مدیر آژانس اتمی: بازرسی در ایران مثل پرواز در ابرهای متراکم است

گروه جهان الف،   4000811148 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام بازرسی‌ها در ایران را به پرواز در ابرهای متمراکم تشبیه کرده است.

مدیر آژانس اتمی: بازرسی در ایران مثل پرواز در ابرهای متراکم است

به گزارش فارس، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام بازرسی‌ها در ایران را به «پرواز در میان ابرهای متراکم» تشبیه کرده است.

گروسی در روزهای گذشته بارها مدعی شده از ماه فوریه سال جاری میلادی آژانس قادر به دسترسی به فیلم‌های ضبط‌شده از تأسیسات هسته‌ای ایران نبوده است.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند گروسی به جای انجام فعالیت‌های فنی به بازی‌های سیاسی در جهت منافع کشورهای غربی روی آورده است.

«فریدون عباسی»، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی چند روز پیش در مصاحبه‌ای تصریح کرده بازرسی‌های آژانس اتمی طبق روال سابق ادامه دارند.

گروسی امروز سه‌شنبه (۱۱ آبان/ ۲ نوامبر) در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره بازرسی‌ها در ایران گفت: «می‌توانم بگویم مثل پرواز کردن در آسمانی پر از ابرهای متراکم است. ما الان داریم پرواز می‌کنیم و می‌توانیم همین روال را ادامه دهیم، ولی نه برای مدت طولانی.»

آسوشیتدپرس نوشته مدیر کل آژانس در این مصاحبه ابراز امیدواری کرده بتواند به زودی به ایران بازگردد و «گفت‌وگوهای سطح بالا و رو در رو» با ایران را از سر بگیرد.

مدیر کل آژانس اتمی گفت: «این، همانقدر که به نفع آنها است به نفع جامعه بین‌المللی است چون اگر آنها می‌خواهند تصمیمشان برای ادامه برنامه هسته‌ای جهت مقاصد صلح‌آمیز را ادامه دهند باید ضمانت‌های لازم را درباره آنچه در کشورشان می‌گذرد ارائه کنند.»

او در این مصاحبه که در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو انجام شد تأکید کرد: «بالاخره باید در نقطه‌ای در خصوص این وضعیت به راه حل رسید. در غیر این صورت، وارد وضعیتی مبهم خواهیم شد و من امیدوارم که این حالت اتفاق نیفتد.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌نشینی از سیاست‌های ترامپ خودداری کرده است.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها بعد از اتمام این گفت‌وگوها اعلام کردند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

بعد از روی کار آمدن «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور جدید در ایران، دولت جدید ایران بررسی‌هایی را درباره وضعیت مذاکرات در دولت قبل در دستور کار قرار داده است.

«امیر حسین عبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش گفته ایران فرمت مذاکرات وین را قبول دارد، اما نمی‌خواهد از نقطه بن‌بست مذاکرات وین این گفت‌وگوها را ادامه دهد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: :«ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز آقای باقری با آقای مورا و مسئولان اتحادیه اروپا درباره این‌که در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۴ شویم، تصمیم می‌گیریم. ولی دیر نخواهد بود و بزودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم.»

رافائل گروسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعی شد: «همزمان با تغییر دولت [در ایران] ما شاهد افزایش سطح تدابیر امنیتی حول تأسیسات هسته‌ای آنها بوده‌ایم و این گاهاً باعث ایجاد شرایطی دشوار برای بازرسان ما شده است.»

وی در ادامه گفت: «ما این مسئله را خیلی خیلی دقیق تحت نظر داریم. من هیچ‌گاه بازرس‌هایم را در مسیر خطر قرار نخواهم داد.»

آسوشیتدپرس نوشته رافائل گروسی توضیح بیشتری درباره منظورش از این اظهارات ارائه نکرده است.

چند روز پیش «لاورنس نورمن»، روزنامه‌نگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل که بر موضوع ایران متمرکز است در چند پیام  روایتی از برخی مواضع آمریکا که باعث سنگ‌اندازی در ادامه مذاکرات وین شده ارائه کردو

نورمن در یک رشته پیام در توییتر به توضیح درباره این موضوع پرداخته که درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا در خصوص عدم خروج دوباره از برجام چگونه به عاملی برای ایجاد بن‌بست در مذاکرات تبدیل شده است.

این خبرنگار آمریکایی گزارش‌هایی را در روزهای گذشته درباره اینکه تیم ایران در مراحل پایانی مذاکرات وین، درخواستش را از دریافت ضمانت دائمی درباره عدم خروج آمریکا از برجام به اخذ ضمانتی مبنی بر عدم خروج دولت بایدن از توافق تقلیل داده، تأیید کرده است.

لاورنس نورمن در پیامی دیگر، درباره موضعی که آمریکا به درخواست ایران داشته نوشته است: «با این حال، موضع محوری آمریکا کاملاً روشن است. [از نگاه آمریکایی‌ها] برجام سندی است که بر روی آن توافق شده است. [در این توافق] هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود. این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خودش را دارد.»

او در ادامه نوشته است: «مسئله روشن بود: در واقع، علناً اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌جمهور آمریکا اختیار ملزم کردم دولت بعدی به یک معاهده غیرالزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست را ندارد.»

لاورنس نورمن در ادامه مدعی شده است: «دولت بایدن این را هم به صراحت بیان کرد که هر گونه ضمانت حقوقی، فراتر از توافقی خواهد بود که بر سر آن اجماع حاصل شده است. با این حال، آنها کاملاً تمایل داشتند در داخل متن، تعهد سیاسی خودشان را به اجرای توافق و پایبندی به آن به صراحت قید کنند.»

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته شنیده‌های او حاکی است در آن زمان رایزنی‌های متعددی درباره لحن بیان چنین ضمانتی انجام شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۷۱۷۶۴۰۰:۰۳:۴۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
این گروسی پادوی آمریکا و اسرائیل است!
ناشناس۲۲۷۱۸۰۴۰۰:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
تقصیر ما ناشیان است که فراتر از قانون خود شما هم بتن می ریزیم و هم بازرسی پروتکل قبول می کنیم تا راحت هم جاسوس بفرستید که خرابکاری کنند
ناشناس۲۲۷۱۹۲۱۰۲:۲۴:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۲
هر زمانی که رئیس جمهور جمهوری خواه در آمریکا قدرت را در دست بگیرد شک نکنید از برجام خارج خواهد شد، مگر ایران هزینه خارج شدن رو خیلی بالا ببرد که البته توانای این کار را هم دارد
ناشناس۲۲۷۲۰۷۰۰۷:۵۶:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
تاکنون هم خیلی اشتباه شده که به جاسوسان و خائنان آژانس اجازه ورود به ایران و تاسیسات و نصب نرم افزار و دوربین دادید وقتی کوتاه می آید اونا رجزخوانی می کنند باقیمانده دسترسی آژانس را باید سریعا قطع کنید و الا شک نکنید که ضررهای بسیار و هنگفتی خواهیم کرد
ناشناس۲۲۷۲۱۵۱۰۹:۰۲:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
باورم نمیشه آمریکا شدیدترین تحریم هارو انجام داد اما دولت تدبیر و امید همچنان اجازه بازرسی میداد و برجام رو اجرا میکرد!
ناشناس۲۲۷۲۲۹۶۱۰:۲۳:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
او یک جاسوس هست
حمید۲۲۷۲۳۷۱۱۱:۰۶:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مرگ بر امریکا مرگ بر اسرایئل وان اشالله هرچه زودتر سید ابراهیم ریئسی تقابل به مثل بکنه وبرجام پاره کنه واز شر برجام خلاص بشیم واز دروغگوهای کشورهای اروپایی خلاص بشیم
ناشناس۲۲۷۲۴۲۲۱۱:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
رییست اگر شعور داشت حرمت خانه دیگری را نمی شکست شعورش را اثبات کند ! تعارف ندارد
ناشناس۲۲۷۲۴۲۹۱۱:۴۳:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
با توجه به فشارهای حد اکثری غربی ها و نا توانی در بکار گیری ابزار جدید ، باید دیپلماتهای کشور با تمام قدرت از حیثیت و هویت ایران اسلامی دفاع کنند و جلو این همه جسارت غربی ها را بگیرد .
ناشناس۲۲۷۲۵۲۳۱۲:۳۴:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
جاسوس آمریکا جناب گروسی الان ابتدای کار است و در آینده نزدیک باید خواب پا گذاشتن در سرزمین مقدس ایران اسلامی راببینی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین