تغییرات اساسی در برنامه درسی ۱۰۰ رشته دانشگاهی

گروه فرهنگی الف،   4000812119

به گفته رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در این شورا به ۱۶ رشته علوم انسانی اولویت داده شده و در ۱۲ سال گذشته در ۱۰۰ رشته تحصیلی برنامه درسی دانشجویان دچار تغییرات اساسی شده یا از ابتدا برنامه درسی جدیدی تالیف شده است.

تغییرات اساسی در برنامه درسی ۱۰۰ رشته دانشگاهی

غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در افتتاحیه ششمین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی، افزود: شورای تحول علوم انسانی هم اکنون در حال تالیف صدها کتاب در حوزه علوم انسانی است و در هر رشته ای اساتید همان رشته برای تحول در علوم انسانی در حال بررسی و کار هستند؛ حدود ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی در حال برنامه ریزی و پژوهش جدید اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی و کارآمدی علوم انسانی را دنبال می کنند.

به گزارش ایرنا وی با بیان اینکه، اسلامی سازی در هر رشته ای ویژگی خود را دارد و ما در تدریس زبان های خارجی هم اسلامی سازی می کنیم گفت: بعنوان مثال ظاهر بسیاری از متون کتاب های زبان، آموزش زبان است اما مفاهیم آن ضداسلامی یا ضد مباحث ارزشی است و این مسائل در سایر رشته ها نیز در جریان است؛ اسلامی سازی مهمترین بخش تحول علوم انسانی است.

حداد عادل یادآور شد: طی چند سال گذشته در مقطع کارشناسی رشته اقتصاد، تنها دو واحد در خصوص اقتصاد ایران به صورت اختیاری برای دانشجویان وجود داشت که با اقدامات اخیر شورای تحول علوم انسانی هم اکنون دانشجویان این رشته ۸ واحد اجباری در خصوص اقتصاد ایران را می گذرانند.

وی اضافه کرد: شورای تحول علوم انسانی، با کمک اساتید جوان در تلاش است تا رشته های علوم انسانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را به سمت روزآمدی سوق دهد و دانشجو بتواند بعد از چند سال تحصیل یک مهارت برای آینده خود کسب کند.

رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: با اجرای کامل برنامه های تحول علوم انسانی چندهزار کتاب جدید تالیف خواهد شد

حداد عادل یادآور شد: به نظر ما همه علوم انسانی غربی باطل نیست و بنای ما ستیزه با علم نیست و آن را منطقی نمی دانیم  ما می خواهیم باب تقلید را ببندیم و باب تحقیق را بازکنیم.

مدیر بنیاد سعدی در ادامه در نقد تمدن غرب یادآور شد: فرض را بر این بگذاریم که اصلا انقلاب اسلامی ایران ایجاد نشده بود و خبری از اسلام و مسلمانان هم وجود نداشت؛ در این شرایط اگر می خواستیم ارزیابی در خصوص تمدن غرب و مدیریت دنیا توسط نظام مغرب زمین داشته باشیم، چه تصوری از آن خواهیم داشت و آیا می توانیم در برابر برخی اقدامات این تمدن چشم پوشی داشت.

حدادعادل گفت: در برهه ای از تاریخ چند دهه گذشته تمدن غرب مدعی این بود که راه حل تمام مشکلات بشر همین علوم تجربی است و بسیار به این یافته ها امیدوار بودند اما دو جنگ جهانی ویرانگر اول و دوم دقیقا در همان زمان اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: مجموع کشته ها، مجروحان، آوراگان و اسرا در دو جنگ جهانی اول و دوم بیش از ۶۰ میلیون نفر برآورد می شود، این دو جنگ را قطعا مسلمانان به وجود نیاورند بلکه این جنگ ها دقیقا در تمدنی رخ داد که در مهد علوم تجربی و تفکرات اندیشمندان غربی به وجود آمد.

رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی ابراز داشت: با مشاهده آثار تمدن غرب بر دنیای معاصر مردم دنیا این حق را دارند که سوال کنند آیا غرب شایستگی اداره جهان را دارد، آیا غرب متناقض عمل نمی کند و صرفا به دنبال منافع خود نیست.

رئیس شورای ائتلاف گفت: در تمدن غربی اصل آزادی جای خداوند را گرفته است و آنها مدعی این هستند که انسان در تمام امور آزادی دارد اما در همین دنیای غرب حتی یک استاد دانشگاه حق ندارد کمترین تردیدی در خصوص هلوکاست داشته باشد و در صورتی که در برابر این حادثه موضع مخالفی داشته باشد یا اخراج یا روانه زندان می‌شود.

وی ابراز داشت: غرب ادعای دموکراسی و آزادی عمومی دارد اما غرب باید پاسخ دهد چگونه آنها فریاد دموکراسی سر می دهند اما در برابر اشغال سرزمین فلسطین و تشکیل رژیم صیهونیستی در یک کشور دیگر سکوت کرده و حامی اشغالگر می شوند.

حداد عادل ادامه داد: تمدن غرب حتی به قطعنامه های سازمان ملل متحد که میوه خود این تمدن است هم در رابطه با مساله فلسطین کمترین توجهی نمی کند.

وی با اشاره به اعتراف مسوولان سابق آمریکا مبنی بر سازماندهی و ساخت گروهک تروریستی داعش، عنوان کرد: علاوه بر این مردم جهان ببینند آمریکا و تمدن غرب در منطقه خاورمیانه چه اقداماتی انجام می دهند و چگونه کشورهای اسلامی را به ویرانی و تباهی کشانده اند.

مدیر بنیاد سعدی یادآور شد: درست است که جنگ جهانی سوم رسما شروع نشده ولی جهان بعد از جنگ جهانی دوم هیچوقت خالی از جنگ نبوده است؛ جنگ هشت سال تحمیلی ایران یکی از این موارد است؛ تمدن غرب با استعمار، حیله و آدم کشی به وجود آمده و شایسته حکمرانی در دنیا نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: امانیسم و سکولاریسم مانند روح در تمام علوم انسانی تمدن غرب در جریان است و ما حق داریم در خصوص این مسائل و آثار آن بر مدیریت جهان سوال کرده و بحث کنیم.

رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی بیان کرد: ما حق داریم در رابطه با مبانی و فلسفه علوم و رشته های انسانی موجود در جهان سوال و تحقیق کنیم.

رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی یادآور شد: تمدن غرب را فیلسوفان بعد رنسانس ایجاد کرده اند و امروز هیچ تفاوتی بین غرب امروز با غرب استعمارگر قرن هفدم به وجود نیامده است.

حداد عادل گفت: سکولاریسم در معتدل ترین بیان معتقد است دین حق ورود به عرصه اجتماعی را ندارد و جوهر کلام سکولاریسم این است که خدا در جامعه غایب است و جای خداوند و باورهای دینی در دل انسان است؛ در این تفکر خدا در اقتصاد، جنگ و صلح،آموزش، هنر، تبلیغات، ارتباطات، رسانه وغیره وجود ندارد و کسی حق ندارد به نام خدا در مسائل سیاسی، اجتماعی، سیاسی و غیره نامی از خداوند متعال بیاورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر بخواهیم نقش خدا در زندگی این جهانی را در تمدن غرب بدرستی درک کنیم کافی است یک هفته رسانه های رسمی آنها را دنبال کنیم، در غرب خداوند فقط چند ساعت در روز یکشنبه و در قالب برنامه های مربوط به کلیسا حضور دارد و بعد از آن در تمام امور غایب و پنهان است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که خداوند متعال در تمام عرصه های زندگی تمدن نوین اسلامی حضور دارد و اینجاست که نمی توان نسبت به اصل تحول علوم انسانی در جامعه دینی بی تفاوت بود.

گفتنی است؛ طرح ملی نخبگان علوم انسانی از سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرده است و هر ساله پذیرای نخبگان علوم انسانی در این طرح است. پس از وقفه‌ای دو ساله، ششمین دورۀ این طرح با حضور بیش از ۶۰۰ نفر ورودی جدید از نخبگان برگزیدۀ کنکور علوم انسانی و همچنین داوطلبین سال‌های گذشته در شرایط خاصی که به واسطۀ شیوع ویروس کرونا در کشور وجود دارد، فعالیت آموزشی خود را به‌صورت مجازی ادامه خواهد داد./

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین