخ میده که آنتی بادی خنثی کننده پایین بیاد که این اتفاق چند ماه طول میکشه. واریانت جدیدی هم نیومده و واریانت ها، همون قبلی ها هستند. تنها در یک صورت دروغ نمیگید که کرونای طول کشنده داشته باشید که البته اون هم ابتلای دوباره نیست و همون ابتدای اولیه هست که طول کشیده
ناشناس۲۲۷۷۰۷۰۱۳:۴۶:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۵
خود همون کشورهای تولید کننده همه جمعیتشون واکسن نزدن که
ناشناس۲۲۷۷۲۳۹۱۵:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۵
ی عده مشکل پزشکی دارن و اصلا نمیتونن واکسن بزنن
ناشناس۲۲۷۷۳۱۷۱۶:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۵
افرادی که نمیتونند واکسن بزنند بسیار نادر هستند، واکسن آسترازنکا تنها برای افرادی ممنوع هست که سندرم کاپیلاری لیک دارند که بسیار سندرم نادری هست. واکسن های mrna هم تنها درصورتی منع مصرف دارند که فرد به پلی اتیلن گلیکول حساسیت داشته باشند که اونا هم بسیار نادرند. سینوفارم هم برای افرادی ممنوع هست که بعد از دز اول، آنافیلاکسی داده اند
ناشناس۲۲۷۷۴۱۸۱۸:۰۷:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۵
با رمدسیور که حسابی بهمون حال دادید. جالبه هیچکس هم پاسخگو نیست که چرا این سم به بدن بیماران تزریق شد؟
ناشناس۲۲۷۷۵۹۶۲۱:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۵
در حالت عادی هم روزانه هزاران نفر در ایران از دنیا میروند شما چرا فقط به کرونا و واکسن گیر دادید جوانان ما میگویند کاش کرونا بگیریم وبمیریم تا از این بیکاری وبلاتکلیفی بیرون بیاییم شما به فکر جوانان بیکار باشید جوانی که کار ندارد آینده ندارد امیدی به زندگی ندارد آیا برایش ماندن ومردن فرقی دارد آقای نویسنده پیشنهادهایی از سر سیری میدهید مثلا از چه خدمات بانکی محروم شود جوانی که 1میلیون تومان در حساب بانکیش نداردمن هر دو دز را زده ام ولی واقعا چرا باید واکسن اجباری شود چیزی که با تعصب میگویند تایید شده وموثر است
ناشناس۲۲۷۸۱۸۷۱۲:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱۶
با اونایی که پول گرفتن که واکسن تولید کنند ولی اینکار رو نکردن چه کنیم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین