سناریوهای احتمالی تشکیل دولت عراق

گروه جهان الف،   4000812080

درحالی که صحت نتیجه انتخابات عراق و تاثیر اعتراض احزاب و گروه های مختلف در تغییر این نتیجه در هاله ای از ابهام است، سوالاتی درباره سناریوهای احتمالی تشکیل دولت عراق مطرح می شود.

سناریوهای احتمالی تشکیل دولت عراق

به گزارش الف، بعد از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات پارلمانی عراق که نقش مستقیم در تعیین دولت آینده این کشور دارد سوالات متعددی درخصوص اینکه آیا در وهله نخست این اعتراضات بر تغییرنتایج موثر خواهد بود یا نه و در مرحله بعد سناریوهای تشکیل دولت در عراق مطرح می گردد.

نخست وزیر در ساختار سیاسی عراق بالاترین منصب حکومتی محسوب می شود و علاوه بر پست نخست وزیری ریاست قوه مجریه و فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز بر عهده دارد. همچنین طبق قانون عراق نخست وزیر توسط بزرگترین فراکسیون پارلمانی تعیین می شود. به همین جهت نتیجه انتخابات پارلمانی که تعیین کننده بزرگترین فراکسیون پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر است اهمیت بالایی دارد و به نوعی آینده سیاسی عراق را رقم خواهد زد.

مصداق «بزرگ‌ترین فراکسیون» می‌تواند در دو حالت معین شود؛ در حالت نخست، آن فهرست انتخاباتی است که در جریان انتخابات موفق شد بیشترین تعداد کرسی‌ها را کسب کند، در حالت دوم، مصداق این «بزرگترین فراکسیون» همان فراکسیونی در پارلمان است که بعد از اعلام نتایج، در نتیجه ائتلاف چند فهرست انتخاباتی تشکیل می‌شوند و بیشترین تعداد نماینده را در بر می‌گیرد.

طبق ساختار سیاسی عراق بعد از اعلام نتیجه انتخابات، روند ائتلاف سازی نیروهای سیاسی برای تشکیل دولت آغاز می شود اما این روند به دلیل ادامه اعتراضات و مشخص نبودن نتیجه قطعی انتخابات همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. 

درصد بالایی از احزاب و جریانهای سیاسی به نتیجه انتخابات اعتراض دارند اما ظاهرا کمیساریای عالی انتخابات عراق قصد تغییر نتایج را ندارد.

بر اساس نتایج اولیه، «جریان صدر» با 72 یا 73 کرسی در رتبه نخست قرار دارد. ائتلاف تقدم به رهبری «محمد الحلبوسی» رئیس فعلی پارلمان عراق با حدود 40 یا 41 کرسی پارلمان و ائتلاف «دولة القانون» به رهبری «نوری المالکی» با حدود 37 یا 38 کرسی در رتبه سوم قرار گرفته اند. رتبه چهارم را نیز حزب دموکرات کردستان با 33 کرسی به خود اختصاص داده تا در کنار لیست تقدم، دو لیست بزرگ غیرشیعی باشند که حائز کرسی های قابل توجهی در پارلمان شده اند.

در این میان مقتدی صدر که اکثریت پارلمانی را به دست آورده و حتی در صورت تغییر نتیجه انتخابات در پی اعتراضات، تحول خاصی در موقعیت فراکسیون وی در پارلمان حاصل نخواهد شد اولین شانس تشکیل ائتلاف سیاسی برای تشکیل کابینه خواهد بود و البته وعده تشکیل دولتی فراگیر را نیز داده است.

با وجود اینکه «چارچوب هماهنگی شیعیان» هفته گذشته اعلام کرد که در رایزنی های مربوط به تشکیل کابینه مشارکت نمیکند اما مقتدی صدر اصرار دارد که در رقابت با فراکسیون «نوری المالکی» که حاصل ائتلاف دوله القانون، فتح، عقد الوطنی، قوی الدولة، فضیلت، حقوق، اقتدار و بابلیون می باشد که طبق نتایج اولیه 62 کرسی پارلمان را در اختیار دارند، شیعیان را وارد دولت آینده عراق کند.

با وجود اینکه مقتدی صدر شانس بالایی برای تشکیل برگترین فراکسیون پارلمانی دارد اما آنگونه که نتیجه انتخابات نشان میدهد که هیچ جریانی از جمله جریان صدر به تنهایی نمیتواند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد و به ائتلاف با سایر جریانها نیاز دارد.

مقتدی صدر در این بین پیشنهاد تشکیل دولت اکثریت را مطرح کرده که به نظر منطقی می رسد. اما از طرف دیگر دولت ائتلافی قدرت بیشتری برای رویارویی با چالش‌های پیش روی عراقی‌ها پس از انتخابات خواهد داشت که البته مهم‌ترین آنها شرایط سخت اقتصادی است که عراقی‌ها به اشکال مختلف از آن رنج می‌برند.

این شرایط و بلاتکلیفی در تعیین روند تشکیل دولت آینده عراق ناشی از اعتراض گروه های مختلف به نتیجه انتخابات پارلمانی است و بسیاری معتقدند که عراقی ها تا مدت طولانی موفق به تشکیل فراکسیونهای پارلمانی و دولت نخواهند شد. همانطور که گفته شد هیچ یک از جریان ها به دلیل آنکه نتوانسته اند بیش از نیمی از کرسی های پارلمانی را به دست آوردند نیاز به ائتلاف با جریان سیاسی دیگر دارند که این امر در حال حاضر و با توجه به اعتراض بسیاری از نیروهای سیاسی صاحب نفوذ، امکان پذیر نیست.

اما با این وجود بسیاری از ناظران معتقدند که اعتراضات به نتایج انتخابات تاثیر زیادی در تشکیل پارلمان و دولت نخواهد داشت. درحال حاضر محتمل ترین سناریو آن است جریان صدر بزرگترین فراکسیون را تشکیل داده و نوری المالکی اپوزیسیون شود، اما تلاش های المالکی برای جذب نمایندگان بیشتر و تصاحب بزرگترین فراکسیون همچنان ادامه دارد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین