اتوبوس­‌های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان‌ها می‌شوند

گروه فناوری الف،   4000812112

در ادامه پیشرفت‌های فناورانه سال­ های اخیر حوزه حمل­ و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس ­­ها به تولید انبوه برسند.

اتوبوس­‌های برقی تولید داخل به زودی راهی خیابان‌ها می‌شوند

به گزارش فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که  با مشارکت مستقیم ۵ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی ­شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهم­نامه ­ای برای تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.

مزایای مهم این طرح

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت حدود ۱۸۵ هزار دلار، تقریبا معادل ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس پیش‌نویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله  کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار، تقریبا بیش از ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲، کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدم­نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی است.

ضمن آن­که این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح ۷۵درصد داخلی‌سازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله بر اساس تست نمونه‌های مختلف کمک می ­کند.

بومی‌سازی ۷۵ درصد قوای محرکه الکتریکی 

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون­ شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط­ زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری آغاز شد.

در این پروژه که ۷۵درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورتر‌ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به ۲۰۰ دستگاه است، برای ۱۰۰ نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین